בתקופה האחרונה נדמה שלכל אמא יש בלוג. כנראה שמדובר באקססורי הלוהט ביותר לאם ולתינוק מאז המצאת החיתול. האמהות של היום הן לא מה שהיה פעם, מזמן, לפני שנתיים נגיד, ורוב הבלוגים הם כבר לא רשומות בעלות עיצוב כעור ומאה שגיאות כתיב במשפט. האמא-בלוגים של ימינו הם אתרי אינטרנט שווים, יפים ומעוצבים, מאחוריהן עומדות אמהות חכמות ולא פראייריות, שעם הזמן הופכות לכח שיווקי אמיתי שאי אפשר להתעלם ממנו.

אמא עובדת עם הילד שלה במשרד (צילום: diego cervo, Istock)
אל תתנצלי על כך שאת רוצה להרוויח כסף, אבל הישארי אובייקטיבית. אילוסטרציה | צילום: diego cervo, Istock

ארה"ב: 3.9 מיליון בלוגים של אמהות

מדובר בתופעה חובקת עולם. בארה"ב, שם התחום מפותח במיוחד, האמהות הללו מאוגדות היטב כבר שנים, מקבלות אינספור הצעות ומתנות מחברות ומפרסמים, חלקן מרוויחות לא מעט כסף מהבלוג שלהן, ואף יוצאות להרפתקאות יזמות שונות בעקבות הכח שגילו שנמצא בידיהן.

מחקר נרחב שערכה השנה חברת EMarketer הציב את הבלוגריות הללו בצמרת באופן סופי ומוחלט. בדו"ח נמצא כי 3.9 מיליון אמהות כותבות בלוגים בארה"ב, 19 מיליון איש קוראים בלוגים של אמהות לפחות אחת לחודש, אחת מתוך ארבע מהאמהות שגולשות ברשת מבצעות רכישות על פי המלצות של אותן בלוגריות, ולבלוגריות אמהות יש סיכוי של 21 אחוזים יותר מכל סוג בלוגר אחר לקבל פניות מחברות מסחריות. לאמהות הכותבות יש מוסר גבוה: 77 אחוזים מהן יכתבו בבלוג רק על מוצרים שהן עומדות מאחוריהם, ורק 14 אחוזים יסקרו מוצרים שלא הלהיבו אותן.

אחת מאותן הבלוגריות הללו היא וונדי פירסל, מחברת הספר המצליח "מדריך מאמי-בלוג לטמבלים" שמעניק מאות טיפים ועצות לבלוגרית המתחילה בתחום. "כתיבת בלוג היא מסע, זה לא היעד", מסבירה פירסל בספרה. "זו אבולוציה שיכול להיות שבסופה, כמוני, תהיי בעלת עסק ויזמית. בספר אני עונה לכל השאלות הטכניות, הרגשיות והכלליות הקשורות בנושא, כמו פרטיות המשפחה, איך להתבלט בתחום, אתיקה, כיצד לפעול מול יחצ"נים ומשרדי פרסום שונים ועוד.

אמהות בלוגריות - ספר בלוגים (צילום: תומר ושחר צלמים)
להתמקצע בנישה מסויימת. ספרה של וונדי פירסל | צילום: תומר ושחר צלמים

"כתיבת בלוג היא דרך נהדרת לבטא תשוקה, ואמהות בלוגריות הן כינוי כולל לנשים שיש להן גם ילדים וגם בלוג. זה ממש לא אומר שהן כותבות רק על המשפחה שלהן. אני ממליצה לקחת נישה מאוד ספציפית שבה אתן מתעניינות, צילום תינוקות לדוגמה, וליצור סביבה את הבלוג הכי מהוקצע ומקיף שאפשר. להיות הכי-הכי טובה בנישה מצומצמת. תמיד יש מקום לעוד בלוג ממש מצויין, ואם יש לך כזה, בטוח תגיעי איתו רחוק. אני רוצה להעניק לאמהות את הכלים להתמודד עם התעשייה שתתדפק על דלתן. רוב האמהות לא מודעות לזכויות שלהן ולכח שבידיהן, ולבסוף מרגישות מנוצלות".

"אמהות מחפשות מידע בנושא צרכנות"

אצלנו בישראל יש לא מעט בלוגריות איכותיות ופוריות, אך מרביתן עוד לא מצליחות להתפרנס מפרי תשוקתן. אחת שכן הצליחה להפוך את הבלוג לאימפריה היא חלי גורסוי, בעלת הבלוג הפופולרי 2BMOMMY, העוסק בהריון, לידה והורות, ומביא אליו כ-100,000 גולשים בחודש.

