mako
פרסומת

כיתות באוויר הפתוח וגני ילדים בקומות: כך תיראה שנת הלימודים החדשה

על רקע הגידול המתמשך במספר התלמידים והמחסור בקרקע זמינה, אדריכלים ברחבי הארץ נדרשים להמציא פתרונות יצירתיים לבניית מוסדות חינוך. ממבני תיכון רב-קומתיים עם חצרות על הגגות, דרך בתי ספר שמשלבים קיימות וטכנולוגיה ועד גני ילדים שנבנים לגובה אך מצליחים להעניק תחושת חמימות וביתיות – כך נראית שכבת הדור הבאה של מוסדות החינוך בישראל

לימור קלר
mako
פורסם: | עודכן:
בתי ספר לזרוביץ אדריכלים גן ילדים ירושלים
הדמיה: LSA לזרוביץ אדריכלים
הקישור הועתק

מספר התלמידים בישראל ממשיך לגדול והקרקע הפנויה לבניית מוסדות חינוך מצטמצמת. במצב כזה נדרשים האדריכלים למצוא דרכים יצירתיות להקמת בתי ספר וגני ילדים שיספקו מרחב לימודי וקהילתי ראוי גם בתנאי צפיפות. "מאז הקמתה של מדינת ישראל גדלה אוכלוסייתה בקצב המכפיל אותה כל 35 שנה. הגישה לתכנון הערים צריכה לעבור שינוי מהותי כדי להתאים עצמה לצפיפויות העתידיות, וכך מתפקידו של התכנון האורבני להגדיל את המרחבים הציבוריים על פני המרחבים הפרטיים", אומר אדריכל שותף בני פרי ממשרד v5 אדריכלים. "במקרים מסוימים גם השטחים הציבוריים מצטמצמים, והם קטנים מלהכיל את השימוש הרצוי בהם, והאדריכלים המתכננים צריכים למצוא פתרונות יצירתיים למיצוי השטח ופריסת כל הפונקציות הדרושות".

כך קרה בבית הספר למצטיינים בבית חנינא הפעיל זה שנתיים, בית ספר על-אזורי שתוכנן על ידי v5 אדריכלים' ובו תלמידים מהמגזר הערבי עם פוטנציאל לימודי גבוה, המתמקד בנושאים טכנולוגיים, מדעיים, חברתיים, קהילתיים ואומנותיים. מדובר בתיכון וחטיבה שש שנתיים שבו 24 כיתות וכולל מבנה מדעים, מנהלה, אודיטוריום וספרייה. במגרש צר וארוך נבנה בית ספר על עמודים, והקומה התחתונה היא שטח ציבורי פתוח. הוא בנוי כטבעת סגורה כדי ליצור חצר פנימית וחיצונית. בנייתו דרשה חציבה של 14 מטרים לעומק הקרקע והוא שקוע במעין מדרגה ענקית.

בית חנינא, אדריכלות V5 בתי ספר אדריכלים
בית חנינא, אדריכלות V5 אדריכלים | צילום: V5 אדריכלים

פרי מציין כי תכנון בית הספר מצטרף לרעיון בניית בתי ספר בשיטה הוורטיקלית עם תכנון קומפקטי. "הרצון הוא שבתי הספר החדשים 'יעלו כיתה' ונראה יותר ויותר בתי ספר רב-קומתיים, שבהם הגג של שכבה אחת משמש כחצר של תלמידי השכבה מעליה. בתי ספר ורטיקליים פופולריים בארה"ב, אך בארץ הכניסה שלהם איטית יותר. חשוב שהחשיבה תהיה לגובה תוך ניצול כל האפשרויות ומקסום כל הפונקציות הנדרשות".

