נתחיל מהשאלה הבסיסית ביותר: האם בני ובנות 4 יכולים לכתוב קוד? והתשובה היא - לגמרי כן. אחרי שנה מאוד מבלבלת עבור הילדים (וגם עבורנו, כן?), שנה בה נוצרו פערים בלימודים ופערים חברתיים שלוו בהמון אי וודאות, הילדים יצאו לחופש גדול. אבל בין הבריכה, הים והקייטנה, הילדים של היום בעיקר רוצים להיות מול המסכים.
אז יש לנו בשבילכם הצעה מיוחדת - אפליקציות שהן גם מעשירות, גם מלמדות, גם מהנות ואפילו יכינו את הילדים שלכם לעולם האמיתי

אנשי חינוך רבים טוענים כי לימוד תכנות לילדים, מפתח את החשיבה הלוגית ומקנה להם כלים להצליח ולהצטיין. הבסיס של תכנות כל כך קל שמספיק שהילד חגג את יום הולדת 4 או 5, וגם אם טרם למד לכתוב או לאיית מילים - יוכל להתעסק במשחקי לוגיקת תכנות. משחקי קוד לילדים היו קיימים עוד בשנת 1970, אבל אין ספק שבשנים האחרונות תחום זה התפתח משמעותית והתאים את עצמו יותר לדור הצעיר.

שיעורי ולימודי תכנות כבר הפכו לדבר שבשגרה בבתי ספר רבים, וניתן למצוא בכל עיר אינספור חוגי העשרה בתחום. עם זאת, מתוך הצורך להיאחז במשהו שאולי ייתן ערך לילדים בעתיד לא ידוע, גדלה בחדות העלייה בביקוש למשחקי תכנות לילדים צעירים יותר, שלא לומר לגיל הרך. כיום, הורים מאפשרים לילדיהם להתנסות באפליקציות קוד כדי שיכירו מגיל צעיר כישור שעלול להיות חיוני עבורם בעולם שהופך להיות יותר דיגיטלי בכל יום שעובר. על כל זאת נוסיף את העובדה שהעולם הפך לכפר גלובלי, ולימוד השפה האנגלית היא קריטית, כישורי התכנות יגדילו את החשיפה של ילדיכם לאנגלית בצורה משמעותית. בנוסף, העולם הטכנולוגי ידוע בכך שיש בו פחות נשים מגברים באופן לא פרופורציונלי, כך שעבור אלה מאיתנו שיש להם בנות זו הזדמנות מצוינת, אולי הן יהיו הפריצה הבאה?

האפליקציות המובאות לפניכם מותאמות לילדים ומשלבות לימוד תכנות בשפה האנגלית בדרך של משחק מותאם לגיל אליה מיועדת האפליקציה. כשילדיכם ישחקו הם קודם כל יהנו, ועל הדרך ילמדו קוד, ישפרו את כישורי השפה האנגלית ויפתחו את החשיבה הלוגית שלהם.  משחקים אלו הם ההוכחה שהנאה ולמידה לגמרי יכולה לבוא ביחד!

קבלו את האפליקציות שילמדו את ילדיכם איך לכתוב קוד כבר בגיל 4:

Scratch/Scratch Jr - תכנות פרויקטים אומנותיים

למי מיועד? גילאי 5-7, 8-16
עלות: חינם

האפליקציה נוצרה ע"י מתכנתים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס - MIT. כיום משתמשים בה מיליוני ילדים מכל העולם. באפליקציה יוצרים פרויקט אומנות ומשתפים אותו עם קהילת המשתמשים. באמצעות Scratch תוכלו ליצור פרויקטים אמנותיים משלכם, ואז לשתף אותם עם קהילת משתמשים. משתמשים פשוט גוררים ושחררים בלוקים עם הוראות עליהם (להזיז 10 צעדים, לפנות שמאלה וכו') על מנת להנפיש אייקונים מצוירים קטנים על המסך. זה כל כך אינטואיטיבי וקל שכל ילד יסתדר עם האפליקציה!
קישור להורדה

Tynker - משחקי מחשב, סרטונים ולימודי שפות התכנות JavaScript או Python

 למי מיועד? 7+
מחיר: 8$ לחודש

המשחק הוא פשוט. המשתתפים גוררים ומשחררים בלוקים עם הוראות תכנות כתובות עליהם. מה שכתוב על הבלוקים מנפיש למעשה אייקונים מצוירים על המסך. המשחק בצורתו מאוד דומה לאפליקציה scratch. הבלוקים מגיעים מוכנים ומותאמים לרמת ההבנה של המשתמש כך אין סיבה לדאגה מכך שהילד יצטרך לכתוב קוד שלם או שאם תהיה טעות קטנה בקוד כל הקוד לא ירוץ. לא רק שהילדים ילמדו את הבסיס לתכנות הם יוכלו גם ליצור משחקי מחשב וסרטונים. אחרי הלימוד הבסיסי של עולם התכנות, הילדים יוכלו לעבור ללימוד של שפות התכנות: JavaScript או Python וכישוריהם ישתפרו עוד יותר.
קישור להורדה

Lightbot - למידת תכנות תוך כדי משחק פשוט לפתרון חידות

למי מיועד? 4-8, 9+
מחיר: 2.99$-4.99$

קידוד יכול להיות מעין חוויית למידה מקרית בזמן שמבלים ונהנים ממשחק מחשב. LightBot למעשה מלמדת אותך בסתר לוגיקה בתכנות תוך כדי משחק. האפליקציה זמינה לכל הגילאים והיא נהדרת למתחילים. זהו משחק פשוט לפתרון חידות, שבו יש רובוט קטן על המסך שצריך לפתור מספר בעיות. השחקן נעזר בהוראות העומדות לרשותו בלוח המחוונים ועל ידי סידור סמלים על המסך השחקן יכול לגרום לרובוט לבצע את פקודותיו.
קישור להורדה

