פעם, כשכולם גרו עם הדודים והסבתות, וסבתא-רבא חיתלה את הנכדה שרק נולדה, חוכמת ההורות הועברה בטבעיות מאם לבת. כיום, רובנו גרים במרחק נסיעה מההורים, והמטפלות, הגננות והמורים אומרים לנו איך לחנך את הילד שלנו. אנחנו נבוכים כשהילד משתטח בסופרמרקט בשביל סוכרייה, כועסים כשהוא חוטף צעצוע לאחותו, ומותשים כשהוא מסרב ללכת לישון. אז אפשר להיכנס לפורומים של הורות ולקבל תשובות, ואפשר גם לשבת על הספה בערב ולקרוא ספר שיכוון אותנו כיצד להיות הורים רגועים יותר ולגדל ילדים שמחים יותר. קבלו עשרה ספרים מומלצים שיעזרו לכם במשימה הגדולה והנפלאה ביותר בחייכם – הורות. אה, ועוד אחד, במיוחד לתאומים:

1. כללים להורים נבוכים (ידיעות ספרים, 2004)

אין תמונה
תחקיר מקיף על שיטות חינוך שיושם לעצות פרקטיות

נאן סילבר, עיתונאית אמריקאית, עשתה עבודת מחקר גדולה במסגרתה ראיינה רופאים, פסיכולוגים והורים, ואספה מספר שיטות פשוטות שאמורות לעזור לילדים לשגשג ולהורים להתמודד. בין אם המטרה שלכם היא לטעת בילדיכם עצמאות או חדוות יצירה, להרגיע התקף זעם המתפרץ באמצע הסופרמרקט, או לחילופין, להרגיע את חוסר הסבלנות שלכם - הספר הזה מציע טקטיקות מהירות והגיוניות שעובדות. זהו מדריך מתוחכם ומשעשע שכולל אסטרטגיות חכמות המיועדות להעניק לילד התחלה יציבה לחיים מרגע לידתו ועד לגיל בית הספר.
מה למדנו? ילדים אינם זקוקים להורים מושלמים - הם צריכים הורים אוהבים וחזקים.

2. אין ילדים רעים (קשת, 2008)

אין תמונה
מקרים שכולנו מכירים

מיכל דליות, הלא היא סופר נני, כבר מזמן הפכה לגורו של הורים רבים בישראל. בספרה "אין ילדים רעים" היא מדריכה משפחות כיצד יוכלו לפתח סמכות הורית שמגיעה מתוך שיתוף והבנת צרכי הילד. בספר מובאים שמונה עשר סיפורים מהקליניקה שלה. כל מקרה מייצג תופעה רחבה שוודאי מוכרת לכל הורה: ילדים סרבנים, ילדים שמתעקשים לישון עם ההורים, אחים שרבים כל הזמן, ילדים שמשקרים, ילדים שפוחדים ועוד. כל פרק מציג בעיה ומפרט את דרכי הטיפול בה, בצירוף שלל עצות המאפשרות להורים התמודדות יעילה עם הקושי.
תפיסת העולם שעומדת בבסיס הספר מבוססת על שיטת אדלר. על פי תפיסה זו, תפקיד ההורים הוא להעניק לילדיהם את מירב הכלים על מנת שיגדלו עם ביטחון עצמי ויפלסו את דרכם בעולם בצורה בריאה.
מה למדנו? שאין ילדים רעים. שינוי התגובה שלנו, ההורים, יוביל לשינוי בהתנהגותם של הילדים.

3. הורות מודעת (אחיאסף, 1998)

אין תמונה
לא להעביר לילדינו את פצעי הילדות שלנו

לטענת מחברי הספר, ד"ר הרווין הנדריקס והלן האנט, המקור העיקרי לבעיות במשפחה הוא נטייתנו להתייחס אל בני זוגנו ולילדינו בהתאם לדרך בה התייחסו אלינו הורינו. לגישתם של המחברים, הדרך שבה אנו מתפקדים כהורים מגלה לנו הרבה מאוד על תפקודם של הורינו. ספר זה מציע דרך לשינוי אישי שיוביל את ההורה ליחסים מודעים, ולכן גם מאוזנים, עם ילדיו. הספר מאפיין סגנונות של הורות, ומספק שיטות שיסייעו לנו להפסיק להעביר את פצעי הילדות שלנו לילדינו, לראות את ילדינו כמו שהם, ולהעניק להם את מה שהם צריכים.
מה למדנו? איך ליצור הורות חדשה משלנו, מנותקת מזו של הורינו.