בימים אלה הסתיימו תוכניות לביצוע בית הספר הטכנולוגי למדעים בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים, הראשון מסוגו בחברה הערבית בעיר, ביוזמת משרד החינוך ועיריית ירושלים. המבנה בנוי על צלע ההר נטוע בסביבה ובנוף, ומשלב חדשנות טכנולוגית עם תחושה מקומית ואנושית. אדריכל שותף אורי לניר מעדה כרמי מלמד אדריכלים, אומר כי הלימודים יתקיימו במבנה מודרני עם חצר ומגרשי ספורט ברמה בינלאומיות. "בית הספר מתאפיין במבנה נקי ומונומנטלי מחיפוי אריחים בטון חשוף ואבן טבעית עם אור טבעי רב, חצרות פנימיות ומעברים פתוחים. הכיתות והמעבדות גמישות ומודולריות, מוקפות בחללי לימוד קהילתיים כמו ספרייה ואולמות מפגש".

שייח ג'ראח
עדה כרמי מלמד אדריכלים | הדמיה: עדה כרמי מלמד אדריכלים
פרסומת

בתי ספר עדה כרמי מלמד שייח ג'ראח - פנים
עדה כרמי מלמד אדריכלים | הדמיה: עדה כרמי מלמד אדריכלים

 

בית הספר מקיף מאוחד שרונה כפר יונה יפתח השנה את שלב א' עם 28 כיתות מתוך 42 סך הכל. בשלב הבא יצטרפו אודיטוריום וספרייה, מעבדות ולובי מרכזי שישרת גם את הקהילה. התיכון והחטיבה בנויים מבתים שכל אחד מהם שייך לשכבה ובנוי משתי קומות עם חלל משותף וגלריה. הכיתות שקופות למרחבים החוץ-כיתתיים וכל בית נפתח ישירות לחצר, אם על הקרקע או בגגות. החצר העליונה מתוכננת על גג מבנה הכניסה.

בתי ספר ליואי דבוריינסקי מקיף מאוחד שרונה כפר יונה
בתי ספר ליואי דבוריינסקי מקיף מאוחד שרונה כפר יונה | הדמיה: ליואי דבוריינסקי

 

בתי ספר ליואי דבוריינסקי מקיף מאוחד שרונה כפר יונה
צילום: ליואי דבוריינסקי
פרסומת

השלד כבר בביצוע, ותיכון מקיף חדש לאומנויות בשכונת שחמון, אילת צפוי להיפתח בקיץ הבא עם מרחבי למידה מגוונים וכיתות פתוחות אל חלל כפול ומואר. החלל מלווה בקיר מסך שפונה לים ומכניס את הנוף האילתי לחיי היום-יום של התלמידים. העיצוב האדריכלי שואף לפשטות ואור, ומבוסס על גוונים לבנים בהירים בפנים ובפיתוח החוץ, וכך האדריכלות יוצרת מסגרת שקטה המאפשרת לים ולהרים להיות הגיבורים הראשיים.

בתי ספר אדריכלות אבישי הרטוב ועידו שמר
אדריכלות אבישי הרטוב ועידו שמר, עיצוב פנים גל איפן, נופר אדריכלים

בתי ספר אדריכלות אבישי הרטוב ועידו שמר
אדריכלות אבישי הרטוב ועידו שמר, עיצוב פנים גל איפן, נופר אדריכלים

 

קמפוס "אגרוטק" בשכונה החדשה "אפיקי נחל" באופקים קיבל את אישור משרד החינוך ויכלול תיכון וחטיבת ביניים עם 36 כיתות, ובהמשך יצטרף אליו גם אולם ספורט. התכנון הוא חלק ממסלול "בתי ספר חדשניים" של משרד החינוך ומתבסס על פרוגרמה ייחודית עבור מסלולי לימודים תחום האגרוטק (טכנולוגיה וחקלאות) ותפיסה פדגוגיה חדשנית. במסגרתו יש קשר הוליסטי בין אדריכלות המבנה לאדריכלות הנוף, והוא יכלול מעבדות ייעודיות: מעבדות מים, AI, נוף, חלב, POST HARVEST, מכניקה ורובוטיקה.

