אם ובתה מדביקות מדבקות- מוטוריקה עדינה
משחקים פשוטים יכולים לשפר פלאים את היכולות המוטוריות | צילום: istockphoto

מוטוריקה היא מכלול התנועות הרצוניות של הגוף האנושי המוּנְחות על-ידי המוח; מוטוריקה עדינה מתמקדת ביכולת לשלוט בשרירים הקטנים של הגוף, ובתיאום בין היד לעין לשם ביצוע תנועות מכוונות ומדויקות. חלק מהילדים מגלים יכולות מוטוריות מצוינות כבר בגיל צעיר, וחלקם זקוק לעזרה, לאימון ולעידוד כדי לשפר את המימנויות.

השינוי לא קורה בין לילה, אך תוך כדי משחקים והפעלות ביתיים, חלק גדול מהילדים יוכלו לשפר פלאים את כישורי המוטוריקה העדינה שלהם. שימו לב: חלק גדול מההפעלות לשיפור המוטוריקה כוללות חפצים קטנים במיוחד. כשמדובר בילדים צעירים (מתחת לגיל 5) שאיפת חפצים קטנים עלולה לגרום לחנק. לכן, כשאתם עוסקים בהפעלות אלה, השגיחו על הילדים והקפידו על כללי הבטיחות.

חשוב להדגיש כי אם אתם חוששים שילדכם מתקשים בפיתוח יכולות של מוטוריקה עדינה, רצוי להתייעץ עם רופאים התפתחותיים ומרפאים בעיסוק. חלק מהילדים זקוקים לסיוע מקצועי, מעבר למשחקים.

משחקי השחלה 

השחלת חפצים לקופסה: כל קופסה יכולה להתאים למשחק הזה, למשל קופסת תמ"ל, קופסת נעליים, קופסאות של דגני בוקר או קופסאות פלסטיק למיניהן. לקופסאות אפשר להשחיל חפצים הנמצאים בכל בבית, כמו אטבים, מטבעות (לא לתת מטבעות קטנים מ-1/2 שקל לילדים מתחת לגיל 5), כדורים קטנים, כרטיסיות נייר או ניירות גזורים.
לפעוטות ולילדים צעירים אפשר להשאיר את הקופסה ללא המכסה, כך שיווצר פתח רחב דרכו ישחילו את החפצים. לילדים גדולים יותר, ולילדים שמיומנות המוטוריקה העדינה שלהם טובה יותר, אפשר לחרוץ חריץ רחב במכסה הקופסה – צר או בצורת X, בעזרת סכין יפני להשחלת החפצים.
כדי להפוך את המשחק לאטרקטיבי יותר, ניתן לקשט את הקופסאות יחד עם הילדים.

 שרשראות: משחילים פסטה לא מבושלת, דגני בוקר (צ'יריוס) או בייגלה, על חבל – אם הילדים צעירים מאוד – אפשר להשחיל את המאכלים על שיפוד שקצותיו קטומים.

10 אצבעות לי יש

 הדבקת מדבקות וקילופן: ילדים יכולים להתנסות בהדבקת מדבקות מגיל צעיר מאוד. בשלב ראשון הסירו את המדבקה מהנייר המגן עליה ותנו להם להדביק על גבי נייר, כשהילדים גדלים תנו להם להסיר את המדבקה בכוחות עצמם.
את המדבקות אפשר להדביק כמעט על כל משטח בבית – ולאפשר לילדים להתנסות בהדבקה וקילוף בזויות שונות. החל מהדבקה על נייר, דרך הדבקה על בלונים מנופחים ועד להדבקה על חלונות (לשם כך קיימות מדבקות רב פעמיות שלא ישאירו סימנים על החלון).
אם הפעילות קלה להם, אפשר לצייר לילדים צורה על הנייר - מקו ועד לדמות אהובה - ולבקש מהם להדביק את המדבקות על גבי הקו. אפשר להתנסות במדבקות בגדלים שונים ובצורות שונות, בהתאם ליכולתו של הילד. גם מדבקות עגולות ופשוטות, שניתן למצוא בכל חנות לציוד משרדי, יתאימו לכך.

