איך אומרים? הדרך לרישיון רצופה כוונות טובות והרבה אתגרים. בני נוער בכלל, וכאלו עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) בפרט, נאבקים רבות כדי לעבור את מבחן התיאוריה: לומדים בע"פ ומשננים, ניגשים שוב ושוב לבחינה עד שעוברים אותה, וכל זאת תוך קושי גדול להבין ולהפנים את החומר עצמו באופן יסודי ועמוק. בשנים האחרונות לימודי התיאוריה נכנסו גם לכותלי בתי הספר התיכוניים ברחבי הארץ במסגרת לימודי "חינוך תעבורתי". מנתוני משרד החינוך עולה כי בני נוער המתמודדים עם הפרעת קשב מתקשים לעבור את מבחני התיאוריה ונאלצים שוב ושוב לגשת לבחינות, ללא הצלחה.

אתגר זה ממשיך גם ללימודי הנהיגה המעשיים, אליהם הם מגיעים עם ידע והבנה לוקים בחסר, ואלו פוגעים בבטיחותם ובתרבות הנהיגה בכבישי ישראל. חלקם, לאחר כישלונות חוזרים, מוותרים על הוצאת רישיון נהיגה ובכך מורידים משמעותית את פוטנציאל ההשתלבות התעסוקתית העתידי שלהם. אחרים, מתוך ייאוש, נוהגים בלי רישיון וסוללים לעצמם חיים של עבירות פליליות וסכנה ממשית להם ולסובבים אותם. 

מאפיינים מעולמות הגיימינג

עמותת "קווים ומחשבות", העמותה הישראלית להפרעת קשב, פיתחה שיטה ייחודית ללימודי תאוריה ונהיגה בטוחה בשיתוף חברת ממשק טכנולוגיות לימודיות המאפשרת למידה חווייתית ומותאמת אישית, המשלבת המחשה ומאפיינים מעולמות הגיימינג. "בזכות מערכת זו, בני נוער יבינו ויפנימו את אחריותם לנהוג על פי כללי הנהיגה, ינהגו בצורה בטוחה יותר ויצליחו יותר במבחני התאוריה", אומרת איריס שני, מנכ"לית העמותה.

צעירים המתמודדים עם הפרעת קשב שאינה מטופלת, נמצאים בסיכון של עד פי 4 יותר למעורבות בתאונות דרכים בהשוואה לבני גילם. הסיבה לכך היא שאדם עם הפרעת קשב מתמודד עם קשיים בתפקודים הניהוליים, ביניהם תפקודים המשפיעים על מיומנויות הנהיגה, כגון קושי לפענח ולתפעל מצבים שונים, זמן תגובה ארוך יותר, הצפה של גירויים הגורמים להסחת דעת, חוסר ריכוז במהלך הנהיגה ועוד.

בשנת 2018 העמותה קיימה פיילוט ללימודי תיאוריה ונהיגה בטוחה, מותאם לתלמידים עם הפרעת קשב, בתיכון אורט בבית שאן (בתמיכה ובשיתוף פעולה עם חברת מגדל). בפיילוט השתתפו בני נוער בסיכון, עם הפרעת קשב, שהתקשו לעבור את מבחן התיאוריה, אך לאחר הדרכה, לימוד מותאם ותוכנית התערבות שהפעילה העמותה במשך כשבוע ימים, התלמידים דיווחו על הבנת החומר, הפנמה שלו, סקרנות ועניין והצליחו לעבור את מבחן התיאוריה בהצלחה באחוזים גבוהים מאשר בעבר. בעקבות הפיילוט המוצלח, פנה משרד החינוך לעמותה בבקשה למציאת פתרון לבעיה זו.

לשם כך, עמותת "קווים ומחשבות", בתמיכתה האדיבה ובחסות קרן טירן (ע"ש שלמה טירן) פיתחה שיטה ייחודית ללימוד תאוריה ונהיגה בטוחה, המסייעת לבני נוער עם הפרעת קשב ולחבריהם, באמצעות קורס דיגיטלי המועבר בצורה חווייתית, מהנה ומאתגרת, דרך המחשה, סרטונים, חיבור לשטח ומשחק. "מדובר במוצר חדש, מבוסס טכנולוגיה העוקבת אחר תהליך הלמידה של הלומד ומתאימה לו את קצב ורמת הלמידה באופן אישי, בשילוב מאפיינים מעולם הדוקו-ריאליטי והגיימינג" מספרת שני.

איריס שני (צילום: נתנאל בן שבת)
איריס שני, מנכ"לית "קווים ומחשבות" | צילום: נתנאל בן שבת

לצורך יישום חזון העמותה והנגשתו לציבור הלומדים, פנתה העמותה לחברת ממשק טכנולוגיות לימודיות, כמי שמובילה פרויקטים רבים בתחום הטכנולוגיה החינוכית (אד-טק), מוכרת ומאושרת כספקית תוכן ומפתחת תוכן דיגיטלי עבור משרד החינוך. בחודש מאי מתוכננת השקה רשמית של המוצר והשאיפה היא להכניסו בהדרגה לכל בתי הספר ברחבי הארץ.

"כולנו מאמינים בשימוש בטכנולוגיה לטיוב הלמידה תוך התאמה אישית ללומדים, משחוק הלמידה, זמינות בכל מקום ובכל זמן, דימוי סיטואציות מציאותיות, אפשרות לחזרה ותרגול, ואחריות לניהול הלמידה על ידי הלומד", אומרת עדי זנד, שותפה מייסדת ומנכ"לית חברת ממשק, "אנו רואים במרחב הדיגיטלי אפשרות לתת מענה לקשיים בתפקודים הניהוליים המאפיינים אותם תוך הגברת ההתנהגות הבטוחה והאחראית בנהיגה ותרומה לצמצום מעורבותם בתאונות דרכים"

"התכנים בקורס הדיגיטלי מותאמים לצעירים עם הפרעת קשב אך גם כל שאר בני הנוער במאה ה-21, יעדיפו ללמוד באופן אינטראקטיבי, אפקטיבי וחוויתי, לעבור בהצלחה את מבחן התאוריה ולנהוג באופן בטוח השומר על חייהם וחיי האחרים", מסכמת שני, "בימים אלו אנו בעיצומו של פיתוח הקורס לקהל הרחב על מנת לאפשר לכלל המתמודדים עם הפרעת קשב – ללמוד ולעבור בהצלחה את מבחן התיאוריה, ללא חשש. השיטה יודעת להתאים את עצמה לכל משתמש ומשתמש ומתאימה גם למי שאין לו הפרעת קשב".