גן האגדות שייך לרשת גנים פרטית הפועלת למעלה מעשור באשדוד, גן יבנה, שתולים, רמת גן, חולון ובת ים - כולם בבעלותו של ראובן רפאלוב. לדברי ליזי יוסופוב, אם לילדה בגן בסניף אשדוד, לפני כשנתיים פתח רפאלוב עמותה בשם "מגלר" ושייך את רשת הגנים לעמותה, כשנושאי התפקידים בעמותה הם בני משפחה ומקורבים שלו.

"עד ליום ראשון ההתנהלות הייתה כשורה, השיקים ירדו בזמן, הצוות היה נהדר - לא היו תלונות", היא אומרת בשיחה עם mako, "רק במלחמה התחיל ספק שמשהו לא בסדר. במהלך המלחמה נסגר אחד מסניפי הגן ברובע סיטי באשדוד, בנוסף רפאלוב הפקיד שיקים אף שהגן היה סגור ונפתח רק באמצע נובמבר, והבטיח כי על התשלום ששילמנו באוקטובר נקבל החזר בפעילות של הגן בכל חודש אוגוסט".

ביקש למלא את השיקים ולא לציין את שם המוטב

לדברי יוסופוב ההבטחה הזו קנתה שקט לזמן מה, אך ההורים החלו לעקוב בקפידה אחר התנהלותו של רפאלוב וגילו שהשיקים הופקדו לטובת אופל בלאנס – חברת ניכיון שיקים. "עד אז חלק מהשיקים היו חתומים על שמו וחלק מהשיקים שנשארו פתוחים הופקדו לטובת אופל בלאנס".

כשהיא נשאלת מדוע ההורים הסכימו להשאיר חלק מהשיקים פתוחים, ללא ציון שם המוטב, יוסופוב מספרת על התנהלותו של מנהל הגן במעמד חוזה הרישום עם ההורים: "רפאלוב נראה לנו אדם הגון ומסודר, הוא ביקש למלא את השיקים מבלי לציין את שם המוטב, כדי שישים חותמת של הגן, הרבה הורים שזו לא השנה הראשונה שלהם בגן, סמכו עליו והשאירו את שם המוטב ריק, בחלק מהשיקים הוא אכן שם חותמת של הגן והפקיד לטובת העמותה, ובחלק גילינו שהשיק הועבר לטובת אופל בלאנס. כך הוא פעל גם בשנתיים הקודמות, ומשום שעד אז הדברים התנהלו כשגרה לא התייחסנו לזה. הוא תמיד אמר לנו להשאיר את שם המוטב ריק, ורק להורים החדשים בגן ולמי שהתעקש הוא שם חתימה של הגן, לשאר הוא סיפר שהחותמת לא עובדת. לאחר בדיקה עם ההורים, נמצא כי 90 אחוז מהשיקים נמסרו ללא ציון המוטב, בתום לב מלא".

יוסופוב מציינת שתשלום חודשי לגן האגדות מסתכם בכ-3,000 ש"ח עבור ילד אחד, כשיש הורים להם שני ילדים בגן בקבוצות גיל שונות. חלק מההורים, בהם יסופוב, שילמו מבעוד מועד 12 שיקים עבור רישום עבור השנה הבאה, כמעט כולם ללא ציון המוטב.

בתחילת המלחמה נסגר סניף הגן ברובע סיטי באשדוד, להורים הוצע לעבור לסניף השני של הגן באשדוד, אך חלקם בחרו להוציא את ילדיהם מהגן. לדברי יוסופוב כמעט כל ההורים שבחרו להוציא את הילדים מהגן, לא קיבלו את כספם בחזרה ומעט קיבלו חלק מהסכום ששילמו. ההורים שהחליטו להמשיך, עשו זאת לדבריה בשל הערכתם לצוות הגן. "קשה למצוא היום גן שבו את משאירה את הילד והולכת לעבוד בלי דאגות ובלי לחשוש שיתעללו בו, החלטנו שאנחנו משאירים וסובלים את ההתנהלות עד לאוגוסט ואז נמצא פיתרון אחר לשנה הבאה".

לדבריה, בינתיים, ההתנהלות חזרה להיות שגרתית, וכן נפתחה הרשמה לשנה הבאה, רפאלוב שינה את החוזה והכניס לתמונה עו"ד כדי להראות שיפור וייעול במערכת גביית הכספים. "זה נתן לנו תקווה, מה גם שהגנים באשדוד העלו את המחירים ל-4,300 והעלות בגן האגדות היא 3,300 לכן רשמנו את הילדים גם לשנה הבאה ושוב השארנו 12 שיקים דחויים. לא רק שלא היה נראה כי הגן הולך להיסגר, הוא אף השקיע כסף, בנה סניפים חדשים ושיפץ את הגנים, הכול נראה מבטיח".

