כשאנחנו נכנסים לחנות מכל סוג שהוא, אנחנו כמעט תמיד ניגשים ישירות לסחורה ובוחנים את טבעה, טיבה והתאמתה למה שאנחנו מחפשים. פעמים מעטות מדי אנחנו מבחינים גם בתפאורה שמסביב, המנסה להנעים לנו את חוויית הקנייה ולהניע אותנו לקנות כמה שיותר. איך מעצבים חנות? מה יש בחנות שמושך את תשומת לבנו? איך יוצרים בידול עיצובי בין חנות אחת לאחרת? הנה שבע חנויות שמספקות תשובות.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- רק לא תמונות: 24 רעיונות לקישוט הקירות
- הלופט התיאטרלי של השחקן הברזילאי
- גאוני: סכין החמאה המתחממת. החמישייה השבועית
שפה עיצובית מגובשת
"בעלי החנויות מאבחנים את צורכי החנות ולפיהם מעבירים דרישות לאדריכלים ולמעצבים", מסבירה מיה מוסיוב, העוסקת בעיצוב פנים ומסחור חזותי, "לצד התכנון הפונקציונלי מתגבשת שפה עיצובית שמורכבת מסגנון המותג, המסר, הסיפור, הסביבה ודרישות ייחודיות של בעל המקום. כשהשפה ברורה, עוברים לתכנון בפועל, לחלוקה לחללים ולבחירת חומרי גמר שיביאו להשלמת המראה הכללי. בכל מקרה חשוב שאמצעי התצוגה לא יאפילו על המוצרים אלא יבליטו אותם ושסביבת המכירה תהיה נעימה, ברורה ומקדמת מכירה".
אז בפעם הבאה שתיכנסו לחנות, נסו לשים לב יותר לסאונד, לריח, למקוריות העיצוב ואפילו להתנהגות החביבה של אנשי הצוות. מתברר ששום דבר מאלה אינו מקרי. כדי להמחיש זאת, אספנו שבע חנויות מעוצבות במיוחד.
Made by Hand: נקודת אור במרכז תעשייתי
"הרעיון בעיצוב החנות היה ליצור נקודת אור שמחה וצבעונית בלב מרכז תעשייתי מפויח תוך שימוש בקווים נקיים ובהירים. העיצוב משלב אלמנטים תעשייתיים שמתחברים להקשר הסביבתי אבל נותנים מקום של כבוד למוצרים", אומרת המעצבת מיה מוסיוב על חנות הבדים, היצירה והסדנאות.
אלמנטים מעניינים: "הנגיעות התעשייתיות, כמו גופי התאורה, הפרופיל הבלגי דמוי הברזל, כיסא הדלפק התעשייתי, מגירות הדפוס הישנות וחשיפת תקרת הבטון הגבוהה מחברים את החנות לסביבה שבה היא ממוקמת. נוסף לכך, בחלל הסדנאות, תליית גופי תאורה דמויי כלובים על רקע טפט ציפורים יצרה שילוב מעניין. קיר חישוקי הרקמה מעורר השראה ומחבר לקטגוריית הבדים בחנות".
הערה: "עיצוב החנות נעשה בתקציב לא גדול, אך השילוב בין ריהוט מאיקאה לאמצעי תצוגה מסחריים באיכות גבוהה ותוספת אלמנטים של אופי עושה זאת פחות מורגש. היה לנו חשוב לקשר ולהפריד בין חלל החנות וחלל הסדנאות, מה שעשינו על ידי הפרדה בוויטרינות זכוכית ובחירת חומרי גמר שונים".
כתובת: תפוצות ישראל 4, מרכז כרזין, גבעתיים
עיצוב פנים: מיה מוסיוב - עיצוב פנים ומסחור חזותי
Yooletta: הרבה נשמה
"עיצוב החנות עושה שימוש ברהיטי וינטג' ישנים שמונחים זה על זה ומשמשים מידוף מגוון שמתאים בדיוק לרוח המותגים שאנו מייבאים", מסבירים עמי גואטה ואסף יולזרי, בעלי יולטה, חנות למוצרי נייר ייחודיים, "גם הריהוט וגם הרווח שנוצר בין אמצעי המידוף השונים יוצרים שיטת תצוגה מעניינת ושונה. השקענו מחשבה ויצירתיות רבה בקומפוזיציה הנכונה שתביא לתוצאה פונקציונלית ומעניינת".
אלמנטים מעניינים: "המראה התלת ממדי של הרהיטים, השימוש הבלתי קונבנציונלי בהם כשהם מונחים זה על גבי זה והעומק שלהם מוסיפים המון למראה החנות. העובדה שהם הגיעו עם נשמה עקב שימוש קודם מקנה להם אופי מסקרן".
