גזר נפלא לעור הפנים. אבל לא מצוין (צילום: istockphoto)
מי רוצה שפם גזר? | צילום: istockphoto

הילד שונא לאכול עגבניות? נסו להמציא להן כינוי מקורי ומצחיק. מחקר אמריקני חדש קובע ששמות מגניבים לירקות יכולים להשפיע על מדד הפופולריות שלהם בקרב ילדים. לטענת החוקרים, לשמות יש גם השפעה על המשך הרגלי האכילה של הילדים.

שם לכל ירק

המחקר שנערך על ידי קרן רוברט ווד ג'ונסון, הוצג בכנס השנתי של אגודת התזונה של מערכות החינוך בוושינגטון הבירה. עורכי המחקר סיפקו ל-186 ילדים בני ארבע גזרים פשוטים לארוחת הצהריים. ביום שלמחרת, נתנו המדענים לילדים את אותו הירק, אבל קראו לו בשם "גזר - עיני רנטגן". התוצאה: הילדים אכלו כמות כפולה של גזר. 50 אחוז מהזאטוטים המשיכו לאכול את הגזרים בשמחה בימים שלאחר מכן, גם כשלא ניתן להם שם מיוחד.

"שמות מגניבים יכולים להפוך את האוכל למגניב", אמר עורך המחקר ברין וונסינק מאוניברסיטת קורנל, "זה עשוי להיות 'אפוני עוצמה' או 'עצי ברוקולי דינוזאורים'; הילדים סבורים ששמות כיפיים הופכים את חווית אכילת הירקות לכיפית".

ראש צוות החוקרים מוסיף שהטעם ממשיך להיות "מגניב" גם ביום שלמחרת, ושגם מבוגרים מפתחים תיאבון לכינויים מסוימים. למשל, תפריט במסעדה שכינה מנה פשוטה של פירות ים בשם "מעדן פירות ים איטלקי", הוביל לכך שהדרישה למנה עלתה ב-28 אחוז. 12 אחוז מהסועדים ציינו שהם התרשמו מאוד מהשינוי בטעם - שלמעשה, לא השתנה כלל. "אותו המזון עם ציפיות שונות גורם לחוויה שונה", אומר וונסיק.

המומחים בטוחים שטריק השמות יעבוד על הילדים גם בבית. אחד המומחים שניסה את השיטה בבית, דיווח: "ניסיתי את זה עם הילדים שלי בבית - כל מה שהדליק להם את הדמיון - הדליק להם את התיאבון".