אין תמונה
"נערה יקרה וחסרת מודעות שמתהלכת לך בתחתוני אקסטרה לארג', את אשמה". אמבר רוטשילד
גימיק חדש בשוק הצרכנות מצליח לעשות שמות: FIX, מותג הבית הצעיר של חברת דלתא המוכרת, מציע ללקוחות לבוא ולרכוש תחתונים ובגדים באריזות קטנטנות של אוכל, כפי שמוכרים מזון במקררים גדולים בפיצוציות ומרכולים. אמבר רוטשילד, בת 18 מראשל״צ ואושיית פייסבוק פופולרית, נתקלה במקום, וכאשר גילתה שהבגדים שבתוך אריזות המזון הם במידות זערוריות בלבד, קפצו לה שתי מילים לראש: הפרעת אכילה.

"לא יכולתי שלא לחשוב מה נערה מלאה, בגיל הרגיש והפגיע הזה כל כך, חושבת לעצמה כשהיא קוראת כתבה כזו", אומרת לנו אמבר, תלמידת י"ב, מתנדבת בקרב הקהילה האתיופית ופעילה ברשתות החברתיות. "זו לא רק ההחלטה שלא למכור את המידות האלה; אלה גם אימרות המנכ"ל שהתלוו אליה, והמסר הבעייתי כל כך שהיא שולחת לנערות: רזות - כן, מלאות - לא. כולנו מכירים את המדיניות הזו על בשרנו. עודף משקל הוא מושא ללעג בכל מקום, בייחוד בקרב תאגידים כאלה. וזה היה מבחינתי הקש ששבר את גב הגמל. לא ייתכן שניתן לתאגידים שמגלגלים מיליונים בשנה להכתיב לנו מציאות כזו ולהשפיל קבוצות שלמות של נערות. זה באמת לא ייתכן".

רוטשילד השתמשה בכלי המשפיע שבידיה, פייסבוק, והעלתה מכתב פתוח וחד לחברה, בו חשפה, בין היתר, כי היא כותבת כמי שסבלה בעצמה מהפרעות אכילה. המכתב דורש מהציבור שלא לתת יד למדיניות החמורה שבמסגרתה לא מציעה החברה מידות גדולות בכלל, אבל מידות קטנות יש בשפע, ומבקש מהציבור להדיר רגליו מהמקום בשם הנערות הצעירות שאחת מכל עשר מהן צפויה לפתח הפרעת אכילה, בעקבות דברים כאלה בדיוק. הפוסט שותף 3,345 פעמים נכון לכתיבת שורות אלה, זכה ל-10,315 לייקים ביממה האחרונה, וגרר תגובות רבות מכל הסוגים. 

אין תמונה
הגימיק מגניב, המדיניות פחות. FIX
"התגובות היו לכאן ולכאן, כמו תמיד", אומרת לנו אמבר. "היו כמה שריגשו אותי מאד, כמו נערות שסיפרו על הפרעות אכילה שהן נגמלות ממנה כיום, אמרו שהן מסכימות איתי והודו לי על המאבק הקטן הזה. ידעתי שמלכתחילה זה עבורן - לכן התגובות השליליות לא עמדו מול עיניי. כל מי שטען שהגזמתי, הוא אחד, שבעיניי, פשוט לא חווה מעולם דיכוי והשפלה כאלה".

"אני גר בנס ציונה, יש הרבה פחות ילדים שמנים"

"אחלה גימיק, באמת", כותבת רוטשילד בפוסט הנפיץ. "ואם הייתי מוכנה להשקיע 25 שקלים מופקעים על יחידה אחת של תחתונים, אולי גם אני הייתי קונה מכם, אבל זה כבר לפעם אחרת... 'אנחנו רוצים ללכת עד הקצה', הצהיר המנכ"ל שלכם. 'יהיו לנו בגדים במידה אקסטרה אקסטרה אקסטרה סמול', הסביר...
'יהיו גם מידות גדולות?' שאלה המראיינת בתגובה, 
"עד לארג'", השיב המנכ"ל שלכם.

"כשנשאל המנכ"ל שלכם, אגב, למה מלאי המידות שלכם עוצר בלארג' ולא מעניק מקום למידות גדולות - השיב, לדבריו, שפשוט 'אין הרבה נערות כאלה'. אתם מבינים, על פי תפיסת העולם של אדון מנכל, אין הרבה נערות במידות אקסטרה לארג', ובכלל, גם אם ישנן - הן לא מספיק כדי שיראו אותן. 'אני גר בנס ציונה, יש הרבה פחות ילדים שמנים. יש להם מודעות הרבה יותר גדולה', הוא מוסיף. כן. כי השמנה היא, פשוט, עניין של מודעות. לא של חברה, נסיבות חיים, קושי אין-סופי בלהילחם בזה או סתם גנטיקה, מודעות.

אין תמונה
הגימיק מגניב, המדיניות פחות. FIX
"אז, את מבינה, נערה יקרה וחסרת מודעות שמתהלכת לך בתחתוני אקסטרה לארג', את אשמה'... חבל. אנחנו חיים בעולם בו מידה XXXS היא נורמה וXL היא חריגות. ואת, נערה יקרה וחסרת מודעות, את חריגה...אבל אל תדאגי. שנה אחר כך, כשתביטי בעצמך במראה ולעולם לא תוכלי לקבל את הנשקף ממנה - תזכרי להודות לחברת פיקס היקרים על העבודה המצויינת שעשו בלהכניס לך קצת מודעות. לפחות זה.

* מרשת FIX נמסר: "המותג החדש FIX פונה לקהל צעירות בגילאים 17-25 בטווח מידות XS-XL. כחלק מהמענה לצרכי הלקוחות השונים מציע המותג גם מידות קטנות שלXXXS  לנערות צעירות (במעבר בין ילדה לנערה). אנו מזמינים כל אחת מ- 6 חנויות המותג להיווכח כי ניתן בהחלט להשיג מידות XL ומדגישים כי איננו מעודדים בשום פנים ואופן את הטענות שהועלו, אנו מתנצלים אם הדברים פורשו אחרת".

>> ספיישל שבועות: כך תעשו את הזר המושלם צעד אחר צעד