"בעקרון, מנסיוני, הקהל בבלוגים של אמהות ממוקד יותר, נישתי מאוד ולא מפוזר", היא אומרת. "יש קהל קבוע שחוזר, והעובדה שאני חולקת פרטים וחוויות מחיי האישיים גורמת לאנשים לבטוח בי ולסמוך עלי כשאני ממליצה על מוצרים שונים. אחרי חמש שנים של עבודה קשה הגעתי לתוצאות ואני מתפרנסת יפה מהבלוג, מהפרסום בו ומשיתופי פעולה שבאים בעקבותיו.

אמהות בלוגריות - חלי גורסוי (צילום: תומר ושחר צלמים)
רצתה רק לפרוק חוויות מהלידה. חלי גורסוי | צילום: תומר ושחר צלמים

"כיום כולם רוצים לפרסם אצלי, אבל כשהתחלתי רק רציתי לפרוק את החוויות שלי מההריון והלידה. התחלתי לכתוב, ולאט לאט להבין מה אמהות מחפשות ברשת, שזה בעיקר צרכנות. הן מעוניינות בחוות דעת שאפשר לסמוך עליהן. לכן יצרתי את מבחן העגלות עם יועץ הצרכנות אבי ורון, בו הלכנו ובדקנו עגלות רבות, ועד היום זהו אחד הדברים שמביאים הכי הרבה גולשים לאתר.

"בחו"ל התחום הזה מפותח מאוד, אבל בארץ רק עכשיו חלק ממשרדי הפרסום מתחילים להבין את הפוטנציאל. כיום אנשים סומכים עלי ורואים בי משפיענית עם הרבה ניסיון חיים, ואני משתדלת לשמור עבורם על אובייקטיביות. הציעו לי לא פעם לכתוב על מוצרים תמורת כסף וסירבתי. אם אני מסקרת מוצר שקיבלתי במתנה אני תמיד אתוודה על כך, והתוכן המסחרי באתר מסומן ככזה".

"באמינות אין הזדמנות שנייה"

"אמהות אינן רק כח שיווקי, הן כח מכירתי, קהילתי וגם אנטי-שיווקי במקרים מסויימים", מסבירה ליאת ורדי-בר, אמא, בעלת הבלוג המהולל 'בלינגבלינג' העוסק באמהות ובכל מה שמנצנץ. ורדי-בר מכירה את תחום השיווק היטב מתוקף תפקידה כיועצת ומלווה של חברות ומותגים בתהליכים של אסטרטגיה, מיתוג ושיווק אינטרנטיים. מלבד זאת, היא אחת ממנהיגות מחאת העגלות. "אי אפשר להתעלם מכוחן של הבלוגריות. סביב הבלוגים המוצלחים יש קהילה ואפשר לראות מיידית את האפקט שנוצר סביב דברים שעולים שם. אם זה שירות לקוחות גרוע, יחס רע מחברה כלשהי, או לחילופין מוצר מוצלח שהומלץ. מיד החברות הגדולות מתחילות לפנות, יש הזמנות, יש באז.

אין תמונה
"בגלל שמעורבים פה ילדים, אמהות לא שותקות". ליאת ורדי-בר

"רק השנה העניין התחיל לתפוס מקום גדול בארץ, ובמקביל לירידת קרנה של העיתונות הכתובה, התחזק כוחם של הבלוגים. אמהות הן קהילה מובחנת עם סממנים ברורים, וכדאי למותגים להבין כי הן חשות בחובת חשיפת התובנות שלהן לעדר, לקהילה שלהן. אם לא נתנו למישהי להניק במקום מסויים, או שקיבלה שירות נורא, זה לא יישאר בפנים. היא מיד תפיץ את זה בפורומים, ברשת החברתית ובבלוג שלה. מותגים וחברות צריכים להיזהר. מצד שני, מותג שאמהות אוהבות, דרכו סוגה בשושנים.
מותגים צריכים להבין את ערכי הקהילה. בגלל שמעורבים פה ילדים, אמהות לא שותקות. לפני שנה וחצי הקמנו את הקוד האתי לבלוגרים, שכל הבלוגריות המובילות חתומות עליו, שם אנו מחוייבות לערכים מסויימים, ואני לעולם לא אזייף, אשקר או ארמה. האמינות שלי תלויה על הכף, ואין הזדמנות שנייה".

