בבניין חדש במרכז כפר סבא, בדירת חמישה חדרים בקומה השלישית מתוך שמונה ששטחה 130 מ"ר, מתגוררת סבתא צעירה ותוססת, ד"ר להיסטוריה ואשת אקדמיה, בשלהי שנות ה-60 לחייה. היא עזבה את בירת הצפון לטובת כפר סבא כדי להתקרב לילדיה ולנכדיה המתגוררים באזור השרון.

הלקוחה, המתגוררת לבדה אך מרבה לארח את ילדיה, נכדיה והמשפחה המורחבת, הגיעה אל המעצבת ליאת פוסט בדעה מגובשת, עם דרישות מאוד ברורות: חדר שינה מרווח, חדר אירוח לנכדים שמרבים לבקר, חדר עבודה וחלל אירוח גדול הכולל סלון ופינת אוכל הנפתחת בשעת הצורך כדי להכיל את כל בני המשפחה.

נתוני הפתיחה של הדירה על הנייר היו טובים. דירה הפונה לדרום מערב, מפתחים גדולים והמון אור טבעי שמציף את הבית. הלקוחה ביקשה בית מזמין ונעים אך יחד עם זאת בית פרקטי שיתאים לצרכיה. בחדרי האירוח היה חשוב לה שפלטת הצבעים תהיה רגועה ונעימה ולכן פרטי הנגרות יוצרו בצבעים בהירים על רקע פרקט בגווני עץ אלון. בחלל המרכזי שולבו צבעים עזים יותר של שחור עץ ואפור על רקע מטבח לבן.

ליאת פוסט, סלון (14) (צילום: טל ניסים)
עיצוב עכשווי במחשבה על הגיל השלישי | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, סלון (18) (צילום: טל ניסים)
שפע של אור טבעי ונוף אורבני | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, ספה (17) (צילום: טל ניסים)
מונוכרומטיות ואיפוק מסוגנן | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, ג, ספה (16) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים

עוד בערוץ עיצוב הבית:   

פונקציונלי, עם הרבה אחסון

השאיפה הראשונה הייתה ליצור דירה פונקציונלית לאישה הגרה לבדה ואשר תוכל מצד אחד להתאים לה גם בשנים הבאות (הגיל השלישי) ללא שינויים מהותיים ומצד שני שתאפשר לה לארח את משפחתה הגדלה. דרישה של הלקוחה לפתרונות אחסון רבים הביאה לכך שבכל חדר תוכנן ארון אחסון גדול.

הלקוחה ביקשה דירה מרווחת ומוארת, ושני החלונות הגדולים בסלון היו בסיס טוב לדרישתה ומאפשרים לאור יום להיכנס ולהאיר את הדירה. גם בבחירת הריהוט הושם דגש על ריהוט קליל ולא עמוס - כזה שמצד אחד מייצר חמימות ותחושה של בית ומצד שני אינו מעמיס על החלל ומאפשר תנועה ומרחב. למעט כמה פרטי ריהוט אשר היה חשוב ללקוחה להביא איתה לדירה החדשה (חפצים אשר נרכשו בזמן שהותה בשליחות בסינגפור), ביקשה הלקוחה לחדש את מרבית הריהוט ולהתאימו לדירה החדשה. בסך הכל עלתה הלבשת הבית כ-100 אלף שקלים.

"ההתקשרות ביני לבין הלקוחה החלה כבר בשלב רכישת הדירה על הנייר ונמשכה לאורך כל שלבי הבנייה עד לקבלת המפתח ואפילו מעבר לכך", מספרת פוסט. "עם תחילת הפרויקט הוכנה פרוגרמה המשקפת את רצונה של הלקוחה וממנה הפקנו סט תוכניות עבודה עבור הקבלן המבצע. הליווי שלי את הפרויקט כלל גם בקרה על עבודות הקבלן המבצע והתאמת התוכניות לנעשה בשטח. סט תוכניות נגרות עבור כל פרטי הנגרות בדירה (למעט המטבח) הוגשה לנגר לייצור באופן פרטני, ובסך הכל נמשך התהליך כשנתיים".