הערה: "היה לנו חשוב ביותר לייצר אסתטיקה, יופי והרמוניה כאלה שיאפשרו תצוגה מיטבית עבור הפריטים הנמכרים בחנות. חלון הראווה הגדול, התקרה הגבוהה והגלריה מספקים מבט נכון מהרחוב אל תוך החנות ומהווים אלמנטים של משיכה פנימה".
כתובת:מסריק 19, תל אביב. האתר של Yooletta
עיצוב פנים: עמי גואטה ואסף יולזרי בשיתוף אדריכל ז'אק דהן
האוס אוף מארלי: לעולם טוב יותר
"מדובר בחנות קונספט חדשנית וראשונה מסוגה בישראל המוקדשת לערכים, לחזון ולעולם התוכן של בוב מארלי. הקונספט העיצובי נשען על חזונו של מארלי – 'לעולם טוב יותר, עולם של שוויון, אהבה ונתינה החליטה, באמצעות תרומה לקהילה', וחזון זה ניכר בעיצוב החנות", מציינות סיגל ברנוביץ וגלי עמית, אדריכליות המקום שמוכר מוצרי אודיו וכן שעונים ותיקים של המותג.
אלמנטים מעניינים: "החנות עוצבה בגוונים טבעיים שמבליטים את גוני האוזניות ובה פינות ישיבה ייחודיות שמזמינות לחוות ולהרגיש את המקום. בר פילנתרופי מציע את קפה מארלי שבבעלות המשפחה, וכל הכנסותיו נתרמות למטרות צדקה. נוסף לכך, ציור קיר ענקי של דמותו של מארלי ומוזיקת רגאיי מקבלים את פני הנכנסים למקום".
הערה: "עיצוב החנות מייצג את מורשתו של בוב מארלי ואת ערכיו של הזמר האגדי: אהבה עולמית, אחדות, קיימות, שוויון, איחוד ונתינה תוך שמירה על הסביבה".
כתובת: דיזנגוף סנטר, קומה ב', תל אביב.
אדריכלות: סיגל ברנוביץ וגלי עמית
שוקה: אופי משוגע
"כמו שהחנות היא אקלקטית ומשלבת עולמות של ילדים ומבוגרים, נוסטלגיה וקסם, כך שאפנו לייצר חלל צבעוני, מזמין וחם", אומרים אופיר ועדי בלומנפלד, בעלי החנות לדברים קטנים גדולים ומעצביה, "חיפשנו בעיקר להיות שונים מהנוף האורבני המונוכרומטי של רוב החנויות היום. לרוב הלקוחות החדשים לא ממש ברור לאן הם נכנסו ואם מדובר בחנות צעצועים, בחנות יד שנייה או בחנות מתנות. האופי המשוגע מושך לגלות מה מסתתר על ובין מדפי ושולחנות התצוגה".
אלמנטים מעניינים: "שילוב של ריהוט וינטג' אותנטי שנצבע והותאם לצורכי ולאופי המקום, כמו כיסאות קולנוע ישנים שהפכו לצהובים וארגזי פפסי ישנים מאנגליה שמשמשים לתצוגה מתחלפת. רצפת הדמקה באפור וקרם יוצרת משחק גיאומטרי מעניין, וקטעי קיר ועמודי בטון חשופים מהווים ניגוד לצבעוניות המתפרצת של שאר הקירות".
הערות: "החנות היא חלק מקניון הומה ומנוגדת באופייה לשאר החנויות בו. בבואנו לעצב חנות חדשה, אנחנו משתדלים לפתוח את הראש וליצור משהו חדש ושונה. לשמחתנו, התגובות משמחות מאוד, כי לכל לקוח יש את החנות המועדפת עליו, ובין העובדים איתנו קיים ויכוח מתמיד איזה חנות הכי יפה".
כתובת: קניון קרית אונו. האתר של שוקה
SABON: הצצה לסוד הקסם
"הקונספט העיצובי נולד בהשראת מעדניית טעמים וחנויות דליקטס צרפתיות בסגנון אירופי קלאסי חם, מזמין וביתי. החוויה בחנות היא רב חושית וכוללת חגיגה של ריחות, מרקמים וצבעים", מדגישה סיגל קוטלר לוי, בעלת הרשת למוצרי הטיפוח.
