1. מתי כדאי לחשוף פעוט לעבודות יצירה? תלוי בילד כמובן. אם יש לו סבלנות לשבת בסבלנות למשך כרבע שעה, יכולת מוטורית בסיסית המאפשרת החזקת צבע ביד, ויכולת להבין ולבצע הוראות פשוטות – הוא בשל ליצירה.

אם ובתה מציירות (צילום: kot2626, Istock)
בגילאים הצעירים מומלץ להשגיח על הילדים בזמן שהם יוצרים | צילום: kot2626, Istock
רוב הילדים יוכלו לעמוד במשימות יצירה קלות כבר בגיל שנה. כמובן שאם אתם מרגישים שהפעוט שלכם עדיין לא מוכן, אין טעם לנסות להכריח אותו, זה רק ירחיק אותו מאהבת היצירה.)

2. בגילאים הצעירים מומלץ להשגיח על הילדים בזמן שהם יוצרים. הם זקוקים לתיווך והכוונה, שלא לדבר על זה שהשליטה המוגבלת שלהם בחומרים וחוסר היכולת שלהם להבחין בין מותר ואסור, עלולים להביא לתוצאות שלא ימצאו חן בעיניכם כמו דבקיות על מסך הטלוויזיה, ציורי קיר צבעוניים או חתולה ירוקה.

3. חשוב לזכור, שבגילאים הצעירים המטרה בעבודות יצירה היא קודם כל התנסות ושיפור כישורים מוטוריים, ולא יצירות אומנות מושקעות. תנו לפעוט יד חופשית גם אם התוצאה לא מדהימה.

4. עבודות צביעה: מתאימות לגילאים הצעירים; אפשר לתת לפעוטות להתנסות במגוון צבעים - גירי שעווה או שמן (קרייון, פנדה ודומיהם), טושים עבים ורחיצים (את הדקים הם עלולים למעוך), צבעי אצבעות, טושטושים, ואפילו צבעי גואש. תנו להם להכיר את תחושת הכוח והשליטה הנדרשת בידיים על מנת ליצור ציור עם צבעים מסוגים שונים. תנו להם לצייר על דפים מסוגים שונים ובגדלים שונים, בישיבה ליד שולחן, בעמידה על קיר או כן ציור, וכמובן על הרצפה. למדו אותם לבחור צבע, לקרוא לו בשם ולהחזיר אותו לקופסה בסיום השימוש.

5. עבודות בצק: כמובן שבגיל שנה לא נצפה מהפעוט לכייר יצירות בעלות משמעות אמנותית, אבל בהחלט אפשר לתת לו ללוש, להכיר את תחושת הבצק בידיים, לשטח, לכדרר, למעוך, לרדד וכדומה. עם ההתקדמות אפשר לקרוץ צורות עם חותכנים, לדקור אותן (בזהירות!) בשיפודי עץ קטומים, לגלגל נחשים ואפילו להכין ביחד עוגיות אמיתיות. המשחק בבצק משלב הרבה פעמים משחק דמיון יצירתי עם פיתוח המוטוריקה העדינה והוא אהוב מאד על הילדים.

6. עבודות הדבקה :לא צריך להשקיע במדבקות ממותגות יקרות, אפשר לרכוש גליונות של דבקיות צבעוניות בגדלים וצורות שונים בחבילות גדולות ולתת לילדים להדביק בכיף. על נייר, על עצמם, על בלונים, על קופסאות וכדומה.
 בהתחלה הפעוטות יזדקקו לעזרה בקילוף המדבקה, אבל עם שיכלול כישוריהם המוטוריים, הם כבר יסתדרו לבד. עם ההתקדמות אפשר לצייר לילד צורות שונות למילוי במדבקות או להדבקת מדבקות על קו המתאר. פעוטות מתקדמים יותר, יוכלו להתחיל להדביק עם דבק. חשוב לבחור בדבק לא רעיל המתאים לילדים. אפשר להדביק ניירות צבעוניים, חיתוכי סול, גפרורי עץ צבעוניים, עלים יבשים, קטניות ועוד המון דברים. רק קחו בחשבון שהילדים יזדקקו לתיווך עד שילמדו את כמויות הדבק הרצויות. נייר וחיתוכי סול אפשר להדביק גם עם דבק סטיק שאינו נוזל.