פרסומת
בתי ספר אורבך הלוי קמפוס אגרוטק, אופקים
אדריכלים הילה רוזנברג ואורי הלוי, אורבך הלוי אדריכלים | הדמיה: אורבך הלוי אדריכלים

בתי ספר אורבך הלוי קמפוס אגרוטק, אופקים
אדריכלים הילה רוזנברג ואורי הלוי, אורבך הלוי אדריכלים | הדמיה: אורבך הלוי אדריכלים

 

בתחילת שנת הלימודים 2023 עם פרוץ המלחמה נפתחה חטיבת הביניים בארי בראש העין, ונקראה על שם קיבוץ בארי. החטיבה היא המבנה השלישי שהושלם בקריית החינוך החדשה בדרום העיר, אזור גבעות פתוח לנוף עם בנייה אינטנסיבית. במבנה ארבע קומות, והשלוש העליונות הן בית הספר שמחובר למגרשי הספורט. הקומה התחתונה כוללת קפטריה, אולם רב-תכליתי ומשרדים. עיקר המבנה הוא כיתות ומרחבים חוץ-כיתתיים, וחלל שעובר לגובה המבנה משנה את גודלו וכיוונו, ומאפשר קשרי עין בין כל המפלסים. הצבעים והחומרים חמים וביתיים כדי לחזק את תחושת השייכות למקום שאינו טיפוסי לבתי ספר.

בתי ספר אדריכלים ניב לין ולנה קפלון
ליואי דבוריינסקי אדריכלים | צילום: דייגו רוסמן
פרסומת

בתי ספר אדריכלים ניב לין ולנה קפלון
צילום: דייגו רוסמן

 

בבית הספר המקיף נאות שושנים חולון תיחנך ב-1 בספטמבר חטיבת ביניים עם 24 כיתות מתוך 48 שישולמו בעתיד. בשל המיקום המרכזי והמגרש הקטן המתחם נבנה לגובה תוך עירוב שימושים ושילוב מסחר ופונקציות קהילתיות בקרקע, בניית אולם ספורט בגובה ויצירת חצרות בגובה. "ייחוד הפרויקט הוא הבנייה על שפת בור האיגום השכונתי, שמכיל מטע של עצים שיוצרים ריאה ירוקה בלב השכונה והופכת לבריכת חורף בעונת הגשמים", אומר אדריכל יואל דבוריינסקי מ"ליואי דבוריינסקי אדריכלים". בית הספר תוכנן בצורה שחושפת בצורה מקסימלית את המרחבים הציבוריים לנוף בור האיגום. בכל קומה יש מרחב ציבורי ללמידה חוץ-כיתתית שנפתח עם ויטרינות למרפסות הצופות לנוף ויוצרות תנאים איכותיים גם בעומק המבנה. הלובי הראשי והספרייה בקרקע נפתחים לדק עץ נרחב שיוצא אל בור האיגום עם מקומות ישיבה ותצפית הכי קרוב לטבע שאפשר, בשאיפה שבחורף הדבר ידמה למזח על שפת אגם.

בתי ספר ליואי דבוריינסקי נאות שושנים
ליואי דבוריינסקי אדריכלים | צילום: יואל דבוריינסקי

בתי ספר ליואי דבוריינסקי נאות שושנים
צילום: יואל דבוריינסקי
פרסומת

בתי ספר ליואי דבוריינסקי נאות שושנים
צילום: יואל דבוריינסקי

 

בקרב בתי הספר היסודיים ייפתח השנה בית הספר היסודי אפרים קישון בנתניה, הכולל 24 כיתות. ברוח תקופה ומתוך מחשבה על המרחב הציבורי ועל "הליכתיות עירונית" תוכננה חזית הכניסה הראשית ללא גדרות כמעט. המבנה תוכנן בקו אפס לרחוב כדופן לכיכר מגוננת ומוצלת. יש בו שני אגפים, האחד בן ארבע קומות והשני בן שלוש קומות, וביניהם מעבר רחב עם חלונות גדולים המשמש כתצוגת עבודות. לדברי אדריכל ערן זילברמן מ"רגבים + אדריכלים", הכניסה הראשית עוברת דרך גשר פלדה מרחף מעל פטיו פנימי שכולל אזור למידה, ובית הספר עצמו משופע במרחבי למידה עם אפשרות יציאה לחצרות.

