הדיירים: בני זוג בני 55. הוא פתח בקריירה שנייה כמורה בתיכון ועוסק בכתיבה, היא מנכ"לית רשת חנויות גדולה ואומנית שעוסקת בקדרות, ציור וצורפות. הדירה אינה דירת המגורים שלהם, אלא משמשת כדירת סטודיו, אליה הם מגיעים פעם בשבוע בכדי ליצור ולנוח.

חלון ראווה (צילום: עודד סמדר)
סדנת יצירה פרטית | צילום: עודד סמדר
קערת אבנים (צילום: עודד סמדר)
שתשמש כמקום מפלט בעיר | צילום: עודד סמדר

הדירה: הדירה, בבניין בן כ-70 שנה באזור שוק הפשפשים המתחדש ביפו, משתרעת על שטח של 55 מ"ר ובנויה מחלל אחד המופרד במחיצות נמוכות. לפני השיפוץ הדירה הייתה מוזנחת, מחולקת לשני חדרים (אחד מהם ללא חלון), עם מקלחת ושירותים נפרדים, מטבח קטנטן ללא אוורור בקצה הדירה ומרפסת סגורה עם דלת עץ וחלון לא גדול (מקור האור היחיד בדירה).

החזון: הדיירים רצו ליצור לעצמם מין מקום מפלט בתוך העיר, מקום שבו הם יכולים ליצור, לנוח ולהתנתק. מקום שבו אפשר להתאוורר מהשגרה. הם מאוד מחוברים ליפו וממנה שאבנו את ההשראה לשימוש בחומרים אותנטיים ולא מלוטשים לעיצוב הבית. במטבח, לדוגמה, הרכבנו מתכות ורשתות על הארונות. כמו כן, מכיוון שזה נועד להיות מקום של יצירה, היה חשוב לתת פוקוס גדול לשולחן הסטודיו ולחללי האחסון והתצוגה. ניסינו לשמור על ניקיון בבחירת הריהוט, כדי לא ליצור עומס שיתחרה עם העבודות. האילוץ המרכזי היה מקור אור אחד לדירה (החלון היחידי) ולכן בחרנו להשאיר את כל החלל פתוח כלופט, פרט לשירותים ולמקלחת, אותם אחדנו.

משך השיפוץ: חודש וחצי של תכנון ועוד ארבעה חודשים, מההריסה עד לאכלוס.

עלות השיפוץ: כ-300 אלף שקלים, כולל הכול: תכנון, יועצים, עבודות בנייה, חלונות, דלתות, ריהוט, מוצרי חשמל וגופי תאורה.

מבט למטבח (צילום: עודד סמדר)
מרווח למרות גודלו הקטן. המטבח | צילום: עודד סמדר
כוסות על השלוחן (צילום: עודד סמדר)
כלי אוכל מעשה ידי האמנית, בעלת הדירה | צילום: עודד סמדר
נשיה (צילום: עודד סמדר)
במה לעבודות היצירה. הספרייה | צילום: עודד סמדר

תיאור כללי של השיפוץ: הדיירים נתנו לנו יד חופשית גם בתכנון ובעיצוב וגם התקציב היה יחסית גדול ולכן לא נאלצנו להתפשר על כלום. הדבר היחיד שנשאר בדירה זו המעטפת החיצונית של הבית. כל המחיצות הפנימיות נהרסו, כולל ההפרדה למרפסת הסגורה. קירות המעטפת חודשו ויושרו באמצעות לוחות גבס בהדבקה וכן, הדגשנו את המערכת הקונסטרוקטיבית הקיימת בדירה. החלל המרכזי חולק באמצעות שני קירות מונמכים בגובה 1.8 מטרים, המנותקים מקירות המעטפת ומייצרים מחיצות ויזואליות מינימליות ופונקציונליות.

חלונות המרפסת הוחלפו בחלון עם פרופיל בלגי מברזל, בשילוב סורגים עדינים. על הרצפה הונח פרקט תלת שכבתי. נבנו מחיצות נמוכות להפרדת החללים, על מנת לאפשר הגעת אור טבעי לכל חלקי הדירה ולתת תחושה של חלל זורם גדול ומרווח.

המטבח הועתק ממיקומו בקצה הדירה והועבר למרכזה, אל מול דלת הכניסה. שילובו במרכז החלל הזורם נותן תחושה של מרחב וריווח, על אף גודלו הקטן (פחות משלושה מ"ר). חדרוני השירותים והמקלחת אוחדו לחדר רחב אחד וכמובן שחודש מן הייסוד.

מנורת בסלון (צילום: טל גולדברג)
שילוב המראה התעשייתי בגוף התאורה | צילום: טל גולדברג
סלון (צילום: עודד סמדר)
החלון האחד מכניס הרבה אור לדירה | צילום: עודד סמדר

האזור הציבורי: ספריית מתכת ושולחן עבודה

מחדר המדרגות נכנסים לדירה, אל מול המטבח. מימין קיימת מחיצה מונמכת, המפרידה את האזור האינטימי של הבית. כאשר פותחים את דלת הכניסה היא מתיישרת עם המחיצה המונמכת ומהווה חייץ עדין בין הפרטי לציבורי ומפנה את המבט, באופן טבעי, לכיוון הסלון והחלון.

