מיקי טרבס , כניסה (צילום: עודד סמדר)
דלת הכניסה נטמעת בתוך חיפוי העץ כחלק אינטגרלי | צילום: עודד סמדר
 מיקומו של המגרש בפינת רחובות שאחד מהם סואן יחסית הוא שקבע את העמדת הבית עליו, מספר האדריכל מיקי טרבס על הבית שתכנן בהרצליה פיתוח. זהו מבנה בעל נוכחות, הנחלק לשתי מסות בנויות עם פרק מרכזי מקורה בגג אלומיניום מעוגל ומחופה לכל גובהו בסרגלי עץ (איפאה) אופקיים שבתוכם נטמעת דלת הכניסה כחלק אינטגרלי. בקדמת החזית מובילות שלוש מדרגות מרחפות (בנויות מבלו סטון) לרחבת כניסה מטופחת, שחלק ממנה הוא למעשה בריכת שיקוף גדולה בתצורת ר' שבתוכה משתלב מעין אי מחופה בחלוקי נחל שעליו ניצב פסל גדל מידות מרשים.

גימור מרבלייט מקנה לבריכה חזות חלקה למשעי כשל מראה מנצנצת, ובמימיה הצלולים משתקף הבית תוך יצירת מראה קסום ומתעתע משהו. טרבס מוסיף כי הבית תוכנן עבור משפחה תושבת חוץ שמגיעה לביקורים תכופים בארץ, ובעת שהייתה כאן מרבה לארח, כך שיצירת חלל מגורים נוח שיאפשר להם זאת היתה סעיף מרכזי בפרוגראמה.

מיקי טרבס , חזית (צילום: עודד סמדר)
שתי מסות בנויות ופרק חיבור מרכזי מחופה לכל גובהו בסרגלי עץ אופקיים, ומקורה בגג אלומיניום מעוגל | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס, רחבה (צילום: עודד סמדר)
מרחב המבואה החיצונית: בריכת שיקוף בתצורת ר' ובתוכה אי מחופה חלוקי נחל ועליו פסל מרשים | צילום: עודד סמדר
מיקי טרסב, בריכה (צילום: עודד סמדר)
פסל: איציק בן שלום, דלת כניסה: ליאור דהרי ואצטרובל | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס , כניסה (צילום: עודד סמדר)
החזית האחורית: חובקת גינה מטופחת עם בריכת שחייה ופינות אוכל וישיבה | צילום: עודד סמדר
  

עוד באתר לעיצוב הבית:

שקיפות ופתיחות מרבית

נוכח מיקומו של השטח, המשתרע על 750 מ"ר, הקונספט שגיבש טרבס נועד בראש ובראשונה "להפנות את הבית לשקט" כדבריו. לייצר כניסה משמעותית אליו מהרחוב השקט, ובתוך כך לנתקו כמה שיותר מהרחוב ההומה בין השניים. בהיבט האדריכלי-עיצובי ביקש טרבס לייצר מבנה מודרני המשמר שקיפות ופתיחות מרבית, עם חללים מוארים המעניקים מבטים ארוכים ומאפשרים קיום קשרי עין ישירים בין אזוריו השונים, כמו גם בין הפנים והחוץ. אלה נוסחו על ידו לכדי מבנה המתכנס סביב חצר פנימית, שמתארו מאזכר תצורת H כלשהי המתקבלת משני גושים המקושרים באמצעות פרק חיבור. הגושים אינם זהים: גוש אחד נחשף כנקי קווים ואטום כמעט לחלוטין, ובחזיתו של השני קבועים פתחים וצד אחד של גגו זורם בקו מעוגל. "הקו המעוגל", מסביר טרבס, "תוכנן כפתרון אדריכלי יצירתי לניצול שטח הגג, אשר מיישר קו עם דרישות התב"ע במקום, ובה בעת מתאים לאופיו המודרני של המבנה, בטח ובטח יותר מגג הרעפים הרווח בדרך כלל בסיטואציות דוגמת אלה".