בתי ספר רגבים + אדריכלים אפרים קישון נתניה
אדריכלות ועיצוב פנים רגבים + אדריכלים

בתי ספר רגבים + אדריכלים אפרים קישון נתניה
בית הספר היסודי אפרים קישון בנתניה,
פרסומת

 

בימים אלה מתוכננים בגבעתיים בית הספר היסודי ואולם הספורט "פטאי", גם הוא בן 24 כיתות עם אולם ספורט, חללי ספח ייחודיים וחדרי סטודיו לשימוש בית הספר והקהילה. מאחר ששטח המגרש קטן, אולם הספורט מתוכנן במפלס תת-קרקעי ומעליו חדרי פעילות ופרגולה גדולה במיוחד. בלב המגרש טריבונה רחבה, המגשרת על הפרשי מפלסים, משופעת בעצים ומחופה בדק עץ.

בתי ספר רגבים + אדריכלים בית ספר פטאי גבעתיים
רגבים + אדריכלים בית ספר פטאי גבעתיים_מבנה יחודי כולל מגרש, הדמיה

כבית ספר הנשען על עקרונות של קיימות, חקלאות ירוקה וחינוך סביבתי, מבנה בית הספר היסודי נבון רמת גן וסביבתו משלבים מרחבים חקלאיים פעילים, שבהם עוסקים תלמידים בנושאים כמו אקולוגיה, הידרופוניקה ושיטות גידול מתקדמות, מעבדות ביוטכנולוגיה, מטבח לימודי כפלטפורמה לחינוך לתזונה בריאה וכן חללי פעילות מגוונים, פנימיים וחיצוניים. במרחבי הפנים שולבו סנסורים חכמים המאפשרים לתלמידים גישה למאגרי מידע בזמן אמת – נתונים על עוצמות רעש, זיהום אוויר, עוצמת רוחות ולחות, וכך הופך המבנה לכלי לימודי חי ונושם, שמעודד סקרנות, חקר וחשיבה ביקורתית.

בתי ספר שורץ בסנוסוף אדריכלים נבון רמת גן
שורץ בסנוסוף אדריכלים נבון רמת גן | צילום: גבי שורץ
פרסומת

בתי ספר שורץ בסנוסוף אדריכלים נבון רמת גן
צילום: גבי שורץ

שורץ בסנוסוף2 נבון רמת גן
צילום: גבי שורץ

 

 

בית הספר "אדם" ברמת גן שנפתח השנה הוא מארג עירוני קטן על שטח של כ-4,000 מ"ר שנוצר עבור גילי 6 עד 21 על הרצף האוטיסטי. הוא בנוי כמקבצים של בתים לילדים קטנים, צעירים, נוער מתבגר ונוער בוגר ומאפשר להם לנוע ולהתפתח בהתאם לקצבם האישי, לתחומי העניין שלהם ולשלבי חייהם. לכל מקבץ אגף משלו וחצר פרטית משלו, לעיתים על גג ירוק, לעיתים בקומה מפולשת הפותחת עצמה לרוח, ולעיתים בקומת עמודים רחבה ומוצלת. "יותר ממבנה חינוכי-טיפולי, בי"ס אדם הוא עדות לכך שאדריכלות יכולה לרפא, לחבר ולהרחיב את הלב", מציינים ב"קיסלוב קיי אדריכלים".

בתי ספר קיסלוב קיי בית ספר אדם לילדים עם אוטיזם
קיסלוב קיי אדריכלים, בית ספר אדם | הדמיה: קיסלוב קיי אדריכלים
פרסומת

בתי ספר קיסלוב קיי בית ספר אדם לילדים עם אוטיזם
קיסלוב קיי אדריכלים, החצר המרכזית | הדמיה: קיסלוב קיי אדריכלים

 

