שרון (שם בדוי, השם האמיתי שמור במערכת), תלמידת כיתה יא' בכפר סבא, לא מסוגלת לכתוב כיוון שהיא סובלת מסתמונת נדירה. משרד החינוך מאפשר לה להשתמש במחשב בכל הבגרויות, פרט לאחת – הבגרות במחשבים.

שרון לומדת זו השנה השנייה במגמת הנדסת תכנה. הבגרות במגמה מורכבת מחמש יחידות לימוד במבחן בגרות וחמש יחידות נוספות בצורת פרויקט. במאי הקרוב היא אמורה לגשת לבחינת הבגרות במקצוע.

שרון  סובלת מתסמונת רקמות חיבור תורשתית ונדירה בשם אלהרס דנלוס הגורמת לבעיות רפואיות רבות ומגוונות ובראשן פריקת מפרקים רבים בגוף באופן יומיומי, כאבים כרוניים וחולשה. במילים פשוטות: שרון לא יכולה לכתוב כי אצבעות הידיים שלה מתפרקות. התסמונת מקשה על התנהלותה היומיומית, על תפקודה המוטורי וכמובן על מצבה הרגשי עקב התמודדות יומיומית עם כאבים.

משרד החינוך הכניס בשנה האחרונה את התסמונת לרשימת הלקויות הפיזיות והתסמונות שמזכות במענים מותאמים. שרון עברה השנה ועדת אפיון וזכאות, ואושרו לה התאמות אשר יאפשרו את נגישותה לבגרויות השונות. אחת ההתאמות המרכזיות, אשר מהווה עבורה צורך ממשי, היא הקלדה של התשובות במבחנים. שרון לא מסוגלת לכתוב בכתב יד מכיוון שכתיבה ממושכת גורמת לה לפריקה של אצבעות הידיים ולכאבים. לכן, אכן אושרה לה הקלדה בבגרויות. אבל המקצוע היחיד בו לא מאושרת הקלדה הוא דווקא המקצוע שבו היא לומדת 10 יחידות לימוד, וזאת מסיבות טכניות מכיוון שמערכת i-test שבה מתבצעים המבחנים אינה מותאמת לבגרות זו.

"רק בשבוע שעבר היה יום המחלות הנדירות, אבל פה בבית ההתמודדות היא יומיומית" אומרת תמי, אמה של שרון. "פתרון של בחינה בעל פה אינו אפשרי הן מאופי המקצוע וגם כי שרון סובלת מאילמות סלקטיבית  ולכן אינה מצליחה לדבר מול בוחן. אין לנו ספק כי במחשבה משותפת אפשר למצוא פתרון טוב שיאפשר  לגשת לבגרות במחשבים ולהקליד את התשובות".

תמי מדגישה שהתיכון שבו לומדת שרון עושה מאמצים לספק לה את כל ההתאמות הנדרשות כדי שתעשה את המבחן. בית הספר פנה לוועדת חריגים, וגם המשפחה פנתה לאגף הבחינות של משרד החינוך. "אני לא מבינה איך אין מענה ומדוע מתעלמים מאיתנו. אני כותבת מכתב. הייתי מצפה שנקבל מענה. המערכת פשוט מתעלמת. הם עונים שהם  ידונו בהקדם ניתנת לבית הספר כבר מספר חודשים. בינתיים אין תשובה כבר מספר חודשים. לא מאפשרים לילדה נכה לגשת לבגרות".

למעשה, שרון לומדת את תחום הבינה המלאכותית. חמש יחידות הן פרויקט שמוגש בכיתה י"ב (ומתבצע על מחשב), וחמש יחידות נוספות הן בחינת הבגרות במחשבים, במסגרתה נדרשים התלמידים לכתוב קוד. אלא שדווקא כאן נדרשים התלמידים לכתוב את הקוד על נייר.

"בעצם מה משרד החינוך אומר לבת שלנו שהיא לא יכולה לגשת לבגרות כי היא לא יכולה לכתוב. התלמידים שצריכים לכתוב את הקוד כותבים על מערכת מסוימת והמערכת הזו לא מותאמת למבחן במחשבים. במקצוע המחשבים אין אפשרות להקליד במחשב את המבחן במחשבים. זה נופל על משהו טכני כי מערכת הזו לא מותאמת לבגרות הזו. כל התלמידים בבגרות במחשבים עונים על דף ועט  ובשנת 2022 זה נשמע לנו כבר לא הגיוני".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "אגף הבחינות במשרד יפעל למציאת פתרון עבור התלמידה, התואם לתנאי הבחינה".