ליאת פוסט, סלון (12) (צילום: טל ניסים)
מטבח בהיר לאיזון הגוונים הכהים בסלון | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, שולחן (11) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, פינת אוכל (15) (צילום: טל ניסים)
פינת אוכל גדולה לאירוח משפחתי | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, ג, פינת אוכל (19) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, מטבח (13) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים

מטבח לבן מאזן סלון כהה

עם הכניסה לדירה נחשף החלל המרכזי שלה. בסלון שתי ויטרינות גדולות, שמהן יציאה אל מרפסת הצופה על נוף אורבני טיפוסי. קיר פינת האוכל והטלוויזיה חופה באריחי תלת ממד, ובעמודים משני צידי הטלוויזיה בסלון נוספו גם אריחים מכופפים הכוללים תאורת אווירה נעימה. שולחן פינת האוכל תוכנן כך שיוכל להיפתח בקלות עבור ארוחה רבת משתתפים. מעל השולחן בפינת האוכל נתלה גוף תאורה ליניארי שחור בשילוב עץ.

מערכת הישיבה בסלון בצבעי אפור בהיר, וכורסה בודדת בשילוב שחור, אפור וצורות גאומטריות בולטת בנוכחותה. כדי לשלב בין הצבעים נפרש שטיח וינטג' שחור שנצבע מחדש למראה מודרני ויוצר מראה של תלת ממד. ("ג'וזפון שטיחים"). תהליך צביעת שטיחים ישנים הוא מומחיות ייחודית אשר נפוצה בעולם אך קיימת בעיקר במדינות המתמחות באריגת שטיחים, ובהן טורקיה. התהליך נקרא: OVER DYE ומעורבים בו חומרים כימיים שונים וצבעים סינתטיים אשר שומרים על איכות השטיח. התהליך מתבצע באמצעות טבילה של השטיח הישן בצבע חדש וכך מתקבל מראה עדכני ומודרני יותר. גם במקרה זה, נרכש שטיח אשר נצבע בשחור כדי להפוך את הצורניות שבו לבעלת מראה מודרני וחדשני יותר, מעין תלת מימד של צורות. 

"בתחילת הדרך ביקשה הלקוחה ששירותי האורחים בכניסה יכילו ארון, כיור ומקלחון, אך אילוצי תכנון ואינסטלציה לא אפשרו זאת. כדי להתקרב ככל האפשר לבקשה, תוכננו שני מדפי עץ מרחפים בצורת טרפז מתחת לכיור העגול וכך מתאפשר משטח אחסון למרות החלל הקטן", מתארת פוסט. 

המטבח תוכנן בצבעים בהירים בשילוב קיר ארונות גבוהים בפורניר. "הצבע השולט הוא לבן כי היה לי חשוב לאזן את הצבעים הכהים בחלל המרכזי", מסבירה פוסט את הבחירה. "משטח קוריאן לבן משמש משטח עבודה וממשיך אל דלפק אכילה צמוד. מתחת לדלפק האכילה תוכננו מדפים פתוחים עבור אקססוריז וחפצי נוי. שטח המטבח בתוכנית המקורית לא היה גדול מספיק, אך לא יכולנו להרחיבו, גם כאן עקב אילוצי תכנון ואינסטלציה. לכן הוחלט להקטין את החדר הסמוך לו ולהסב אותו לחדר שירות עם ארונות מזווה גדולים, המשרתים את המטבח".

ליאת פוסט, ג, מסדרון (20) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, עבודה (22) (צילום: טל ניסים)
חדר עבדה גדול המותאם לצורכי הדיירת | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, ג, ספרייה (24) (צילום: טל ניסים)
ספרייה בעיצוב אישי, עם מדפים סגורים ופתוחים | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, מדף (23) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, שינה (5) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים

