מ-ה-פך: כך תיראה רצועת החוף החדשה באילת
לאחר שנים של הזנחה, גדרות ומקטעים סגורים, אילת יוצאת לדרך עם תוכנית אסטרטגית נרחבת שתשדרג את כל רצועת החוף מהגבול הדרומי עם מצרים ועד גבול ירדן בצפון. החזון החדש כולל טיילת באורך 14 ק"מ, חופים ציבוריים מונגשים, הצללות, שבילי אופניים, תחבורה ימית חשמלית ומוקדי פנאי, בילוי ותרבות – במטרה להחזיר את הים לתושבים ולמבקרים, תוך שמירה על ערכי הטבע הייחודיים של המפרץ

אם תשאלו תושבים מקומיים באילת אם הם נהנים מחוף הים וממה שיש לו להציע, סביר שהם יעקמו פרצוף ויתחילו לשטוח את כל הבעיות שמפריעות להם ליהנות. רצועת חוף לא מטופחת, מקטעי חוף מוזנחים, חוסר גישה, חומרים לא נעימים למגע בשמש, אבנים מחליקות ויש עוד. אילתים, קחו נשימה, כי כל זה עומד להשתנות בשנים הקרובות, לאחר שאילת החליטה ליישר קו עם ערי חוף בעולם, שהבינו כי חוף הוא לא רק חזית מלונאית וחופים פרטיים למחצה, אלא מרחב לציבור. במשך שנים נמתחה החזית הימית של העיר בין בתי מלון ומתחמי נופש, וכעת, בתוכנית רב שלבית, הולך ומתפתח חזון אחר של חוף רציף, נגיש ושוויוני. עשו את זה קודם בערים כמו ברצלונה, שהפכו את החוף לנגיש ומזמין, והנה זה מגיע לאילת.
רצועת החוף של אילת היא המשאב העירוני והלאומי החשוב ביותר של העיר, אך לאורך השנים היא התפתחה באופן לא מבוקר, ללא מדיניות כוללת. ריבוי יוזמות מקומיות, לעיתים סותרות, הובילו לפגיעה בערכי הטבע הנדירים של הסביבה הימית ולפגיעה באיכות המרחב הציבורי, בנוף, ברצף ובחוויית המבקרים. כמי שמודעים לצורך בשיפור הקיים, נבנתה תוכנית אסטרטגית ביוזמת משרד התיירות ועיריית אילת, שעל תכנונה מופקד משרד "מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים" ועל ביצועה החברה להגנות ים המלח (חל"י), במטרה לשדרג את החופים, לחבר בין המרחב התיירותי הצפוני והחוף הדרומי ולקשר בין רצועת החוף לעיר.


"התוכנית מייצרת לראשונה תפיסה כוללת לרצועת החוף, מהגבול הדרומי עם מצרים ועד גבול ירדן בצפון, כדי להחזיר את החוף לתושבים ולנופשים כמרחב פתוח, איכותי ושוויוני", אומר אדריכל מאור רויטמן. "היא מגדירה מוקדי תיירות ופיתוח משלימים: אזור צפון רצועת החוף יהפוך ל'עיר חוף' תוססת עם שווקים, מסעדות, מרכזי בילוי, טיילת מסחרית ובתי מלון איכותיים, ובדרום רצועת החוף יוקם מתחם 'עין סוף' שיהיה אזור תיירות אלטרנטיבי, שקט וטבעי שמשקם ומשמר ערכי טבע ומייצר מפגש בין המדבר, הנוף הפראי והים".
באיזה מצב מצאתם את רצועת החוף כשהתחלתם את העבודה?
"בצפון, מול נוף המפרץ, פגשנו חוף עירוני עמוס עם מסעדות קרובות מדי לקו המים וישיבה שלא מאפשרת מעבר, קיר בטון ומסלעות שחסמו את הגישה לחוף, מחסור בצל, מקלחות מנוקזות לים וטיילת מסחרית מיושנת. לאורך הרצועה היה ריבוי של גדרות ביטחון, תשתיות וחסמים. בחלק הדרומי הבינוי מתמעט, ולמרות הפיתוח החסר והחניות על החוף, המפגש בין הים להר נותר מהפנט. במרץ 2020 פקדה את אילת סערה גדולה, שלמעשה פירקה והרסה את כל מה שלא היה צריך להיות שם. כאילו הטבע אמר את דברו".
התוכנית מציעה טיילת רציפה באורך כ-14 ק"מ, שתחבר את כלל המקטעים לאורך החוף ותחזק את הקשר הפיזי והוויזואלי בין העיר לים. תשתיות ומפגעים קיימים יפונו לטובת הקמה של חופים ציבוריים והרחבה של החופים הקיימים, ויוקם מערך שירותי חוף כמו מלתחות, מקלחות, ברזי שטיפה לרגליים, אשפתונים, ספסלים וקולבים, עם חומריות טבעית המותאמת לאקלים ולמקום. בתכנון פתרונות הצללה נרחבים, שילוב צמחייה מדברית מתאימה ואפילו תחבורה ציבורית יבשתית וימית, בדמות מוניות ים חשמליות, שתחבר בין מוקדי החוף. מנהלת ייעודית תוביל את הפיתוח, התחזוקה והשיווק של רצועת החוף.

רויטמן מוסיף כי התוכנית כוללת כ-100 פרויקטים ביזמות ציבורית ופרטית שמיושמים בשלבים: שדרוג ועדכון הטיילת המסחרית הקיימת, פיתוח חופי הרחצה ושירותי החוף והקמת מוקדי בילוי ומסחר, כפרי צוללים וגולשים, חופים טבעיים ומונגשים ומתחמי מלונאות אקולוגית, לצד פארקים ושטחים ירוקים שישדרגו את המרחב הציבורי.

