שליח של שירות משלוחי המזון של יאנדקס (צילום: Ilyas Kalimullin, שאטרסטוק)
שליח מזון מבית יאנדקס. מניית החברה צנחה ב-75% בששת החודשים האחרונים | צילום: Ilyas Kalimullin, שאטרסטוק

יאנדקס (Yandex), החברה שמתוארת לעתים קרובות כ"גוגל של רוסיה", הולכת והופכת ליותר ויותר מבודדת בשעה שמשקיעים ושותפים מרכזיים במערב נוטשים אותה על רקע המלחמה שמנהל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקראינה. בששת החודשים האחרונים נמחקו למעלה מ-75% מערך החברה, והמניה החלה לצלול עם פתיחת המתקפה הרוסית ב-24 בפברואר. ביום שני שעבר המסחר במנייה הופסק בשל התנודתיות הרבה.

יאנדקס נחשבת בעיני רבים לאחד היהלומים בסצנת ההייטק הרוסית, וזכתה למעמד איתן במולדתה. החברה אף הציגה שאיפות לצמיחה מחוץ לרוסיה, החל מהצעת שירותי אינטרנט בגרמניה וטורקיה ועד לפתיחת משרדי מחקר ופיתוח בעמק הסיליקון ומעבר לכך.

בשבועיים האחרונים קבוצות טכנולוגיה מערביות בעלות קשרים קרובים עם יאנדקס קידמו מהלכים לסיום השותפות עם החברה שבסיסה במוסקבה. עם חברות אלו נמנות מפעילת שירות הזמנת הנסיעות אובר, קבוצת משלוחי האוכל גראבהאב (Grubhub) ומנוע החיפוש DuckDuckGo.

"כולנו המומים ממה שקרה," אמר איש מפתח ביאנדקס ל-FT. "אף אחד מאיתנו לא ציפה שרוסיה תצא למלחמה. הסנקציות מגיעות מהר ומכות חזק, וההשפעה על יכולת התפקוד שלנו מאתגרת מאוד". אף שאין סנקציות מערביות מיוחדות על יאנדקס או מנהליה, אותו אדם אמר כי עם הזמן, המשמעות של "אפקט הדומינו" תהיה שהחברה לא תוכל לתפקד כראוי. "תגיע נקודה שבה לא נוכל להשיג את הטכנולוגיה הנחוצה להגדלת העסקים שלנו," אמר האיש.

לפי הערכות, המהירות שבה תאגידים מערביים החלו לסגת מפעילותם ברוסיה ריסקה את הציפיות כי יאנדקס תהפוך לשחקן משמעותי בזירת הטכנולוגיה הבינלאומית. לדברי החברה, תוכניותיה להציע שירותי מחשוב ענן ללקוחות באיחוד האירופי, כולל השקעה בת 30 מיליון דולרים בגרמניה שתוכננה לצאת לפועל השנה, נכנסו ל נכנסו ל"המתנה" ב"אופן זמני".

אף שאין סנקציות מערביות מיוחדות על יאנדקס או מנהליה, להערכת איש מפתח ביאנדקס, הסתלקות השותפות המערביות יוצרת "אפקט דומינו" שבעקבותיו החברה לא תוכל לתפקד כראוי

"הם ייתפסו עכשיו כחברה 'רוסית' – חברה של התוקף. הם כבר לא ייתפסו כנס רוסי," אמר אקדמאי רוסי שביקש לשמור על עילום שם מחשש לנקמת הקרמלין. "לא הייתי אומר שיאנדקס איבדה הזדמנות לתמיד, אבל פרויקטים משותפים עם מדינות אחרות, קנייה של חברות סטארט-אפ בינלאומיות מבטיחות – זה לא יקרה בזמן הקרוב."

יאנדקס, שנוסדה ב-1997, בילתה שנים בטיפוח תדמית של חברה שמרוחקת דיה מהשפעת מן הקרמלין כדי להיחשב כהשקעה בטוחה. המסחר במנייתה בנאסד"ק בניו יורק החל במאי 2011. בשיאה בנובמבר האחרון נסחרה החברה לפי שווי שוק של 30 מיליארדי דולר. כיום שוויה הוא פחות מ-7 מיליארדי דולר.

