העור הוא האיבר הגדול ביותר של גוף האדם וזה המשמש גם כקו ההגנה הראשון של הגוף - במיוחד בחודשים הראשונים לאחר הלידה כאשר המערכת החיסונית של התינוק עדיין מתפתחת. לתינוקות יש עור עדין במיוחד שרגיש יותר לגירוי ולבעיות עור שונות. תינוקות עשויים אף להיוולד עם אלרגיות לרכיבים מסוימים מבלי שנהיה מודעים לזאת.

מעבר לכך, תינוקות נושאים כידוע כמות מכובדת של שומן על גופם, מה שעלול לגרום לקפלים בעור שבשילוב עם חיתולים ובגדים צמודים עשויים לגרות את העור. חשוב לבחור מוצרי טיפוח איכותיים המותאמים לעורו הרגיש של התינוק ללא, צבעים, חומרים משמרים, בשמים או כל סוג אחר של חומרים אלרגנים ידועים.

למה חשוב לשים לב לפני בחירת מוצרי טיפוח ורחצה לתינוק?

עדיף להימנע ממוצרים לטיפול בעור התינוק הכוללים סולפטים, שמנים מינרליים, פראבנים מסוימים, וכן חומרים משמרים. התינוק שלכם עשוי להיות רגיש גם למרכיבים צמחיים וצמחי מרפא במוצרים טבעיים שונים. אם אתם לא בטוחים במה לבחור, פשוט הביטו בתווית על גב המוצר וקראו את איכות הרכיבים.

עוד המלצה היא כמובן לדבר עם הורים נוספים במעגל שלכם – הם ידעו לתת לכם המלצות מניסיונם וכן לבדוק חוות דעת ודירוגים על מוצרים שונים ברשת.

בפנטן 2 (צילום: shutterstock_Vasilyev_Alexandr)
צילום: shutterstock_Vasilyev_Alexandr

אלו המוצרים שיש לקחת בחשבון לטיפול בעור התינוק וטיפוחו:

  1. סבון לתינוק / קרם רחצה לתינוק

    סבונים עלולים לפגוע בשכבת השומן הטבעית שעל פני העור ולכן מומלץ להשתמש בסבונים מחומרים טבעיים ורכים אשר אינם מכילים כימיקלים קשים או אלרגנים. כמו כן, ניתן להשתמש באל-סבון, קרם רחצה או ג'ל רחצה ייעודיים לתינוק. בילודים זעירים הוסיפו כמות קטנה של סבון או ג'ל רחצה לתינוק למים או ישירות על מטלית ורחצו בעדינות מהצוואר ומטה. כדי לנקות את אזור העיניים מומלץ להשתמש בצמר גפן רטוב ונקי, ובמטלית רכה ולחה לשאר הפנים ולאזור הקפלים החיצוניים של האוזניים.
    בשלבים המוקדמים לחיי התינוק יש לשטוף את הסבון עם מטלית נקייה או עם כוס קטנה של מים. זמן האמבטיה אמור להימשך כחמש עד שבע דקות.
  2. שמן עיסוי ושמן רחצה

    שמן עיסוי יתאים לעיסוי עור של תינוק בן יומו ולא כקרם לחות. העור אינו סופג שמנים מינרליים העשויים מפאראפין, אוטמים את העור ולא מאפשרים לו לנשום. לעומת זאת, שמנים כמו שמן שקדים, קלנדולה, זרעי ענבים או שמן זית בכבישה קרה יזינו את העור וילחחו אותו.

    אותה תערובת שמנים יכולה לשמש גם כשמן רחצה או שמן אמבט במקום סבון - בעיקר בשבועות הראשונים לחיי התינוק. את שמני הרחצה ניתן לרכוש גם כמוצרים מוכנים לשימוש ללא צורך בערבוב הרכיבים והם יתאימו במיוחד לעור יבש.

    את שמן הרחצה ניתן להוסיף למי האמבט של התינוק או למרוח כמה טיפות ממנו על הגוף והקרקפת של התינוק כדי לשמור על לחות העור. יש לשים לב שהשמן מתאים לשימוש מגיל לידה.
  3. שמפו

    בשבועות הראשונים לחיים, ראשו של התינוק פגיע ובגולגולת שלו יש עדיין שקע רך שהורים רבים חוששים לגעת בו. שמפו לתינוק אינו מצריך עיסוי משמעותי או קרצוף של ראשו. מוצרים שונים משמשים הן כשמפו לתינוק והן כתחליב רחצה או אל-סבון לתינוקות.

    המוצרים הרב תכליתיים מנקים, מזינים, ומגנים על עור התינוק. לתינוקות יש להשתמש בשמפו אל-דמע שאינו צורב בעיניים ואינו גורם לגירוי. לחפיפה מיטבית יש להטות את ראשו של התינוק בעדינות אחורה, להרטיב את הקרקפת והשיער במעט מים ולעסות בעדינות עם כמה טיפות שמפו. יש להיזהר לא לתת למים לזרום על פניהם של תינוקות רכים. בסיום הרחצה, עטפו את תינוקכם במגבת רחצה עם ברדס, וחבקו אותו קרוב.

