mako
פרסומת

"הנהג שנכנס בבן שלי תבע אותו על 20,000 שקל"

ככל שהזמן עובר, מערכת המשפט וחברות הביטוח נעשות הרבה פחות סלחניות ומחייבות את ההורים באחריות תאונות הדרכים של ילדיהם הרכובים על אופניים חשמליים. האחריות הזו מתורגמת לעשרות אלפי שקלים בפועל שיוצאים מהכיס של אבא ואמא. הורים, כדאי שתקראו את זה

ניסן שטראוכלר
mako
פורסם:
תאונה אופניים חשמליים
תאונה אופניים חשמליים | צילום: Shutterstock, shutterstock
הקישור הועתק

לפני קצת פחות משנה יצא מ', נער כבן 16.5 מתל אביב, לנסיעה קצרה ברחבי העיר על האופניים החשמליים של אחותו. "הוא הגיע לצומת ועצר בתמרור עצור, אבל שדה הראייה לא אפשר לו לראות רכבים שמגיעים אז הוא גלש טיפה קדימה, ואז הגיעה מכונית שנסעה מהר ופגעה בו" מספרת סיגלית, אמו של מ', "הילד היה פצוע על הרצפה והנהג בקושי עזר לילד, רק הושיב אותו בצד, לקח ממנו את הפרטים, אמר שיקרא למשטרה ונסע משם". מ' התקשר לאמו והיא באה לאסוף אותו. "הלכנו למשטרה אבל הם לא הכירו את המקרה כך שלא היו לנו את הפרטים של הנהג הפוגע, ופשוט המשכנו הלאה. שלושה חודשים אחרי התאונה, קיבלנו פתאום מכתב מהביטוח שבו התבקשנו לשלם למעלה מ–20.000 שקל על הנזק שנגרם לרכב. מסתבר שהאיש תיקן את הרכב ונתן לחברת הביטוח את שמו של הבן שלי. לטענתו בני גרם לתאונה והם החליטו לתבוע".

סיגלית הייתה בהתחלה בהלם. כשהתעשתה, מחוסר ברירה, לקחה עו"ד אולם השופט לא קיבל את גרסת בנה והכריע לטובת התובע, בטענה שבנה לא עצר עצירה מלאה בתמרור עצור. השופט פסק ש-מ' נהג בחוסר זהירות והאשמה עליו, מה שמאלץ אותה לשלם כעת מעל 25,000 שקל אחרי הוצאות משפט ושכר עו"ד,. "מלבד התביעה היו גם הוצאות סביב הפציעה שלו והוא גם נשאר עד עכשיו עם כאבי גב שהביטוח מוכן לפצות רק ב-3000 שקל. התביעה רשומה על שמו והוא מרגיש ממש לא נעים עם כל הסיפור. הוא ילד טוב והוא רחוק מכאלה סיטואציות, ילד יכול להיות הכי זהיר שיש אבל בגלל שהוא על אופניים חשמליים, הוא עשוי להיפגע בצורה מסוכנת ובסוף גם להיתבע על זה. עכשיו לך תוכיח שזה לא אשמתו. אין מצב שהנזק לרכב הפוגע כל כך גבוה". אומרת האם.

אחת האופציות שעלתה מן המשפט היא להכריז על הילד כפושט רגל, כבר בגיל הזה, במידה וההורים לא ייקחו עליו אחריות, מה שלמעשה מחייב כעת את ההורים לשלם. אבל מה יקרה להורים שלא יכולים לשלם, ואיזו אחריות יש לנער אם החוק לא חייב אותו ללמוד את חוקי התנועה לפני שהוא רוכב על אופניים חשמליים?

"בתביעות נזיקין יש שני שלבים, הראשון הוא בדיקת האחריות, במידה והיא אכן קיימת. והשלב השני הוא גובה הנזק" אומרת עו"ד אביבית ביאנקו, עו"ד לענייני נזיקין. "ניתן לתבוע נזיקין בכל גיל, אולם להיתבע בתביעת נזיקין ניתן החל מעל גיל 12. לזה צריך להוסיף שבנסיעה על אופניים חשמליים אין חובה לביטוח. כלומר, אם אתה נער בן 12 ומעלה, שנסע בניגוד לחוק על אופניים חשמליים, (שכן התקנות החדשות מאפשרות נסיעה רק מגיל 16), ואין לך ביטוח, אתה חשוף לתביעות כאשר הילד עצמו יכול להיתבע, או אפילו ההורים על כך שלא השגיחו על מעשיו של הילד".

אופניים חשמליים - תאונות דרכים
"שלושה חודשים אחרי התאונה, קיבלנו פתאום מכתב מהביטוח" | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

עו"ד גואל ועו"ד ביאנקו ממליצים להורים שלא לקנות אופניים חשמליים לנערים ונערות מתחת לגיל 16, מאחר והתקנות אוסרות על ילדים בגיל זה לרכוב על אופניים חשמליים, אם הילד מעל גיל 16, ניתן לתבוע את הילד או ההורים על פיצויים בגין נזקים שנגרמו באשמת הנער, כאשר הדבר נכון גם לבוגרים. "חברות הביטוח כבר מציעות ביטוחים לנהיגה על אופניים חשמליים, אבל גם ביטוחים אלו תקפים רק מגיל 16 ולא לפני" אומר עו"ד גואל.

פרסומת

לתשומת לב הרוכבים: הקנסות יעלו מ-100 שקל ל-250 שקל

עו"ד שלומי גואל
עו"ד שלומי גואל | צילום: ליאת קוטנר

אחת הבעיות המרכזיות תהיה מן הסתם באכיפה של התקנות החדשות. לפי סקר שנערך על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ב-2015 עולה ששליש מהרוכבים על אופניים חשמליים היו מתחת לגיל 14 ועוד שליש מתחת לגיל 16. כיום אין עדיין נתונים רשמיים באם הנתון הזה נשמר, אולם מעדויות בשטח עולה תמונה ברורה שבה עדיין ילדים ונערים מתחת לגיל 16 נוהגים באופניים חשמליים, הרבה מההורים מציינים ש'אין להם ברירה' אלא לקנות לילדים אופניים חשמליים מאחר ולשאר הילדים הנמצאים איתם בכיתה כבר יש.

"הנוער מסכן את עצמו וגם את האחרים, הילדים הקטנים והנערים הצעירים אינם מכירים את הכוח של כלי הברזל המהיר הזה" אומר עו"ד אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס העוסק בענייני תעבורה.

עו"ד אביבית ביאנקו
עו"ד אביבית ביאנקו

עו"ד אלי אנושי
עו"ד אלי אנושי
פרסומת

עו"ד אנושי גם מוסיף ואומר כי ישנם אופניים חשמליים רבים שלאחר טיפול בחנויות הפזורות בכל רחבי המדינה מקבלים יכולות 'משודרגות', "הטיפול שגורם לאופניים להיות מהירים יותר הוא טיפול שניתן על ידי חנויות רבות וניתן לאכוף את הנושא מאחר ואופניים מהירים יותר עלולים לגרום לפגיעות קשות יותר לנוסע הלא מיומן, וגם לנוסע המיומן, אבל שוב, חסרה הרתעה. אם בית המשפט שלום ייתן קנסות בסך 50,000 שקל למי שמפר את החוק, והמשטרה תאכוף באופן מסיבי את עברות התנועה, אנשים יותר יירתעו מלעבור על החוק. אבל אין מספיק אכיפה והענישה חלשה".