לאור הפופולריות הרבה לה זכתה חידת התפוחים של אפל מהשבוע שעבר, נמשיך גם השבוע לנסות "ולהתקבל" ביחד עם הילדים, לחברות הנחשקות ביותר בעולם. והפעם: חידה אמיתית מריאיון עבודה למשרת מתכנת בגוגל.  

יש לכם 25 סוסי מירוץ.

המשימה שלכם היא לדרג את שלושת הסוסים המהירים ביותר: מי מס' 1? מס' 2? מס' 3?   

לרשותכם איצטדיון מירוצים בו יש רק 5 מסלולים. ואין ברשותכם שעון עצר.

מה המספר המינימלי של מירוצים (בכל מירוץ מותר להריץ עד 5 סוסים) שיספיקו בוודאות כדי לדרג את 3 הסוסים המהירים ביותר?

אילו סוסים ישתתפו במירוץ האחרון? 

כדי לעזור לילדים לגשת לבעיה מורכבת מסוג זה, נלמד אותם ראשית לפרק אותה לשלבים.

היעזרו בטבלה הבאה: כל סוס המשתתף במירוץ מסויים יקבל אות ומספר. האות תייצג את המירוץ (מירוץ א', מירוץ ב'). המספר ייצג את המקום אליו הגיע הסוס במירוץ.

לדוגמא : הסוס שהגיע במקום הראשון במירוץ א' – ייוצג על ידי הסימון א'1.

התשובה היצירתית ביותר תזכה בפרס ספר "ממלכת יוריקה"  בהקדשה אישית מהסופר.

ילדים ותכנות

חידת הסוסים שלנו אינה דורשת כתיבת קוד מחשב אבל היא בוחנת יסודות בסיסיים בתכנות כגון לוגיקה ופירוק לשלבים. מומחים רבים טוענים שהתכנות הוא הקרוא וכתוב של המאה ה-21.

סטיב ג'ובס הגדיל לומר ש"כל אחד צריך לדעת לתכנת, כי זה מלמד אותך איך לחשוב". ובאמת בבריטניה, החל משנת 2015 תכנות הוא מקצוע חובה בכל בתי הספר היסודיים.

תינוק מול מחשב (אילוסטרציה: Oksana Kuzmina, shutterstock)
אילוסטרציה: Oksana Kuzmina, shutterstock

ברמה הפשוטה ביותר, לתכנת משמעו להגיד למחשב מה עליו לעשות.

אם היינו כותבים קוד למחשב כדי שיפתור את חידת הסוסים שלנו, השורות הראשונות שלו היו נראות כך:  

פקודה 1: חלק אקראית את 25 הסוסים ל- 5 קבוצות

פקודה 2: הרץ את הקבוצות זו אחר זו

פקודה 3: לכל סוס הענק אות ומספר מזהה לפי המיקום במירוץ  

רמז לילדים לחידה השבועית: בסיומו של כל מירוץ שערכתם, הפעילו אלימינציה ונסו להבין אילו סוסים אתם יכולים לנפות מהרשימה, משום שאין אף תרחיש בו יוכלו להיות מדורגים באחד משלוש המקומות הראשונים הכלליים. ממש תמחקו אותם מהטבלה שהכנתם.

בצורה זו כל מירוץ יצמצם לכם עוד ועוד סוסים שאינם רלוונטים למירוצים הבאים.

החידה של השבוע שעבר

חידת התפוחים שתגלה האם לילד יש סיכוי להתקבל לאפל >>

הזוכה של חידת התפוחים של אפל מהשבוע שעבר היא חשן בת ה-13 מקרית ים.

פתרון החידה: אלו מכם שהפעילו את טכניקת שרלוק הולמס, ודאי הבחינו שהטריק של החידה מתחבא בכך שהפתקים על הסלסלות מוסיפים לנו מידע חשוב. אפילו שהם מבולגנים. זאת משום שנאמר במפורש שאף אחד מהם לא מייצג נכונה את מה שבאמת יש בתוך הסלסלה.  

נלך לסלסלה עם הפתק "תפוחים ותפוזים" ונוציא ממנה פרי.

נניח לדוגמה שהוצאנו ממנה תפוח - מכאן מתחייב שבסלסלה הזו יש רק תפוחים. מדוע? משום שהיא לא יכולה להכיל גם תפוחים וגם תפוזים (זיכרו! הפתק עליה לא נכון).   

עכשיו נלך לסלסלה שכתוב עליה "תפוזים". מה אנחנו יודעים עליה? ראשית, אין בה רק תפוזים (כי הפתק לא נכון). שנית, גם אין בה רק תפוחים (כי זו הסלסלה הראשונה שהוצאנו ממנה תפוח). לכן, היא חייבת להיות סלסלת תפוחים ותפוזים.  

הסלסלה האחרונה שנותרה (עם הפתק "תפוחים") היא כמובן סלסלת רק תפוזים .

החידות הקודמות

החידה שתבחן האם הילד שלכם יותר חכם מהסינים >>

חידת הסליים שמשגעת את ילדי ישראל >>

איך נכין את הילדים לשוק העבודה של 2050 >>

החידה שתזניק את הקריירה של הילד שלכם בתכנות >>

החידה של אמזון שתבחן האם לילדים שלכם יש עתיד בהיי טק >>

החידה של איינשטיין שתבחן האם הילד שלכם גאון »

לחידה הזו יש אינסוף תשובות אפשריות »

החידה שתדרוש מכם חשוב כמו הבובה שמחוץ לקופסה »

החידה שתלמד את הילדים שלכם לחשוב כמו סטיב גובס »

ממלכת יוריקה

החידות מבוססות על רב המכר "ממלכת יוריקה" שכתב אופיר גוטמן, המנכ”ל הישראלי הראשון של ענקית מוצרי הצריכה האמריקאית G&P. גוטמן כתב את ממלכת יוריקה! לבתו ליה, מתוך רצון להעניק לה את כל הכלים היצירתיים שלמד בקריירה בינלאומית בת כמעט עשרים שנה, שבה גם זכה חמש פעמים בפסטיבל קאן היוקרתי לפרסומות וליצירתיות.