מסעדות האוכל המהיר הלכו והשתכללו בשנים האחרונות במגוון ובהיצע, ברעיונות המקוריים וברמת הגימור. בהתאם, גם הפן העיצובי לא נשאר מאחור: אם בעבר הפאסט פוד היה מזוהה בעיקר עם עיצוב חפיפניקי ותכליתי, היום, יותר ויותר סניפים מחפשים לחדש ולהפתיע – לא רק מבחינה קולינרית, אלא גם ויזואלית. הנה כמה מקומות שעשו זאת יפה.­­­

בורגר-בר 39: ים של המבורגרים

בתחילת השנה נפתח מחדש הבורגר בר 39 (בן יהודה 39, תל אביב) אחרי חודשיים של שיפוצים. מחלל חשוך ולא אטרקטיבי במיוחד, בדומה למזנוני המבורגרים ליליים אחרים, הפך המקום להמבורגרייה מוארת ורעננה. בשיפוץ נעשה שימוש בהרבה עץ מיושן בהיר, המסעדה ובחצר הפונה לרחוב. על הקיר חוברו להם יחדיו בקומפוזיציה אסימטרית תריסים צבעוניים ישנים, מהזן התל אביבי המוכר, כדי ליצור קישוט צבעוני מקורי עם ניחוח נוסטלגי. אלה גם מתכתבים היטב עם רחוב בן יהודה, בו יושב הסניף, שמחזיתות דירותיו הוותיקות ניבטים תריסים כאלה ממש.

הצבע הדומיננטי שנבחר למסעדה המחודשת הוא כחול-טורקיז עז, שמושלם בנגיעות צהובות. כך מאזכר הכחול את הים, הצהוב את השמש והבז' של העץ את החוף החולי שנמצא ממש מעבר לפינה. כולם ביחד מאצילים על המקום אווירה קיצית שמחה.

פאסט פוד, בורגרבר 39 תריסים, צילום עידן שילון (צילום: עידן שילון)
תריסים מהדירה מלמעלה. בורגר בר 39 | צילום: עידן שילון
פאסט פוד, בורגרבר 39 ספה, צילום עידן שילון (צילום: עידן שילון)
טורקיז וצהוב הם הצבעים השולטים. בורגרבר 39 | צילום: עידן שילון
פאסט פוד, בורגרבר 39 בר, צילום עידן שילון (צילום: עידן שילון)
הרבה עץ מיושן בהיר. בורגרבר 39 | צילום: עידן שילון

פאסט פוד, בורגרבר 39 חוץ, צילום עידן שילון (צילום: עידן שילון)
אלמנטים עיצוביים שמתכתבים עם הרחוב. בורגרבר 39 | צילום: עידן שילון

ויטרינה: צ'יפס בעגלת קניות

מאז שנפתחה לפני כשנתיים, ויטרינה הממוקמת בסמוך לכיכר רבין (אבן גבירול 54, תל אביב), הפכה למוסד של נקניקיות איכותיות ושל הצ'יפס הכי טוב בעיר. נכון שמדובר סך הכל בדוכן קטן עם חלל של מטר על מטר, אבל העיצוב הנקי והמדויק של המקום תורם בהחלט לאווירה של פאסט-פוד אלגנט.

ציפוי העץ המפוספס שפונה לרחוב, "פחיות המרק של קמפבל" של אנדי וורהול שתלויות על הקיר, הפונט הנאה או אפילו החמוצים שמסודרים כמו חיילים על המדף העליון – הכל תוכנן בקפידה, גם אם לא עלה ביוקר. בנוסף, הדגש על האסתטיקה מתבטא היטב גם בצלחת: מלבד הצלחות המושקע שלא מאפיין בדרך-כלל דוכנים, הצ'יפס המהולל מגיע על עגלת קניות מיניאטורית, כשבמדף התחתון שלה מסודרים הרטבים. סעו לשלום.

אין תמונה
דוכן קטן ואסתטי. ויטרינה
אין תמונה
ציפוי עץ מפוספס ומזמין מבחוץ. ויטרינה
אין תמונה
"פחיות המרק של קמפבל" של אנדי וורהול על הקיר. ויטרינה

אין תמונה
הצ'יפס מגיע על עגלת קניות. ויטרינה

לאבורטוריו: צהוב בעיניים

בלאבורטוריו די-פסטה (חשמונאים 91, תל אביב) מכינים, איך לא, פסטה. בצ'יק צ'ק. כל שנדרש מהלקוח הוא לבחור צורה ורוטב והופ - תוך דקות בודדות הוא יוצא לדרך עם מנת טייק-אווי. אפשר כמובן גם להישאר לשבת, אך רוב הלקוחות מעדיפים את האופציה הראשונה. חזית הסניף נוצצת בין בתי העסק הצמודים בדלתותיה הצהובות ובחלון הראווה המתאר תרשים של תהליך הזמנת המנה: A – פסטה; B – רוטב; C – תוספת; ו-D – תנו ביס.

בפנים, מול הדוכן הארוך הוצב ספסל עץ לכל האורך ומולו כמה שולחנות וכיסאות בר לממתינים ולסועדים במקום. העיצוב הגרפי של התפריט התלוי קולע ומזמין ומציג תמונות מגרות של צורות הפסטה השונות. בכלל, בלבורטריו מקפידים מאוד על הגרפיקה והפרטים הקטנים: פונט ולוגו (שפם איטלקי) מגניבים, שקיות בד בלבן וצהוב (הצבעים המובילים את הקו העיצובי) לטייק-אווי ובתוכן קופסאות אוכל איכותיות. פסטה מהירה בשיק איטלקי.