"כיום אנו מתייחסים אל בלוגריות ובלוגרים כאל עיתונאים לכל דבר", מאשש את הדברים ארקדי דייץ', יועץ תקשורת ואסטרטגיה בדיאל תקשורת. "אנחנו שולחים להם את כל הידיעות והמוצרים, כי יש להם קהילות מאוד נאמנות. אני רואה את זה בשטח. גם אם לבלוג יש מאה קוראים, התגובה וההשפעה היא חזקה. זה עוד לא האפקט של פרסום בטלוויזיה או בעיתונות, אבל זה מתחזק מיום ליום. אנו עובדים מול חברת יפעת שמספקת אינפורמציה לעסקים, שם פתחו לאחרונה גם קטגוריה של בלוגרים. עוד דרך בה אנו משיגים שמות של בלוגרים מובילים היא בקבוצת הפייסבוק PRGURU, שם אנשי תעשיה מסייעים אחד לשני. לפעמים גם הבלוגרים עצמם כותבים אלינו ומספרים לנו באילו תחומים הם עוסקים, ומבקשים שנצרף אותם לרשימות שלנו. אנחנו תמיד מתייחסים אליהם ברצינות. יש להם כח השפעה גדול".

אז איך תהפכי את הבלוג שלך לכח שיווקי?

ורד דה-ליאו, ישראלית שעברה לגור בארה"ב לפני 13 שנים ובעלת בלוג אמהות אמריקני מצליח בשם 'מאמגריינד', מציעה מספר טריקים למינוף הבלוג האימהי, שיסייעו לאם הכותבת להפוך את הבייבי המקוון שלה לעסק של ממש:

1. התחילי להתייחס אל כתיבת הבלוג שלך כאל עבודה. אם תקחי את עצמך ברצינות, כך יעשו גם אחרים. מצאי הזדמנויות שונות לפרסום. אל תעבדי בחינם, ואם חברה מציעה לך לסקר משהו תמורת כסף, הפגשי איתה לפגישת ייעוץ בתשלום.

2. החליטי עד כמה מחייך את מתכוונת לחשוף. ניכר שבלוגרית שכותבת בפתיחות וכנות יוצרת עם קוראיה יחסי אמון, שבעקבותיהם יהיה לה קל יותר למכור ולהמליץ על מוצרים, אבל ההחלטה לנהוג כך צריכה להיות מושכלת.

3. קראי בלוגים אחרים וחקרי היטב את הנושא. כמו כן, קראי חומר על פרסום, ואפילו לכי לפגישות ייעוץ או לימוד לגבי פרסום ברשת ולמדי כיצד לפעול בתחום.

אמהות בלוגריות - ורד דה ליאו (צילום: תומר ושחר צלמים)
"פתיחות יוצרת יחסי אמון". ורד דה-ליאו | צילום: תומר ושחר צלמים

4. הביאי תנועה לבלוג בעזרת נטוורקינג. השאירי תגובות בבלוגים של אחרים והפיצי את שמו של הבלוג שלך בכל מקום אפשרי.

5. הציעי לבלוגריות גדולות ממך להתארח בכתיבת פוסט. כך תיחשפי לקוראים חדשים.

6. היי חלק מכל הרשתות החברתיות. צרי לבלוג שלך עמוד פייסבוק, חשבון טוויטר ומצאי עוד דרכים על מנת לפרסם כל פוסט חדש שאת מעלה וליצור סביבו באז.

7. המשיכי לכתוב על מה שמעניין אותך, גם אם אלה לא הנושאים הפופולריים ביותר בבלוג שלך. חשוב שתשארי כנה עם עצמך על מנת שתחזיקי מעמד לאורך זמן ושתשארי אמינה.

8. אל תתנצלי על כך שאת מעוניינת להרוויח כסף. מגיע לך להיות מתוגמלת על המאמצים שאת עושה וכסף אינו דבר מלוכלך. כמו כן, היי נכונה ללכלך את הידיים ולהשקיע אינספור שעות יומיות בבלוג שלך. 12 שעות עבודה ביום בבלוג אינו דבר יוצא דופן, ויחס רציני כזה יביא תוצאות.

>> אם כבר פרסום: תראו איך פעם פרסמו מוצרים לתינוקות