גננת העבירה לילדים מפגש בנושא יום העצמאות ושאלה אותם: "מה זו מדינה עצמאית?". ילדה אחת ענתה ללא היסוס: "מדינה שמתלבשת לבד". עצמאות היא מרכיב הכרחי בביטחון עצמי ובדימוי עצמי חיובי. זו היכולת לראות ולהבין את דרישות המציאות, ותחושת המסוגלות לבצע את המשימה. כשאדם מחובר ליכולת שלו, אין בו פחד. עצמאות כוללת גם את היוזמה והיכולת לפעול מבפנים, לא בגלל שאומרים לך ולא רק מתוך אילוץ אלא מתוך מחויבות ותשוקה להתפתח, להרגיש את היכולת ולתרום לאחרים.

ילד שלא מחונך לעצמאות יהיה ילד שיתקשה להתמודד בצורה טובה עם משימות החיים, ויהיה תלוי באחרים במידה רבה. אדם לא עצמאי יחפש על מי להיתלות ואת מי להאשים, לא יהיה מסוגל לנצל הזדמנויות, ולא יוכל להיות מאושר, מפני שאושר הוא תוצר לוואי של מימוש יכולות ועשייה משמעותית. שני אלה דורשים עצמאות.

בין העומסים, הקשיים והמשברים של חיי היום יום, הורים לא תמיד מוצאים זמן למחשבה מה יכין את הילד שלהם לעתידו ולחייו. אנאבלה שקד, מרצה בכירה במכון אדלר וליאת זלצר, מנחה ומדריכת הורים, מעניקות לכם שיעור חשוב: איך לגדל ילדים לעצמאות? 

ביטוי עצמי

תנו להם את החופש לבטא את רגשותיהם. מותר לילדים לכעוס עליכם, אבל כמובן שאסור להם להרביץ או לזרוק עליכם חפצים. חשוב לווסת את התנהגותם אבל לא לשלול מהם את ביטויי הכעס, הרגש והגעגוע. תנו להם להיות אנשים חופשיים ולהביע את מה שהם חושבים ומרגישים, כל עוד הם לא פוגעים במישהו בדרך.

זמן עם עצמם

כבר כתינוקות כדאי לתת להם להיות קצת עם עצמם, ואז לגשת אליהם ולתת להם פידבק על כך. לרוב אנו ניגשים אליהם כשהם במיטה או בעריסה רק כשהם בוכים ואז הם לומדים שכדאי לבכות, אך כאן מתרחשת למידה שונה, הם לומדים להיות בעצמם. כשיהיו מבוגרים יוכלו להיות עם עצמם מבלי להרגיש מסכנים או דחויים.

חשיבה עצמאית

עודדו אותם להביע את דעותיהם. מה את חושבת על הסרט המצויר שראית? מה דעתך על הדמות הזו? כל מה שיכול לטפח מחשבה עצמאית. ברגע שהם מביעים עמדה, הקפידו לכבד אותה, לציין שזה מקורי או מעניין, גם אם אינכם מסכימים איתם.

הקשבה

בדרך  זו הם ילמדו שיש להם מקום בעולם, ושמה שיש להם להגיד הוא בעל משמעות וחשיבות. אפשר לשקף במילים שלנו את מה שהם אומרים ודרך זה להעצים אותם. לאפשר להם להעלות קשיים ולהתמודד איתם בעזרתנו.

עוד כתבות בערוץ בית ומשפחה:

מה ילדים יכולים לעשות בעצמם בכל גיל?
פענוח ציורי ילדים: איך מגלים קשיים בעצמאות?
בגן, במטבח ובזמן משחק: איך מעודדים ילדים לעצמאות?

שיעשו משהו בשבילכם

אתם תמיד מכינים, קונים, ועושים כמה שיותר. בקשו לפעמים מהילדים שיעשו בשבילכם, ולו את הדבר הקטן והפשוט ביותר, כמו להכין לכם כריך או קפה, לקנות משהו כשהם חוזרים מבית הספר (בהתאם לגיל כמובן) או להביא משהו מהחדר הסמוך.

תרומה למשפחה

גם כשהם קטנים, תנו להם להפעיל את מכונת הכביסה, לעזור בקיפול הבגדים, להשקות עציצים, לסייע לכם בהכנת האוכל או סידור השולחן. לוו אותם, כמובן, בכל מה שדורש השגחה. כשהילד גדל הוא יכול לבחור מטלה אחת שהוא עושה בבית באופן קבוע.

ילדה משחקת בארגז חול עם אמא שלו (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
תנו להם לשחק גם לבד (אילוסטרציה) | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
היום שהיה

כאשר הם הולכים לישון, סכמו להם את היום שעבר עליהם. הדגישו מעשים טובים שעשו היום, מעשים של עצמאות ותרומה. אמרו להם שאתם גאים בהם ושהם צריכים להיות גאים בעצמם. תנו להם את התחושה של מסוגלות גבוהה, כך הם ילמדו שעצמאות היא ערך.

אל תעשו במקומם

אל תעשו דברים במקומם, במיוחד שום דבר שהם יכולים לעשות לבד. אם הם לא יכולים עדיין לעשות משהו, למדו ואמנו אותם: להתלבש ולהתרחץ בגיל שנתיים, לאכול בעצמם או להוריד את הטיטול כבר מגיל שנה פלוס. תנו להם משובים חיוביים, זה מה שיעודד ביטחון עצמי ודימוי עצמי גבוה. ילד שעושים עבורו הכול לא חושב שהוא מסוגל.

תנו להם להיות מי שהם

כדי שאדם יהיה עצמאי ברוחו ובמעשיו, צריך להתייחס לאיכות ולייחודיות שלו. הפסיכואנליטיקאי ארנסט בייקר אמר שהורים צריכים למצוא את הייחודיות הקוסמית של הילד שלהם ולספר לו עליה, כי היא נסתרת. שימו לב לכישרונות ולתכונות הייחודיות של ילדכם. במסגרות כמו בית ספר לעיתים הנטייה היא להתיישר עם הזרם, אך אם תעזרו לו להתפתח בתחום שמייחד אותו, כמו ספורט או ציור, אם תקדמו אותו ותאמינו בו, תהיה לו החירות להיות מי שהוא.

לא לתת פתרונות

כשמתעוררות בעיות כמו ילדים שרבים ביניהם, אל תהיו השופטים והיועצים. במקום להגיד שישחקו בתורות, או שאחד מהם צריך לוותר לשני, שאלו אותם: איך לדעתכם ניתן לפתור את זה? גם כשהם מתלבטים לגבי משהו, עדיף לא לתת להם תשובות מוכנות אלא לכוון אותם, לשאול שאלות פתוחות. למשל, במקום להגיד לילדה שבגד אחד עדיף על האחר, לשאול אותה לפי מה חשוב לה להחליט? לא תמיד חייבת להיות לכם תשובה, אפשר גם להגיד שאתם פשוט לא יודעים.

ייעוץ מקצועי:

ליאת זלצר, מנחה ומדריכת הורים, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית

אנאבלה שקד, מרצה בכירה במכון אדלר ויוצרת סדרת ההרצאות "המדריך המעשי להורה העסוק"

>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" כבר הצטרפתם?