התארסה ונחרדה לגלות שבן זוגה כבר נשוי: "היא הרסה לנו את החתונה"
דנה ומשה כבר החלו בתכנון חתונתם והוצאת האישורים הנדרשים, אך הליך שגרתי ברבנות חשף התחייבות דתית מעברו של החתן שטרם הוסדרה. כעת, כשהם ניצבים מול מחלוקת משפטית והלכתית סביב "חתונה שחורה" שנערכה ללא ידיעת הרשויות, בני הזוג נאלצים להמתין להכרעת בית הדין בסוגיה המורכבת שמעמידה את עתידם המשותף בסימן שאלה


דנה (שם בדוי), תושבת דרום הארץ בשנות הארבעים לחייה, כבר חוותה שני פרקי נישואין בחייה. כשפגשה לפני מספר חודשים את משה (שם בדוי), גרוש בשלישית ואב לילדים, היא חשה כי מצאה סוף סוף את הנחלה. האהבה בין השניים פרחה במהירות, והם החליטו למסד את הקשר ולהינשא.
"הוא התגלה כגבר יוצא דופן, בעל יכולת הכלה נדירה שאינה מובנת מאליה", שיתפה דנה בתחושותיה, "הרגש העמוק בינינו הובילו אותנו להחלטה הטבעית להקים בית משותף". השניים נרשמו ברבנות, הציגו את תעודות הגירושין הנדרשות וקבעו מועד לחתונה אינטימית בסוף החודש, אליה הוזמנו בני משפחה וחברים קרובים. האולם כבר הוזמן, הרב המקדש שובץ, וההתרגשות הייתה בשיאה.
אלא שבשיאן של ההכנות, התרחשה תפנית דרמטית שאיש לא צפה. הגרושה של משה פנתה לבית הדין הרבני באזור מגוריה והגישה בקשה דחופה לעיכוב נישואין, בטענה שמשה עודנו נשוי לה כדת וכדין. "משה הוא אישי לכל דבר ועניין," טענה האישה בפני הדיינים, "הוא מעולם לא התגרש ממני כהלכה, ועל כן אין לו כל סמכות חוקית או הלכתית להינשא לאחרת. יש לנו אפילו ילד משותף שנולד עוד בטרם באנו בברית הנישואין".
דנה, שהוכתה בהלם מוחלט, דרשה מהדיינים לדחות את הבקשה על הסף, אולם ככל שהדיון העמיק, נחשפה מסכת עובדתית מורכבת. התברר כי הנישואין עליהם דיברה האקסית לא נערכו דרך הרבנות הראשית או באמצעות רב מורשה, אלא במסגרת מה שמכונה "חתונה שחורה" - טקס פרטי שאינו מוכר על ידי מוסדות המדינה.
"הייתי בהלם מזה שהבעל המיועד שלי נשוי לאישה אחרת", סיפרה דנה, "משה עצמו כלל לא תפס את האירוע ההוא כחתונה מחייבת. לדבריו, היא אילצה אותו להשתתף בטקס הבלתי רשמי הזה, שנעדר כל הכרה חוקית. הצעד האובססיבי שלה הצליח לחבל בתוכניות שלנו ולמנוע מאיתנו למסד את הקשר כפי שתכננו".
מנגד, האקסית תיארה מערכת יחסים של 15 שנה שהסתיימה רק לפני כשנה. היא הציגה בפני בית הדין עדים ואת אחיה, ששימש כעורך הטקס והביא עמו את הכתובה. לפי דבריה, הטקס כלל את כל המרכיבים ההלכתיים: החלפת טבעות, הקראת הכתובה וברכות מסורתיות. היא עמדה על כך שמבחינה הלכתית משה נשוי לה, ואף טענה כי הוא זה שיזם וארגן את המעמד.
משה לא הכחיש את קיומה של הכתובה, אך טען כי מדובר בטקס משולל תוקף דתי אמיתי. הוא הסביר כי נענה לבקשתה של זוגתו לשעבר רק לאחר שזו טענה כי אביה נוטה למות ומשאלתו האחרונה היא לראותה נשואה. "לא העליתי בדעתי שיהיו למעשה הזה השלכות הלכתיות מחייבות", טען להגנתו.
אולם הדיינים לא הקלו ראש בחומרת המעשה. אב בית הדין הטיח במשה ביקורת נוקבת על עריכת "חתונה שחורה", והפנה אצבע מאשימה גם כלפי הטוען הרבני המייצג את האישה על שיתוף פעולה עם ההתנהלות. אל אולם הדיונים הגיע להעיד אדם המשמש כמורה וכרב, שהודה כי הוא זה שהשיא את השניים בניגוד לחוק. "הכשלת את האישה הזו והפכת אותה לאשת איש ללא ידיעת הציבור", הטיחו בו הדיינים.
בתוך סערת הרגשות והמאבקים המשפטיים, חשפה דנה פן נוסף ומטריד של הפרשה. היא טענה כי מאז שנודע לאקסית על הקשר בינה לבין משה, היא הפכה קורבן למסכת של הטרדות ואלימות פיזית קשה.
"היא תקפה אותי באכזריות שסיכנה את חיי", טענה דנה, "נאלצתי לפנות למשטרה ולהוציא נגדה צו הרחקה וצו למניעת הטרדה מאיימת בבית המשפט". האקסית, מנגד, הכחישה את ההאשמות מכל וכל וטענה כי מעולם לא פגשה את דנה. בעוד האישה התעקשה בבית הדין כי היא מעוניינת לשמור על מסגרת הנישואין עם משה, הוא סירב לכך בתוקף והצהיר על אהבתו לדנה ועל רצונו להינשא לה.
בסופו של יום, החליטו הדיינים לעכב את נישואיהם של דנה ומשה עד לקבלת החלטה סופית. "למרות ההלם מהגילוי על הנישואין המחתרתיים, אני נחושה להמתין למשה, "סיכמה דנה, "זהו תרחיש סוריאליסטי שלא דמיינתי שאקלע אליו, אך אנחנו מחכים להכרעת הדין בתקווה שנוכל להתחיל את חיינו יחד".