קרית אונו, דלת כניסה
דלת כניסה מרשימה עשויה אלומיניום בחיפוי סרגלי עץ אגוז | צילום: שי אפשטיין
נתוני המגרש הצר והמאורך עליו ניצב הבית בקריית אונו, היו במידה רבה בין הגורמים המשמעותיים מהם צמח הקונספט התכנוני שרקמה עבורו האדריכלית דנה כהן-וישקין. "הבית הוא חציו של דו משפחתי שמתחבר עם החצי השני לאורך דופן הארוכה, ובשל הצמידות, חשוב היה לי לשמר כלפי חוץ מופע מבני צנוע, מאופק ונקי, ובמקביל לנצל את החזיתות האחרות ליצירת חללי פנים מוארים ואווריריים", היא מספרת על הבית הנגלה לעין: שני גושים בהירים ונקיי קווים שפרק החיבור ביניהם מתרחש באזור הכניסה, כנסיגה פנימה מקו המעטפת. בפרוגראמה שקדמה לתכנון הציגו הדיירים את מבוקשם בבית שעיצובו יהיה נקי ומינימליסטי, ועם זאת חם ומזמין, נעים למחייה ולאירוח. מבחינת חלוקת החלל ביקשו לייעד את הקומה העליונה לשימושם של הילדים, כך שתתפקד כממלכה משלהם.
קרית אונו, סלון ספות
פריטי הריהוט והעיצוב ששולבו בחלל מעטים יחסית | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, סלון טלוויזיה
שפת עיצוב מינימליסטית | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, סלון מדפים
שני מדפים פתוחים להצבת פריטי נוי | צילום: שי אפשטיין

מבואה חיצונית: נקודת האמצע של הבית

"מיקום הכניסה לבית נקבע בחזית הצדית על מנת להימנע מרצף של חלל פנים שישתרע כטור אורכי של פונקציות ויקשה על השגת פרטיות באזורים בהם היא מתבקשת", מסבירה כהן-וישקין, ובתוך כך הגישה אליו אכן מזמנת תהליך מעבר רך: תחילתו בשביל מרוצף באבן (פיורי גריי), המשכו עובר דרך גשר בנוי מקורות פלדה המתנשא מעל חצר אנגלית המלווה את כל אורכה של החזית, ומבואת כניסה חיצונית המציינת את נקודת האמצע של הבית - חותמת אותו. אזור המבואה מקורה בסרגלי עץ איפאה הנתמכים על קורות פלדה, ודלת כניסה מרשימה עשויה אלומיניום בחיפוי סרגלי עץ אגוז, מייצרת המשך חומרי-ויזואלי לקירוי וחזות חמימה המזמינה להיכנס אל תוך הבית פנימה. פתיחתה חושפת חלל כפול בו ממוקמת פינת האוכל, שמיקומה היישר באזור הכניסה נועד לדברי כהן-וישקין "לייצר חלל מרכזי חגיגי ומזמין, הקושר אופקית ואנכית בין אזורי הבית".

קרית אונו, סלון מבט למטבח
המטבח הממוקם בסמוך לסלון בנגישות נוחה | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, סלון מבט מהספה
יחידת אי המשמשת גם כדלפק אכילה | צילום: שי אפשטיין

כאזור מרכזי הניצב באמצע החלל מסמנת פינת האוכל את מיקומי אזוריו האחרים: מעברה האחד שוכנים המטבח והסלון הפונים אל החצר האחורית, ומעברה השני גרם מדרגות מרחף שמוביל אל הקומות האחרות, לצדו שירותי אורחים, ומאחוריו יחידת השינה של בעלי הבית הממוקמת כך שהיא נפרדת במידה הראויה מהאזור הציבורי. קומת המרתף מכילה בשטחה משרד ביתי וחדר נוסף לאירוח, והקומה העליונה תוכננה כגשר החוצה את החלל הגבוה, כאשר חדרי הילדים ופינת משפחה משותפת ממוקמים משני עבריו. שטחו של הגשר מקביל לחלל הכפול, ומנוצל לשמש כפינת עבודה/מחשב שתוכננה כמשטח צמוד קיר נוח לשרת שני משתמשים ויותר.

קרית אונו, סלון פינת אוכל
שילובים מדודים של עץ חמים בפריטי ריהוט ונגרות שמהותם דקורטיבית | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, פינת אוכל
יחידות אחסון, תוכננו כאלמנטים אינטגראליים | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, פינת אוכל גובה
פינת האוכל מייצרת חלל מרכזי חגיגי ומזמין בכניסה | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, פינת אוכל קערה גובה
אוסף קופסאות חיסכון בנישה שמתחת למדרגות | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, מבט על פינת אוכל
גרם המדרגות מדגיש ממד של פתיחות | צילום: שי אפשטיין

לכל חלל ספייס משלו

חלל הפנים נפרש לעין כמרחב בהיר וקריא, אותו משלימים החומרים והגוונים ששולבו בו תוך הדגשת שפה נקייה ומינימליסטית, אך לא קרה או מנוכרת: קירות לבנים, אריחי אבן הודית גדולים (90X90) מסוג פיורי גריי אפור שמשמשים לריצוף, שקיפות שמייצרים אלמנטים עשויים זכוכית, ושילובים מדודים של עץ חמים בפריטי ריהוט ונגרות שמהותם דקורטיבית. פריטי נגרות אחרים, פונקציונאליים יותר במהותם - דוגמת יחידות אחסון, תוכננו כאלמנטים אינטגראליים, ובוצעו מ-MDF שנצבע בגון הקירות, כך שהם כמו נטמעים בתוכם ללא נוכחות מכבידה ומשמרים חזות נקייה.