מיקי טרבס, מדרגות ומטבח (צילום: עודד סמדר)
קומת הכניסה וחלל המדרגות המגדיר את חלוקת אזוריה: סלון ופינת אוכל מעברו האחד ומטבח מעברו השני | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס, מדרגות (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר

מיקי טרבס, מטבח (צילום: עודד סמדר)
המטבח פונה אל הגינה ומאופיין בעיצוב מינימליסטי על טהרת הגוון הלבן | צילום: עודד סמדר

בתוך הבית פנימה מתברר פרק החיבור בין הגושים כחלל מדרגות גבוה המהווה מרכיב משמעותי בזרימת המרחב, הן תפקודית והן ויזואלית: ברובד התפקודי גרם המדרגות הוא מחולל התנועה בבית, האלמנט הקובע את הגדרת/מיקום האזורים בקומות, ולצד קיר המסך התוחם-מלווה אותו הוא משמש אף כסוג של באר אור המחדירה ומעבירה תאורת יום טבעית לחלל . ברובד הוויזואלי מהווה הגרם המרחף שבנוי מפרופילי פלדה ומדרכי זכוכית מוקד דומיננטי הנוסך עניין צורני ואסתטי רב, מדגיש את שפת העיצוב המודרנית-עכשווית ואת מוטיב השקיפות וההשתקפויות שביקש התכנון ליצור.

מיקי טרבס, מדרגות גובה (צילום: עודד סמדר)
שקיפות, שקיפות, שקיפות: חלל מעבר בין שני עברי קומה המוגדרים על ידי גרם המדרגות | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס, רחבה (צילום: עודד סמדר)
בריכת השיקוף שבחזית הקדמית נושקת לפינת האוכל ומחדירה לשטחה את נוכחות הפסל המשתלב במרכזה | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס, פינת אוכל (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר

מיקי טרבס, סלון (צילום: עודד סמדר)
הסלון ופינת האוכל חולקים את אותו מרחב בקומת הכניסה, עטופים בוויטרינות החושפות את נוף הגינה | צילום: עודד סמדר

אפילו הממ"ד תוכנן כסוויטה

הבית רחב הידיים (600 מ"ר בנויים) מתפרש על פני שלוש קומות וקומת מרתף. קומת הכניסה היא הקומה הציבורית שתחומה בוויטרינות המקשרות אותה אל הגינה ונחלקת לשני אזורים הממוקמים משני עבריו של גרם המדרגות - סלון ופינת אוכל מעברו האחד, ומטבח ושירותי אורחים מעברו השני. הקומה הראשונה כוללת בשטחה ארבע סוויטות מרווחות הממוקמות אף הן משני עברי המדרגות, וכך גם הקומה השנייה שבה שוכנת יחידת הורים מפנקת מעברו האחד, וחדר רחצה נוסף רחב ידיים במיוחד ומרפסת מעברו השני. קומת המרתף מכילה בשטחה חלל מגורים רב תכליתי שנפתח לחצר אנגלית מטופחת, סוויטת אירוח נוספת, מטבח נוסף לנוחות האורחים ו/או הדיירים במידה ומתעורר הצורך, ואף הממ"ד תוכנן כסוויטה נדיבת ממדים.

לצד השקיפות המהווה מוטיב רב נוכחות במרחב, המערך החומרי בו נעשה שימוש מצומצם ותמציתי, משמר את האווריריות שהיא מקנה ומייצר מסגרת חלל נקייה ומינימליסטית: קירות לבנים וריצוף באריחי אבן שיש שייגריי אפורים החוברים לפלטת צבעים מאופקת ואלגנטית. לכך מצטרפת גם התאורה, שתוכננה ברוב קפידה תוך מתן דגש לאפקטים ולאווירה שמייצר האור, כשהיא משלבת מיעוט גופים דקורטיביים במיקומים ממוקדים, גופים מינימליסטיים דוגמת פסי לד דקיקים המאירים את המעברים, ובעיקר גופים טכניים ונסתרים.

מיקי טרבס, מדרגות חדש (צילום: עודד סמדר)
גרם המדרגות המרחף כמוקד מרכזי בבית מעצים את ממד השקיפות והאווריריות בחללו | צילום: עודד סמדר

מראה קלאסי נקי ומסוגנן

פריטי הריהוט בבית נבחרו ייעודית לכל חלל וחלל, ומגלמים איכות אנינה ומראה קלאסי-נקי, מסוגנן ומזמין כאחד. הסלון ופינת האוכל חולקים את אותו מרחב וממוקמים בו כרצף פונקציות. אזור פינת האוכל כמעט נושק לבריכת השיקוף שבחזית הקדמית ונהנה ישירות מנוכחותו של הפסל הניצב בה. אזור הסלון עטוף בוויטרינות, ופרט מעניין בו הוא פתח אופקי נמוך שנפרץ בקיר, שבאדנו הרחב משתלב קמין מודרני, שגבו תחום בשקיפות המחדירה את נוף החוץ היישר לעין המסבים בפינת הישיבה. מעל הפתח מותקן מסך פלזמה אשר בהיותו כבוי הופך למראה, ושתי מראות זהות במידותיהן המותקנות משני עבריו משלימות אותו למעין רצועת מראה הזורמת בהתאמה מדויקת לפתח. בצדה השני של קומת הכניסה, סמוך לגרם המדרגות, ממוקם המטבח, כשהוא פונה אל הגינה ומאופיין בעיצוב מינימליסטי על טהרת הגון הלבן.