אחד הפרויקטים המשמעותיים במקטע הדרומי הוא טיילת עין סוף דרום, שמשתרעת בין חוף המגדלור למסוף טאבה. "זוהי רצועת חוף באורך 2 ק"מ עם פוטנציאל אדיר, הנושקת לשמורת טבע ימית ולמרגלות הרי אילת, שבמשך שנים נותרה מוזנחת לצד כביש עם רכבים שחונים בצורה לא מוסדרת על קו המים, בלי אפשרות להליכה מונגשת או שירותי חוף", מספר רויטמן. "האתגר הגדול במרחב רגיש כזה הוא לתכנן בינוי ופיתוח נופי שמצליח לשדרג את המרחב ובמקביל לשפר את הממשקים עם הטבע. התכנון המוצע מרחיב את שטח החוף ביותר מ-11 דונם על ידי הסטת הכביש מערבה, שיקום דופן ההר הפצועה ומנהור מקומי, הקמה של מערך שירותי חוף וקיוסקים, מצללות חוף טבעיות, שביל אופניים וטיילת מונגשת ומוצלת. הפיתוח נעשה בצורה רגישה תוך שמירה והגנה על הטבע גם בראי שינויי האקלים העתידיים".


תפיסת התכנון הדרומית באה לידי ביטוי בפרויקט שכבר בוצע בעין סוף - חידוש חוף קצא"א. הוא היה סגור לציבור במשך 50 שנה בשל חכירה לחברת קצא"א (קו צינור אשקלון-אילת), שמחזיקה מתקנים אסטרטגיים סמוך לשוניות האלמוגים. לפני חמש שנים החל פיתוח הדרגתי של החוף האקולוגי, המזח ההיסטורי והחוף הפתוח, שכלל הסרת חסמים וגדרות ויצירה של חוף ציבורי פתוח, מארח ונגיש. גם כאן הפיתוח מתחשב בסביבה הטבעית, משלב צמחייה מקומית שאינה דורשת דישון, תאורה נמוכה לאורך השבילים שמונעת הארה מיותרת ואינה מפריעה לבעלי החיים, ופינות ישיבה מוצלות. בקרוב יוקם מבנה לשירותי חוף עם שירותים ומקלחות שיתאימו לצורכי הצוללים הרבים במקום.


ומה צפוי באזור הצפוני של רצועת החוף?
"בעיר החוף יוקמו בשלבים מוקדים עירוניים ותיירותיים המשלבים בין פנאי, תרבות, מסחר ופעילות ימית, למשל רחבת המרינה, שתקום על שטח לא מפותח בכניסה למעגנה העירונית, ופרויקט כיכר הים בכניסה הראשית לחופי הרחצה הצפוניים, סמוך לקניון מול הים. ברחבות החדשות יהיו מצללות ענק, מתקני משחק המותאמים לאקלים המקומי, מופעי מים ומתזים לפעילות קיץ אינטראקטיבית, וברחבת המרינה תוקם גבעת עצי צל וסביבה טריבונות לישיבה מול הנוף. גם מועדון השיט הקיים ישודרג עם תוספות בנייה לשימושים ציבוריים ומסחריים, ייבנו מרפסת תצפית בקצה המזח הקיים ומרפסת שיזוף ציבורית בחוף נביעות וישודרג מתחם הספורט הימי של משכירי הסירות".





רויטמן מספר כי כבר היום אפשר לחוש את השינוי בחוף הצפוני-מערבי ובחוף אלמוג. "חומות הבטון והמסלעות הרציפות לאורך קו המים, שהגבילו וצמצמו את החופים, פורקו. שטחים שהוקצו למלונות ולעסקים על קו המים הועתקו לעורף החוף, ובמקומם הורחבו החופים הציבוריים והונגשו למבקרים. שבילי אבן מוקמו מול מוקדי החוף ומשמשים כמעבר ציבורי וכהגנה ימית על המבנים, ונפתחו מעברים בין החזית העירונית לחוף". נוסף לכך נפרשו בחופים הצללות טבעיות ומלאכותיות, הוקם חוף מוכרז חדש באלמוג ונבנו סוכות מציל חדשות, ושירותי החוף כוללים היום מלתחות ומקלחות שחוברו לראשונה למערכת הביוב העירונית ויש גם מתחמי משחק חדשים.

רצועת החוף היא נדבך מרכזי במהלך הזה - מערכת רציפה ומאוזנת שמחזירה את הים לתושבים, מאזנת בין פיתוח כלכלי ותיירותי לבין שמירה על ערכי טבע וסביבה, ומחזקת את אילת כעיר תיירות בינלאומית, חדשנית, בת קיימא ובעלת זהות שאין שנייה לה".
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי: "אנו מובילים באילת מהפכה עירונית ותיירותית, המציגה לראשונה תפיסה קוהרנטית ורחבה. לא עוד אוסף יוזמות נפרדות, אלא חזון כולל שמחבר בין העיר לאיזורי התיירות, ולטבע הייחודי שלנו".
בעיריית אילת מוסיפים כי העיר משתנה במהלך כולל של התחדשות עירונית ונופית, ממרגלות ההרים לחופי המפרץ: התחדשות שכונות ותיקות, בנייה מלונאית ומסחרית, מרחב תיירותי חדש שישלב תרבות, בילוי ופנאי במקום שדה התעופה הישן ורצועת חוף שעוברת פיתוח ושדרוג מקיף. כמו כן, מתבצעות עבודות ברחבת המרינה, סביב הלגונה, בטיילות ובאתר אום רשרש ההיסטורי, שבו הונף דגל הדיו לפני 76 שנים, שיהפוך למוזיאון פתוח אינטראקטיבי לצד רחבת התכנסות מודרנית להופעות ואירועים.