4. הורות ללא רגשות אשם (אגם, 2011)

אין תמונה
למנוע מרגשות האשם להוביל אותנו
פרופ' עמוס רולידר, מומחה לניתוח וטיפול בקשיי התנהגות של ילדים, מעלה בספרו עשרות נושאים מחיי המשפחה הישראלית - מגיל צעיר ועד לטיול הגדול של המשתחרר לחו"ל. לשיטתו, ההורים הישראליים מפנקים מאוד את ילדיהם, בין היתר בשל נוכחות דלה בבית ורגשות אשם המתורגמים לניסיון לפצות ולשרת את ילדיהם. בספר הוא מנחה את ההורים כיצד ליטול, ללא רגשות אשם, את הסמכות ההורית הטבעית לידיהם ותוך כך לפעול למען הילדים. פרופ' רולידר מציע המלצות לדרכי התמודדות עם מצבים שונים שכל הורה מכיר ומנחה כיצד להיות החלטי ועקבי, ובו בזמן להשקיע בילדים את הזמן הנחוץ להם.
מה למדנו? שאפשר לאהוב ללא גבול ועדיין להציב גבולות.

5. איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו (לייף סנטר, 2005)

אין תמונה
מילת המפתח: הקשבה

מחברות הספר, אדל פייבר ואיילין מייזליש, הנחו במשך שנים רבות סדנאות הורות מצליחות, שהתבססו על עבודתו של פסיכולוג הילדים המנוח ד"ר חיים גינות ז"ל. בספר שהוציאו הן מלמדות את ההורים כיצד להפסיק לריב עם ילדיהם ומציעות דרכים לפתרון בעיות שכיחות, כמו איך להקשיב לבעיות של הילד ולהבינן, איך להשיג שיתוף פעולה ללא נדנודים, איך למצוא חלופות לענישה, איך לעודד אותו לעצמאות, איך לעזור לו להשיג דימוי עצמי חיובי, להתמודד עם רגשותיו ועוד.
מה למדנו? שאם קשה לילד להוציא את הספר מהמדף, לא צריך לרוץ ולהוציא אותו בשבילו.

6. למה זה כל כך מסובך (לייף סנטר)

אין תמונה
מחזירים את הקשר החזק בין ההורה לילד

ד"ר גורדון ניופלד וד"ר גאבור מאטה, מחברי הספר, מדברים על תופעת ה"התכוונות" בחיי ילדינו, בה החברים תופסים את מקום ההורים, וההורים מאבדים את "כוח ההורות" שלהם ואת סמכותם. נטייתם של ילדים ובני נוער בימינו היא לחפש כיוון אצל חבריהם לגבי תודעת הטוב והרע, ערכים, זהות, וקודי התנהגות. ד"ר ניופלד טוען שהבעיה מתחילה כאשר הילד נשלח למעון, שם הוא מטופל על ידי גננת זרה, בלי שזו תהפוך קודם למושא היקשרות עבורו. ההורים שולחים את הילד לגן בכדי שירכוש חברים וכישורים חברתיים, אך בעצם יוצרים מצב שבו ילדם מבלה את רוב שעות הערות שלו בקרב חברים מאותו הגיל. כך, אותם הורים שהתגאו בנפרדות ובעצמאות של הפעוט, בגיל ההתבגרות מגלים שהוא חדל לייחס להם ''כוח הורי''. הספר עוזר להורים להבין את התופעה, ומספק פתרונות להחזרת חשיבות הקשר בין הילד להורה.
מה למדנו?
את חשיבות הנוכחות ההורית בבית בעידן המודרני.

7. סדרת הלוחשת לתינוקות (מטר, 2006) 

אין תמונה
מרגע הלידה ועד גיל שלוש

טרייסי הוג, אחות מיילדת מבריטניה שהפכה לאגדה בינלאומית בחינוך פעוטות, כתבה שלושה ספרי הדרכה בעזרתה של מלינדה בלאו: "סודותיה של הלוחשת לתינוקות", "סודותיה של הלוחשת לפעוטות", ו"הלוחשת לתינוקות פותרת את כל הבעיות". הספרים עוסקים בחינוך וגידול תינוקות ופעוטות מגיל לידה ועד גיל שלוש, בנושאים כגון הקניית הרגלי שינה, נימוסים, התמודדות עם התפרצויות זעם בגיל שנתיים הנורא ועוד. במתודה שלה, מבחינה הוג בין חמישה סוגי תינוקות (תינוק מלאך, מצוי, רגיש, נמרץ ורטנוני), ומציעה שיטות ודרכי התמודדות עם בעיות בהתאם לסוג התינוק ולגילו.
מה למדנו? שלכל ילד אופי משלו מהרגע שהוא נולד.

