בבית קרקע בבת חפר התגוררה משפחה - אב מנכ"ל שכטר פרויקטים, אם מנכ"לית של חברת שילוח גרמנית ושלושת ילדיהם (12, 16, 20) שהתעניינה בדירת דופלקס בת חמישה חדרים במגדל חדש בן 23 קומות שעמד לקום בקריית אונו.

ההכרעה התקבלה לאחר ששיטפון שפקד את בת חפר בשנת 2013 הוביל להצפת הבית. כעבור זמן מה מכרה המשפחה את הבית ורכשה את הדירה במגדל, המשקיף על גינה פנימית המשותפת למגדלים השכנים וצופה לים. מאחר שהרכישה התבצעה בשלב מאוחר בתהליך הבנייה של המגדל, עמדו לרשותה שבועיים בלבד לתכנון הדירה – שינויים מבניים, תכניות תאורה וחשמל ותכנון המטבח. המשפחה פנתה למעצבת והנדסאית האדריכלות אלה סהר, והעבודה התחילה.

נוסף לעבודה נגד השעון, התמודדו הדיירים עם המורכבות שכרוכה במעבר מבית פרטי לדירה – פחות מרחב, חללים קטנים יותר, המרחבים הציבוריים ומקומות האחסון מצטמצמים. הדבר התבטא בעיקר באזור המטבח – המשפחה, שאוהבת לארח, נאלצה להתמודד עם מעבר ממטבח רחב ידיים למטבח קטן יותר. אחד היעדים שהוצבו היה למקסם את שטח העבודה והאירוח במטבח. וזאת באמצעות יצירת אי שמשמש לעבודה ולאירוח, בניית מזווה גדול עם קלפה, הצבת שולחן אוכל נפתח בפינת האוכל שיכול להכיל עד 14 סועדים ויצירת פינת אוכל נוספת, במרפסת של הסלון, המאפשרת לאכול תחת כיפת השמים.

"לאחר שהושלם את שלב התכנון, במסגרת השבועיים שעמדו לרשותנו, הקדשנו את החודשים שנותרו עד לכניסה לדירה לעיצוב", מספרת סהר, "מאחר שאב המשפחה הוא בעלים של חברת עיצוב, עמדו לרשותנו חומרי גלם נהדרים – בדי ריפוד, עורות, טפטים, אקססוריז ורהיטים, ונוסף לכך, שירותי נגרות אישיים. הנגישות של החומרים והרהיטים האיכותיים, בשילוב הרקע המקצועי של אב המשפחה ושיתוף הפעולה הנעים והפורה עם בני הזוג, אפשרו לנו לסיים את שלב העיצוב שלושה חודשים לפני מועד הכניסה".

אלה סהר, גובה, סלון  (צילום: ליאור אביטן)
התמודדו עם המורכבות שכרוכה במעבר מבית פרטי לדירה | צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, גובה, סלון  (צילום: ליאור אביטן)
ביקשו לשלב בין קווים נקיים לתחושה חמימה וביתית | צילום: ליאור אביטן

אלה סהר, גובה, סלון  (צילום: ליאור אביטן)
הדירה משלבת בד, עץ ועור עם טפטים ושטיחים | צילום: ליאור אביטן

עוד באתר לעיצוב הבית:

מוקה, תכלת וכחול

הקומה התחתונה בדירה כוללת סלון, פינת אוכל, מטבח, יחידת הורים עם מרפסת, חדר שינה של הבת הבכורה, שירותי אורחים ושתי מרפסות. החלל המרכזי של הקומה, המורכב מהסלון, מפינת האוכל ומהמטבח, פתוח ומתנשא לגובה של שישה מטרים. באחד הקירות בחלל הזה קבוע חלון גבוה, שצופה לים.

הקומה העליונה כוללת שני חדרי ילדים (אחד מהם ממ"ד), אמבטיית ילדים, מרפסת שירות ופינת משפחה. שטח הדירה הכולל הוא 152 מ"מ ושטח המרפסות הוא 40 מ"ר.

הדיירים ביקשו לשלב בין קווים נקיים לתחושה חמימה וביתית. הפלטה והחומרים נבחרו בהתאם – הדירה משלבת בד, עץ ועור עם טפטים ושטיחים. הצבעים השולטים בדירה הם מוקה, תכלת וכחול.

אלמנט נוסף שהודגש בתכנון ובעיצוב הוא המרחב והגובה של החלל הציבורי המרכזי בקומה התחתונה, המקבל את פני המבקרים בדירה.

