יש כמה סיטואציות שהורים חרדים מהן כשמשולבים בהן ילדים: ביקור אצל הרופא, היום הראשון בגן, נסיעות ארוכות ברכב וגם, כמובן, טיסות - סיטואציה בה כמות גדולה של אנשים דחוסה יחד בין שמיים לארץ, ועל כל אחד לשבת במקומו, רתום לכיסאו, בלי אפשרות לעצור רגע בצד. זוהי משימה כמעט בלתי אפשרית עבור ילד בגיל שנתיים האיום, שנע ונד בין התקפי זעם ויש לו כמויות של אנרגיה להוציא. ובאמת, השבוע היתה פעוטה סרבנית בת שנתיים אחראית לכך שמטוס שלם סב על מקומו וביצע נחיתה לא מתוכננת.

התקף זעם בטיסה - נטלי וויו (צילום: צילום מסך daily mail)
היית מאמינים שהפרצוף הקטן והמתוק הזה החזיר מטוס ממסלולו? נטלי וויו | צילום: צילום מסך daily mail

איום על בטיחות הטיסה?

נטלי וויו האמריקנית, היתה בדרכה חזרה מחופשה משפחתית מוצלחת יחד עם הוריה ואחותה בת השלוש, כשסירבה להיחגר ולשבת יפה בטיסה של חברת "ג'ט בלו" מהאיים הקריביים לבוסטון. תחילה ביקשו ההורים להושיב את הילדה על ברכי אמה, אך מאחר שנטלי הקטנה בדיוק חגגה יום הולדת שנתיים בחופשה, הצוות סירב לבקשה, כי מגיל שנתיים ומעלה על הילד לשבת במושב משלו. הוריה ניסו להשתלט עליה, כפתו אותה בכח למושבה, אך זה היה מאוחר מדי. הדיילת הודיעה שהטייס קיבל החלטה להסתובב, וכשינחת המטוס, תרד המשפחה המפריעה מהטיסה.

חברת התעופה שחררה הצהרה אל כלי התקשורת בה דווח: "טיסה מספר 850 של ג'ט בלו הכילה נוסעים שלא שיתפו פעולה עם הנחיות הצוות במשך זמן ארוך. הקברניט בחר להסיר את הנוסעים המפריעים מטיסתו מאחר שחש כי הנוסעים מאיימים על בטיחות מהלך הטיסה, יתר הנוסעים והצוות".

העצירה הלא מתוכננת עלתה למשפחת וויו עוד כ-2,000 דולר בהוצאות לא מתוכננות של מלון וטיסה, וגם בעלבון רב. "נטלי סירבה לשבת, אבל אני ובעלי השתלטנו עליה והחזקנו אותה", מספרת האם, ד"ר קולט וויו, רופאת ילדים המורגלת בהתנהגות קפריזית של פעוטות. "נטלי לא התנהגה באופן יוצא דופן לגילה, אבל היחס מהדיילות היה מעליב ולא הומני. לא עניינו אותם מאמצינו, וגם כשהיא ישבה יפה, קשורה, הם לא שינו את דעתם. לא התנגדנו, ירדנו מהמטוס ושילמנו את העלויות בעצמנו, אבל לדעתי מדובר בבוז מצד חברות התעופה, וחוסר סבלנות כלפי התנהגות רגילה של ילדים".

יש בייביסיטר במטוס?

על מנת להמנע ממקרים דומים בעתיד, יצא לאחרונה שירות חדש ומעניין, שבינתיים פועל רק בארה"ב, אך אין מניעה שיועתק גם למחוזותינו: זה נקרא 'אומנת בעננים', שירות בייביסיטר בתוך טיסות, הקורא לכל האומנות במדינה להירשם, וכאשר הן מתכוונות לטוס, לרשום את פרטי הטיסה שלהן במאגר. הורים שמתכוננים לטוס יכולים לבדוק אם על הטיסה המתוכננת יש אומנת פנויה, ולשלם סכום מסויים על מנת שלילד תהיה חברה מקצועית שתשעשע אותו ותדאג להתנהגותו מהצ'ק אין ועד לנחיתה.

על מנת למצוא 'שידוך' ההורים צריכים לשלם סכום של עשרה דולר, או לעשות מנוי שנתי של 50 דולר. את התעריף לפי שעה יש לקבוע מול האומנת, כך גם את הציפיות לגבי הדברים שעליה לעשות עם הילד. אם האומנת לא נראית להורים מתאימה, אפשר לחפש תחליף. כל האומנות הרשומות בשירות הן בעלות ניסיון מוכח והמלצות. "השירות הזה עומד לשנות את חייהם של הורים שטסים עם ילדים", אומרת היזמית העומדת מאחוריו, ג'ולי מלניק. "כולם מכירים את השאלה: יש רופא על המטוס? הורים רבים, ברגעי ייאוש, רוצים לצרוח: יש בייביסיטר על המטוס? כל ההורים נלחצים מטיסות עם ילדים, ועזרה תמיד תתקבל בברכה. בעיקר אם הורה אחד נוסע עם הילדים, למשל. בקרוב האתר יאפשר להורים ולאומנות לחפש יחד תאריכי טיסות שמתאימים לשני הצדדים, בשיתוף פעולה, והסיכויים למציאת שידוך יעלו".

>> התקפי זעם: להתעלם או לטפל?