בתכנון המטבח רצינו ליצור חיבור בין חומרים שונים ולא קונבנציונליים וכך שילבנו סוגים שונים של עץ עם פח מחורר ורשת אקספנדד מגולוונת. באמצעות שמירה על סקלת גוונים אחידה לא נוצר רעש ויזואלי, על אף העושר בחומרים השונים. גיאומטריית המטבח אינה מובנית בצורה הסכמטית המוכרת. הרעיון היה לייצר משהו שנראה "מגובב" ולכן לא שמרנו על קווים רציפים כפי שנהוג במטבחים. 

בהמשך לקיר המטבח תוכננה ספריית מתכת גדולה, המאפשרת תצוגה חופשית לעבודות של בעלת הדירה. מול הספרייה מיקמנו את פינת הישיבה. את המרפסת פתחנו לגמרי, נאלצנו לשמור על עמוד אחד ולהוסיף קורה וזה הגדיר עבורנו את אזור שולחן העבודה, הממוקם מתחת לחלון רחב הידיים. השולחן מורכב מרגלי חמורים שנרכשו באיקאה ומעל - פלטה עליונה שהוזמנה מנגר עם קנט היקפי עבה.

מנורת מעל השולחן (צילום: עודד סמדר)
שולחן עבודה ארוך לאורך כל החלון | צילום: עודד סמדר
איתי בן חיים ועומר לוין צילום עודד סמדר (צילום: עודד סמדר)
ליצור אל מול הנוף היפואי | צילום: עודד סמדר
שולחן עבודה ארוך (צילום: עודד סמדר)
יש מקום לכל העבודות | צילום: עודד סמדר

האזור הפרטי: מחולק לפרוסות

האזור הפרטי מחולק פרוסות-פרוסות, באמצעות הקירות המונמכים: חלל השינה, אותו מלווה המסדרון הפתוח, בו שולב קרש עץ ועליו תלויים ציורים של בעלת הדירה. מאחורי אזור השינה ישנו אזור התארגנות צר יחסית, המכיל מראה גדולה וארון המונח על גב הקיר המונמך. חלל זה מהווה "באפר" נוסף של אינטימיות לפני חדר הרחצה. בקצה הדירה ממוקם חדר הרחצה ובו מקלחת ושירותים מרווחים – והוא למעשה החדר היחידי בדירה. את דלת השירותים תכננו במיוחד כמעין דלת אסם נגררת עם מסילה חיצונית חשופה. דלת זו מנעה בזבוז שטח עבור פתיחת דלת ציר רגילה ונתנה הדגשה ויזואלית וסימון ורטיקלי לקצה הדירה.

דבר המעצבים: מאוד נהנו לתכנן את הדירה וללוות את הקמתה. אושר גדול עבורנו הוא הנאתם הגדולה של הדיירים מהשהות בדירה ומהאווירה הייחודית שהיא מקנה להם.

טיפ: בבית שבו אין צורך בהפרדה מוחלטת בין החללים (כאשר מדובר בשני אנשים), כדאי לשלב מחיצות נמוכות שמאפשרות זרימת טובה יותר בחלל יותר ומעבר אוויר ואור. מומלץ לעשות שימוש במגוון חומרים שונים המתהווים לסיפור אחד.

טיפ אל תעשה: בשל אילוצי גובה נאלצנו להשכיב את הדוד החשמלי. לצערנו, זה הדבר מאפשר מים חמים ל-3/4 מקלחת. מסקנה: אסור להתפשר על דוד עומד.

כניסה לחדר שינה (צילום: עודד סמדר)
מסדרון פתוח בדרך לחדר השינה | צילום: עודד סמדר
מבט לפינת אוכל (צילום: עודד סמדר)
המחיצות מאפשרות מעבר של אור ואוויר | צילום: עודד סמדר
כיור (צילום: עודד סמדר)
שירותים, החדר היחיד בדירה | צילום: עודד סמדר

 פריטים אהובים:

שולחן קפה בעיצובו של אסף מאייר. שילוב של דלת, רגלי מתכת וזכוכית – 3,200 שקלים. ניתן להשיג בגדלים ובגבהים שונים על פי הזמנה (גם כשולחן אוכל).

מנורה תלויה בסלון: bird cage, 2000 שקלים. גוף תאורה עבור חדר עבודה – שלישיה תלויה – 1,300 שקלים. להשיג בסטודיו וואט.

ארון כיור בחדר הרחצה: 4,400 שקלים, כולל אדפטציה להפיכה לשולחן כיור (הכנות עבור כיור וברז עומד). מרקו פולו, הרצליה.

מטבח ודלת כניסה לשירותים: ג'קי וציון פיטוסי, נגריית קסמים בעץ.

ספריית מתכת: שלמה חגג חרושת מתכת, על פי הזמנה.

יצירות על השולחן (צילום: טל גולדברג)
לצייר, לפסל, לכתוב | צילום: טל גולדברג

עיצוב ואדריכלות: איתי בן חיים ועמר לוין בן חיים, A3architects

התמונות מתוך ספר "לגור בתל אביב", אורלי רובניזון וצילה ירון, הוצאת מודן

במדור הקודם: מתיחת פנים לבן 80
לכל הכתבות במדור בשיפוץ 

מעצבים ודיירים, יש לכם בית שעבר שיפוץ ואתם רוצים להציג אותו במדור? כתבו לנו