7. לחלק גדול מהפעוטות אין עדיין יד דומיננטית, ולכן תראו אותם מעבירים את הצבעים מיד ליד. בגילאים הצעירים זו לא נחשבת בעיה. אם ילדכם הגיע לגיל 4 לערך ואתם סבורים שאין לו יד דומיננטית באופן מובהק, כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע המתמחים בריפוי בעיסוק, ולבדוק האם הילד צריך עזרה על מנת למצוא את היד הדומיננטית.

8. ישנם פעוטות הנרתעים ממגע בחומרים שונים כמו צבע, חול, דבקיות, נוצות ועוד. אם נראה שהמגע מפריע מאוד לילד ועוצר את אפשרות שלו ליצור וליהנות, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ולבדוק האם הוא אינו סובל מקושי בויסות חושי. מדובר בהפרעה נפוצה למדי, שעם חלק גדול מהסימפטומים שלה ניתן להתמודד בעזרת הדרכה מתאימה וריפוי בעיסוק.

9. חשוב להשתמש רק בחומרי יצירה המתאימים לפעוטות, נוחים לאחיזה בידיים קטנטנות, לא רעילים, ושאינם מכילים חלקים קטנים העלולים לגרום לחנק. אם אתם משתמשים בטושים, וודאו שהפקקים הם מהסוג המאוורר.

ילד מצייר ציור עם מכחול מצולם מגבו (צילום: RapidEye, Istock)
חשוב להשתמש רק בחומרי יצירה המתאימים לפעוטות | צילום: RapidEye, Istock
ישנם מקרים רבים בהם אפשר ליצור בעזרת חומרי יצירה תוצרת בית, כמו בצק משחק או צבעי ידיים. אם באפשרותכם לייצר את החומרים בעצמכם – מה טוב; גם בטוח לשימוש וגם חסכוני ביותר.

10. ומה עושים עם הלכלוך? כדי ליצור אוירה נוחה ונעימה ליצירה, ולא לחשוש כל הזמן מכתמים ולעצור את חוויית ההתנסות של הפעוט, נסו להיערך נכון ולהגדיר מקומות שבהם מותר ליצור בחופשיות. הנה כמה רעיונות וטיפים שיכולים להפחית את הלכלוך והבלגן הכרוכים ביצירה עם קטנטנים:

* שמירה על ניקיון הבגדים - אם מזג האוויר מאפשר, הניחו לילד להישאר בעירום או בחיתול בלבד בזמן היצירה. אם לא, עבודה עם סינר מומלצת כאשר עובדים בחומרים כמו צבעי ידיים או גואש. אפשר לרכוש סינרים בחנויות הצעצועים והיצירה, או להשתמש בשקית אשפה עם פתחים לידיים ולראש. לחילופין אפשר להגדיר "בגדי ג'יפה" שאיתם מותר לעשות הכל.

* שמירה על ניקיון הרצפה - ניתן לרכוש בחנויות לכלי בית שעוונית צבעונית במחיר לא גבוה. את השעוונית אשר לפרוש על שולחן או על הרצפה שמתחת לשולחן. בסיום העבודה פשוט מקפלים אותה עד לפעם הבאה. אפשרות אחרת היא לגזור שקיות אשפה גדולות ולרצף איתן את הרצפה.

* הגדרת איזור יצירה - ישנם בתים בהם מוגדר לילדים איזור יצירה בו הכל מותר, כולל ציור על הקירות. זה מתאים בעיקר למי שמשוכנע שהילדים יידעו להבדיל בין האזור הזה לשאר קירות הבית. אפשרות קצת פחות קיצונית היא לקבוע כללים לגבי מקומות היצירה בבית: שולחן מסוים, חדר ספציפי, איזור תחום וכו'.

* עבודה בחוץ - במדינה שטופת שמש כמו שלנו, אפשר ליצור המון בחוץ. אם יש לכם חצר או מרפסת, נצלו אותה לעבודות המלכלכות יותר.

* יצירה באמבטיה - האמבטיה היא המקום הקל ביותר לניקיון בבית, לכן אפשרו מדי פעם לילדים ליצור באמבטיה. ישנם צבעים ייעודיים לציור באמבטיה, וצבעי ידיים רחיצים בהם אפשר לצבוע את הגוף כולו. כשמסיימים, פשוט שוטפים. להיט גדול בקרב המון פעוטות.