הבית המשפחתי ביישוב הקהילתי שמשית בעמק יזרעאל, שבו התגוררו בני זוג בשנות ה-40 לחייהם עם שלוש בנותיהם המתבגרות, לא סיפק את צורכיהם והם פנו לעשות שינויים בחלל. בהיותם אנשים חמים, שמחים שאוהבים את החיים, כמו גם לארח, הם ביקשו ליצור מקום חם מאורגן ומחבק בסגנון כפרי. להפוך את החלל מ"house to home", להמציא מקומות אחסון ולהוסיף גלריה שתשמש אותם לשני צרכים: פינת עבודה לבנות ופינת איפור לאם המשפחה. "הדיירים אישרו לי יד חופשית", מספרת המעצבת מרב זהר. "המוטיב המוביל בעיצוב היה סגנון כפרי ואכן, זה המראה שהתקבל".

מרב זהר, סלון גובה (צילום: אלון מאור)
עוברים לסגנון הכפרי והחם | צילום: אלון מאור

ארגון מחדש: פינת העבודה היא גם פינת האיפור

גודלו של בית הקרקע בן ה-12 (מאז הקמת היישוב) - 165 מ"ר במפלס אחד בהפרדה של שלוש מדרגות בין מפלס אירוח וקומת המגורים (פלוס 18 מ"ר גלריה ויציאה לגג). הוא עומד על מגרש של חצי דונם וכולל שלושה חדרי שינה לילדים + קומפלקס הורים, חדר משפחה, סלון ופינת אוכל.

השיפוץ, שארך כשלושה חודשים, עלה כ-120 אלף שקל וכלל בניית גרם מדרגות מיוחד, כולל תקרת גבס מחופה בקורות עץ, נגרות כללית לאחסון הספרים והמשחקים, סלון חדש, תאורה, שדרוג המטבח, טקסטיל: שטיחים, וילונות, טפטים, שולחן נגרים מיוחד. "עיקר הפרויקט נגע בארגון החלל המרכזי", אומרת זהר. "אזור הכניסה לבית, הסלון, שדרוג קל למטבח, פינת אוכל ואזור מעבר שקיבל תפנית בעזרת בניית מדרגות וגלריה, שישמשו בהמשך לפינת עבודה ולפינת איפור".

מרב זהר, חלל (צילום: אלון מאור)
מקומות ישיבה מרובים | צילום: אלון מאור
מרב זהר, סלון (צילום: אלון מאור)
חלל פתוח עם יציאה לחצר | צילום: אלון מאור
מרב זהר, סלון ספה (צילום: אלון מאור)
חיפוי אבן חשוף | צילום: אלון מאור

מרב זהר, קיר תמונות (צילום: אלון מאור)
תמונות מתקופת קום המדינה | צילום: אלון מאור

החלל: חיפוי אבן חשוף

שביל גישה פרטי עטוף בצמחייה מוביל אל הכניסה לבית. בכניסה, מבואה קטנה הכוללת ארון אחסון ומראה להתארגנות. מימין המטבח ופינת האוכל, ממול הסלון, גרם מדרגות של שלוש מדרגות מוביל לחלל הפרטי, וכרגע גם לגרם המדרגות המוביל לקומת גלריה מקסימה - בה יש שולחן מחשב ופינת עבודה כפינת איפור. "הסלון ופינת האוכל יושבים בגבול חצר מקסימה, גם אותה שדרגנו עם שולחן עץ וכסאות פח. בנוסף, פינת ישיבה אינטימית מעץ בגינה באזור רחבת הכניסה לבית", מוסיפה זהר.

מרב זהר, כניסה מראה (צילום: אלון מאור)
מראה גדולה על קיר טפט מחמם | צילום: אלון מאור

מרב זהר, כניסה מראה גדול (צילום: אלון מאור)
השתקפות של החלל הפתוח | צילום: אלון מאור

לפני השיפוץ, חלל הכניסה לבית היה עמוס בבגדים, מעילים, נעלים, ללא שום קבלת פנים מזמינה לאורחיה.בעלי הבית והמעצבת החליטו על בניית יחידת נגרות שתכיל את כל צרכי הבית (נעלים, תיקים, בגדים), בנוסף - יחידת הברזים של החימום התת רצפתי גם היא הייתה בכניסה לבית, הוסתרה ביחידת נגרות חדשה שמשמשת גם כספסל. טפט מקסים ומראה מיוחדת מקדמים את כל מי שנכנס הביתה ומרמזים על מה שמחכה בהמשך.

קיר הסלון חופה על ידי בעלי הבית, מבעוד מועד בחיפוי אבן חשוף, ונוצל לצרכי השיפוץ ושודרג על ידי מסגרות צבעוניות ששובצו בהם תמונות מתקופת קום המדינה, במסגרת חוויית הרומנטיקה הכללית של החלל. פריטי הסלון נבחרו בקפידה: יחידת סלון מרווחת עם הרבה מקומות ישיבה נבחרה לחלל המרכזי. צבעי תכלת שמנת וקורטוב של חרדל - נבחרו להרגעת החלל וכהשלמה נוספה ספה מפנקת משלימה, כפינת קריאה. צבע החרדל נוסף לחלל גם בטפט וגם בשטיח - כאלמנט חייכני ושמח בחלל. גם הווילונות הרומנטיים הוסיפו נשמה ועומק לחלל, ללא צבע בכלל.

