נדמה שפער הדורות מעולם לא היה גדול יותר, ושעולם התוכן של הילדים נוזל להורים בין האצבעות; רבים מאיתנו מגישים את האייפד ולא מנסים אפילו להכיר את גיבורי התרבות של הילדים ואת מה שבפיהם. תקליט חדש מבקש לייצר חוויה כמו של פעם שתלכד ותשמח את כל המשפחה: נדב הולנדר, יוצר התקליט "מגש הקצב", הסיר את האבק מעל שירי הילדים של נתן אלתרמן, ועכשיו הוא מגיש לילדי ישראל 2020 (וגם להורים ולסבים שלהם) מתנה יפה ונוצצת.

מרבית הלחנים הם חדשים, אבל ישנן גם הבלחות קלאסיות וקטעי קישור מצחיקים השומרים על הרוח האלתרמנית. החריזה האיכותית מקלילה ומחברת את השירים יחד, והכל עטוף בעושר מוזיקלי הכולל כלים קלאסיים רבים. העטיפה מכילה איורים יפהפיים של בתיה קולטון. 

התקליט נכתב, עובד והופק על ידי הולנדר, שמוכר לרבים בעולם המוזיקה כיוצר עצמאי וגם כחלק מ"אלון עדר והלהקה". מלבד זאת הוא חלק מקאסט מופעי וסדרות הקאלט "מייקל" ו"אבי הזמר", ואף היה מבמאי הסרט "חתולים בספינת פדלים". ב"מגש הקצב" הולנדר גם שר את השירים לצד ענת מושקובסקי ויובל ("שייגעצ") מנדלסון.

"מגש הקצב" נולד כמופע שעלה לראשונה בפסטיבל הפסנתר האחרון ביוזמת המפיקה עינת בסר. לאחר שראו כל הנוגעים בדבר כי טוב, הם התכנסו להקליט. "'מגש הקצב' נולד מתוך התאהבות מחודשת ביצירתו של אלתרמן," מספר הולנדר, "תמיד אהבתי אותו, אבל כשצללתי ליצירתו כדי למצוא טקסטים חדשים להלחנה, נחשפתי לעומק הקסם האלתרמני, ובעיקר לחינניות ולהומור שמאפיינים את שיריו לילדים. השם 'מגש הקצב' נועד להעביר את הדגש מהצדדים הכבדים והמוכרים יותר ביצירתו אל הפן הקליל, הקצבי והפחות ידוע."

"מעולם לא חשבתי על מוזיקה במונחים של מבוגרים וילדים. גם ">כשיצרתי מוזיקה לילדים בעבר, פשוט ניסיתי שזה יהיה הכי יפה שאני יכול," הוא מסביר. "אני חושב שמוזיקה לילדים, כשהיא טובה, היא פשוט מוזיקה טובה, ואולי קצת יותר ברורה ובהירה. אבל נדמה לי שגם ככה יש לי נטייה לחפש את הלחן הברור והבהיר. מישהי אמרה לי פעם שהשירים שלי הם כמו מוזיקה לילדים עצובים. נדמה לי שבסופו של דבר כולנו ילדים. מי שאוהב מוזיקה הוא ילד במובן הצעיר והחי והשמח של המילה. אז גם האלבום הזה הוא בשביל ילדים בכל הגילים.״

הולנדר מכיר בכך שנדרשת הקשבה מסוימת כדי להתחבר לטקסטים של אלתרמן. "זה לא משהו חסר עומק שעובר על ידך ונעלם," הוא מודה. "צריך טיפה לשים לב, אבל זה מתגמל. לשמחתי הרבה, בהופעות שעשינו גיליתי שיש הרבה ילדים כאלה - ילדים שהקצב והלחן מחברים אותם למילים, שלא נרתעים מעומק וממילים שטרם הכירו. ילדים סקרנים, אני מניח. אבל אני באמת מאמין שמוזיקה טובה וטקסטים יפים זה משהו שכל ילד יכול ליהנות ממנו.״

החיבור בין השירים בתקליט נעשה, כאמור, במעין קטעי קישור, להם דובר קבוע ורב-מבע, מנדלסון, שמהדהד את יהונתן גפן בכבש ה-16. "בשלב די מוקדם של העבודה על המופע הבנתי שאני זקוק לאיזה דבק שיחבר בין השירים," מסביר הולנדר את הבחירה הזו. "לא רציתי שהדבק הזה יהיה עליליתי בנוסח מחזות הזמר משירי הזמר איקס, אלא דבק סגנוני כלשהו שמתאים לסיבת ההתכנסות, הלוא היא אלתרמן. החלטתי לכתוב הקדמות לשירים, בחריזה משועשעת, משהו שיחבר בין השירים וגם יגלה לילדים מראש פחות או יותר במה עוסק השיר הבא. הנחתי שזה יעזור להם להתחבר לשירים שעוסקים בנושאים מגוונים, כמו ילד צייד, הים, ילדה שמשקיפה על העיר, מפלצת באפריקה, ועוד."

כשהוא נשאל על מוזיקה לילדים שהושפע ממנה, הולנדר מזכיר את הכבש ה-16, כמובן, וגם את "לבד ביחד ולבד לבד" של שמוליק קראוס וג'וזי כץ, משירי מרים ילן שטקליס, את אלבומי הילדים המוקדמים של חוה אלברשטיין, את אלה של אריק איינשטיין, ועוד, אבל גם את המוזיקה שכוונה לאוזני המבוגרים שסביבו, בעיקר את זו ששמעה אמא שלו בפטיפון: ביטלס, כוורת, ג׳וני מיטשל, אחרית הימים, ואת שירי ארץ ישראל הישנים שברדיו. בתקליט הנוכחי ניתן להבחין באהבתו הרבה למלחינים המקומיים סשה ארגוב, מרדכי זעירא, דוד זהבי, מתי כספי ויוני רכטר. "גם אח שלי העביר אותי סדנת חינוך מוזיקלית באורך כל ילדותי - ובעקבותיו שירי הילדים שגדלתי עליהם הם בעיקר ׳עטור מצחך׳. מבחינתי זאת מוזיקת הילדים הכי יפה שיש, ואני מקווה שיהיו ילדים שיגדלו גם על שירי אלתרמן החדשים."

את התקליט ניתן למצוא פה, כמו גם תאריכי הופעות קרובים. ההופעה הקרובה, לה ניתן לרכוש כרטיסים כאן, תתקיים במרכז סוזן דלל בתל אביב, ב-25.7.