mako
פרסומת

הבית שתוכנן כמו עיר

חלל ציבורי שהוא הרחוב, ויחידות מגורים כבתים נפרדים - כך תוכננה וילה ברמת גן, ששטחה 700 מ"ר. איך שומרים על תחושה ביתית בחלל כה גדול?

living
פורסם:
דרור ברדה, בריכה (48)
צילום: אלעד גונן
הקישור הועתק

"לו נתבקשנו לסכם את העבודה על הבית במילה אחת, היינו בוחרים ללא ספק את המילה הרמוניה", מספר האדריכל דרור ברדה על הווילה ברמת גן, ששטחה הבנוי 700 מ"ר ועוד 200 מ"ר בית בריכה. "הפרויקט התאפיין בעבודה משותפת ובדיאלוג מפרה עם בעלי הבית. להצלחת הפרויקט תרם השילוב בין יועצים ובעלי מקצוע איכותיים ובעלי מחויבות אישית להצלחה, לבין רעיונות אדריכליים מאתגרים ופרפקציוניזם בלתי מתפשר".

בפרויקט הזה נוצרה הרמוניה בלתי צפויה בין אלמנטים שנחשבים לקרים ומנוכרים לבין חומרים חמים ומזמינים: בין בטון חשוף, חללים גבוהים וקווים נקיים מאוד, לבין ריהוט בגוונים ובגזרות חמים ומזמינים. בעלי הבית ביקשו קווים נקיים ושקטים ללא התחכמות, חומרים בסיסיים ואותנטיים, ומפגשים בלתי צפויים ביניהם. ברוח מינימליזם מסוים זה תוכנן הבית.

דרור ברדה, חוץ (24)
מבט חוץ נוסף. הבית תוכנן כמו עיר קטנה | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, חוץ (4)
יחידת ההורים היא תיבה לבנה הצפה באוויר | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, חוץ (48)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, חוץ (12)
צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, חוץ, ג (11)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, חוץ, ג (12)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, חוץ, ג (50)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, בריכה, ג (22)
מטבח חוץ ליד הבריכה | צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, בריכה (3)
בית הבריכה הנפרד | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, פינת אוכל (33)
פינת האוכל והמטבח של בית הבריכה | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, בריכה (48)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, בריכה (24)
צילום: אלעד גונן
פרסומת

דרור ברדה, בריכה (23)
צילום: אלעד גונן

עוד בערוץ עיצוב הבית:

יחידות נפרדות וחלל אחד משותף

"כמה עקרונות הנחו אותנו בעת תכנון הפרויקט הייחודי הזה", ממשיך ברדה, "חשוב היה לנו לתכנן בית שידע להשתנות לפי השתנות צורכי המשפחה. לאור זאת, תכננו 'וילה אורבנית' המדמה את החללים הציבוריים של הבית לרחוב, ואת היחידות המיועדות לבני הבית לבתים הממוקמים לצדי הרחוב. הבית מחולק פונקציונלית ליחידות דיור עצמאיות המנותקות זו מזו ושומרות על פרטיות מקסימלית, אך בה בעת מייצרות קשר עין ביניהן".

האדריכל יצר סיטואציה מעניינת מאוד המאפשרת בחירה בין שמירה על פרטיות מלאה לבין יצירת אינטראקציה עם החללים הציבוריים של הבית (פתיחת חלונות הצופים אל השטחים המשותפים, למשל). הניתוק בין היחידות נוצר על ידי הפרדת יחידת ההורים מיתר הבית.

פרסומת

יחידת ההורים היא תיבה לבנה הצפה באוויר בין שני קירות בטון חשוף, חלקה בתוך המבנה וחלקה מחוצה לו. תחילתה של תיבת יחידת ההורים בתוך חלל המגורים המרכזי והיא פורצת מעבר לקיר הזכוכית שתוחם את הבית לעבר הגינה ומאתגרת את חוקי הגרביטציה כאשר היא תלויה באוויר ומקרה את פינת הישיבה החיצונית. ניתוקה מהגג המעוגל ממחיש את עמידתה העצמאית בחלל, ושימוש באור (טבעי ומלאכותי) מדגיש ניתוק זה ומחזק את תחושת הריחוף של התיבה.

