אומרים שהכלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם, אבל עבור ג'ייסון ורמן בן ה-11 מבריטניה, כלבתו הנאמנה היא הרבה יותר מידידה. ורמן שסובל מלקות שמיעה חמורה המונעת ממנו לשמוע ולדבר, זקוק לויולט - כלבת לברדור שחורה, שמסייעת לו לתקשר טוב יותר עם בני המשפחה.

אין תמונה
צמודה אליו כל הזמן. ג'ייסון, ויולט ומישל

"החברה הכי טובה שלי"

ג'ייסון הוא אחד משמונה ילדים חירשים במדינה שזכו בכלבת תקשור מיוחדת מארגון צדקה שנקרא: "כלבים שומעים עבור אנשים חירשים". בראיון ל"סאן" הבריטי סיפרה אמו של ג'ייסון, מישל, על דרכי ההתקשרות עם בנה; "בכל פעם שאני רוצה להגיד לו משהו והוא לא נמצא בסביבה, אני כותבת לו פתק ומעבירה אותו באמצעות ויולט".

רוב האמהות יכולות לקרוא לילד שלהן שנמצא בחדר סמוך או בקומה אחרת, אומרת מישל, אבל ג'ייסון לא יכול לשמוע: "בדרך כלל אני כותבת לו עדכונים שגרתיים בנוסח: 'ארוחת הערב מוכנה' או 'בא לך לשתות שוקו חם?'. בתגובה, הוא כותב את התשובה, ושולח אותה חזרה עם ויולט", היא מסבירה.

ויולט צמודה לג'ייסון במשך רוב היום. בנוסף להעברת המסרים בין בני הבית, היא עוזרת לו לקלוט התרחשויות שקורות בסביבתו הקרובה, ומסמנת לו באפה כשמישהו קורא בשמו. "קשה לי להאמין כמה ויולט שינתה את חיינו", מספרת מישל, "ג'ייסון הרבה יותר שמח מאז שהיא הגיעה. קשה לנו לדמיין את החיים בלעדיה".

חירשותו של ג'יסון אובחנה מיד לאחר יום הולדתו הראשון, ולמרות שהוא החל בלמידת שפת הסימנים כבר בגיל 15 חודשים, היה לו קשה לתקשר עם הסביבה וליצור קשרים חברתיים. כשמישל שמעה על האופציה של כלבי תקשור לילדים חירשים היא קפצה על ההזדמנות בשמחה. היא, בתה איימי (14) ובעלה מרטין בל, השתתפו בקורס מיוחד שנמשך כשבוע, במסגרתו הם למדו כיצד לטפל בויולט ולאמן אותה.

"ויולט מעניקה לג'ייסון ביטחון. הוא הפך לילד חברותי יותר בזכותה", מסכמת האם בהתרגשות. גם ג'ייסון מרגיש כך: "אני אוהב את ויולט. לפני כן הייתי עצוב, ועכשיו אני שמח. אני משחק עם ויולט. והיא החברה הכי טובה שלי", רשם בפתק.

בעוד שההתקשרות בין ג'ייסון לבני המשפחה קשורה לרוב להתנהלות היומית, מדי פעם זוכה אמו של ג'ייסון למחווה מרגשת. לא מזמן היא גילתה שבתיק הקטן והסגול המשמש להעברת הפתקים, טמון פתק מרגש במיוחד בו נכתב: "אמא, אני אוהב אותך". "ג'ייסון בדרך כלל שולח מסרים בנושאים רגילים, אבל זה נהדר לקבל פתק כזה. יש לו משמעות רבה", אומרת מישל.

>> אמא, למה אני הכי נמוך בכיתה?