"חשוב לי שהאלמנטים השונים והפתרונות הטכניים שנדרשים במסגרת תכנון חלל ישתלבו בו כחלק בלתי נפרד משפתו האדריכלית וישרתו אותו מיטבית", אומרת כהן-וישקין, "מרבית התאורה בחלל מתקבלת מגופים שקועים ו/או צמודי תקרה המגלמים אף הם את המארג הנקי, כאשר באזורים ממוקדים משתלבים עמם גם גופים דקורטיביים, כמו, למשל, גוף נדיב ממדים המשתלשל מעל שולחן פינת האוכל.

קרית אונו, מסדרון פינת עבודה
ניצול מרבי של החלל הצר. פינת עבודה במסדרון | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, מסדרון פינת עבודה מהצד)
מוטיב השקיפות מופיע במעקה הזכוכית שתוחם את הגשר | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, פינת משפחה
פינת המשפחה מזמינה את הדיירים הצעירים לצאת מהחדרים | צילום: שי אפשטיין

פריטי הריהוט והעיצוב ששולבו בחלל מעטים יחסית, ומהווים המשך ישיר לשפתו המינימליסטית ולגוני החומרים המשמשים בו, תוך יצירת מרחב אוורירי, נוח ונינוח. כך, לדוגמה, פינת הישיבה בסלון מסתפקת בצמד ספות מזמינות בגון אפור, שני שולחנות קפה נמוכים ולבנים, שני מדפים פתוחים להצבת פריטי נוי ויחידת ריהוט נמוכה ומרחפת שעוצבה מעץ בדיגום סרגלים אנין. המטבח הממוקם בסמוך בנגישות נוחה מתנאה בגון לבן, ויחידת אי המשמשת גם כדלפק אכילה מסמנת את החציצה בינו  לבין אזור הסלון, כאשר למרות הסמיכות כל אחד מהם נהנה מספייס משלו.

קרית אונו, חדר שינה
חזות נקייה בחדר השינה | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, חדר ילדים
כל אחד מחדרי הילדים עוצב בהתאמה לגילאים השונים | צילום: שי אפשטיין

ממלכת הילדים בקומה העליונה

 גרם המדרגות המוליך לקומה העליונה צמוד לקיר שתכנונו במנותק מהתקרה מדגיש ממד של פתיחות, ועיצובו משלב מדרכי עץ ומשטח זכוכית שקופה המהווה לו מעקה. מוטיב השקיפות מופיע אף במעקה הזכוכית שתוחם את הגשר, כמו גם בקיר המפריד בין פינת המשפחה וחלל המדרגות, ולצד קשרי העין הישירים הנוצרים אגב כך בין הקומות, שבה ומודגשת תחושת זרימה, והחללים הנוצרים הינם פתוחים, מוארים ומאווררים.

קרית אונו, חדר חצה
חדרי הרחצה מגלמים אף הם את העיצוב הנקי שמאפיין את כלל אזורי הבית | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, שירותים גובה
חיפוי באריחי קרמיקה ופסיפס לבנים, ופריטי נגרות מעודנים מעץ | צילום: שי אפשטיין

שטחה של הקומה רוצף בפרקט התורם נופך חמים, כל אחד מחדרי הילדים (3) עוצב בהתאמה לגילאים השונים, וחדרי הרחצה מגלמים אף הם את העיצוב הנקי שמאפיין את כלל אזורי הבית - חיפוי באריחי קרמיקה ופסיפס לבנים, ופריטי נגרות מעודנים מעץ.

קרית אונו, חצר גובה
עצי פרי מקיפים את החצר האחורית | צילום: שי אפשטיין

הגינה האחורית אליה פונים חללי הסלון והמטבח הינה קטנה יחסית, אך מעוצבת באותה תשומת לב המאפיינת את הבית כולו. רחבת הדק המשתלבת בשטחה מקורה בפרגולה בנויה מקורות פלדה וסרגלי עץ איפאה בדומה לזו שבאזור הכניסה, ועצי פרי המקיפים אותה תורמים לחזותה ומשלימים בה אווירה אינטימית ונעימה.

קרית אונו, חוץ
מופע מבני צנוע כלפי חוץ | צילום: שי אפשטיין
קרית אונו, חוץ ילדים
דופן ארוכה מחברת את שני הדו משפחתיים | צילום: שי אפשטיין

תכנון: אדריכלית דנה כהן-וישקין, "דנה כהן-וישקין אדריכלים"

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"

במדור הקודם: וילה עם שתי נשמות באיטליה