דני בולר (צילום: אירית ויינשטיין)
דני בולר | צילום: אירית ויינשטיין

מחאת המורים בעיצומה ורבים מעובדי ההוראה מחשבים מסלול מחדש, אך דני בולר מתל אביב, 34, דווקא עזב לפני חודשיים את תחום ההייטק, אחרי שבע שנים שבהן פיתח תוכנה בסטארט אפ החינוכי נטורל אינטליג'נס, לטובת פול טיים ג'וב במשרת הוראה. "הרגשתי שאני צריך ללכת עם הלב, והלב שלי בחינוך", אומר בולר, "תמיד הייתי סביב עולם החינוך, ובארבע השנים האחרונות עשיתי את זה במקביל להוראה. לא יודע להגיד אם עזיבת ההייטק זו החלטה סופית".

בולר, נשוי ואב לתינוק, מלמד מתמטיקה וחשיבה יצירתית בגימנסיה הרצליה בתל אביב, והתלמידים מתייחסים אליו כאל סלב מן המניין, שכן חוץ מללמד הוא עוסק ביצירת סרטונים בטיקטוק ובניית תכנים "לשימוש עתידי". "ילדים עפים על זה שאני בטיקטוק", הוא אומר, "השיעורים שלי יחסית מפוצצים, מגניב אותם ללמוד אצל כוכב טיקטוק".  

"חשבתי שטיקטוק זה רק ריקודים"

כמו הרבה דברים טובים שקרו בתקופת הקורונה, גם הקריירה הוויראלית של בולר התחילה בגלל התפרצות המגפה. "כשהתחלתי ללמד בזום, הרבה תלמידים התקשו ללמוד מרחוק. התחלתי להכין להם מצגות במתמטיקה ביוטיוב וקיבלתי פידבקים חיוביים. ידידה אמרה לי שאפרסם אותם בטיקטוק כי כל הילדים נמצאים שם".  

בולר הניח שטיקטוק מסתכם בריקודים, אך גילה שם עולם שלם של תכנים. במקביל הפך לאב טרי, ולא הייתה לו עוד אפשרות להשקיע 24 שעות בהכנת מצגת. "התחלתי לדבר למצלמה במשך דקה על כל מיני נושאים לימודיים בצורה הכי פשוטה שיש, זה תפס ואנשים התחילו לשאול אותי שאלות כמעט על כל נושא אפשרי: מה אלכוהול עושה לגוף, למה הרצפה בבית קרה בחורף פחות מהקירות או מה באמת הסיכויים לזכות בלוטו בישראל".  

כך יצא שעמוד הטיקטוק של בולר, ask__dani, שצבר כבר יותר מ-134 אלף עוקבים ומיליוני צפיות, מתבסס על מה שהעוקבים שלו באמת רוצים לדעת: סרטונים על אבולוציה, אפקט החממה, הניסוי של מיליגרם, עובדות על שינה ואפילו על השתלת צואה. "לפעמים יש נושא בוער שבא לי לדבר עליו כמו חינוך או שכר המורים או הצעות שלי לייעול המערכת ואני עושה עליו סרטון, אבל רוב הסרטונים הם תשובות לשאלות של הקהל".

הסרטונים של בולר תפסו לא רק צעירים – לאחרונה הוזמן לנאום בוועדת החינוך בכנסת על מודל השכר הבעייתי של המורים, והוא מרואיין ללא מעט כתבות בגופי התקשורת השונים. ללא ספק, דני בולר הוא משפיען בכל קנה מידה. "מחזק אותי מאוד לראות שאני מצליח ומקבל פידבקים חיוביים, וזה בהחלט חיזק את ההחלטה שלי לעזוב את ההייטק ולתת יותר משקל לעולם החינוך. אני מרגיש המון גאווה, אנשים עוצרים אותי ברחוב ומבקשים סלפי. זה מצחיק אותי מאוד כי אני לא רגיל לזה, אבל יש לפרסום הזה גם היבטים לא חיוביים – אני מקבל נאצות וקללות, בעיקר כשאני מדבר על אבולוציה".

איפה ניכרת ההשפעה שלך על התלמידים שעוקבים אחריך בטיקטוק?
"הרבה עוקבים מגיבים ואומרים לי שבזכותי הרחיבו ל-5 יח"ל בפיזיקה או מתמטיקה או שבזכותי הם הולכים לאוניברסיטה. זו הייתה המטרה שלי. אני לא יכול ללמד פיזיקה בדקה אבל אני גורם להם לרצות ללמוד בעצמם, וכשאני רואה שזה אכן קורה, זאת הרגשה נהדרת".  

"אני מרגיש המון גאווה, אנשים עוצרים אותי ברחוב ומבקשים סלפי. זה מצחיק אותי מאוד כי אני לא רגיל לזה, אבל יש לפרסום הזה גם היבטים לא חיוביים – אני מקבל נאצות וקללות, בעיקר כשאני מדבר על אבולוציה"

מה גורם להם להקשיב לך?
"אני מדבר בשפה ברורה, תמיד נמנע מלהשתמש במילים גבוהות. אפשר ללמד כל נושא בשפת יום יום, ואני עושה את זה עם חיוך ואנשים אוהבים בדרך כלל לראות אנשים מחייכים".

מה התוכניות שלך לעתיד?
"אני רוצה לבנות הרצאות לקהל הרחב, לתלמידים וגם למבוגרים. כרגע אני מתמקד בסרטונים של דקה עד שלוש דקות וארצה להרחיב להרצאות של שעה. אני בונה ספרייה של סרטוני מתמטיקה מושקעים באולפן, ואני מקווה להתפרנס מזה ולעשות שיתופי פעולה עם גופי מחקר וחינוך. כרגע זה ממש בחיתולים. אנחנו חיים בעידן שבו כל הידע פתוח בפני כולם, רק צריך לרצות ללמוד".