בשבוע שעבר הכריזה אובר שתוציא שלושה מנהלים שלה מדירקטוריון Yandex. Taxi, מיזם נסיעות שיתופיות שאליו נכנסו החברות ב-2017. אובר אמרה כי על רקע "האירועים האחרוניפ" היא בוחנת "האצה" של מכירת חלקה בחברה (29%) לאחר שבעבר הצהירה כי הדבר יתבצע במשך שנתיים".

עם זאת, העסקה שמאפשרת ליאנדקס להשתמש במותג של אובר ברוסיה ובמספר שווקים נוספים עדיין בתוקף, והיא תימשך עד 2030 אם תופעל האופציה לקנות את החלק הנותר של הקבוצה האמריקאית. אובר סירבה להגיב.

שירות משלוחי האוכל גראבהאב הכריז באוגוסט האחרון על עסקה במסגרתה יאנדקס תספק לחברה האמריקאית רובוטים אוטונומיים להובלת משלוחי מזון בקמפוסי קולג'ים בארה"ב. גראבהאב מסר ל-FT כי יסיים את השותפות, שעד כה שהוציאה לרחובות כ-100 רובוטים. "אנחנו עובדים עם השותפים שלנו בקמפוסים על אפשרויות שירות אלטרנטיביות תוך התרחקות מיאנדקס," אמר דובר בגראבהאב.

רובוט משלוחים אוטונומי יאנדקס (צילום: Bekzhan Talgat, unsplash)
רובוטים אוטונומיים למשלוחי מזון מבית יאנדקס. גראבהאב סיימה את השותפות | צילום: Bekzhan Talgat, unsplash

במסגרת שימוע שנערך בקונגרס ביום שלישי שעבר, סיפרו נציגי מנוע החיפוש האמריקאי DuckDuckGo שהפסיקו להשתמש ביאדנקס כספקית קישורים לא-חדשותיים במנוע החיפוש שהם מפעילים ברוסיה ובטורקיה. "לאור המתקפה של רוסיה על הדמוקרטיה באוקראינה, השהינו את שותפותנו עם יאנדקס," אמרה קייטי מקאיניס, מנהלת מדיניות DuckDuckGo בארצות הברית.

דובר ביאנדקס סירב להגיב על מהלכי צד שלישי הקשורים לשימוש בשירותי החברה, ואמר כי היא לא תספק אומדן עתידי של עסקיה המקומיים והבינלאומיים. בנוסף, נכון למועד הפרסום, עדיין לא ברור מצבו של ניסוי המכונית האוטונומית של יאנדקס במדינת מישיגן, ארה"ב.

"כרגע, שום דבר מזה לא קשור לעסקים," אמר דובר ביאנדקס. "אנחנו מספקים שירותים שדרושים לעשרות מיליוני אנשים ברוסיה ומגינים על השירותים האלה, כמו חשמל, מים זורמים ואינטרנט מתפקד. "מוניות צריכות להצליח להגיע ליעדיהן, וצריך להוביל מצרכים. התשתית צריכה לתפקד. היעד העיקרי שלנו הוא להבטיח המשך גישה לשירותים אלה ותפעולם".

החברה עדיין לא פרסמה הצהרה פומבית על המלחמה, אם כי המנכ"ל טיגראן חודוורדיאן כתב בפייסבוק, בתגובה לתגובות של סגל החברה, כי המצב "בלתי נסבל" ו"מפלצתי".

לדברי גורם בכיר ביאנדקס, רבים מבין 18 אלף עובדי החברה, שמקבלים חלק גדול משכרם במניות, קרובים למצב של "פאניקה" על רקע הקריסה במחיר המניה ובערך הרובל. גורמים אחרים בחברה אמרו כי פעולותיה של רוסיה מצערות מאוד את העובדים, שהם ברובם צעירים ובעלי הסתכלות גלובלית.

