אמא עם תינוק
אמא'לה, כדאי שתחכי למבצעים על החיתולים שלי | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
המחאה החברתית של קיץ 2011 היא זיכרון רחוק, אבל המודעות ליוקר המחיה שעוררה המחאה עדיין כאן, וצרכנים רבים מתלבטים היכן כדאי לבצע את הקניות, לא רק של מוצרי מזון אלא גם של מוצרי טואלטיקה, ניקיון ותינוקות. האם כדאי לעשות זאת באחת מרשתות הפארם, שלרוב מציעות חווית קנייה נעימה יותר מרשתות המזון, בסופרמרקט השכונתי הקרוב, או שמא פערי המחירים שווים את המאמץ הכרוך בנסיעה לאחד הסופרמרקטים המוזלים שמחוץ לעיר - ולרכז בהם את כל הקניות?

משק בית ישראלי מוציא סכומים לא מבוטלים על רכישת מוצרי טואלטיקה, ניקיון ותינוקות. ההוצאה הממוצעת על מוצרי טיפוח אף גדלה ביותר מ-2% בשנה האחרונה, בשל עליות המחירים בתחום. מחירי מוצרים לבית (חומרי ניקיון, כביסה וכדומה) עלו בשנה האחרונה ב–2.1%, ואילו מוצרי הטואלטיקה התייקרו בכ-1%.

כדי לגלות באיזו רשת הכי משתלם לקנות את מוצרי הטואלטיקה, הניקיון ומוצרי התינוקות, הרכבנו סל של 20 מוצרים וערכנו השוואה בין רשת הדיסקאונט של שופרסל , שופרסל דיל ורשת ההיפרמרקטים מגה, הרשתות העירוניות שלהן (שופרסל שלי ומגה בעיר), הרשתות סופר־פארם וניו־פארם, וכן הרשת המוזלת רמי לוי שיווק השקמה.

הבדיקה מראה כי סלי הקנייה היקרים ביותר מוצעים ברשתות הפארם וברשתות העירוניות, ומחיר הסל בארבעתן (שופרסל שלי, מגה בעיר, סופר־פארם, ניו־פארם) היה כמעט זהה והסתכם ב–474–478 שקל.

הפער בין שופרסל שלי לשופרסל דיל הצטמק

ואולם אם בעבר הקפידו שופרסל ומגה על כך שהרשתות המוזלות שלהן יציעו מחירים נמוכים יותר באופן משמעותי הן מרשתות הפארם המתחרות והן מהרשתות העירוניות שלהן, כדי להצדיק את הנסיעה של הצרכנים, הרי שהבדיקה מראה כי כיום אין סיבה של ממש להעדיפן על פני הסופר העירוני או רשת הפארם שליד הבית.

השוואת מוצרי פארם - טבלת מחירים
אינפוגרפיקה: TheMarker

לפי הבדיקה, פער המחיר בין רשתות הפארם והרשתות העירוניות לבין מחירי הרשת הזולה של שופרסל, שופרסל דיל, הוא של כ–8% בלבד, ומול מחירי רשת ההיפרמרקטים מגה הפער קטן עוד יותר, כ–2.5%. בבדיקה דומה של TheMarker לפני כשלוש שנים הפער בין דיל לשלי היה עמוק הרבה יותר והגיע לכ–19%.

בתחום החיתולים, שופרסל שלי אף הציעה מחיר אטרקטיבי יותר משופרסל דיל. חיתולי האגיס פרידום נמכרו ב–50 שקל בשופרסל שלי, לעומת מארז של שתי חבילות ב–105 שקל בשופרסל דיל. מחיר הסל בשופרסל דיל הסתכם ב–440 שקל ושל מגה ב–465 שקל.

סל הקנייה הזול ביותר נמצא ברשת המוזלת רמי לוי שיווק השקמה. עלותו הסתכמה ב–352 שקל, עם מחירים הנמוכים בממוצע ב–26% מסופר־פארם, ניו־פארם, שופרסל שלי ומגה בעיר, ב–20% ממגה ובכ–20% משופרסל דיל.

פערי המחירים בלטו במוצרי התינוקות: חיתולי האגיס פרידום נמכרו ברמי לוי ב–39.9 שקל, לעומת 50–55 שקל בשופרסל דיל, מגה, מגה בעיר ושופרסל שלי, ו–60–65 שקל בסופר־פארם וניו־פארם. מזון תינוקות מטרנה אקסטרה קייר (700 גרם) נמכר ברמי לוי ב–54.9 שקל, לעומת 70.9 שקל במגה ומגה בעיר, כ–69 שקל בשופרסל שלי וניו־פארם, 62.9 בסופר־פארם ו–64.9 שקל בשופרסל דיל.

