כתבתי במדור רבות על ניהול תקציב – איך לבנות אותו ואיך לעקוב אחר ההוצאות, וכן נתתי טיפים רבים לצמצום בהוצאות. הפעם אני רוצה לצלול קצת יותר פנימה לנושא של ניהול התקציב ולהאיר את עיניכם למשהו שאולי לא חשבתם עליו קודם, אך יכול מאד לעזור גם בצמצום הוצאות. אני קוראת לזה "החורים השחורים" בתקציב.

הבחור בודק את הארנק והבחורה עם החשבון לידם עגלת קנ (צילום: Tomasz Trojanowski, Istock)
קצת תשומת לב לפרטים, ותחסכו לא מעט כסף | צילום: Tomasz Trojanowski, Istock

בסופרמרקט לא קונים רק אוכל

ישנם מספר סעיפים בתקציב המשפחתי שניתן לסווגם כ"חורים שחורים", שכשמם כן הם – סעיפים ששואבים לתוכם, בערבוביה, הוצאות שונות ומגוונות. כאשר אנו מחליטים לנתח את אותם הסעיפים, אנו מגלים פתאום כי איננו יכולים לעשות זאת עד הסוף, מהסיבה הפשוטה שאין לנו מושג מה באמת מסתתר בפנים.

אתן דוגמאות. בתקציבים של לקוחות רבים שלי קיים סעיף הנקרא "פארם". זהו חור שחור קלאסי. הרי היום בפארמים אנו קונים מגוון רחב של מוצרים: תרופות ותכשירים רפואיים, טואלטיקה, מוצרי ניקיון הבית, מזון, קוסמטיקה, מוצרי תינוקות ואפילו בגדים.

דוגמא נוספת היא הסעיף שנקרא "בילויים".  לתוך סעיף זה אנו מכניסים הוצאות על מסעדות, בתי קפה, ברים, הופעות, סרטים, הצגות - בין אם בשבילנו, המבוגרים, ובין אם עבור הילדים.

אפילו הסעיף הנקרא "מזון ומכולת" או "סופרמרקט" הינו סוג של חור שחור. כי בדומה לפארמים, גם בסופרמרקט אנו קונים דברים רבים נוספים שאינם מזון, כמו מוצרי נקיון, טואלטיקה, מוצרי תינוקות, מזון לחיות מחמד, ואפילו מכשירים חשמליים, כלי בית, מצעים, ביגוד וכו'.

למי שרוצה לבצע ניתוח מועיל באמת של הוצאותיו, כזה שיאפשר ביצוע של שינויים או צמצומים היכן שבאמת צריך, אני ממליצה לעשות מעקב פרטני של הוצאותיו במשך תקופה (כשלושה חודשים), לפי סעיפי הוצאה אמיתיים ולא לפי מקום הקנייה. לא ניתן לבצע ניתוח מסוג זה רק בעזרת התדפיסים של כרטיסי האשראי. השורות התמימות למדי בתדפיס, "סופרמרקט XYZ" או "פארם כזה או אחר" מסתירות בתוכן, כאמור, עולם ומלואו שאינו קשור בהכרח למזון או לתרופות.

אז הנה מספר טיפים לביצוע מעקב מסוג זה:

  • ודאו כי בתקציב שלכם קיימים הסעיפים הבאים (בין היתר): מזון, טואלטיקה, מוצרים לניקוי הבית, תרופות/תכשירים רפואיים, מוצרי תינוקות (חיתולים, מזון תינוקות, בקבוקים, מוצצים וכו'), קוסמטיקה, מסעדות, תרבות, אטרקציות לילדים, מכשירי חשמל, מוצרים לבית (כלי בית, מצעים), ביגוד.
  • אספו את החשבוניות מהסופרמרקט/פארם. החשבוניות האלו ברוב המקרים מכילות תיאור ומחיר של כל פריט שנקנה.
  • ליד כל פריט רשמו לאיזה סעיף הוא שייך, וסכמו כמה הוצאתם באותה חשבונית על אותו סעיף (רישמו זאת בכתב יד על החשבונית עצמה).
  • בכדי להקל על הביצוע, אני ממליצה שתעבירו בקופה את המוצרים לפי קבוצות – קודם מזון, אחר כך ניקיון, טואלטיקה וכו'.
  • הכניסו את תת-הסכום לסעיף הרלוונטי בטבלת התקציב שלכם.
  • המשיכו באופן זהה בכל החשבוניות מסוג זה.

אני בטוחה שהתוצאות יפתיעו אתכם! אולי תגלו שההוצאה על מזון נטו מהסופרמרקט קטנה יותר משחשבתם, אך במקביל תבינו היכן בדיוק הוצאתם יותר משתכננתם, ותוכלו לבצע פעולות מתקנות בחודשים הבאים.

כותבת הטור, דבי קצב, היא יועצת לתכנון כלכלי אישי ומומחית לכלכלת המשפחה

>> בטור הקודם: הקיץ בא, ההוצאות גדלות. אז איך חוסכים?
לכל הטורים של דבי קצב