האלמנט הבולט ביותר בסלון הוא הקיר שבו קבועה הטלוויזיה. "קידמתי אותו 12 סנטימטרים קדימה ושיקעתי בו את הטלוויזיה", מספרת המעצבת, "כדי להדגיש את העבודה שהוא מתנשא לגובה שישה מטרים, ציפיתי אותו בטפט, בחרתי בפרופיל ויה ביזונו שהשתלב בגבס והעניק לפרופיל מראה חד ומדויק ושילבתי לכל אורכו תאורת לד נסתרת, שהדגישה את תלת הממדיות שלו. קיר זה הוא גם החלק האהוב על המעצבת בבית, בזכות שילוב האלמנטים המיוחד שהוא מכיל. אלמנט מרכזי נוסף הוא קיר שעליו נתלתה יצירת אמנות מקורית, של אילה טל, המוארת באמצעות תאורה ממוקדת המכוונת אליה".

כדי להקנות לסלון מראה נקי תכננה המעצבת שידה שנמתחת לאורך קיר שלם, ובה שתי מגירות בלבד. להשלמת המראה האחיד נחתכו הדפנות של השידה בזווית 45 מעלות (גרונג), המאפשרת ליצור חיבורים מדויקים בין לוחות העץ ונבחרו ידיות שקועות, בחיתוך CNC. המראה החם של הסלון נוצר באמצעות צביעת השידה במוקה ובחירה בריהוט המשלב חומרים טבעיים וצבעים פסטליים – הכורסאות משלבות בד ועץ, על ספות העור מונחות כריות בצבעי מוקה, תכלת וכחול והשטיח עשוי מחומר טבעי, המשתלב היטב עם האפור החם של הריצוף.

במרכז פינת האוכל ניצב שולחן עץ עגול, המשמש את המשפחה גם ביומיום וגם לאירוח. כאשר הוא סגור, הוא מיועד לשישה סועדים, וכשפותחים אותו, בעיקר בסופי שבוע, הוא יכול לשרת עד 14 סועדים. מעל לשולחן מוקמו שורה של ספוטים, המכוונים לכל האזורים שבהם נדרשת תאורה.

אלה סהר, סלון  (צילום: ליאור אביטן)
הצבעים השולטים בדירה הם מוקה, תכלת וכחול | צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, סלון  (צילום: ליאור אביטן)
ריהוט המשלב חומרים טבעיים וצבעים פסטליים | צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, כריות  (צילום: ליאור אביטן)
על ספות העור מונחות כריות בצבעי מוקה, תכלת וכחול | צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, גובה, סלון  (צילום: ליאור אביטן)
צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, פרחים  (צילום: ליאור אביטן)
צילום: ליאור אביטן
אלה סהר  (צילום: ליאור אביטן)
האלמנט הבולט ביותר בסלון הוא הקיר שבו קבועה הטלוויזיה | צילום: ליאור אביטן

אלה סהר, שולחן  (צילום: ליאור אביטן)
השטיח עשוי מחומר טבעי, המשתלב היטב עם האפור החם של הריצוף | צילום: ליאור אביטן

הקפדה על קווים נקיים

המטבח הוא אחד ממוקדי הפעילות המרכזיים בבית, ולכן תוכנן כך שיעניק למשפחה פונקציונליות מרבית. כדי להגדיל את שטח העבודה נוצר אי המכיל ארבעה מקומות ישיבה וארון מזווה גדול, עם קלפה מזכוכית, במרכז המטבח. כל משטחי העבודה נוצרו מקוריאן, המעניק נוחות מרבית במהלך הבישול והניקוי. גם כאן נשמר השילוב של ניקיון וחום, באמצעות הקפדה על קווים נקיים, בחירה בידיות אינטגרליות, שילוב של עץ וזכוכית ושימוש בצבעי מוקה ותכלת. האלמנט העיצובי המרכזי במטבח הוא קיר חזית המטבח, המתנשא עד לתקרה, שצופה לכל אורכו בזכוכית בצבע תכלת.

מרפסת הסלון רחבת הידיים מרוצפת עץ וצופה לים. כדי לאפשר לבני הבית ליהנות מארוחות  משפחתיות ומאירוח באוויר הפתוח, תוכנן שולחן אוכל משפחתי והוצב במרכז המרפסת.

כדי להעניק לגרם המדרגות המחבר בין שתי הקומות מראה קליל וחמים הוחלף מעקה הברזל שהציע הקבלן במעקה זכוכית ונבחר שיש בצבע אפור, התואם את מראה הרצפה.