קריית החינוך המיוחד בראשון לציון תוכננה תוך התבססות על יצירת מבנים המאפשרים חלוקה פונקציונלית ברורה וגם גמישות חינוכית. בתי הספר, הן היסודי והן התיכון, מורכבים מכמה אשכולות: מנהלה, טיפולים, טכנולוגיה ולימוד כישורי חיים, וכיתות הלימוד עצמן מאורגנות במבנה של "בתים". כל בית מותאם לגיל ולרמת התפקוד של התלמידים וכולל שלוש כיתות אם העוטפות חלל חוץ-כיתתי מוגן ומשותף. לכל כיתה מוצמד חדר עזר משלה, המאפשר למידה פרטנית, טיפולים אישיים או עבודה בקבוצות קטנות. "הגישה האדריכלית יוצרת מרחב חינוכי אינטגרטיבי המשלב תחושת ביתיות, ביטחון ותמיכה רגשית, ונגישות ופונקציונליות המשרתות את כלל הצרכים הייחודיים של התלמידים", אומר נתן פלדמן מ"כרמלי ונתן פלדמן אדריכלים". במבנה נעשה שימוש בגוני פסטל בפנים ובחוץ, שעל פי מחקרים בתחום הפסיכולוגיה נמצאו כמפחיתי עומס חושי ותורמים ליצירת תחושת רוגע ושלווה.

בתי ספר כרמלי ונתן פלדמן אדריכלים בתי ספר
כרמלי ונתן פלדמן אדריכלים בתי ספר לחינוך מיוחד ראשון לציון | הדמיה: נתן פלדמן ומקס דופלי

בתי ספר כרמלי ונתן פלדמן אדריכלים בתי ספר
כרמלי ונתן פלדמן אדריכלים בתי ספר לחינוך מיוחד ראשון לציון | הדמיה: נתן פלדמן ומקס דופלי
פרסומת

 

גני ילדים

המגמה החדשה לא פוסחת גם על גני ילדים שנבנים לגובה. "כאשר מתכננים מבני חינוך לגיל הרך בבנייה רוויה", מציינים אדריכלי המשרד "קיסלוב קיי אדריכלים", "מתעוררת השאלה כיצד ניתן לרכך חוויה שעלולה להיות זרה, ואולי אף מרתיעה, עבור ילד צעיר. מבנים גבוהים, מסות גדולות, מרפסות חובקות קומות, בעוד הילדים עצמם עדיין קטנים, זקוקים לחום, לרכות, לשייכות". התשובה היא תכנון כך שגם קומה רביעית תרגיש כמו גן פורח תוך יצירה של עולם מלא דמיון וחופש. "ילדים צריכים מגע עם אדמה, בוץ, עצים, שמש, צל, מים – החיוניים להתפתחותם הרגשית והמוטורית, ואנחנו משתדלים לספק את זה גם כשאין קרקע. בפרויקטים שאנו מתכננים משולבים שתילה בהיקף המבנה של עצים מגביהי-גובה, פתחים בין קומות שדרכם חודרת צמרת ונשקפים השמיים, פינות מוצלות עם מתקנים מחומרים טבעיים, ולעיתים גם מתזי ערפילים כמו בבוסתן קיצי".

בתוך המבנים מתוכננים המרחבים כך שיהיו אינטימיים, מזמינים ומעוררי דמיון. ריצופי גומי המדמים גבעות, מתקני טיפוס, קירות צבעוניים, אזורי ישיבה שקועים וערסלים, שכולם יוצרים עולם עשיר ועוטף, גם בלי דשא. "הילד נכנס בכל בוקר לממלכה משלו, מוכרת, בטוחה ושקטה, גם אם הבניין כולו תוסס ומרובה כיתות". אשכול בובליק בצפון תל אביב שפועל שנים ספורות כולל חמש קומות, ארבעה מעונות יום בקומות העליונות ושישה גני ילדים בפריסה אנכית. המבנה מעוגן היטב בעיר ומייצר תחושת פתיחות בעזרת חצרות תלויות ונקודות מפגש אינטימיות.

בתי ספר קיסלוב קיי אדריכלים בובליק-חזית
קיסלוב קיי אדריכלים | צילום: קיסלוב קיי אדריכלים

בתי ספר קיסלוב קיי אדריכלים אשכול גנים בובליק
קיסלוב קיי אדריכלים אשכול גנים בובליק-תל אביב_מבט אל חצר
פרסומת

 

אשכול גנים שי ברמת גן שנפתח לאחרונה כולל שלוש קומות מעל קומת חנייה ומהדהד את סגנון הסביבה הכפרית הסמוכה של רמת אפעל. הגיאומטריה מקוטעת, יש שימוש בצמחייה טבעית בשילוב גוני אדמה, הצללות מגוונות וריכוך החוויה האדריכלית שביחד יוצרים מרחב חינוכי רגשי.