מדפי ספרים סגורים ופתוחים

בקצה המסדרון ממוקם הממ"ד אשר הוסב לחדר עבודה. כאשת חינוך ואקדמיה (ד"ר להיסטוריה) היה חשוב ללקוחה ליצור חדר עבודה נוח שיוכל להכיל את מאות הספרים שברשותה וגם לאפשר מקום ישיבה מרווח ונעים. לצורך כך תוכננה נגרות ייעודית הכוללת שולחן העשוי מפלטת פורניר מרחפת ויחידת מגירות. ספרייה המשלבת מדפים פתוחים וסגורים עם חוצצים בצבע שחור תוכננה כך שתוכל מצד אחד להסתיר את הקלסרים והניירת ההכרחית לעבודתה ומצד שני תציג את כל ספרי הקריאה. שני מדפים פתוחים נתלו מעל שולחן הכתיבה וגם עליהם מוקמו חוצצי ספרים בצבע שחור. עוד תוכנן וילון רומי המשולב בווילון הסטה המסתיר את פתחי האוורור של הממ"ד ויוצר תחושה נעימה בחדר.

"המשך המסדרון מוביל לחדר הנכדים, שהוא החדר הכי כיפי בדירה", ממשיכה פוסט, "בחדר מיטת אירוח גדולה שעליה הנכדים יכולים לקפוץ, ומשני צדיה שידות בצבע חרדל וארון שתוכנן במיוחד במידות הנישה כך שיוכל לאחסן את הצעצועים והספרים של הנכדים הבאים לבקר. פוסטרים שנרכשו במילאנו, מוסגרו בארץ ונתלו על הקירות".

ליאת פוסט, שינה (2) (צילום: טל ניסים)
אווירת מלון בוטיק בסוויטת השינה | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, שינה (1) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, שינה (3) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, ג, שידה (8) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מלון בוטיק בסוויטת השינה

בסוף המסדרון נמצא חדר השינה המרכזי. התוכנית המקורית שהתקבלה מהקבל, כללה סוויטת ההורים ובה חדר ארונות קטן וחדר רחצה צמוד עם מקלחון סטנדרטי. "בסוויטת ההורים ניסיתי ליצור אווירה של מלון בוטיק ולכן במסגרת השינויים, בוטלו חדר הארונות וחדר הרחצה, מה שיצר חלל גדול שאפשר תכנון ארון בגדים גדול לאורך הקיר (4.3 מ')  ושילוב של קיר נמוך המפריד בין המיטה לארון", מסבירה פוסט את התכנון והביצוע.

על הקיר הנמוך נתלה מצד אחד מסך LCD  לצפייה מהמיטה ומצידו השני תוכננה פינת איפור מוסתרת. ברקע נפרש טפט עדין בצורות גאומטריות בצבעי אפור בהיר. נגרות חדר השינה וחדר הרחצה נעשתה בהזמנה מיוחדת אצל נגר. חדר האמבטיה המרכזי של הדירה (שהיה סמוך לסוויטת ההורים) סופח כחדר הרחצה של סוויטת ההורים ואיפשר תכנון מקלחון רחב ומפנק. באופן כללי הבית תוכנן ועוצב בסגנון עכשווי עם ראייה וחשיבה קדימה לעבר הגיל השלישי.

"הלקוחה היא מסוג הלקוחות שכל מעצב פנים מייחל לו", מסכמת פוסט, "הודות לאופייה הנוח ולעצם היותה אישה נעימה, אינטליגנטית ובעלת מודעות גבוהה לעיצוב ואסתטיקה - תהליך העיצוב היה חווייתי לשתינו, ושתינו קצת עצובות שהוא הסתיים.

"תהליך בניית בית הוא תהליך מורכב. שזורים בו פחדים, חששות, אתגרים וגם חוויות וריגושים. בחרו לכם מעצב פנים שאתם סומכים עליו, כזה שיוכל לנסוך בכם ביטחון ורוגע ולהיות איתכם באופן שוטף בכל אחד מהשלבים. ברגע שתסמכו עליו הכל יזרום".

ליאת פוסט, ילדים (21) (צילום: טל ניסים)
חדר הנכדים. תמונות ממילאנו | צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, רחצה (6) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, כיור (7) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, ג, רחצה (9) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים
ליאת פוסט, שירותים (25) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים

תכנון ועיצוב פנים: ליאת פוסט סטודיו לעיצוב פנים

סטיילינג לצילום: עופרי פז