ראש מחלקת החדשות לשעבר ביאנדקס, אמר כי הפילטרים החדשותיים של יאנדקס מדגישים הודעות ברוח הקרמלין שמגיעות לעשרות מיליוני אנשים מדי יום, ותורמים ליצירת תמונה לא מדויקת של המציאות באוקראינה

"בעיני, פעולות החברה הן פשע ושותפות בפשע ורצח ואני לא רוצה לקחת חלק בכך," כתב רוסלאן מוסאייב, מנהל פרויקט ביאנדקס, שהודיע על התפטרותו בפוסט ברוסית בפייסבוק. מוסאייב הוא אחד מכמה עובדי יאנדקס שגינו פומבית את מעסיקתם, תוך מיקוד באופן שבו האלגוריתם של יאנדקס בוחר ידיעות חדשותיות ומדגיש אותן בדפי האתר שבהם התעבורה הגדולה ביותר.

לב גרשנזון, ראש מחלקת החדשות לשעבר ביאנדקס, אמר ל-FT כי אף שיאנדקס אינה גוף שידור של המדינה, הפילטרים החדשותיים שלה מדגישים הודעות ברוח הקרמלין שמגיעות אל עשרות מיליוני אנשים מדי יום, ותורמים ליצירת תמונה לא מדויקת של המציאות באוקראינה.

בפוסט בפייסבוק כתב גרשנזון לקולגות שלו לשעבר: "עדיין לא מאוחר להפסיק לשתף פעולה עם הפשע הנורא הזה. אם אתם לא יכולים לעשות שום דבר אחר – תתפטרו".

יאנגו בישראל: מוזיקה, מוניות ובינה מלאכותית

מאת: אמיתי זיו

הענקית הרוסית יאנדקס מחזיקה פעילות ישראלית, לפרקים, מאז 2014. באותה השנה היא רכשה חברה ישראלית בשם KitLocate שפיתחה תוסף פיתוח תוכנה (SDK) לשירותי מיקום במובייל באופן יעיל וחסכוני. על בסיס אותה רכישה פעל פה מרכז פיתוח קטן אך הוא חדל לפעול ב-2016 על רקע שחיקה בת שנתיים בגובה מטבע הרובל בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. רוב הכנסות יאנדקס מגיעות מהשוק הרוסי והמרכז הישראלי הפך פשוט יקר מידי.

ב-2019 הקימה יאנדקס מרכז פיתוח חדש בישראל לרכב אוטונומי, והיא אחת מקומץ חברות שקיבלו אישור ממשרד התחבורה לערוך ניסוי ברכב כזה על כבישי הארץ ובסך הכל הטריטוריה השלישית של יאנדקס בעולם שבה נבחן הרכב ללא נהג.

רכב אוטונומי של יאנדקס (צילום: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images)
רכב אוטונומי של יאנדקס. החברה היא בין הבודדת שקיבלו את משרד התחבורה לניסוי בכבישי ישראל | צילום: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images

ברמה הקמעונאית, החל מ-מפעילה פועלת יאנדקס בישראל את שירות המוניות יאנגו ובסוף 2019 השיקה בישראל את שירות הסטרימינג יאנדקס מיוזיק - סוג של מתחרה בספוטיפיי. מ-2020 יאנדקס מפעילה בישראל גם את שירות יאנגו-דלי, בעיקרו סופרמרקט ושירות שליחויות מהירות מאד, של רבע שעה מרגע ההזמנה (בפועל קצת יותר). השירות זמין בכ-20 ערים בישראל. באוקטובר האחרון קנתה יאנדקס את הפעילות בישראל של חברת הקורקינטים Wind.

לפי ההערכות, יאנדקס מעסיקה בישראל כ-300 עובדים. בראש הפעילות הזו עמד לתקופה קצרה יובל קינן, אך ממש בימים האחרונים, ובלי קשר למערכה באירופה, עזב קינן את התפקיד אחרי ארבעה חודשים בלבד.

בנוסף לכל אלו, יאנדקס עוסקת גם בהכשרות ומפעילה בישראל את Y-data, תוכנית לימודים שנתית להכשרת מדעני נתונים המיועדת לבעלי רקע אקדמי שרוצים התנסות מעשית. ההכשרה עולה 29 אלף שקל אבל הסטודנט יכול לשלם את הסכום בהדרגה, כחלק מהמשכורת, רק אחרי שהוא מושם בעבודה ומשתכר מעל ל-18 אלף שקל בחודש. בנוסף, יאנדקס מפעילה בישראל תוכנית הכשרה אונליין לאנליסטים בתחום הדאטה תחת המותג YPracticum.

© The Financial Times Limited 2022. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in anyway. tech12 is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.