פאסט פוד, לבוראטוריו כניסה, צילום דרור כץ (צילום: דרור כץ)
אי אפשר לפספס. לבוראטוריו | צילום: דרור כץ
פאסט פוד, לבוראטוריו חוץ, צילום דרור כץ (צילום: דרור כץ)
חלון הראווה מתאר תרשים של תהליך הזמנת המנה. לבוראטוריו | צילום: דרור כץ
פאסט פוד, לבוראטוריו שלט, צילום דרור כץ (צילום: דרור כץ)
הקפדה על גרפיקה ועל הפרטים הקטנים. לבוראטוריו | צילום: דרור כץ
פאסט פוד, לבוראטוריו שולחנות, צילום דרור כץ (צילום: דרור כץ)
ספסל עץ לכל האורך. לבוראטוריו | צילום: דרור כץ
פאסט פוד, לבוראטוריו תפריטים, צילום דרור כץ (צילום: דרור כץ)
גם התפריטים מעוצבים. לבוראטוריו | צילום: דרור כץ

פאסט פוד, לבוראטוריו כלים, צילום דרור כץ (צילום: דרור כץ)
מקום לכל מנה. לבוראטוריו | צילום: דרור כץ

בורגרס-בר: ישן-חדש במושבה הגרמנית

עוד המבורגריה ברשימה. מאז הוקם הסניף הראשון של בורגרס בר ב-1998 במושבה הגרמנית (עמק רפאים 20, ירושלים), הרשת התרחבה ל-15 סניפים ברחבי הארץ. אבל עד היום סניף האב נשאר מיוחד במינו, עם שילוב קלאסי של ישן-חדש. הסניף שוכן במבנה אבן ירושלמי נמוך טיפוסי, בעל חלונות קשתיים ומרפסות ברזל. בפנים, ההפך הגמור: עיצוב מודרני, דינמי וצעיר, שמושתת על הרבה שחור ועל שימוש בזכוכית ובמתכת. אווירה אפלה-אלגנטית שמתאימה למאנץ' לילי.

פאסט פוד, בורגר מושבה גרמנית לילה, צילום אילן מור (צילום: אילן מור)
מבנה אבן ירושלמי נמוך טיפוסי. בורגרס בר במושבה הגרמנית | צילום: אילן מור
פאסט פוד, בורגר מושבה גרמנית כניסה, צילום אילן מור (צילום: אילן מור)
שימוש בזכוכית ובמתכת. בורגרס בר במושבה הגרמנית | צילום: אילן מור
פאסט פוד, בורגר מושבה גרמנית חוץ, צילום אילן מור (צילום: אילן מור)
מודרני, דינמי וצעיר. בורגרס בר במושבה הגרמנית | צילום: אילן מור

פאסט פוד, בורגר מושבה גרמנית פנים, צילום אילן מור (צילום: אילן מור)
שילוב של ישן וחדש. בורגרס בר במושבה הגרמנית | צילום: אילן מור

ניקוס גאליס: יוון בנמל תל-אביב

על סופלאקי בר שמעתם פעם? כנראה שלא. ניקוס גאליס (על שם כדורסלן העבר היווני) החדשה, שנפתחה לפני כשנה בנמל תל אביב (התערוכה 3), מביאה את המאכל היווני המסורתי - ומטעמים נוספים מהמטבח הים-תיכוני הנהדר הזה - לפורמט של אוכל מהיר. גם העיצוב מושתת על צבעי הדגל היווני – כחול בהיר ולבן – וקלילותו נועדה להשרות אווירה חיה ורעננה. כיסאות העץ, המשקופים והקירות, הבר ואריחי הקרמיקה שמאחוריו – כולם צבועים בשילוב הזה, כשרק הרצפה הדלמטית הלבנה-שחורה חורגת.

היות ומדובר בהאנגר ישן שהוסב למסעדה, מעל החלל המרכזי הגדול קיימת קומה נוספת של מעברים צמודי קירות. במפלס הגבוה מונחים ארגזים ושקי אוכל כמו אותנטיים, ומהתקרה הגבוהה תלויות נורות ארוכות חבל. החלל הגדול, הצבעים הרעננים, תשומת הלב לפרטים, מרכיבים ביחד טברנה מודרנית, תוססת ואלכוהולית במיוחד.

פאסט פוד, ניקוס גאליס כסאות, צילום יחסי ציבור (צילום: בועז לביא)
העיצוב מושתת על צבעי הדגל הגרמני. ניקוס גאליס | צילום: בועז לביא
אין תמונה
שחור, לבן, כחול. ניקוס גאליס
פאסט פוד, ניקוס גאליס פנים, צילום יחסי ציבור (צילום: בועז לביא)
נורות ארוכות תלויות מהתקרה. ניקוס גאליס | צילום: בועז לביא
אין תמונה
קומה נוספת של מעברים מעל החלל המרכזי. ניקוס גאליס

פאסט פוד, ניקוס גאליס חוץ, צילום יחסי ציבור (צילום: בועז לביא)
טברנה מודרנית. ניקוס גאליס | צילום: בועז לביא

עוד על עיצוב קולינארי: 8 מסעדות בטעם טוב
מסעדת טיאזו: 8 מיליון שקלים של עיצוב גורמה