במהלך פגישה עם הדיירים שנועדה לדון בבחירת חומרים לבית שתכנן עבורם, שרבט האדריכל גל מרום כמו בהיסח הדעת סקיצה שהפכה את התכנון על פיו. "תוכנית הבית כבר הוגשה לרשויות והיתה רגע לפני תהליכי אישור, אך הלקוחות שראו את השרבוט התלהבו ממנו, והתחלנו את הסיפור מהתחלה", מספר מרום על הסקיצה שקרמה עור וגידים ובדקה ה-90 החליפה את התוכנית שקדמה לה. הבית הוא חציו של מבנה דו משפחתי השוכן בהרחבה של שכונת בתים פרטיים בגוש דן שבה המגרשים קטנים יחסית. אף שחלק נכבד מהאזור הוא עדיין בבחינת אתר בנייה, הגודש האדריכלי כבר מסתמן לעין ללא אפיון סביבתי מיוחד, וכך, למרות שמדובר בחציו של "דו", נקודת המוצא היתה לבדל אותו מהיחידה הצמודה כדי שייקרא כיחידה עצמאית שתקרין ותשקף את אופי דייריו. 

הפרוגראמה שקדמה לתכנון התגבשה יחד עם הדיירים (בני זוג + ילדה) המנהלים אורח חיים פעיל ומרבים לארח, על מנת לזקק את כל החלומות, הצרכים והבקשות לכדי איכויות אמיתיות כפי שמכנה זאת מרום, ומתכוון בדבריו למרכיבים כאור ואוויר, מרקמי חומרים והשפעתם על תחושת החלל, עניין דינמי, וכמובן קשרי חוץ ופנים. "בית הוא אחרי הכול סוג של קונטיינר, שצריך לספק את המעטפת הנכונה, המתאימה והטובה ביותר לתוכני החיים שיכניסו לתוכו האנשים הדרים בו", הוא אומר.

1 גל מרום אדריכלים, גובה
מבואת הכניסה לבית, ממנה ניתן להישיר מבט עד קצה השטח | צילום: עודד סמדר
10 גל מרום אדריכלים
מבט מעומק השטח אל עבר הכניסה: פנים וחוץ נמהלים זה בזה | צילום: עודד סמדר
11 גל מרום אדריכלים
תמצית התכנון: קופסת זכוכית שקופה, קופסת עץ, ואלמנט של מים שמגיע מהבריכה הנפרשת לפתח קופסת הזכוכית | צילום: עודד סמדר
6 גל מרום אדריכלים
התאורה המלאכותית של החלל משתקפת במי הבריכה ומדגישה את הקשר של שני מרחבים | צילום: עודד סמדר

עוד באתר לעיצוב הבית:

בריכת השחייה כחלק מהמערך המבני

מגרשים קטנים ככלל, לשיטתו של מרום, דורשים התייחסות מיוחדת בניצול שטחם ובפרופורציות החלוקה בין הבנוי וסביבת החוץ. "אין שום טעם לבנות בית גדול ולהותיר רק חלקת גינה קטנה או להפך. שני המרחבים צריכים לעבוד ביחד", הוא אומר, ודבריו מיתרגמים כאן בבית שאכן נחשף כמקשה אחת של חוץ ופנים המייצרת חוויית מגורים כוללת. המגרש שעליו הוא נבנה מאופיין במתאר מלבני, שעמו זרם מרום כשטווה את תכנון המבנה כגוש מלבני המורכב מקופסת זכוכית תחתונה וקופסת עץ עליונה, כאשר בריכת שחייה המשתרעת לפתחה של קופסת הזכוכית מהווה חלק בלתי נפרד מהמערך המבני: קופסת העץ מתנשאת בהזחה קלה מעל קופסת הזכוכית ואף חורגת ממנה מעט ליצירת מעין גגון לקירוי נדרש, והבריכה כמו משלימה בקו דמיוני תצורת מלבן שלם. מעבר לתפיסת מרחבי הפנים והחוץ כחוויה אחת, שיתוף הבריכה במארג הבית טמון בחשיבות הרבה שמייחס מרום לנוכחות האור כחומר לכל דבר ומרכיב משמעותי שמעשיר את שפת החלל בממד דינמי ומשתנה. כך, מצד הבריכה מספק אותו אלמנט המים, על כלל ההשתקפויות החודרות פנימה דרך קופסת הזכוכית ומעטרות את התקרה בציורים, ומצד החזית הגובלת עם הבית הצמוד הוא מגיע דרך סקיילייט הזורם לכל אורכה, אשר התקבל מאופן תכנונה של קופסת העץ במנותק מהקיר הבנוי.

12 גל מרום אדריכלים, גובה
המטבח שבקדמת החלל: עיצוב נקי המשלב יחידת קיר מעץ ויחידת אי גדולת ממדים עשויה קוריאן | צילום: עודד סמדר
13 גל מרום אדריכלים גובה
מתח של עניין נרקם בין פלדת הקורטן המשמשת במעקה גרם המדרגות לבין שקיפות הזכוכית | צילום: עודד סמדר
14 גל מרום אדריכלים
החלל הציבורי כציר אורכי רציף נטול כל מחיצות חלוקה | צילום: עודד סמדר

מלוא הדיאלוג של החלל

ניצולו המושכל של השטח נגלה כבר מאזור דלת הכניסה המרשימה בממדי גובהה - 4.5 מטרים. דלת כנף אחת עשויה עץ טיק גושני, שפתיחתה מאפשרת להישיר מבט לקצה המגרש, ואגב כך חושפת את מלוא הדיאלוג של חלל פנים גבוה הנקרא באחת עם הבריכה הנושקת לו.

