נערה עם טלפון סלולרי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ספרים זה כזה פאסה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
האף של הילד קבור דרך קבע בתוך מסך הסמארטפון? הוא מתכתב עם חבריו בשפה שלכם נראית כמו דיאלוג של האדם הקדמון? אתם לא מבינים מה הסיפור עם כל ה-LOL וה-OMG וחוששים שילדיכם עומדים לצאת אל החיים כשהם חסרי כל יכולת ורבלית סבירה? ובכן, מחקר בריטי חדש שבחן את הנושא לעומק מעניק צפירת הרגעה ללא מעט הורים, ואומר: לא רק שהטקסטינג אינו מזיק, הוא אף משפר את יכולות הכתיבה והביטוי של הילדים.

קיצורי הטקסט מקלים על הקריאה

הדו"ח הרשמי בנושא, שמו "מהן ההוכחות המחקריות בנוגע לכתיבה?" מטעם משרד החינוך הבריטי, שיצא לבדוק את השפעות הטכנולוגיה על כתיבת הילדים היום, קובע כי שליחת הודעות טקסט, כתיבת בלוגים ושימוש ברשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר - משפרים את השליטה בכתיבה אצל צעירים. הדו"ח אף קובע בהחלטיות כי "בעלי בלוגים ותלמידים אשר משתמשים ברשתות החברתיות נמצאו ככותבים טובים יותר משמעותית אל מול חבריהם אשר אינם פעילים במדיות אלה".

במסגרת המחקר נאספו נתונים מחמש כיתות של בני 10-12 מרחבי בריטניה, והחוקרים בדקו במיוחד האם אותם קיצורי טקסט שגורים אצל ילדים, טעויות מכוונות שכאלה, משפיעים על יכולת הכתיבה, ומצאו כי ההפך הוא הנכון.

"המחקר מצא עדויות רק לקשרים חיוביים בין הקיצורים לבין יכולת הביטוי, נמצא שהשימוש בהם דווקא מקל על הקריאה של הילדים", כתבו החוקרים בדו"ח. "אלה שהשתמשו בקיצורים קראו את אותן מילים במצבן המקורי בזריזות רבה יותר, וקראו מהר יותר באופן כללי. יכול להיות שזה כי מי שמשתמש בקיצורים לומד את הסאונד של המילה ומפרק אותה להברות, ובכך מבין טוב יותר מבנה של מילים. מודעות פונולוגית נדרשת לכך".

מעניין לגלות שלמרות שמרבית הילדים כיום מבצעים את מרבית הכתיבה שלהם באמצעים טכנולוגיים כאלה ואחרים, חלקם הגדול לא מתייחס לפעולות אלה כ'כתיבה'. 60 אחוזים מהם עוד מאמינים שפעולת כתיבה אמיתית נעשית כשעט פוגש נייר. בכל זאת, יהיה תמים להאמין כי אין לעניין השפעה על הכתיבה מחוץ למדיה הדיגיטלית, ובאמת 22 אחוזים מהילדים אמרו שמדי פעם משתרבבים להם לכתיבה הרגילה קיצורים והשמטות אותיות וסימני פיסוק. כל זה צפוי, בעיקר בהתחשב בכך שכמויות הודעות הטקסט הנשלחות רק עולה ועולה בעוד כמות השיחות הקוליות יורדת, והבריטי הממוצע שולח כיום כ-200 הודעות בחודש. 

"בהחלט נהוג כיום לדרבן את הילדים לכתוב בלוגים", אומרת היועצת החינוכית רותי רשף. "בדיוק כפי שבעבר הורים דחפו את ילדיהם לכתוב יומן אישי. מדובר בכלי שמאוד משפר את יכולות הביטוי ומסייע לילדים לעבד חוויות רגשיות. כיום, עם כל המדיה החדשה והעובדה שמה שנכתב נעשה לעיני כל, יש לדאוג, לפי דעתי, לדברים אחרים כמו התנהלות הילדים במרחב האינטרנטי ולדאוג שהם בטוחים בו, חשוב לוודא שההורים בשליטה לגבי מה שמתחולל בתוך הטלפון החכם הזה. הידרדרות השפה של הילדים נראית לי פחות מטרידה, ומנסיוני, עברית טובה תגיע מקריאה מרובה בספרים, ולא משנה כמה הודעות סמס ישלח הילד".

>> מי קוראים יותר ספרים, בנים או בנות?