הדבקת חפצים קטנים: הכינו דבק ומכחול למריחה וגם קטניות, פסטה, גזירי נייר, פיסות סול או כדורי צמר גפן. הציעו לילדים בתחילה להדביק את החפצים באופן חופשי, ולאחר מכן הגדירו להם גבולות להדבקה: קו מצויר או אזור תחום כמו בית או קווי המתאר של קונכיית שבלול.

אחיזת חפצים קטנים: הציעו לילדים להתנסות באחיזה ותפיסה של מאכלים קטנים כמו אפונה, דגני בוקר, צימוקים, תולעי גומי. ילדים גדולים יותר יכולים לתפוס סוכריות קישוט קטנטנות לעוגה המפוזרות בצלחת. כמו כן, אפשר לתת לילדים להתנסות באחיזת חפצים קטנים שאינם למאכל: כדורים קטנים מבצק או פלסטלינה, נייר קרפ או נייר טואלט, ואפילו כפתורים. זאת הזדמנות להסביר להם שאסור להכניס אותם לפה.
למשחק משותף, הניחו בכף היד שלכם מספר חפצים קטנים (פטריות פלסטיות למשחק, כפתורים, חרוזים) ובקשו מהילד לאסוף מידכם את החפצים.

מיינו כפתורים: כדי שהילדים יתנסו בהרמת חפצים קטנים ובמיונם, הניחו ערימה של חפצים מעורבבים, ובקשו מהם למיין אותם. בין החפצים שכדאי לערבב: אורז, קטניות, כפתורים, סוכריות, גפרורים. אפשר להציע להם גם למיין את הצעצועים שלהם: אבני לגו בצבעים שונים, בובות וקוביות.

ציור ויצירה

יצירה היא פעילות שרוב הילדים נהנים להתנסות בה, והיא יכולה לתרום רבות לשיפור המוטוריקה העדינה.
ציור: הציעו לילד לצייר באמצעות מכחולים בגדלים שונים ובצבעים שונים כמו צבעי שמן, פנדה, עפרונות, טושים, גואש וצבעי ידיים. את סוג הצבעים כדאי להתאים לגיל הילד וליכולותיו: צבעים עבים (כמו צבעי שעווה) ועפרונות קטנים יתאימו לידיים קטנות ולא מנוסות. ילדים שנרתעים מעפרונות ומכחולים יכולים להתנסות בתחילה בצבעי אצבעות.
דרך מצוינת אחרת לחזק את כף היד היא לתת לילדים "שפריצר" של מים (המשמש להשקיית עציצים), מלא במים וצבע מאכל, ולצייר באמצעותו על גבי דפים גדולים.

בצק ופלסטלינה: לישה בבצק משפרת את יכולת התפיסה והמוטוריקה העדינה של האצבעות. בבצק או בפלסטלינה אפשר להחביא חפצים קטנים (גפרורים, כפתורים) ולבקש מהילדים לדוג אותם. הילדים יכולים לגלגל כדורים קטנים של בצק וליצור בעזרת האצבעות צורות שונות.

מספריים: פעולת הגזירה משפרת את מיומנות החזקת החפצים ותנועת כף היד והאצבעות. לילדים צעירים במיוחד ישנם מספריים מיוחדים עם להב שקוע בפלסטיק למניעת חתכים. ילדים גדולים יותר יכולים להתנסות במספריים רגילים. קיימים מספריים מסוגים שונים ובגדלים שונים, עם להבים ישרים, להבי זיג זג או בצורות אחרות.
בתחילה כדאי לתת לילדים לגזור באופן חופשי, כדי שילמדו את השימוש במספריים. בשלב מתקדם יותר אפשר לאתגר אותם עם צורות מוגדרות, חלקים מסוימים מהדף (פינות, קו אמצע), גזירה בקו שאינו ישר (צורת S, למשל), גזירת תמונות ממגזינים, אותיות וכדומה.