המרחב זורם כציר רציף נטול כל מחיצות חלוקה, והפונקציות הציבוריות ממוקמות לאורכו (מטבח בקדמתו, פינת אוכל וסלון), וכך גם גרם המדרגות המוביל לקומה העליונה. תאורת החלל מורכבת מגופים שקועים ומפסי צבירה ושמה את הדגש על אפקטים שמייצר האור, ופלטת החומרים מצומצמת מגבה את ניקיון הקווים ונשענת על עץ, זכוכית ובטון. חומרים אלה משמשים הן בחלל הפנים והן מחוצה לו, ובחירתם נועדה למצות ולהעצים מפגשים עם אור, ואגב כך לייצר, למעשה, את סיפור הבית כולו. לריצוף חלל קומת הכניסה, כמו גם לחיפוי חלק מקירותיו, משמש בטון (מוחלק בריצוף, ובמופע חשוף בקירות לבנים), חיפוי העץ החיצוני בוצע בפרודמה (פורניר המודבק על גבי לוחות בקלית ומבטיח את העמידות הגבוהה הנדרשת בתנאי חוץ) התריסים המשתלבים בו עשויים עץ ארז, ואת הבריכה תוחם משטח דק.

15 גל מרום אדריכלים, תוכנית
גרם המדרגות המוביל לקומה העליונה | צילום: עודד סמדר
16 גל מרום אדריכלים, תוכנית
מעקה עשוי פלדת קורטן יוצק עניין שונה לאווריריות השקופה | צילום: עודד סמדר
גל מרום אדריכלים 8, גובה
האור החודר מכיוון הבריכה ומסקיילייט עליון מייצר ברק ודיגומי אור על משטחי החומר והקיר | צילום: עודד סמדר

פריטי ריהוט אנינים

לתוך מסגרת חומרית קוהרנטית זו יצק מרום עניין מיוחד כשבחר בפלדת קורטן לשמש במעקה המלווה את גרם המדרגות. מופעה החומרי במארג החלל האוורירי בעיקרו מייצר מתח מעניין עם שקיפות הזכוכית ומשווה לגרם המדרגות ממד פיסולי - נוכחות פיסולית המודגשת במיוחד במפגש עם האור הנשפך מטה דרך הסקיילייט ומשרטט אור על משטחי החומר.

המטבח שבקדמת החלל משלב יחידת קיר ויחידת אי גדולה במיוחד המכילה את הכיור ומשטח העבודה לצד שימוש כשולחן אוכל. פריטי הריהוט שנבחרו אנינים ומובחנים, ואת תוכני עיצובו משלימות יצירות אמנות מובחרות, דוגמת פסל מרשים של ערן שקין, עבודות של יובל שאול ו'LITA CABELUT' או צילום של תומר גניהר בחלל המדרגות.

פרישת הקומה העליונה זהה לזו של קומת הכניסה, וכמוה זורמת כציר שלאורכו ממוקמים יחידת הורים וחדרה של הבת. שטחה רוצף בפרקט "עצם דג", והחללים המרווחים מעידים על אותה קפדנות רעיונית ששמה דגש על איכויות אור וחומר, למשל, שיש לילך סגלגל המחפה את קירות חדר הרחצה ביחידת ההורים. לכאורה בחלוקה רווחת מקובלת אפשר לסווג את הבית כמודרני, אך מרום, המסתייג מכל סיווג או תיוג סגנוני מסוג זה, חוזר ומבהיר את משנתו הסדורה: "רעיון טוב מוליד בית טוב, ובית טוב הוא כזה שמכיל את דייריו, מתאים ונכון להם. זהו כל הסיפור".

2 גל מרום אדריכלים, גובה
יחידת ההורים בקומה העליונה: ריצוף פרקט בדיגום עצם דג, אור שחודר מבעד הפתחים נשזר בחלל, ועיצוב אנין | צילום: עודד סמדר
3 גל מרום אדריכלים
חדר הרחצה שבשטח החדר: חלל מסוגנן ומוקפד. אמבט פרי סטנדינג וחיפוי קיר בשיש לבנדר סגלגל | צילום: עודד סמדר
4 גל מרום אדריכלים
צילום: עודד סמדר
5 גל מרום אדריכלים
צילום: עודד סמדר
7 גל מרום אדריכלים, מדרגות גובה
תרשים קומת כניסה | צילום: עודד סמדר
9 גל מרום אדריכלים, גובה
תרשים קומה א' | צילום: עודד סמדר
_OBJ_OBJ

תכנון ועיצוב: גל מרום אדריכלים.

אחראית צוות תכנון: אדר' מאיה גוטסמן-רוזנברג, ניהול פרויקט: אביב כפיף. דלת: אינובייט; מטבח: בולטהאופ; ריהוט: אריק בן שמחון.

במדור הקודם: קוביית ההפתעות במרכז הדירה
לכל הבתים של בית ונוי 

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"