בתי ספר קיסלוב קיי אדריכלים אשכול גנים שי-רמת גן
קיסלוב קיי אדריכלים אשכול גנים שי-רמת גן_מבט אל החזית

בתי ספר קיסלוב קיי אדריכלים אשכול גנים שי-רמת גן
קיסלוב קיי אדריכלים אשכול גנים שי-רמת גן_מבט מחצר גן | צילום: קיסלוב קיי אדריכלים

 

בדרך אל הכפר, קומפלס "גני היערות" בתל מונד הוא דוגמה לעיסוק של הרשות בקונפליקט בין בנייה כפרית עם גגות משופעים וגינות על הקרקע ובין הצורך בציפוף ובנייה של גני ילדים בקומות. המתווה שנבחר שומר נגיעות מהבנייה הכפרית אך מצליח לנצל את משאב הקרקע טוב יותר ולבנות מבנה מודרני וחדשני. בקומפלקס שישה גני ילדים עם רחבת כניסה עירונית נעימה, וכל גן שונה בשפה העיצובית שלו ומתאים לגיל אחר. בנייה בת קיימא כוללת שימוש בחומרי גמר עם מעטפת מאווררת וקירות נושמים עם צמחייה.

פרסומת
בתי ספר אדריכל ירון זיידנר גיורא גור אדריכלים
בתי ספר אדריכל ירון זיידנר גיורא גור אדריכלים גני היערות תל מונד | צילום: סילבי גור

 

בפתח תקווה קומפלקס גני ילדים לחינוך מיוחד כולל שני מפלסים עם שישה גנים וחללים משותפים. התכנון שם דגש על יצירת סביבה תומכת ועשירה לילדים ולצוות, עם אור טבעי, צבעוניות, חצרות משחק ומרחבים פתחים המעודדים למידה וחוויה חיובית. בחללים המשותפים שולבו פינות ישיבה נעימות ומזמינות, המאפשרות מפגשים קטנים ושהייה רגועה. הפרויקט נמצא בשלבי גמר ביצוע וייפתח השנה.

בתי ספר לזרוביץ אדריכלים גן ילדים פתח תקווה
לזרוביץ אדריכלים גן ילדים פתח תקווה | הדמיה: LSA לזרוביץ אדריכלים

 

קומפלקס גני ילדים ומעונות יום מתוכנן כחלק מהפרויקט העתידי "ניו איסלנד" בשכונת קריית מנחם בירושלים. הוא מתפרש על פני שלוש קומות, ומשלב שלוש כיתות גן לצד שלוש כיתות מעונות יום. התכנון יוצר הפרדה בין שני האגפים, תוך שמירה על קשר למעטפת החיצונית ולחצרות הפנימיים. בלב הקומפלקס נמצא לובי רחב עם חלל כפול ופינות ישיבה, המשמש נקודת מפגש חמה להורים, לילדים ולצוות. החצרות מעניקות לילדים סביבת משחק ולמידה בטוחה ומעשירה, כחלק בלתי נפרד מתפיסת ההתחדשות העירונית של הפרויקט.

פרסומת
בתי ספר לזרוביץ אדריכלים גן ילדים ירושלים
LSA לזרוביץ אדריכלים | הדמיה: LSA לזרוביץ אדריכלים

 

בשכונה חדשה בבאר יעקב, המוקמת על שטח מחנה צריפין שפונה, מתוכנן מבנה ייחודי המשלב מסחר בקומת הקרקע וריכוז גני ילדים בקומות העליונות. "הרעיון שהנחה אותנו היה ליצור חזית מסחרית חיה, הכוללת בית קפה או מסעדה הפונים אל הכיכר ומזמינים את הציבור לשהות בה", אומרים במשרד האדריכלים "זרתא סטודיו". "לגני הילדים שבקומות העליונות תוכננו חצרות מרווחות הפונות לשטח פתוח, שופע עצי איקליפטוס מרשימים, כחלק מהנוף הייחודי של מחנה צריפין הישן".