קו-נקודה: לילדים מגיל ארבע אפשר להציע משחקי קו נקודה (קישור ציור מנקודה לנקודה) או דפי עבודה שבהם הם מתבקשים לקשר בין ציורים מתאימים (פרה ועגל, גלגל ומכונית וכדומה). אפשר למצוא דפים כאלה ברשת או לרכוש חוברות עבודה מתאימות.

פינצטה: השימוש בפינצטה עשוי להיות חוויה מהנה לילדים. אם אתם לא רוצים להיפרד מהפינצטה שלכם, אפשר למצוא בחנויות פינצטות פלסטיות (בעיקר כחלק מערכות מדע או יצירה).
תנו להם לנסות ולהרים באמצעות הפינצטה חפצים קטנים כמו כפתורים, קיסמים, גפרורים. בשלב הבא, בקשו מהם לאחוז בחפצים ולהשחיל אותם לפתח בקבוק.

אטבי כביסה: אפשרו לילדים להתנסות בתליית כביסה. אם הם צעירים מאוד, אפשר למתוח עבורם חבל כביסה בתוך הבית, בגובה המתאים להם. אם הם גדולים יותר, וחבל הכביסה נמצא במקום בטוח (ולא במרפסת גבוהה) תנו להם לסייע בתליית הכביסה או לפחות בהגשת ופתיחת האטבים, לשם חיזוק האצבעות והגברת גמישותן.

כנסו למטבח: ילדים בני 3-4 יכולים לעזור בעבודות המטבח בפעולות של ערבוב, לישה, קילוף (קיימים קולפני ירקות שאינם מסוכנים לאצבעות קטנות), סחיטת מיץ.

עודדו אותם לאכול בסכו"ם: אכילה בסכו"ם היא לא רק מנומסת, אלא גם מסייעת לשיפור כישורי המוטוריקה העדינה. התפיסה, האחיזה וההגשה לפה – כולן יכולות נרכשות באמצעות אימון.

פתיחת בקבוקים וסגירתן: בדומה לאכילה, גם פתיחת בקבוקי שתייה וסגירתן היא דרך מצוינת לאמן את הידיים הקטנות. מרגע שהילדים יודעים לפתוח בקבוקים חשוב להבדיל היטב בין בקבוקים המותרים לפתיחה לבין בקבוקים שאסור לילדים לגעת בהם (חומרי ניקוי, למשל), ולאחסן את האחרונים במקום לא נגיש.

משחקי אמבטיה: שפיכת מים מכוס לכוס, או מקנקן לכוס קטנה יותר. משחק בקצף והפרחת בועות (כשהילד מחזיק את מכשיר הפלסטיק).

ילדות מדביקות מדבקות על הפנים
גם כיף וגם מועיל - משחק במדבקות | צילום: Paige Falk, Istock
משחקי הרכבה ופאזלים 

פאזלים תוצרת בית: גם תהליך הכנת הפאזל תורם לפיתוח המוטוריקה העדינה. איך עושים זאת? על גבי קרטון קשיח מציירים ציור או מדביקים תמונה ממגזין או מאלבום משפחתי. רצוי שהציור יכלול פרט אחד או מספר פרטים גדולים וברורים. על צידו האחורי של הקרטון מציירים קווי מתאר וגוזרים לפיהם, ונותנים לילד להרכיב את הפאזל לבדו.

בונים בניינים: ערימת קוביות, אבני לגו, גלילי נייר טואלט, קופסאות אריזה או כל דבר אחר שיעלה על דעתם, יכולים להפוך למשחק שיווי משקל שיסייע בפיתוח המוטוריקה העדינה. אתם יכולים לאסוף את חתיכות הפלסטיק הקטנות שמגיעות במשלוחי הפיצה (ומיועדות להפרדה בין מכסה הקופסא לפיצה), ולהשתמש בהן כאבני משחק לבניית מגדל.


המשחקים וההפעלות המובאים במאמר הם מניסיונם האישי של הורים.