החל מיום ראשון, כשקיבלו את ההודעה על סגירת הגן, ההורים מנסים בכל דרך לאתר את רפאלוב ולהשיב את כספם בחזרה. "הוא נעלם, לא עונה לטלפונים, והעו"ד נעלם יחד איתו, צוות הגן שבור שאין עבודה, הורים של 90 ילדי גן זועמים, בשנייה אחת הפכו את עולמנו".

לצד המאבק להשיב את כספם, הורי הגן נאלצו להתמודד עם סוגייה מורכבת לא פחות: לאתר גן לילדים שעברו לא מעט אתגרים בשנה החולפת. "חלק גדול מההורים עם הילדים בבית, חלק מצאו מסגרת החל מהשבוע, חלק לא יכולים למצוא מסגרת כי מדובר בילדים על הרצף ומעטות המסגרות שיקלטו אותם. אלו ילדים שגדלו ביחד מהתינוקייה, כולם מכירים את הצוות והגן, אז נכון, בסוף הם יסתגלו אבל כך או אחרת הם הולכים לחוות רגרסיה בקרוב".

"הוא בחובות של יותר ממיליון שקלים"

יוסופוב מספרת שחלק מההורים פנו למשטרה והגישו תלונה. "אנחנו צריכים אישור לבנק כדי לבטל סדרת שיקים, ואפשר לבטל רק על ידי הגשת תלונה". כמו כן, הם ניסו לפנות לחברי הוועדה של העמותה שהקים רפאלוב. "התקשרתי ובכיתי בטלפון שגנבו לי את הכסף ושלילדה שלי אין גן, דיברתי עם אמא שלו ודודה שלו שעבדה כטבחית במטבח, לדבריהן הוא בחובות של יותר ממיליון שקלים, והמלחמה הביאה אותו לעשות את מה שעשה, אמרתי להן שגם אני עצמאית וזה לא אומר שאני שודדת. הן אמרו שנרחם עליו, שזה לא בכוונה, הן אמרו שינסו לדבר איתו והבטיחו שיחזיר את כל הכסף".

במהלך הניסיון להבין מה קרה גילתה יוסופוב שרק סניפי הדרום של רשת גן האגדות נסגרו וסניפי המרכז, למעט חולון שנסגר גם הוא בשבוע האחרון, ממשיכים לעבוד כרגיל. " אנחנו לא מצפים לקבל את הכסף בחזרה, אבל המטרה שלי היא שלא יגבו מאיתנו עוד כסף, ברגע שהוא מכר שיקים לחברת ניכיון שיקים, החברה תפדה אותו, ואם השיק יחזור הם יפנו אלינו ולא אליו והם יכולים לפנות גם להוצל"פ ובתי משפט. פנינו לאופל בלאנס והם אמרו לנו שהשיקים אצלם ואין מה לעשות בעניין, החלטנו לפנות לעו"ד כך שההוצאות שלנו ממשיכות לגדול, אבל החוזה הופר ולכן השיקים צריכים לחזור אלינו. אם לא נקבל מענה נפנה גם לבימ"ש, נעשה רעש כדי שיצא מהיכן שהוא נמצא ויתמודד עם החובות שלו, ולא על חשבון ההורים".

לאחר פניית mako לאחת מחברות הוועד של עמותת מגלר, קיבלו ההורים הודעה מאחראית הסניף שהשיקים אצלה. "ב-19.5 בשעה שש בערב התאספנו כל הורי ילדי הגן באשדוד ליד ביתה של אחראית הסניף, חלק קיבלו שיק אחד, חלק שניים, אני קיבלתי את כל השיקים עבור שנה הבאה, ושיק ששולם לאוגוסט, אבל השיקים עבור יוני ויולי חסרים. יש הורים שלא קיבלו בכלל שיקים, אחת האימהות, היחידה שקיבלה את כל השיקים, אמרה לנו שזה כנראה כי בעלה עו"ד, יש אמא שקיבלה שיק ביטחון שמסרה לפני שנתיים, בלגן. בשורה התחתונה, כמעט לכל ההורים יש עדיין שיקים שנשארו אצלו, או שהועברו לחברת אופל בלאנס".

