עומס, קישוטים, תיאטרליות דביקה, דינאמיות ופאר הם המאפיינים הבולטים של סגנון הבארוק - זרם אומנותי ששלט באירופה החל מהמאה ה-16 ועד אמצע המאה ה-18.
בניגוד לסגנון הרנסאנס שהיה פופולרי עד אותה מאה והתאפיין בסימטריה, איזון ורוגע, הבארוק מתהדר במורכבות, מיזוג ניגודים, תנועה ודרמטיות שפונה אל הרגש והדמיון, והוא נחשב לשם נרדף לטעם טוב, יוקרה ורומנטיקה. העיצוב הבארוקי כולל שימוש בחומרים חמים; טקסטיל, קטיפות, משי, ריהוט מסיבי מעץ עם פיתוחים ופיתולים, וצבעוניות עשירה ומגוונת. "שילוב הבארוק בסביבה המודרנית, מביא חידוש לעולם העיצוב, כי מעבר למראה היוקרתי והלא קונבנציונלי, הוא יוצר סביבה בעלת השראה, זרימה וציוריות", מתאר מרטין אור, מעצב תאורה ומנכ"ל "אולטרה תאורה".

חדר שינה נוטף רומנטיקה

אם אתם רוצים לעצב את חדר המגורים או את חדר השינה ברוח הבארוק התיאטרלית, עליכם לשלב בחלל קישוטים, ריהוט מאסיבי וצבעוניות – למשל כורסאות מוזהבות בעיצוב גותי, שולחנות ברזל יצוקים, פמוטים מפוסלים ושנדלירים מעוטרים. פריטים השואבים את השראתם ממחוזות שונים ותקופות קסומות בהיסטוריה. קחו בחשבון: בחירת הרהיטים והצבעים יכולה להשוות לחלל החדר מראה מהודר ורומנטי אבל עם זאת, גם מצועצע.

מעצבת הרהיטים קרן הירשפלד-מילמן, שיוצרת בהשפעת הבארוק, הפרובנס והשאבי-שיק, מציעה פריטי ריהוט לחדרי שינה ולחדרי אירוח, שעשויים עץ צבוע בלבן או שחור. בין הדגמים הבולטים המושפעים מהסגנון הבארוקי, נמצאות כורסאות וספות עשויות עץ עם פיתוחים מעוגלים, ובגזרות עלים, המרופדות בבד שחור וקטיפתי. שולחנות עץ בעלי רגליים מפותלות, מסגרות עץ מאסיביות לתמונות ולמראות, ומיטות ומזנונים בשילוב עיטורים דומיננטיים. לרומנטיקנים שחולמים על חלל מעוצב בטעם של פעם, ניתן גם לפזר על הספות והכיסאות שלל כריות עם רקמות והדפסים תיאטרליים, ולפרוש מפת קטיפה או מצעי משי וסאטן על מיטת עץ מאסיבית.
בבית העיצוב "נוסבאום" (לבונטין 3, תל אביב) תוכלו למצוא קולקציית טקסטיל של בדים אלגנטיים, ועשירים בהדפסים וקישוטיים. הקולקציה עוצבה בהשראת התרבות הצרפתית.

לגור בארמון פאר

"הבארוק הוא אומנם סגנון תקופתי אך הוא השאיר חותם כל כך משמעותי על ההיסטוריה של העיצוב והאומנות, שאנו רואים את ההשפעות שלו בכל תקופה ובסגנונות רבים אחרים", אומרים מעצבי הבית של תשלובת אלוני. בעבר נהגו רוזנים וכמרים באירופה לפאר את הכנסיות והארמונות בשלל אלמנטים מהודרים, שתרמו בין היתר, להאדרתם. סגנון העיצוב שידר עוצמה וכוחניות. בלטו בנוכחותם: ציורי מלאכים, עיטורי עלים ופרחים מוזהבים, פיתולים נברשות קריסטלים מנצנצות, וקישוטים פומפוזיים משולבים בקריסטל ואבני חן. "גם השנדליר של ימינו מושפע מסגנון הבארוק. למשל שנדליר מקריסטל או זהב בעל מספר קנים עם פיתוחים וצורות מפוסלות שמעטרות את בסיסה", מוסיף אור.

אמבט מלכים

הפאר והשילוב בין הניגודים חולשים גם על חדרי האמבטיה הביתיים. כיום ניתן למצוא שלל חיפויים מעוצבים בסגנון הבארוק, כלים סניטרים מפוסלים ופריטים דקורטיביים לאמבט מלכותי. חיפויי קירות מוזהבים, אריחים מקושטים, פמוטים ומסגרות כבדות למראות עם פיתוחים, יעשו את העבודה וישוו לחלל הרחצה שיק אריסטוקראטי. וזה עוד לפני שדיברנו על ברזים מעוצבים בסגנון בארוקי, ארונות אמבט וכיורים עומדים על רגליים מאסיביות מפוסלות, או אמבטיות רחבות-ידיים.

אם נשביתם בקסם הבארוק אבל אתם לא רוצים בית שייראה כמו כנסיה מהודרת מהמאה ה-17, הסוד הוא במינון הפריטים ובשילובם, קובע יוסי עזר, סמנכ"ל "פנטהאוז רהיטים": "כדי לעצב חלל שמתכתב עם חצרות המלוכה, מבלי ליפול לעיצו קיטש זול, כדאי לשמור על מינון נכון ושילוב בין פריטים מפוסלים ופריטי טקסטיל מעוטרים. בעידן המודרני סממני הבארוק עוברים עידון. למשל, בכורסאות עדיין יש עיטורים מוזהבים אך הריפודים מינימליסטיים יותר".