התאורה משחקת תפקיד מרכזי ביצירת הקו הנקי והאווירה החמימה ובהדגשת המרחב והגובה: שני טבעות לד התלויות מהתקרה, במרכז החלל הפתוח בקומה התחתונה מאירות את המרחב ומושכות את תשומת הלב אליו; התאורה הנסתרת, לאורך הקיר המרכזי בסלון, מדגישה את גובהו ומייצרת אפקט מפתיע אבל מאופק, שלא גולש לצעקנות או לדרמה; התאורה המכוונת ליצירת האמנות בסלון מדגישה אותה ומעניקה לה את הכבוד הראוי; שורות הספוטים מעל לפינת האוכל ולגרם המדרגות מספקות תאורה מדויקת לאזורים בהן היא נחוצה; גוף תאורה עגול, השקוע בגבס ומבצבץ מתוכו, מעניק למטבח תאורת שטיפה נעימה, המאפשרת לעבוד ולאכול בו בנוחות; בתוך ארון המזווה במטבח, מתחת לקלפה, מוקם גוף תאורה, המעניק אור עבודה יעיל.

כדי לפצות על אובדן המרחב, שנבע מהמעבר מבית פרטי לדירה, נוצרו מגוון פתרונות אחסון – ארון בגדים, מזווה גדול במטבח ושידת בגדים גדולה.

אלה סהר, גובה, פינת אוכל  (צילום: ליאור אביטן)
הקפדה על קווים נקיים | צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, גובה, מטבח  (צילום: ליאור אביטן)
המטבח. תוכנן כך שיעניק למשפחה פונקציונליות מרבית | צילום: ליאור אביטן

אלה סהר, גובה, מדרגות  (צילום: ליאור אביטן)
מעקה הברזל שהציע הקבלן הוחלף במעקה זכוכית ונבחר שיש בצבע אפור | צילום: ליאור אביטן

מאושרים מכל בחירה

"הפרויקט היה חגיגה גדולה, מהתחלה עד הסוף", מספרת המעצבת, "הוא התאפיין בשיתוף פעולה מלא ובדיאלוג פורה, בפתיחות לרעיונות חדשים, באווירה נעימה ובחדוות יצירה. כל אלה נשמרו גם כשהתמודדנו עם לחץ הזמן בשלב הראשון של הפרויקט וגם כשבילינו יחד שעות רבות בשלב העיצוב. זה אפשר לנו להשלים את התוכניות בזמן קצר ולסיים את שלב העיצוב חודשים לפני הזמן, אבל, מעל לכל, הפך את התהליך לחוויה נעימה והסתיים לשביעות רצונם המלאה של בני המשפחה. ובמילותיו של אב המשפחה: 'חוויתי למעלה מעשרה מעברי דירות בחיי. המעבר האחרון היה המורכב מכולם, בגלל הנסיבות שקדמו לו. אני מודה לך שחווית אותו איתנו, מאושר מכל בחירה שביצענו ומרגיש לגמרי בבית'".

לדברי המעצבת, מעבר דירה הוא תמיד מהלך מורכב. לכן חשוב להיות קשובים ללקוחות, לא רק בכל הנוגע לבחירת החומרים, הפריטים והצבעים, אלא גם ברמה הרגשית, במקרה הזה, היא מספרת, התמיכה היתה חשובה פי כמה, בגלל הנסיבות שהובילו למעבר. "תמיד להעז ולבחון רעיונות חדשים. חלק מהתפקיד של מעצבים ואדריכלים הוא לחשוף לקוחות לכיווני מחשבה חדשים", היא אומרת, ומוסיפה כי חשוב "להקפיד ליצור דיאלוג פורה עם הלקוחות. זה המפתח להצלחה בפרויקט".

אלה סהר, שינה  (צילום: ליאור אביטן)
חדר השינה. התאורה משחקת תפקיד מרכזי ביצירת הקו הנקי והאווירה החמימה | צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, שינה (צילום: ליאור אביטן)
"הפרויקט היה חגיגה גדולה, מהתחלה עד הסוף" | צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, גב מיטה (צילום: ליאור אביטן)
צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, גובה, כורסה  (צילום: ליאור אביטן)
צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, גובה, רחצה  (צילום: ליאור אביטן)
חדר הרחצה | צילום: ליאור אביטן
אלה סהר, גג  (צילום: ליאור אביטן)
המגדל משקיף על גינה פנימית המשותפת למגדלים השכנים | צילום: ליאור אביטן

אלה סהר, גג  (צילום: ליאור אביטן)
מרפסת הסלון רחבת הידיים מרוצפת עץ וצופה לים | צילום: ליאור אביטן

אלה סהר - אדריכלית פנים