בתי ספר זרתא סטודיו אדריכלים גני ילדים
זרתא אדריכלים | הדמיה: זרתא סטודיו אדריכלים

 

אשכול גנים נחל שורק נפתח לאחרונה בשכונת אגמים בנתניה במבנה דו-קומתי שבו גן ילדים קיים והכנה לקומה נוספת המיועדת למבנה חינוך רב תכליתי. החזיתות עוצבו בצבעוניות וצורניות של משחקי הילדים כדוגמת קוביות לגו, וכל חזית שונה אך מתחברת רעיונית באמצעות צבע בגוני תכלת, לבן ואפור וצורות גיאומטריות של קוביות בגדלים שונים.

פרסומת
בתי ספר בן יצחק אדריכלים
אדריכלות נתנאל בן יצחק, תמי בן יצחק, בן יצחק אדריכלים ובוני ערים | צילום: בן יצחק אדריכלים ובוני ערים

 

בראשון לציון עוצבו שני גני ילדים על ידי סטודיו גרינברג. "גן גומות" הוקם במתחם חינוך חדשני עם חמש כיתות גן שכל אחת מהן מספרת סיפור אחר בצבעי פסטל עדינים שמשרים רוגע ושלווה ונעימים לעין. "כיתת התינוקייה למשל מספרת על 'מסע על ענן' עם כוורת משחקים בצורת כדור פורח קשת בענן, עננים וצבעי שמיים. וכיתת הבוגרים נועדה לפתח עצמאות אצל הקטנטנים בקונספט של עיר קטנה עם כלי רכב, בתים, עצים ומדשאות", מציינת ליטל גרינברג. "גן ועוד" עבר שיפוץ מקיף על ידי גרינברג ואחותה איילה עם כמה שיותר פינות משחק מוגדרות, תוך שמירה על מרחב פתוח ועל כמה שיותר אור טבעי וזרימת אוויר מחלונות שקודם לכן היו מכוסים.

בתי ספר סטודיו גרינברג גן גומות ראשלצ ליטל גרינברג
גן גומות, סטודיו גרינברג | צילום: מירב פלברג

בתי ספר סטודיו גרינברג גן ועוד ראשלצ ליטל
גן ועוד, סטודיו גרינברג | צילום: אורית ארנון
פרסומת

 

ולבסוף, בולט במיוחד פרויקט "אחיות לטף" של "ארגון אחים ואחיות לישראל - החמ"ל האזרחי", יוזמה חינוכית שבה צוות של כ-20 נשים מקצועיות - אדריכליות, מעצבות פנים ויועצות פדגוגיות - מוביל תכנון והקמה של גני ילדים באזורים שנפגעו מהמלחמה. עד כה הוקמו על ידי מתנדבי החמ"ל ובני הקהילה, תוך כמה שעות מרוכזות בכל פעם, כ-200 גנים במגוון סביבות: חינוך מיוחד, דתי, קהילתי ואנתרופוסופי ביישובי עוטף עזה ובצפון.

"פרויקט הגנים של החמ"ל האזרחי הוא לא רק פתרון חינוכי זמני אלא ביטוי לעוצמה החברתית שלנו. דווקא ברגעי משבר, כשמערכות רשמיות מתקשות לספק מענה, החברה האזרחית מתגייסת ומוכיחה שאפשר לבנות מערכות יציבות, חמות ומקצועיות מלמטה למעלה", אומרת המנכ"לית הדס דניאלי ילין. החמ"ל האזרחי עוסק בימים אלה גם בניקיון, סדר והכנה לשנת הלימודים הקרבה של מרחבי חינוך בעוטף ובצפון, שהיו סגורים בחלקם במשך שנתיים.

בתי ספר גן ילדים נטועה
גן ילדים נטועה | צילום: החמל האזרחי

בתי ספר גן ילדים נחל עוז
בתי ספר גן ילדים נחל עוז | צילום: החמל האזרחי