לפי נתוני נילסן ל–2013, הרגלי הצרכנים בישראל אכן השתנו מאז קיץ 2011. הישראלים כיום מודעים יותר למחירים הגבוהים, ולכן מנסים לצמצם בצריכה ולהיות צרכנים נבונים יותר, אך הדבר לא עוזר להם - והם עדיין נאלצים להשאיר יותר כסף בקופות. מספר הפריטים שנרכשו ב–2013 ירדו בכ–1% לעומת 2012, עם ירידה של 1.5% במספר מוצרי המזון, אבל למרות זאת, הסכום שהופקד בקופות היה גבוה בכ–2.3% מב–2012. הסיבה היא עליית מחירים של כ–3% בממוצע והתמתנות המבצעים (ב–2011, כ–25% מהמכר היה תחת מבצע, לעומת 22% ב–2012 ו–21% ב–2013).

עדות נוספת להתייקרויות, התואמת את צמצום הפערים בין הפורמטים המוזלים לפורמטים העירוניים של הרשתות הגדולות, ניתן למצוא בדו"חות שופרסל שפורסמו בשבוע שעבר. הכנסותיה של שופרסל גדלו ב–3.5% ברבעון הרביעי של 2013 לעומת הרבעון המקביל ב–2012 והסתכמו ב–2.9 מיליארד שקל.

הגידול בהכנסות נובע מעלייה של 2.9% במכירות (חנויות זהות), הן ברבעון הרביעי של 2013 והן במקביל לו ב–2012, בין השאר כתוצאה מהעלאת מחירים וצמצום מבצעים.

רוב היצרנים הגדולים העלו מחירים בסוף 2012 ובתחילת 2013, ובדיקות מחירים שבוצעו אחרי עליות המחירים הראו שבחלק מהמקרים רשתות המזון, כמו שופרסל, בחרו להעלות מחירים יותר מהיצרנים.

עם זאת, בשופרסל אמרו ל–TheMarker אחרי פרסום הדו"חות כי לא העלו מחירים כלל. גם בסופר־פארם הודו במסיבת עיתונאים שקיימו לפני כשבועיים כי הרשת בחרה למתן מעט את מלחמות המחירים ב–2013, והמחיר הממוצע לפריט ירד ב–1%, לעומת ירידה של 3% ב–2011 וב–2012.

אחד הצעדים של הצרכנים בניסיון לחסוך בעלויות הוא המעבר לרשתות הדיסקאונט. נתח השוק של רשתות אלה ברבעון הרביעי של 2013 היה 49%, לעומת 47% לפני המחאה החברתית. אלא שלדאבונו של הצרכן, גם המחירים ברשתות אלה עלו והפערים בינן לרשתות העירוניות הצטמצמו.

בדיקת TheMarker שנערכה לפני פחות מחודש הראתה שסל של 25 מוצרים במגה היה יקר בכ–3% בלבד ממגה בול המוזלת, מגה בעיר היתה יקרה ב–5.7% בלבד ממגה בול, ופער המחירים בין שופרסל דיל לבין יש בשכונה של שופרסל היה 5%. רק במקרה של שופרסל דיל לעומת שופרסל שלי היה פער גבוה יותר, 13%. כך, גם בבדיקה הנוכחית, הפער בין שופרסל דיל ומגה לשופרסל שלי ומגה בעיר - קטן.

מכיוון שהמוניטין לגבי רמות המחירים של הרשתות הפרטיות (כמו רמי לוי שיווק השקמה, יינות ביתן, ויקטורי ואושר עד) טובים יותר, נתח השוק של השוק המאורגן (שופרסל, מגה וקו אופ שופ) ירד ל–45% ברבעון הרביעי של 2013, לעומת 49% בשלושת הרבעים הראשונים של השנה ו–50% לפני המחאה החברתית.

הרשתות הפרטיות החזיקו 41% מהשוק ברבעון האחרון של 2013, לעומת 38%–39% בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. לפני המחאה החזיקו הרשתות הפרטיות רק 34% מהשוק.

עוד כתבות בערוץ בית ומשפחה:

ישראל, בריטניה וארה"ב: איפה הכי זול לגדל תינוק?
איפה הכי משתלם לקנות ממתקים ליום הולדת?
מה זול יותר: לקנות, לתפור או לשכור תחפושת?

המנצחות במגוון: סופר־פארם ורמי לוי

לוגו סופר פארם
ברשת סופר פארם יש מגוון רחב יותר | צילום: יחסי ציבור
מכיוון שפערי המחירים בין הרשתות לא היו משמעותיים, למעט רמי לוי, עולה החשיבות של חוויית הקנייה ומגוון המוצרים. בבדיקה שערכנו הציעה סופר־פארם את חוויית הקנייה הטובה ביותר ואת מגוון המוצרים הרחב ביותר. ברשת מציעים יותר ממותג אחד ברוב הקטגוריות, כמו מוצרים לתינוקות, כביסה וניקיון, לצד מוצרי מותג פרטי.