אילוסטרציה: בריונות רשת (צילום: Brian A Jackson, ShutterStock)
ילד מחזיק סמארטפון ובוכה | צילום: Brian A Jackson, ShutterStock

Hopscotch - לימוד תכנות ע"י יצירת משחקים ואמנות

למי מיועד? 8-12
מחיר: חינם (זמינה באייפד של אפל בלבד)

נוצרה על מנת לעזור למתכנתים מתחילים לפתח פרוייקטים בצורה קלה וידידותית יותר. בעל אותה פונקציית משיכה וגרירה של בלוקים ביצירת הקוד. האפליקציה חינמית אך עבור תשלום סמלי המשתמש יוכל לפרסם את הפרויקטים שלו ברשתות החברתיות.
קישור להורדה

Daisy The Dinosaur - לימוד תכנות ע"י הפעלת דינוזאור בצורה פשוטה וידידותית

למי מיועד? גילאי 6-8
עלות: חינם

זוהי כנראה האפליקציה הפשוטה ביתר מבין כל אלה שהוזכרו כאן עם הממשק הקל והידידותי ביותר ועל כן היא מיועדת למתכנתים הצעירים ביותר. המשתמש שולח את דייסי הדינוזאור לסדרה של מהלכים פשוטים כמו ספינינג וקפיצה ע"י בלוקים של קוד. נבנה ע"י המתכנתים של Hopscotch אך בעלת ממשק פשוט יותר.
קישור להורדה

Kodable - לימודי תכנות בעזרת משחקים עבור כיתת תלמידים

למי מיועד? כיתות בגילאים 4-10
מחיר: חינם ועד 29$

זוהי כנראה האפליקציה הטובה ביותר ללימודי קוד של קבוצה. האפליקציה יוצרת תכניות לימוד בהתאמה אישית, מה שנהדר עבור מורים שמנסים לתכנן כיצד ואיפה לשלב מדעי המחשב בכיתה שלהם. לרוב המשחקים כוללים את אותו סוג של צעדים לפתרון בעיות, בהן אתה נותן הוראות לדמות מה לעשות. התוכנית כוללת הדרכות אודות המשחק, כך שלא יהיה קשה לרוב הילדים לשלוט בו. בנוסף, לאפליקציה אפשרות הרחבה המאפשרת למורה לעקוב אחר התקדמות התלמידים.
קישור להורדה

Alice - יצירת אנימציות ומשחקי וידאו

למי מיועד? 10+
מחיר: חינם

אליס נועדה למורים בחטיבות ומעלה בכל סוגי התחומים החל מאומנות חזותית ועד אומנויות שפה.
הפלטפורמה מבוססת על תבניות גרירה, כמו הרבה מהאפליקציות אחרות, אך התבניות שהיא מציע מאוד קרובות לשפת JAVA , כך שהתלמידים נחשפים לשפת התכונות עוד במשחק.
קישור להורדה

Cargo-Bot - לימוד תכנות תוך כדי פתירת חידות

למי מיועד? גילאי 9-11
מחיר: חינם (אייפד בלבד)

משחק שמלמד את הקטנים תכנות תוך כדי שהם פותרים חידות ומנוף מעביר סדרת ארגזים צבעוניים במסך. המשחק מיועד יותר לילדים בגילאי היסודי, כיוון שההנאה נוצרת, בין היתר, מהמנוף הרובוטי, מפעולותיו ומעצם העובדה שהם נותנים לו הוראות קוד כדי לומר לו היכן לשים את הגושים.
קישור להורדה

Robot Turtles - לימוד קוד ע"י משחקי קופסא

למי מיועד? גילאי 4+
מחיר: 24.99$

כדי ללמד תכנות ילדים שגדלים בעולם דיגיטלי, יוצרי המשחק בחרו דווקא בטכנולוגיה הישנה והמוכרת- משחקי קופסא. השחקנים מכונים "מאסטר הצבים", לוקחים צב וחבילת קלפים. הם בונים מבוך ואז מנווטים את הצבים דרכו באמצעות קלפים המתאימים לכיוונים שונים. דן שפירו, יוצר המשחק סיפר שהוא הפך את המשחק למשחק פיזי, על גבי לוח, מכיוון שהוא חשב שילדיו כבר מקדישים מספיק זמן לבהות במסכים. כאשר הוא פתח את קופסת המשחקים איתם, עיניהם נדלקו מהמשחק המיוחד וכך הוא הבין שזה היה הדבר הנכון לעשות.
קישור להורדה

לסיכום, תכנות היא דרך נהדרת לילדים לרכוש מיומנויות לפתרון בעיות שיכולות לפגוש אותם באינספור מקומות בחיים, גם אם לא יבחרו במקצוע באזור זה. אין שום דרך שההורים שלנו היו יכולים לחזות את הטכנולוגיה של ימינו כשהיינו ילדים וכך גם לגבי ההורים של היום. לא רבים הכלים שנוכל לתת לילדינו שיכינו אותם לעתיד הלא ברור, במיוחד כזה בו הטכנולוגיה תיקח תפקיד מרכזי יותר ויותר בחיינו. אין ספק שלמידת תכנות וחשיבה לוגית הן בהחלט חלק מהכלים האלה. אז למה אתם מחכים?