8. הורים כבני אדם (ספריית פועלים, 2001)

אין תמונה
המחבר מספר על חוויות אישיות מגידול ילדיו

ספרו של חיים עמית עוסק בדמות ההורה, בהתמודדותו עם תהליכי גידול הילדים ובשינויים שחלים בו בתוך התהליכים האלה כאדם וכהורה. עמית סבור כי על הורים להיות מודעים יותר לעצמם, להתנהגותם ולצרכים שלהם. בפרק הדן בגיל ההתבגרות, למשל, הוא עומד על ההתפתחות שחלה אצל הורים החווים בשלב זה קשיי פרידה מילדיהם.
הספר מבוסס על ניסיון המחבר בעבודה עם הורים ועם משפחותיהם במסגרות שונות, כמו גם על חוויותיו האישיות בקרב משפחתו ובגידול ילדיו. עמית הוא פסיכולוג חינוכי ומטפל משפחתי מוסמך, שבזמן כתיבת הספר עמד בראש המרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב.
מה למדנו? בכדי שנצליח להיות הורים טובים, עלינו קודם כל להיות הורים שטוב להם.

9. ילדים – האתגר (יבנה, 1966)

אין תמונה
יש עצות שלא מתבלות עם השנים

הוותיק שברשימה. ד"ר רודולף דרייקוס אמנם כתב את הספר הזה בשנות השישים, ולכן הרבה מהדוגמאות בו אינן מתאימות לימינו, אך עדיין שיטת החינוך המוצגת בו רלוונטית גם היום. הספר מדבר על התחלת ההורות החדשה במאה ה-20, והצורך להבין את מחשבות ורגשות הילד ולכבדו. דרייקורס מייעץ להתעלם מההתגרויות הילד, ללא כעס ועונשים, ולהבין כי הילדים מתגרים בנו בכדי לזכות בתשומת הלב שלנו.
מה למדנו? שלפעמים עונש זה גם סוג של פרס.

10. לגדול אחרת (יסוד, 2008)

אין תמונה
במיוחד להורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז

כיום, כששיטות האבחון התפתחו והמודעות גברה, קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה מוכרות למשפחות רבות. הספר עוסק בעולמם הרגשי והחברתי של אותם ילדים ומתבגרים הסובלים מהם. הם לרוב מתקשים בתחומי חיים שונים, בעיקר כאשר הם נדרשים להשתלב במערכות לימודיות וחברתיות. למרות שהלקויות כביכול סמויות מן העין, הן יוצרות מצב נפשי-רגשי ייחודי אצל הילד או הנער. מחברת הספר, ד"ר רונית פלוטניק, פסיכולוגית חינוכית והתפתחותית מוכרת, מאפשרת להורים להבין טוב יותר את עולמם של ילדים אלו ומציעה להם דרכים שיעזרו לילדיהם להתמודד טוב יותר בעולם.
מה למדנו? שלכל ילד מתאים ספר אחר ומיוחד.

11. שנינו ביחד וכל אחד לחוד (יסוד, 2003)

אין תמונה
כי לתאומים מגיע ספר משלהם

תאומים דורשים התייחסות מיוחדת ולכן מגיע להם ספר משלהם. את הספר הזה, שגם אותו חיברה ד"ר רונית פלוטניק, עוסק באתגרים המיוחדים המתלווים לגידול וחינוך תאומים בכל שלב התפתחותי בגיל הרך (עד גיל שש). הגישה המוצגת מתייחסת לתאומות כמצב פסיכולוגי ייחודי בחיי הילדים והוריהם המחייב התייחסות עקרונית נכונה: יש לפתח בכל ילד אישיות עצמאית משלו, אך גם לשמור על הייחוד והזיקה ביניהם.
מה למדנו? שגם אם הם נולדו בהפרש של שלוש דקות, הם בני אדם שונים.