אין הורה טרי שלא מכיר את נוהל ויטמין D, שנכנס לחיינו עם לידת התינוק ומלווה אותנו לאורך כל השנה הראשונה. למרבה המזל, מדובר בנוזל שקוף, כך שיש לנו זמן סביר להתאמן עד שנצטרך להוסיף אליו את הברזל בגיל 4 חודשים ואז, איך נאמר, העסק כבר נראה אחרת לגמרי.

אז למה כל כך חשוב להקפיד על ויטמין D, מה התפקיד שלו, ואיך נוכל לוודא שהקטנטנים מקבלים מספיק ממנו? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, עם 5 עובדות חשובות על הויטמין החשוב הזה שמגיע אלינו מהשמש, אבל לא רק:

  1. ויטמין D חיוני לפעילות העצם; והוא בעצם זה שמגביר את ספיגת הסידן במערכת העיכול ומווסת את תהליך בניית העצם. אם חסר לנו ויטמין D בגוף, הדבר יכול להשפיע על איכות העצם ומצב כזה עלול להביא לסיכון מוגבר לשברים.
  2. והוא גם סופר חשוב למערכת החיסונית; אם חשבתם עד היום רק על ויטמין C בהקשר של מניעת מחלות, אל תשכחו את החבר D. ויטמין D נמצא בקו ההגנה הראשוני של מערכת החיסון וחוסר בו עלול להוביל לחוסר איזון בחילוף החומרים בעצמות ובשרירים, מה שעלול להביא לחולשה חיסונית ולהתפתחות דלקות וזיהומים. 
    תינוק אוכל -אמא בוחרת
    הוא משתלב במזונות חשובים | צילום: Marcy Maloy, GettyImages IL
  3. אנחנו מקבלים ויטמין D גם ממוצרי מזון שחשוב לשלב בתזונה; ביצים, כבד, שמן כבד דגים, דגים שמנים ועוד עשירים בוויטמין D. ב-100 גרם סלמון מבושל, למשל, ישנם למעלה מ-10 מק"ג ויטמין D ובכף שמן כבד דגים, שאת ההורים שלנו הכריחו לקחת בילדותם, ישנם למעלה מ-35 מק"ג. למזלנו, היום יש לא מעט מזונות אהובים וטעימים המועשרים בויטמין D, כגון מוצרי חלב שונים, גמדים לפעוטות, לחמים שונים ועוד, שגורמים לנו לברך שנולדנו בעידן הזה. רק בשביל לסבר את האוזן, ב"גמדים שלי" ללא תוספת סוכר, למשל, יש כ-3.7 מק"ג ויטמין D ליום, שמהווים 25% מהקצובה היומית לילדים בגילאי 1-8 (!) אז תסכימו שבאמת כל מה שנשאר לנו זה לברך.
  4. המנה היומית המומלצת מגיל שנה היא 15 מק"ג; מגיל שנה ועד גיל 70 אנחנו זקוקים לקצובה יומית של 15 מק"ג ומגיל 70 עולה המינון ל-20 מק"ג. עד גיל שנה נזקקים התינוקות למנה יומית של 10 מק"ג. 
  5. וכן, אחת ולתמיד: אנחנו מקבלים ויטמין D גם מהשמש; חשיפה לשמש היא המקור לייצור הוויטמין. אבל רגע לפני שאתם עולים על בגדי ים והולכים לייצר ויטמין, חשוב לזכור שעל מנת לייצר מספיק ויטמין D כתוצאה מחשיפה לשמש יש להיחשף בצורה נכונה, שכוללת 10 דקות באביב ובקיץ, חצי שעה עד שעה בסתיו, ושעתיים בחורף. חשוב שהחשיפה תהיה בשעות הצהריים, בחשיפה לא מוגנת של זרועות, רגליים ופנים. חכמים בשמש? ברור, אבל גם נחשפים מספיק על מנת שיהיה לנו יופי של ויטמין D.

 ייעוץ  מקצועי: רותי לטר RD, MSc  דיאטנית קלינית ומידענית רפואית.