מלבד היותה אזור הפסקה ומשחק, חצר גן-הילדים היא מרחב שלם של הזדמנויות ללימוד ולהתפתחות רגשית וקוגניטיבית. ילד בגיל הגן לומד דרך התנסות חושית ופעילות אקטיבית. באמצעות מפגש עם מגוון גירויים, הוא בונה לעצמו את עולם המושגים ומטעני הידע האישיים. 

בעבר, חצרות גן הילדים היו בטבע והילדים יכלו ליהנות מהיתרונות הטמונים בכך, אך כיום בשל הצפיפות יותר ויותר גני ילדים מקימים חצרות משחקים פנימיים, בתוך מבניים ועושים שימוש אך ורק במשחקים תעשייתיים.

"טבע הדברים" היא חוברת הדרכה עיצובית (Design Manual) אשר עיצבתי במסגרת פרויקט הגמר שלי כסטודנטית לעיצוב תעשייתי מכליל בחוג ע"ש דן לעיצוב יצירתי למין האנושי במכללה האקדמית הדסה. החוברת מיועדת לאנשי חינוך, גננות וגננים, מעצבים ומתכננים והיא מספקת כלים מעשיים להפיכת חצר הגן למרחב המאפשר התנסות, משחק ולמידה דרך גריה חושית ומגע עם הטבע.

צמחייה, חומרים, בעלי-חיים, עונות השנה וגרמי השמיים – כל אילו נכללים כחומרי גלם להטמעה בחצר הגן. דרך ניתוח של הערכים השונים הגלומים בהם, ניתנת הדרכה ליצירת מרחב החושף את הילד לגירויים רבים ומגוונים, מעורר סקרנות, ומזמן אינטראקציות בינאישיות.

הנה 10 המלצות לשדרוג חצר גן הילדים במטרה להעצים את הילדים בשלב החשוב והמשפיע ביותר על התפתחותם ולתת השראה והכוונה ליצירת סביבה המעודדת רגישות, סבלנות, סקרנות, דעתנות ויצירתיות:

  1. אל תאמרו חצר אלא גינה.
    חצר משמעותה שטח לצד מתחם של מבנה או מגרש ואילו גינה היא בהכרח שטח אדמה בו מטפחים ומגדלים צמחיה חיה. השאיפה שלנו היא להקיף את ילדנו בטבע חי ומלבלב המביע את הצמיחה הטבעית של הילד.
  2. ילדים שמשחקים בסביבה טבעית לומדים לשחק מחומרים טבעיים מזדמנים המאפשרים לילדים ליצור מתוך דמיונם ומעוררים את החושים השונים. למשל, כאשר משחקים בעלים של עץ אחד, כל עלה שונה במקצת, לכל ענף עובי ומרקם קצת אחר. משחק כזה תורם לפיתוח הדמיון ומאפשר ביטוי עצמי נרחב, יצירת עולם שלם של דימויים ופתרונות מתוך עולמו של הילד.
  3. בטווח שבין הטבעי לסינטטי ניתן לציין את ערך ההשתנות שבטבע. הריחות, הצלילים והמרקמים כמזמני גירויים חדשים בכל עונה ועת, מעוררים את סקרנותם של הילדים ומקנים ידע חדש.
  4. על גינת הילדים להכיל מגוון גירויים סביבתיים המפעילים את כל חושיו של הילד - ריח, שמיעה, מגע, ראיה ואפילו טעם.
  5. גינת ילדים עם מגוון עצי פרי וסרק ושיחים ריחניים יכולה להעצים את מרחב הלמידה של הילד ולחשוף אותו לעוד ריחות טעמים ומרקמים. עץ פרי ההדר יניב פירותיו בחורף, הגננת תוכל לספר עליהם ויחד עם הילדים לקטוף ולטעום. עץ נשיר, יפזר בסתיו על קרקע הגינה עלים צבעוניים איתם הילדים יוכלו לשחק.
  6. שבילים מאפשרים תנועה מרבית. ילדים נמשכים לשבילים מפותלים ואוהבים לרוץ ולשחק לאורכם.
    המיכל הדומם (צילום: שחר רגב, נועה כהן צמח)
    צילום: שחר רגב, נועה כהן צמח
  7. גידול של בעלי חיים קטנים בסביבת חצר הגן מאפשר חשיפה בלתי אמצעית של הילד מול בעל החיים. הילד צופה ועוקב אחר בעל החיים ומקומו הטבעי בחוץ, לומד את צרכיו וכיצד ניתן לטפל בו, מגלה אחריות ומלווה תהליכים וצורות חיים.
  8. גידול והנבטה של מגוון גלעינים, קטניות, וצמחים מאפשר לילדי הגן לגלות סבלנות וסקרנות. הילדים מלווים תהליכים מתמשכים וארוכים שלפעמים אף נכשלים. הם נחשפים לגילוי שבבקיעת גלעין ולומדים כיצד חלק מתוך פרי הופך לצמח שעשוי להניב פירות חדשים.
  9. חצר גן ורסטילית תוכל להתאים את עצמה לכל עונה בשנה ולאפשר לגננת לבחור בכל זמן נתון אילו תכנים להעביר ובאילו אמצעים להשתמש ללא אף מגבלה.
  10. כל אחד יכול. בכל מיקום, אזור גיאוגרפי, גודל וצורת מרחב. המטרה היא לאתר את האזורים הטבעיים והאלמנטים החיים שמאפשרים את העצמת החישה אצל הילד ולפעול בכדי להעצים אותם, ולהדגישם במרחב הגן.

הכותבת היא: סטודנטית לעיצוב תעשייתי מכליל בחוג ע"ש דן לעיצוב יצירתי למין האנושי במכללה האקדמית הדסה. את "טבע הדברים״, חוברת הדרכה עיצובית (Design Manual) היא עיצבה  במסגרת פרויקט הגמר שלה