ידיים חוגרות בכיסא ברכב תינוק מחייך עם אצבע בפה (צילום: istockphoto)
שימוש נכון ביכסא מוריד את שיעורי התמותה בתאונות באחוזים ניכרים | צילום: istockphoto

כל ההורים מעוניינים שילדיהם יהיו בטוחים, ורבים משקיעים את מיטב כספם ברכישת רכב חזק ויציב יותר, ובכיסאות בטיחות איכותיים לילדים. זו הסיבה העיקרית לכך שתוצאות הסקר הבא כה מפתיעות ומטלטלות: מסתבר שרק כ-30 אחוזים מההורים קושרים את ילדיהם כמו שצריך בשעת נסיעה.

המחקר הגדול, שנערך על ידי עמותה אמריקנית בשם Safe Kids USA, בדק 79 אלף מושבי בטיחות ברכביהן של משפחות שהגיעו לאירועים של העמותה בשנתיים האחרונות, ואסף נתונים מהשטח ומההורים. המסקנות העגומות הראו שרוב ההורים כלל לא רתמו את גב הכיסאות למושבי הרכב - הפעולה שבעצם תשמור על ראשי הילדים בזמן תאונה. כמו כן, רבים מההורים השתמשו בכיסאות שאינם מתאימים לגילאי הילדים.

הכי חשוב: כיסא מתאים לגיל הילד

אמנם שיעורי התמותה של ילדים ברכב יורדים בשנים האחרונות, כנראה בזכות איכותם המשתפרת של הרכבים והכיסאות, אך מוות ברכב המשפחתי הוא עדיין אחד מגורמי התמותה הגדולים ביותר של ילדים עד גיל 14 בארה"ב. שימוש נכון בכיסאות נכונים מוריד את הסיכון הזה ב-71 אחוזים אצל פעוטות, ו-54 אחוזים בילדים. בילדים מעל גיל 4, כאשר משתמשים במושב בוסטר, לעומת חגירתם בחגורה רגילה, הסיכוי להיפצע בנסיעה יורד ב-59 אחוזים.

"כהורים, אם משהו אי פעם יקרה לילדינו בזמן נסיעה, אנו מוכרחים לדעת שעשינו את כל מה שאפשר כדי שיהיו בטוחים", אומרת לורי ווקר, טכנאית בטיחות רכב, שעמדה בראש המחקר הגדול ביותר שנערך אי פעם בנושא כיסאות בטיחות. "המלצותינו, בהן תומכת גם אגודת רופאי הילדים האמריקנית ועוד מספר ארגונים, היא שילדים עד גיל שנתיים יישארו לשבת כשראשם נוגד את כיוון הנסיעה. שמנו לב שההורים מתנהלים טוב יותר עם כיסאות אלה. אנו מעוניינים למצוא דרכים לתת להורים יותר אינפורמציה לגבי הכיסאות האחרים. אני מציעה לכל הורה, כצעד ראשון, לקרוא היטב את חוברת ההוראות שמגיעה עם הכיסא, ואז את חוברת ההוראות של הרכב".

על פי דובר העמותה, קייל ג'ונסון, בלתי אפשרי לכמת את הילדים שעברו לכיסא המתאים לגילם בזמן, אבל ילדים רבים היו בכיסאות לא מתאימים או ללא כיסא כלל. עיקר הילדים שישבו בכיסאות לא מתאימים או ללא כיסא היו בגילאי 7-8, גיל בו הם עוד זקוקים למושב בוסטר. "אנו מציעים להורים לא להשתמש בבוסטרים או כיסאות בטיחות מיד שנייה. חשוב לדעת מה ההיסטוריה של הכיסא, וכיסא שהיה מעורב בתאונה הוא מסוכן".

היו גם חדשות טובות בסקר: כ-99 אחוזים מהילדים מתחת לגיל 13 ישבו במושב האחורי של הרכב, וחגורים באופן זה או אחר. "יש פה תהליך חינוכי חשוב שההורים צריכים לעבור", אומרת ווקר. "כשהילדים חגורים כמו שצריך אנו רואים שיפור מדהים בבטיחות, וכמו כן, ילד שלמד מגיל צעיר את חשיבות החגירה וכיסא הבטיחות מהוריו יהיה מבוגר אחראי יותר כלפי עצמו וכלפי ילדיו".

בישראל: כ-3,000 ילדים נפגעים מדי שנה כנוסעים ברכב

על פי נתוני ארגון בטרם, המרכז הלאומי לבריאות ולבטיחות ילדים, מדי שנה נפגעים בישראל כ-3,000 ילדים בני 14-0 כנוסעים ברכב. על פי המלצותיהם, הכי חשוב שבכל נסיעה, גם הקצרה ביותר, יש להקפיד להושיב את הילדים במושב הבטיחות המתאים לגיל ולמשקל הילד.

"החוק במדינת ישראל מחייב הגנה על ילדים הנוסעים ברכב בכל גיל, במושב הקדמי ובמושב האחורי. חגורת בטיחות עוצבה לספק הגנה יעילה למבוגרים, והיא אינה יכולה להעניק הגנה לתינוקות ופעוטות ואף עלולה לגרום להם לפגיעות קשות. האמצעי העיקרי למניעת היפגעות הילדים כנוסעים ברכב הוא מושב בטיחות שמותאם לגיל הילד. המקום הבטוח ביותר ברכב הוא המושב האחורי, ובעיקר - במרכז. זאת, משום שרוב תאונות הדרכים מערבות את חזית הרכב והושבה מאחור מרחיקה את הילד מאזור הפגישה השכיח. הושבת הילד במרכז המושב האחורי מרחיקה אותו גם מאזור שבו עלולה להתרחש פגיעת צד".

צפו בסרטון ההדרכה של ארגון בטרם:

>> איך מעודדים יכולות מוטריות של פעוטות?