מגוון מוצרים גדול היה גם ברמי לוי, שבה מוצעים מותגים רבים בתחום התינוקות ומוצרים מתמחים לשיער כמו סדרת גליס של שוורצקופף.

מגוון המוצרים בניו־פארם נמצא לוקה בחסר. הבדיקה בוצעה בשני סניפים, לאחר שבסניף הראשון שנבדק היו חסרים מוצרים רבים, אך כך קרה גם בסניף השני הנחשב לגדול ומרכזי של הרשת. בסניף לא ניתן היה למצוא את תחליפי החלב סימילאק אדוונס, מטרנה אקסטרה קייר 400 גרם, מסיר הכתמים וניש קליה, אבקות הכביסה אריאל ובדין (4 ליטרים), ונייר טואלט - מלבד של המותג מולט במבצע ושל חברת אורן.

בכל הנוגע לרכישת מוצרים לתינוקות, מלבד חיתולים, תחליפי חלב ומגבונים, כמעט שלא נמכרים כאלה ברשתות העירוניות שופרסל שלי ומגה בעיר.

מומלץ לא לפתח נאמנות למוצר מסוים

מכיוון שמלבד רמי לוי שיווק השקמה אף רשת לא היתה זולה באופן מובהק, המסקנה היא כי בתחומי הטואלטיקה והפארם כדאי להתבסס על מבצעים נקודתיים, שחלקם אטרקטיביים וניתנים על מוצרים שנאמנות הצרכנית כלפיהם אינה גבוהה, כלומר לא ממש משנה לצרכן איזה מותג הוא קונה.

בניו־פארם, למשל, נמכר נייר טואלט לילי פסטל (32 גלילים) ב–26.9 שקל, לעומת כ–40 שקל ברוב הרשתות, ובסופר־פארם מכרו גם מהדורה מיוחדת של מולט בצבעים ב–24 שקל. בקבוק לתינוק של של מאם (330 מ"ל) נמכר בסופר־פארם עם קופון ב–22.9 שקל, ובניו־פארם במבצע של 10 שקלים על המוצר השני; מחירו בשופרסל דיל, לעומת זאת - 42.7 שקל.

גם במחיר של דאודורנט אקס מבית יוניליוור נמצא פער של 100% במקרים מסוימים בין הרשתות: בניו־פארם ורמי לוי הציעו מבצע אטרקטיבי ובסופר־פארם נמכר הדאודורנט במבצע של מוצר שני ב–8 שקלים; בשופרסל דיל הציעו אותו במבצע של שניים ב–29.9 שקל.

בשופרסל דיל הציעו מבצע על דייסה מטרנה, שתי חבילות ב–20 שקל. לעומת זאת, היו גם מבצעים אטרקטיביים פחות של קנה שני מוצרים וקבל אחד במתנה - על דאודורנט וקרם ידיים של דאב.

עוד מבצע משתלם לדוגמה ניתן ברשתות מגה ומגה בול, שבהן נמכרות שתי חבילות של חיתולי האגיס ב–87 שקל, ובמגה בעיר ב–90 שקל. במגה בול גם נמכרת מטלית הקסם ב–9.9 שקלים.

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל נמצאת בעיצומו של מהלך אסטרטגי להורדת מחירים, שצפוי להימשך ברבעונים הבאים".

מניו־פארם נמסר: "הרשת עורכת מבצעי עומק למוצרים בכל המחלקות. הרשת מקפידה למלא באופן תדיר את המלאי למוצרים שבמבצע, ובכלל, וידוע כי לאור הביקוש הרב נוצר מחסור בחלק מהמוצרים".

מסופר־פארם נמסר: "הרשת מציעה מגוון רחב של מבצעים המתעדכנים לעתים תכופות. בנוסף, סופר פארם משקיעה רבות בפיתוח המותגים הפרטיים לייף וסאנדיי. תחת שני מותגים אלה ניתן למצוא מגוון מוצרים איכותיים במחירים נוחים".

ממגה נמסר: "הרשת מציעה סל קניות הוגן ומשתלם בכל אחד מהפורמטים שלה. הרשת יצאה בהוזלת אלף מוצרים ברשת השכונתית מגה בעיר, במטרה לצמצם את פער המחירים מול רשתות הדיסקאונט, גם במוצרי הפארם, כך שהצרכן יכול להנות ממחירים הוגנים גם בקרבת הבית".

>> הכתבה פורסמה במקור באתר The marker

למי שלא הספיק: איפה הכי זול לקנות תחפושות?

>> לראשונה: ילדים בעלי צרכים מיוחדים יקבלו סל שילוב מלא בגנים