אלמנטים מעניינים: "המוזיקה הנעימה שמתנגנת ברקע, רצפת האלון הישנה, הגוונים העדינים, ארונות המוצרים, התאורה העמומה והרכה, ארון התצוגה המשולב במעבדה לרקיחת בשמים, הבר במרכז החנות, דלפק המכירה המאסיבי המזכיר מעדנייה, כוורת הסבונים – כל אלו משמשים נקודת מפגש בין האומן והיצירה ומעבירים תחושה של בית חמים ומזמין לאורחים".
הערה: "שמנו דגש על חלון הראווה שמשלב בית מלאכה לסבונים ושבו מכונות ערבוב עתיקות שמהן יכול להתרשם כל עובר ושב ברחוב. קומה שלמה מאפשרת הצצה לסוד הקסם שלנו, שם יכולים המבקרים לראות איך המוצרים והאביזרים שלנו משתלבים בהרמוניה מושלמת בכל אחד מחדרי הבית ומקנים לו אווירה נעימה, חמה ואסתטית – אווירה של בית, מקום שכיף לחזור אליו", מציינים סיגל זהר ונועם הלמר, מעצבי החנות.
כתובת: שינקין 21, תל אביב. האתר של SABON
עיצוב: סיגל זהר ונועם הלמר למשרד אדריכלים Vision.
zielinski & rozen: אירופה של פעם
"קונספט העיצוב של החנות בא אחרי המון מחשבה על רקיחת בשמים ומיקומה המיוחד בחנות ששימשה בעבר כנגרייה", אומרת זהבית שיר גרטי, מעצבת חנות הבשמים, "המילה 'רוקחות' והריחות הקסומים של המוצרים מיד לקחו אותי לכיוון של בית מרקחת לבשמים".
אלמנטים מעניינים: "מיקום החנות בשוק הביא לבחירה בריצוף מדרכה הזהה לזו שברחוב, בדומה למה שהיה מקובל בסמטאות הרחוב של פעם באירופה הישנה. כמו כן, קילפתי את הקירות עד לבסיס המקורי שלהם והשארתי את הברז הישן שהיה במקום. לזה הוספתי מידוף מינימלי שמדגיש את הבקבוקים והמבחנות בסגנון מעבדה של פעם".
הערה: "הייחוד של החנות הוא במראה שלא משדר יוקרה אלא פשטות מהולה בהמון אהבה וריחות מיוחדים. גם הוויטרינה נשארה עם הסורגים החלודים של פעם, שבהם שילבתי אדניות יסמין מטפסות".
כתובת: רבי פנחס 10, שוק הפשפשים, תל אביב
עיצוב פנים: זהבית שיר גרטי
STORIA: בדיוק כמו בקולומביה
"הסיפור מאחורי מסע איסוף הפריטים הוא שהנחה את הקונספט של הגלריה מהשלב הראשון", מסבירים משה שושני ונורמה טל, בעלי הגלריה לריהוט, "לאורך כל הדרך, שמנו לנגד עינינו את האווירה בכפרים הקולומביאניים ואת הסביבה הטבעית של הפריטים, וביקשנו ליצור עבורם סביבה חדשה וראויה, עם אותן תחושת שמחה כפרית פשוטה ואווירת סוד ששייכות למקומות אחרים ורחוקים".
אלמנטים מיוחדים: "הקונטרסט בין המיקום ההייטקי של הגלריה לבין פשטות החיים, הראשוניות והטבעיות שמוצגות הוא סוד הקסם של המקום. החלל הפתוח, היוטה הפשוטה המחפה חלק מהקירות, הטיח נטול היומרות, צבע התקרה השחור וגוני הרקע הניטרליים הם שאפשרו את החיבור בין שני העולמות. הקירות הניידים מאפשרים לשחק עם מבנה החלל, לפתוח את המחסן כולו, לאכלס אירועי עיצוב שונים וכן לשנע פריטים גדולים כגון מכונת קנה הסוכר".
הערה: "המיקום הנסתר של החנות מצריך מאיתנו מאמץ בהפצת הבשורה, מה שמשרת את אווירת הסוד ואת סיפורי המסע המרתקים המלווים את המוצרים. מסיבה זו המקום עוצב כמיקרוקוסמוס שבו הקצב שונה והסיפורים מרתקים. קיר האימומים מספר סיפור על בעלי מקצוע מאי שם, ופריטים שמחים בצבעוניות עזה משלימים תמונה שמחה בדיוק כמו בקולומביה".
כתובת: המנופים 8, בית אופק, הרצליה פיתוח, קומה 1-. הפייסבוק של STORIA
תכנון קונספט, עיצוב פנים וסטיילינג: מעיין אשכנזי