האדריכל הברזילאי אוסקר נימאייר (Oscar Niemeyer) אמנם הלך לעולמו לפני כמעט שנה, אבל עבודותיו ממשיכות להאיר את שמי ברזיל ולעורר עניין וסקרנות. בסדרת צילומי לילה בשם "ברזיליה של נימאייר" (Niemeyer's Brasilia) שצילם הצלם אנדרו פרוקוס (Andrew Prokos), מתועדים שבעה מבנים מרכזיים בעיר הבירה של ברזיל בשבע תמונות מרהיבות. אחת מהן אף זכתה במקום השני בתחרות הצילום International Photography Award 2013, בקטגוריית צילומי לילה מקצועיים.

ברזיליה, כיכר דוקווה
זורם עם הקימורים. כיכר דוקווה | צילום: Andrew Prokos Architectural Photography

נימאייר נמשך לקימורים חושניים

ברזיליה, שהפכה לבירה ב-1960, נבנתה במשך 41 חודשים - החל מ-1956 - ותוכננה במלואה על ידי נימאייר ולוסיו קוסטה (Lúcio Costa). בעוד קוסטה תיכנן את המבנה הכללי של העיר, הבנויה כצלב עם שורות חוזרות של בנייני דירות הממוקמים סביב למרכז מינהלי, על מבני הציבור החשובים והידועים חתום נימאייר.

מתוך 26 המבנים שתכנן נימאייר בין השנים 1956 ועד מותו, בגיל 104, בחר פרוקוס בבניין הקונגרס הלאומי (Congresso Nacional), הקתדרלה של ברזיליה (Catedral Metropolitana Nossa Senhora Aparecida) המוזיאון הלאומי הונסשינו גומארז (Museu Nacional Honestino Guimarães), משכן הנשיא (Palácio do Planalto), המשרד ליחסי חוץ (Palácio do Itamaraty) וכיכר דוקווה (Praça Duque de Caxias), המהווה חלק ממטה הצבאי בעיר.

ברזיליה, משכן הנשיא
שובר את הקווים הישרים. משכן הנשיא | צילום: Andrew Prokos Architectural Photography
ברזיליה, הקתדרלה
מבנה בטון מודרני עם טוויסט. הקתדרלה | צילום: Andrew Prokos Architectural Photography
ברזיליה, בניין הקונגרס הלאומי מים
מפגשים של שמיים ומים. בניין הקונגרס הלאומי | צילום: Andrew Prokos Architectural Photography
ברזילה, בניין הקונגרס הלאומי חוץ
חיבורים אחרים. בניין הקונגרס הלאומי | צילום: Andrew Prokos Architectural Photography

"הוקסמתי מבנייניו של נימאייר, הנראים כיצירות אמנות בפני עצמם, כמו גם מהעובדה שלנימאייר הייתה השפעה חסרת תקדים על הארכיטקטורה של הבירה במשך שנות חייו הארוכות", מספר פרוקוס, צלם אדריכלות ואמנות ניו יורקי עטור פרסים.

בצילומיו של פרוקוס הופכים מבני הבטון המודרניים והמבנים המקומרים ליצירה סוריאליסטית, ומהדהדים את הדברים שכתב נימאייר בספר זכרונותיו מ-1998: "אני לא נמשך לזוויות ולקווים ישרים וקשים שנעשו על ידי אדם. אני נמשך לקימורים חושניים שזורמים בחופשיות - אותם קימורים שאני מוצא בהרים ובנהרות שבארצי, בגלי האוקיינוס ובגופה של אשה אהובה".

ברזילה, המוזיאון הלאומי הונסשינו גומארז
אמנות המבנה. המוזיאון הלאומי הונסשינו גומארז | צילום: Andrew Prokos Architectural Photography

התמונות באדיבות: Andrew Prokos Architectural Photography

שגרת חיים: תמונות מהסלון האיראני
צילמו את העיר מגובה 240 מטר ללא אבטחה