בשל מגבלת תקציב, המטבח לא שודרג. "היה רצון לצבוע אותו, ולבטח יצבע בעתיד", אומרת זהר, "אבל הוא קיבל תשומת לב של יחידת נגרות שנוספה לו, וילונות רומנטיים, וכן יחידת אי שנקנתה באיקאה ושודרגה בצבע ובפריטי נוי".

מרב זהר, פינת אוכל מבט (צילום: אלון מאור)
חלונות גדולים סביב שולחן האוכל | צילום: אלון מאור
מרב זהר, מטבח פינת אוכל (צילום: אלון מאור)
וילונות רומנטיים במטבח | צילום: אלון מאור
מרב זהר, מטבח אי (צילום: אלון מאור)
יחידת אי שנצבעה על ידי בעלי הבית | צילום: אלון מאור

מרב זהר, מטבח כיריים (צילום: אלון מאור)
יחידת נגרות נוספת | צילום: אלון מאור

"אזור המעבר היה למעשה אזור הבלגן הפורמלי של הבית", מוסיפה זהר. "תקרת אזור המעבר גבוהה במיוחד והייתה חשופה מתקופת הבנייה, כך שהרעפים, וקורות העץ ומערכת המיזוג המרכזי היו חשופים לעין כל. קיבלנו החלטה משותפת להפוך את החלל הגבוה ליחידת גלריה שתשמש כאזור עבודה, אבל כזה שיראה מכל מקום בבית, גרם המדרגות הוא למעשה הפריט המעוצב המיוחד ביותר, וסביבו יתנהל הכל".

מרב זהר, מדרגות גובה (צילום: אלון מאור)
תוספת של גלריה | צילום: אלון מאור
מרב זהר, ספרים ארון (צילום: אלון מאור)
מקומות אחסון רבים ברחבי הבית | צילום: אלון מאור
מרב זהר, מעקה מדרגות גבוה (צילום: אלון מאור)
בהתאמה לגרם המדרגות | צילום: אלון מאור
מרב זהר, מדרגות גלריה גובה (צילום: אלון מאור)
תקרת גבס בצבע תכלת | צילום: אלון מאור
מרב זהר, מדרגות גלריה (צילום: אלון מאור)
מחופה בקורות עץ חום | צילום: אלון מאור

מרב זהר, ספרים ארון גובה (צילום: אלון מאור)
וספרייה חיננית | צילום: אלון מאור

בתהליך ארוך ומייגע שכלל הרבה מהמורות (והחלפת קבלני ביצוע) בוצעו גרם המדרגות והמעקה, שלב אחר שלב עם הרבה תשומת לב לצבע, לחומר, לשילוב שבין המסגרות לבין העץ, כשממעל מככבת תקרת גבס בצבע תכלת מחופה בקורות עץ חום - שמלווים את גרם המדרגות בצורה מושלמת. בסופו של דבר עמלו יחדיו בעל הבית ואביו להוציא מהכוח אל הפועל את גרם המדרגות המושלם עבורם.

מרב זהר, גלריה תקריב גובה (צילום: אלון מאור)
פינת איפור בגלריה | צילום: אלון מאור
מרב זהר, חדר כסאות (צילום: אלון מאור)
מרב זהר, חדר כסאות | צילום: אלון מאור
מרב זהר, חדר שטיח גובה (צילום: אלון מאור)
מלווה בתאורה מיוחדת | צילום: אלון מאור
מרב זהר, גלריה פינת עבודה (צילום: אלון מאור)
ופינת עבודה לבנות | צילום: אלון מאור

מרב זהר, גלריה גובה (צילום: אלון מאור)
ניצול מקסימלי של הגובה | צילום: אלון מאור

גרם המדרגות מוביל לגלריה בה יש עוד פינת מחשב לבנות, כמו גם לפינת איפור, שנבנתה לבד על ידי בעלי הבית. מתחת למדרגות שולב שולחן נגרים שגם הוא משמש כיחידה דקורטיבית, כמו גם יחידת מחשב לבני הבית.

"כמו אמא שגאה ביצירות ילדיה, גם הפרויקט הזה הוא סוג של גאווה אמהית", מסכמת זהר. "היכולת לשלב את בעלי הבית בצביעת הפריטים המקשטים את ביתם ובבניית פריטי נגרויות (מעקה ויחידת ארון מתחת למעקה), יצרה מעורבות מאד גבוהה של בעלי הבית בפרויקט ובסופו של דבר לתוצאה מוצלחת אף יותר מזו שציפינו לה. עבורי אין כיף גדול משיתוף בעלי הבית ביצירה שלהם".

מרב זהר, כניסה (צילום: אלון מאור)
קבלת פנים מזמינה בכניסה לבית | צילום: אלון מאור

מרב זהר, ספרייה גובה (צילום: אלון מאור)
ועוד ספרייה מסוגננת בבית מסוגנן | צילום: אלון מאור

עיצוב פנים: מרב זהר, פייסבוק: meravzohar10

עוד בעמק יזרעאל: למטה בית, למעלה סטודיו וכל הנוף מסביב
וגם: הצצה לחנויות העיצוב שבעמק