דרור ברדה, מדרגות חוץ (17)
ג'קוזי מקורה בין המפלסים | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מדרגות חוץ (27)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מדרגות חוץ, ג (16)
צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, מדרגות חוץ, ג (17)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, חלון, ג (41)
חוץ המשתלב פנימה בין חללי הבית השונים | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, סלון, (3)
הסלון המשותף פונה אל הבריכה | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, סלון (32)
תעלות מיזוג חשופות למראה תעשייתי | צילום: אלעד גונן
פרסומת

דרור ברדה, סלון, ג (2)
הבטון החשוף מול עדינות הריהוט | צילום: אלעד גונן

סקיצה שנולדה בפשטות וטבעיות

משחקי התפקידים בין הפנים והחוץ בפרויקט זה מתערבבים ומתחלפים לעתים, מה שיוצר תחושה של טשטוש גבולות מוחלט והכנסה של המרחב האינסופי לתוך הבית. דוגמה מייצגת לכך היא חדר העבודה. "חדר זה בנוי במפלס הנמוך ב-70 ס"מ ממפלס הכניסה. בסיטואציה זו נוצק שולחן העבודה כפלטת בטון המהווה המשך ישיר למדרך בטון המצוי בחוץ באותו גובה, ורק קיר זכוכית מפריד ביניהם. היושב בחדר העבודה ליד השולחן חש שהוא בלב הגן הזני המצוי מחוץ למבנה, ולא בתוך הבית".

בבית זה הושם דגש גדול על מקסום תרבות הפנאי ושילובה הזורם בחיי היום יום של בני הבית. נוחיות, ציוד מקצועי והתאמה פונקציונלית מלאה ובלתי מתפשרת השתלבו בקווים העיצוביים הנקיים והמודרניים. "אחד הדברים היפים בפרויקט זה הוא הפשטות והטבעיות בה נולדה הסקיצה שהפכה בשינויים קלים בלבד לתכנית שנבחרה לתכנון הבית. סכמה זו התאימה ככפפה ליד לבני המשפחה, ושירתה בצורה הטובה ביותר הן את העדפותיהם העיצוביות והן את צורכיהם הפיזיים ואורח חייהם", מסכם ברדה.

דרור ברדה, פינת אוכל (31)
נקיים ושקטים ללא התחכמות | צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, פינת אוכל (30)
חומרים בסיסיים ואותנטיים | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מטבח, ג (26)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מטבח ופינת אוכל (31)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה , מטבח (28)
צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, חוץ (50)
חדר העבודה. חלונות ענק מכניסים את החוץ פנימה | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, חוץ, ג (49)
השולחן ממשיך את מפלס החוץ | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, עבודה, ג (14)
מבט החוצה מתוך חדר העבודה. המשכיות של חומר | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, עבודה (13)
צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, ספסל, ג (15)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, כיסא, ג (42)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מדרגות פנים (6)
מבט מעלה. יחידות מגורים נפרדות | צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מדרגות פנים, ג (7)
צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, מדרגות פנים, ג (5)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מדרגות, ג (9)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מדרגות, ג (10)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מעקה, ג (36)
פרטיות מקסימלית עם קשר עין | צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, מעקה, ג (37)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מעקה, ג (38)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, מסדרון, ג (25)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה (34)
. | צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, קולנוע (19)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, שינה (39)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, רחצה (40)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, רחצה, ג (35)
צילום: אלעד גונן
פרסומת
דרור ברדה, רחצה, ג (43)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, רחצה  (2)
צילום: אלעד גונן
דרור ברדה, רחצה  (3)
צילום: אלעד גונן

אדריכלות ועיצוב פנים: דרור ברדה