מייד הבנתי שזה ניסיון עוקץ

בעקבות פרסום הכתבה, הגיעו פניות נוספות של הורים למערכת mako  אחת מהן היא של ס' הורה לילד בגן ברחובות, השייך לרשת גן האגדות. לדברי ס' הורי הגן קיבלו לפני כשבוע הודעה מהגננת שבמשך חודשיים לא קיבלה משכורת מהמעסיק שלה – ראובן רפאלוב  - ולכן הגן לא ייפתח עד שיוסדרו התשלומים. "באותו יום רפאלוב הודיע לה שתגיד להורים שיבטלו את השיקים ולא אכפת לו שיתבעו אותו, הוא אמר לה שהיא יכולה לקחת בחזרה את הגן מבחינתו כי הוא לא מעוניין בזה יותר, ושהוא מתכוון לפשוט את הרגל".

ס' מוסיף ומספר שלפני כחודש התקשרו גורמים מטעם "הנהלת משרדי הגן" להורי הגן וביקשו מהם לבטל את הצ'קים של חודש מאי ובמקומם לעשות העברה בנקאית לחשבון בנק חדש שנפתח. "מייד הבנתי שזה ניסיון עוקץ", אומר ס', "ביררתי עם אופל באלאנס, נתתי להם מספרי צ'קים והבנתי שהצ'קים של חודשים מאי, יוני ויולי נוכו על ידם. מעבר לזה, אסור לו להורות לנו לבטל צ'קים. אני לא ביטלתי את הצ'קים והודעתי לכל ההורים שאף אחד לא יבטל כי אז יתבעו אותנו ונלך לבתי משפט".

אך לדברי ס' המהלכים של רפאלוב לא הסתיימו שם, והוא אף פרע צ'ק ביטחון משנים קודמות למספר הורים מהגן. "עכשיו ההורים כבר התחילו לבטל צ'קים, כי כדי שהילד יילך לגן אנחנו צריכים היום לשלם שני צ'קים - אחד לאופל באלאנס ואחד לגן החדש, וזה מסתכם ב-7,000 שקל פשוט לא אפשרי עבור הורים צעירים".

ס' טוען כי לפני כחודש וחצי התקיימה פגישה בין הורי הגן, לבין רפאלוב ועו"ד מטעמו. "הוא טען שהוא בגירעון, בגלל שלא קיבל את הסיוע הכלכלי מהמדינה על החודשים שלא עבד. אמרתי לו שהוא שקרן, איך הוא יכול להיות בחובות? הוא לקח מאיתנו כסף. הוא אמר לנו: נלך כולנו ביחד ונתבע את מי שצריך. אמרנו לו שזה לא העניין שלנו, אנחנו שילמנו ואנחנו רוצים לקבל את מה ששילמנו עבורו".

ס' והורים נוספים מהגן פנו לאופל באלאנס בבקשה לבטל את הצ'קים ולדבריו אופל באלאנס השיבו שאם ההורים יבטלו, הם יתבעו אותם, ואם הם לא יכולים לשלם, יוכלו תמיד לקחת מהחברה הלוואה. "אני מתכוון להגיש תלונה במשטרה כי נעשו כאן דברים פליליים, לא ייאמן מה שקרה לנו, כל ההורים של הגן כל היום סביב הדבר הזה".

ממשטרת ישראל נמסר: "אשר לתיק מס׳ 199234/24, עם קבלת התלונה המקוונת לפני מספר ימים, נפתחה חקירה הנמצאת בראשיתה. אשר לתיק מס׳ 196142/2024 לאחר בחינת נסיבות התלונה, עלה כי מדובר בסכסוך אזרחי שמקומו לידון בבית המשפט. בהתאם, תיק החקירה נסגר". (מספרי התיקים הינם תלונות אשר הוגשו על ידי מספר הורים מהגן)

מראובן רפאלוב נמסר: "בשל הפסקות פעילות הגנים במהלך מלחמת חרבות ברזל, נגרמו לעמותת מגלר ולמר רפאלוב נזקים כלכליים קשים ונסיונות להתגבר עליהם לא צלחו. יובהר כי מר רפאלוב השקיע את כל הונו לטובת פעילות הגנים ורווחת ילדי הגנים ולאורך כל הדרך פעל ללא לאות בניסיון לצמצם את הפגיעה בגורמים המעורבים. יובהר כי העמותה נרשמה ופעלה כדין וכל ניסיון לפגוע בשמה או להשחיר את פניה ייבחן וככל הנדרש יענה בהתאם לדין".

מחברת אופל בלאנס לא נמסרה תגובה. אם וכאשר תגיב התגובה תפורסם.