תינוקת בחולצה ורודה זוחלת על הברכיים כשלידה קערית (צילום: istockphoto)
תנועות העיניים שלהם הן הדרך הטובה ביותר להבין את המתחולל בראשם | צילום: istockphoto

כשהתינוקות שלנו מגיעים לגיל חצי שנה אנחנו לא מצפים מהם ליותר מדי. אנו מצפים שיחייכו אלינו, יאכלו קצת פירות מרוסקים, אולי אפילו ישנו כמה שעות רצוף בלילה, אבל לא הרבה יותר מזה. מחקר חדש מראה לנו שאנו ממעיטים בערכם של החמודים הקטנים, שאמנם עוד לא יודעים להביע את עצמם במילים, אבל מסתבר שיש להם חוש חריף וחד למספרים.

מגיבים בהפתעה לאי התאמה

במסגרת המחקר, שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס שבבולטימור, ארה"ב, השמיעו לתינוקות סדרה של צלילים, ואז הראו להם, על גבי מסך מחשב, שורה של ציורי פרצופים שמחים. תחילה הושמעו אותו מספר צלילים כמו מספר הדימויים שהופיעו על צג המחשב, אחר כך, הופיעו יותר צלילים מאשר דימויים.

"מצאנו שהתינוקות מגיבים בהפתעה לחוסר ההתאמה הכמותי בין הצלילים לבין הדימויים", אומרת פרופסור ליסה פייגנסון, מראש צוות החוקרים, ומדענית מח. "ניכר שתוך כמה חזרות, הם הבינו את שפת ההקבלה הכמותית שיצרנו עבורם, וכאשר שברנו אותה, הם לא הבינו מה קורה".

24 תינוקות השתתפו במחקר, כולם בני 6 חודשים. הגיל היה קריטי, לדבריה של פייגנסון, מאחר שבגיל מבוגר יותר מתחילים כישורי השפה להתפתח. "הרבה תינוקות בני שנה כבר מדברים, והוריהם מלמדים אותם לספור. לבני חצי שנה אין כמעט כל קשר למספרים ומתימטיקה. הם עוד לא יודעים לבטא מילים, ותנועות העיניים שלהם הן הדרך הטובה ביותר עבורנו להבין את המתחולל במוחותיהם".

מיומנות להערכה כמותית

על פי התוצאות, החוקרים טוענים שגילו כי תינוקות קטנים מסוגלים לבצע הערכות מתימטיות כמותיות בסיסיות, כאלה שנדרשות למשל, בעולם המבוגרים, על מנת להחליט לאיזה תור להצטרף כשיש שני תורים אל קופות הסופרמרקט. "כשאני מחליטה לאיזה מתורי הסופרמרקט להצטרף", מחדדת פייגנסון, "אני לא עוצרת לספור את כמות האנשים בכל תור. אני מקבלת תחושה כללית של המספר. זה מה שהתינוקות יודעים לעשות. יש להם תחושת בטן טובה לגבי מספרים".

מדובר במיומנות, אך זוהי מיומנות מוגבלת ובלתי מפותחת. החוקרים ראו שאלא אם כן כמות הפרצופים השמחים גדולה לפחות פי שניים ממספר הצפצופים שהושמעו לפניה, התינוקות לא מבחינים בהפרש. "המטרה הגדולה שלנו היא להבין עד כמה יכולות ההערכה שלהם מדוייקות ומה עוד הם מסוגלים לתפוס, אלה תגליות שעשויות לשנות את תכניות הלימודים והדרך בה אנו מחנכים את ילדינו להבין מתמטיקה, ואף לעזור באבחון מוקדם של ילדים עם קשיים מתמטיים".

בהצהרה האחרונה הזאת, מתייחסת פייגנסון לילדים הסובלים מדיסקלקוליה, הגרסה המתימטית של דיסלקציה. במחקרה נמצא שילדים שמתקשים בהערכה הכמותית הזאת עשויים יותר לפתח דיסקלקוליה, הפוגעת בעד שמונה אחוזים מהילדים באוכלוסיה. חשוב לציין שלדיסקלקוליה, כמו לדיסלקציה, אין קשר למנת משכל או ליכולות קוגניטיביות בכלל.

"חשוב שההורים יבינו שאין צורך ללמד את הילדים מספרים או חשבון בשלב זה. האינטואיציה המספרית שלהם היא טבעית", מסבירה ד"ר מישל מאזוקו, פסיכיאטרית וחוקרת התפתחותית שהשתתפה גם היא במחקר. "ילדים הם שונים זה מזה, וכך גם הדרך שבה הם רואים את המספרים. המחקר לא מבטיח שלתינוק שהתקשה להעריך כמויות בגיל שישה חודשים תהיה דיסקלקוליה, אבל מבדק כזה יספק להוריו ולסביבתו של התינוק את המודעות והאפשרות לחזק אותו בתחום, ולהיות רגישים לנושא וסבלניים. יש, כמובן, עוד גורמים המחוברים לקשיים במתימטיקה, ואין די באבחון אחד כדי לדעת מה יהיה עתידו של הילד בעולם המתמטיקה".

תינוק שאוהב ידיים יהיה מפונק? בדקנו 8 מיתוסים על תינוקות

>> מצפים לתינוק? באתר תשעה חודשים תמצאו כל מה שאתם צריכים לדעת על הריון ולידה