אבן יהודה: כזה דו-משפחתי עוד לא ראיתם
בני זוג עם שלושה ילדים רצו בית משפחתי חם ומזמין לצד בית נוסף זהה להשקעה. האדריכל מעין רלבג תכנן מבנה אחד א-סימטרי, שבו חללים פתוחים, קוביות בטון, חלונות מינימליים ותאורה חכמה יוצרים חיבור רציף בין פנים לחוץ, עם מרתף רב-תכליתי, בריכה, גג עם נוף לשדות ולים, סוויטת ילדים וחדרי הורים מפנקים

בני זוג עם שלושה ילדים מגיל גן עד חטיבה קנו מגרש של 660 מ"ר בשכונת וילות באבן יהודה עבור בית דו משפחתי, וביקשו לתכנן בית אחד עבורם ובית שני זהה להשקעה. האם בעלת סטודיו לפילאטיס והאב בעל חברה קבלנית בתחום הבנייה.
האדריכל מעין רלבג, שאליו פנו לשם כך, בחר להתייחס לפרויקט כבר בתחילת התהליך כאל תכנון מבנה שלם ולא כאל בית עם "דו" המודבק אליו בתמונת ראי, וכך התקבל המבנה המיוחד והא-סימטרי של הבית.



חזונם של בני הזוג היה בית מודרני, חם ומארח עם חיבור רציף בין הפנים לחוץ ומגוון חללים ופינות לכל בני המשפחה. "למרות מגבלות התכסית ושטח המגרש, רצינו קומת כניסה פתוחה ומוארת ככל הניתן עם חללים מוגדרים ובו בזמן גמישות לטובת אירוח", מספר רלבג, ומוסיף כי האתגר בקומת המגורים היה להכיל את כל חדרי השינה והרחצה בלי שתיווצר תחושה דחיסות או פשרה על ממדי החללים. לבית תוכננה גם קומת מרתף ובה הממ"ד וחלל פתוח רב-תכליתי מואר באמצעות חצרות אנגליות רחבות הפונות לדרום ולמערב.
ארבע שנים עברו מתחילת התכנון ועד הכניסה לבית, זאת בשל תהליך הרישוי הארוך ומלחמת 7 באוקטובר, ובסופן התקבל בית מרשים הצופה על נוף השדות עם מבטים חטופים ומפתיעים לים.



חזית המבנה מטשטשת את העובדה שמדובר בדו-משפחתי. בבריחה מכוונת מהסימטריה המוכרת במצבים כאלה, הוא מספר, תוכנן מבנה אחד עם חזית אחת שבו שתי כניסות נפרדות דומות ושונות. מהכניסה לחצר מובילות מדרגות בטון רחבות אל דלת הכניסה הראשית. מימין דרך צדדית המובילה אל מדרגות ירידה למרתף ומשמאל משטח דק במפלס הבית היוצא מקוביית הבטון שמגדירה את המטבח. כל אזורי הבית מוגדרים על יד מאסות המבנה. התכנון מאופיין ברמה גבוהה של מערכות כולל מיזוג, חימום תת-רצפתי ובית חכם.
בכניסה לבית פינת משפחה המובילה למערך כניסה הכולל שירותי אורחים בתוך פיר מרכזי מבטון חשוף המתחיל במרתף ומסתיים בגג. באזור פינת המשפחה ארונות הממשיכים כחיפוי תקרה פריק המשמש גם כחלק ממערך המיזוג בחלל.






המטבח תחום גם הוא בקוביית בטון חשוף שמתנתקת מהחזית הלבנה. קוביית הבטון מגדירה את תחום המטבח וגם יוצרת לו אזורי עבודה עם תקרה נמוכה יותר משאר הקומה ומעליה פס חלונות המנתק את קוביית הבטון מהחזית הלבנה ומכניס תאורה טבעית לחלל. המטבח המחולק לשלושה בוצע בנגרות מותאמת אישית. העץ הטבעי, משטחי הדקטון והפרטים נבחרו בקפידה להתאמה אל קירות הבטון החשוף.
בכל קומת הקרקע נעשה שימוש באריחים גדולים של 320X140 (של דקטון). בחלל הפתוח תקרה גבוהה עם חלונות מינימאל, כולל פינה נעלמת ביציאה לבריכה. הבטון החשוף שמופיע כאלמנט מרכזי בכל המעטפת מופיע גם כקורה מעל לחלונות ומייצר מסתור לצלונים. למרות כמות החלונות ניתן דגש בחלל למיקום קירות לתליית אומנות.
גם בחלל המרכזי הפתוח התאורה והנגרות משלימות את העיצוב. במרכז הקומה על גבי פיר הבטון העולה לגג נמצא מהלך המדרגות המוביל לקומת המגורים ומעוצב מפלדה ועץ. המהלך מוצב על גבי במה המהווה מדרגה ראשונה וגם נותנת מענה תכנוני לשמירה על גובה ראש במעבר אל המרתף. בפינת המדרגות אלמנט תאורה אנכי המתחיל בירידה למרתף ועולה לגג כצינור פליז כלפי החלל המאיר בצורה נסתרת את החיבור בין הבטון החשוף לקירות הלבנים.



בקומה העליונה אגף חדרי הילדים מחולק כך שנוצרת הירארכיה ביניהם. אחד החדרים הוא למעשה סוויטה קטנה וחולק מרפסת זיזית מעל לדלת הכניסה עם חדר שינה נוסף. בקומה גם חדר רחצה כללי המשרת שני חדרי שינה. חדר המאסטר מחולק לאזור שינה מרווח היוצא דרך ויטרינה אל מרפסת שקועה. מאזור השינה תוכנן מעבר המשמש כחדר ארונות וממנו נכנסים אל חדר הרחצה. חדר הרחצה של המאסטר מרווח ומואר עם חלון אנכי מתוך המקלחון אל המרפסת השקועה וחלון נוסף בקיר הנגדי. ובקומה גם חדר כביסה קטן שממנו יציאה טכנית אל הגג.
"בכמה מקרים לאורך התהליך עלו רעיונות שלקחו את התכנון לכיוונים מעט שונים מהקו המקורי", מספר רלבג, "בחלק גדול מהמקרים הרעיונות נפסלו לאחר בדיקה, אבל בכמה מקרים הם הובילו לתוצאות בלתי צפויות שהוסיפו עניין או המציאו חיבורים חדשים. אל תפחדו לבחון חלופות. גם אם לא תגלו שיש אופציה טובה יותר לרעיון המקורי, תקבלו חיזוק לכך שהלכתם בדרך הנכונה".




עיצוב ואדריכלות: מעין רלבג
סטיילינג: נעמה רודין אשר
ייעוץ תאורה: ערן קליין
נגרות: דויד טנצמן