מיקי טרבס, חדר שינה (צילום: עודד סמדר)
הקומה העליונה שכולה מוקדשת ליחידת השינה | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס, מיטה (צילום: עודד סמדר)
חלל החדר מרווח ומאופיין בעיצוב אלגנטי | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס, מסדרון (צילום: עודד סמדר)
מוטיב השקיפות מועצם באמצעות מערך חומרי מצומצם ותמציתי המייצר מסגרת חלל נקייה ומינימליסטית | צילום: עודד סמדר

מיקי טרבס, חדר רחצה (צילום: עודד סמדר)
חדר הרחצה רחב הידיים כחדר לכל דבר ממוקם מעברה השני של הקומה | צילום: עודד סמדר

העיצוב המהוקצע לא פסח על אף חלל מחללי הבית, ובכלל זה על קומת המרתף המתנאה בחלל מגורים מסוגנן, ועל כל חדרי השינה שעוצבו עד אחרון הפרטים. מרשימה במיוחד היא יחידת ההורים השוכנת בקומה העליונה כטריטוריה פרטית מרווחת ומפנקת. חללה מתפרש, למעשה, על פני כל הקומה - חדר השינה ממוקם בעברה האחד, חדר רחצה בעברה השני, ומעבר מרוצף פרקט התחום משני עבריו בארונות מחבר ביניהם. חדר השינה מגלם הידור מינימליסטי, וחדר הרחצה נפרש כחלל רחב ידיים במיוחד שתקרתו המקומרת נגזרה מהגג המעוגל: מרוצף באריחי גרניט פורצלן גדולים, מאכלס בשטחו אביזרים סניטאריים מובחרים ופריטי נגרות מוקפדים בסגנון פרי סטנדינג, ואפילו שטיח רך ווילונות קלילים משתלבים בחללו הכולל יציאה למרפסת. 

מיקי טרבס, חלון (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר

החצר סביבה מתכנס הבית אינה נופלת בעיצובה מהקפידה של הפנים, ושטחה מאכלס את כל האלמנטים הנדרשים לבילוי מהנה של זמן איכות בחוץ: פינות אוכל וישיבה, בריכת שחייה, צמחייה מטופחת, וכן תמונה מיוחדת במינה של גרם המדרגות המרחף שמאציל את נוכחותו המשמעותית בחיי הבית גם על מרחב החוץ ומשלים את חוויית המגורים שביקש התכנון ליצור.

מיקי טרבס, מדרגות מבחוץ (צילום: עודד סמדר)
גרם המדרגות הנחשף מבעד קיר המסך מאציל את נוכחותו הדומיננטית גם על החוץ | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס, תכנית (צילום: עודד סמדר)
תוכנית | צילום: עודד סמדר
מיקי טרבס, תכנית  (צילום: עודד סמדר)
תוכנית | צילום: עודד סמדר

מיקי טרבס, תכנית אחרי (צילום: עודד סמדר)
תוכנית אחרי | צילום: עודד סמדר

תכנון ועיצוב: אדריכל מיקי טרבס mikita arch

יועץ תאורה: צח כהן; תכנון נוף: טרי גרינבלט סרברו, אדר' נוף; חיפוי עץ: אצטרובל; שערים: סנפיר; פסל: איציק בן שלום; דלת כניסה: ליאור דהרי ואצטרובל; מטבח: בולטהאופ; תאורה: אקסקלוסיבי; ריצוף באריחי שיש שייגרי אפורים: שיש רוקח; אלומיניום: אמץ אלומיניום; אמבט ויחידת כיור מקוריאן: ארקדה; פרקט: הרקולס; בריכות (קדמית ואחורית): אקווהפולקו; פרגולה: עמיאל תעשיות מקבוצת אלוקל.

במדור הקודם: בית עם רוח טוסקנית
לכל הבתים של בית ונוי 


הכתבה פורסמה במגזין 
"בית ונוי"