    בפנטן - אבא עם תינוק (צילום: shutterstock)
    צילום: shutterstock
  4. קרם לחות / תחליב גוף

    קרם לחות, קרם גוף או תחליב לחות עשויים להיות חיוניים הן בחורף והן בקיץ מכיוון שהעור מתייבש גם בחום קיצוני ובהעדר לחות מתאימה. יחד עם זאת, קחו בחשבון שעורו של יילוד עדין ועשוי להתקלף באופן נורמלי בשלב זה ולא בהכרח מצריך טיפול מיוחד.

    עדיף להשתמש בקרם לחות או תחליב גוף שמותאם לתינוקות והינו היפואלרגני.

    עסו בעדינות את גופו של תינוקכם עם תכשיר הלחות עד שהוא חודר במלואו לעורם. לא רק שהעיסוי יעיל מאוד להרגעת תינוקות לקראת שינה, מדובר גם בהזדמנות נפלאה ליצור קשר עם הקטנטנים.

  5. אבקת טלק לתינוקות

    אבקות לשמירה על יובש המכילות טלק עלולות להכיל אסבסט ולהיות מסוכנות לתינוק ואף לגורם המטפל – שעשוי לשאוף את החומר בנשימה. חפשו אבקה על בסיס צמחי כמו עמילן תירס, והיזהרו במהלך השימוש כדי להגביל את השאיפה של החומר.

  6. קרם הגנה מהשמש

    הקרניים האולטרה-סגולות (UV) של השמש עלולות לפגוע קשות בעור העדין של התינוק. בזמן השהייה בשמש חשוב להשתמש במקדמי הגנה המותאמים לגיל התינוק והלבישו באופן שיגן על עורו החשוף (ביגוד המכסה את כל הגוף וכובע רחב שוליים). בנוסף, לתינוקות מומלץ לשהות בצל בשעות המסוכנות לחשיפה לקרינת השמש (בין  9 בבוקר ל-4 אחר הצהריים).

  7. משחת החתלה / משחה לתפרחת חיתולים

    תפרחת חיתולים היא אחת ממחלות העור השכיחות ביותר אצל תינוקות ומאופיינת בהופעת ורדרדות או אדמומיות על העור בישבן. הבעיה יכולה להפוך תינוק לחסר מנוחה ויש לטפל בה. משחה לתפרחת חיתולים מספקת לעור התינוק מחסום מגן מפני חיתולים לחים שנועלים לחות וחיידקים.

    בפנטן (צילום: shutterstock)
    צילום: shutterstock


    משחה ותיקה לתפרחת חיתולים, שהיא גם דרמו-קוסמטית, היא בפנטן בייבי המייצרת שכבת הגנה שקופה שמאפשרת לעור התינוק לנשום. המשחה, לשימוש יומיומי, מגיעה ב-3 גדלים: בפנטן בייבי קטן 30 גרם שניתן לסחוב בתיק ולא תופס מקום, בפנטן בייבי בינוני 50 גרם שמתאים להביא לגן או לצרף לתיק ההחתלה ובפנטן בייבי גדול 100 גרם שמקומו על שידת ההחתלה.

שימו לב, מדובר במשחה המשמשת הן למניעה והן לטיפול בתפרחת חיתולים. כמו כל מוצרי בפנטן, היא מכילה פרו ויטמין B5 המסייע בתהליך התחדשות העור, ללא חומרים משמרים, ללא פראבנים, ללא מבשמים, מחטאים או צבעים.

זה לא הכל, המשחה מתאימה גם לאימא המניקה – להגנה ולהרגעת עור הפטמות. חשוב להסיר את שאריות המשחה לפני כל הנקה.

במקרה בו תרצו לדווח על תופעת לוואי או על פגם איכות במוצר, יש לכם גם כתובת. ניתן לפנות ליחידת המעקב התרופתי של באייר ישראל בדואר אלקטרוני dsisrael@bayer.com

כל מה שנשאר לכם מרגע זה הוא ליהנות מרגעי האושר עם התינוק או התינוקת החדשים בבית ולהסניף את הריח המתוק שלהם - שהוא לגמרי טבעי. אל תחששו אם לא הכל מובן לכם בשלב הראשון. הצטיידו במוצרים טרם הלידה וסגלו לעצמכם שגרת טיפוח עם המוצרים שהכי מתאימים לבייבי שלכם.

* המידע המופיע בכתבה אינו מהווה משום המלצה או תחליף להתייעצות עם גורם רפואי מוסמך בהתאם לעורו של התינוק.ת ולמצבו.ה הבריאותי.