בחורה, ילד וילדה שוכבים על הרצפה מול מחשב (צילום: jupiter images)
חושבת שאת מגניבה? תחשבי שוב | צילום: jupiter images

אם להורים שלכם יש פרופיל פייסבוק, אתם ודאי רגילים להסיט את עיניכם לכיוון השני כדי לא לראות אותם חולקים לינקים, מעלים זכרונות ומסתחבקים עם חבריהם הוירטואליים. אבל רגע, חלק מכם כבר הורים בעצמכם, ואולי אפילו הורים לדרדקים שכבר יודעים לעשות לייק. אם זה המקרה – כדאי שתשימו לב לזה: מחקר של אוניברסיטת גולף בקנדה מראה שהורים, בדיוק כמו ילדיהם, עשויים להתנהג בפייסבוק כמו מתבגרים תאבי תשומת לב. אבוי לבושה: מסתבר שגם הורים רוצים להיות פופולריים בכל מחיר ומוכנים לשם כך לשתף יותר מדי מידע אישי מבלי לחשוב על ההשלכות.

ילדים מודעים יותר להשלכות של חשיפת מידע אישי

המחקר, שיפורסם בכתב העת "פסיכולוגיה חברתית ומדע אישיותי", מראה שהשפעת הרשת החברתית אינה תלויית גיל. "פייסבוק אינה תופעה השמורה לצעירים", מבהירה ד"ר אמילי כריסטופילד, הפסיכולוגית שניהלה את המחקר. "הסביבה הווירטואלית משפיעה על אנשים בכל הגילאים, וגורמת להורים ולילדיהם לחשוף על עצמם דברים שלא היו חושפים בסיטואציות חברתיות רגילות".

במחקר השתתפו 285 איש בגילאי 19 עד 71, ו-288 צעירים בגילאי 9-18. למרות שממשק פייסבוק דורש שילדים מתחת לגיל 13 לא יורשו לפתוח חשבון, יש כיום כ-7.5 מיליון משתמשים מתחת לגיל זה. על פי תוצאות המחקר, הצעירים אמנם חלקו יותר דברים אינטימיים על עצמם, אבל רק מפני שבילו יותר שעות ברשת החברתית, ולא מסיבות הכרוכות בשמירה על פרטיות או בגבולות ששמו לעצמם. בממוצע, בילו הצעירים כ-55 דקות יומיות מול פייסבוק, והמבוגרים – 38 דקות.

להפתעת החוקרים, דווקא הצעירים היו מודעים יותר להשלכות האפשריות של שיתוף מידע בפייסבוק מאשר המבוגרים. ככל שבילו בני שתי הקבוצות יותר זמן ברשת, כך חלקו יותר מידע, וככל שחלקו יותר מידע, כך נעשה להם חשוב יותר לקבל פידבק ולהרגיש אהודים ושייכים.

"מצאנו שהצורך בפופולריות גורם לאנשים לחלוק אינפורמציה. השהות בפייסבוק מצריכה שיתוף תמונות, מידע אישי ולקיחת חלק בדיונים. האנשים הפופולריים ביותר בפייסבוק הם אלה שהאישיות הפייסבוקית שלהם פעילה במיוחד, ויוצרת אינטראקציה תמידית. המסקנה היא שפופולריות דורשת חושפנות, ואנשים שזהו ערך חשוב להם יקריבו את הפרטיות שלהם בלי לחשוב פעמיים, ויוותרו גם על ההגנות הבסיסיות ביותר שפייסבוק מציעה לגולשיה על מנת למשוך אל זהותם הוירטואלית כמה שיותר פעילות", אומרת כריסטופילד.

"עבור חלק מהאנשים, מדובר במציאות חברתית של ממש, ולכן חשוב לחקור את הנושא הזה היטב. דברים שבעבר היו פרטיים מוצעים עכשיו לעיני כל, וזהו שינוי אמיתי בצורה בה אנו מתפקדים חברתית", היא מוסיפה.

"מודל לא טוב לילדים"

"זה מאוד נכון שהורים מתנהגים ברשת החברתית בדיוק כמו הילדים, ואצל הורים בעלי פרופיל בפייסבוק, לרוב מדובר בכרטיס ביקור שמראה לכולם את חייהם ומשוויץ בהם," אומר גדי רוזן, מאמן משפחתי, אישי וזוגי. "אני לא רואה בזה סכנה אמיתית, להורים או לילדיהם, אבל מדובר במודל לא טוב עבור הילדים שיוצר הכנה לרצון להשתתף בתכניות ריאליטי, וערך הפרטיות פשוט הולך לאיבוד.

"הורים שמשתפים בהגזמה, ומכניסים את כולם לתוך חדר השינה שלהם ושל ילדיהם מעניקים דוגמה ערכית בעייתית. יש פה היסחפות לתוך חברויות שאינן אמיתיות, קצרות, שטחיות ולא אישיות. אנחנו צריכים לדעת, בתור מבוגרים, שחברות אמיתית היא משהו אישי מהלב, ולא נוצרת בעקבות שיתוף תמונות. חשוב שגם הילדים ילמדו את זה".

מחקר אחר, שגם הוא יצא השבוע, הראה שההורים אמנם מבלים זמן לא מבוטל בפייסבוק, אבל זה גם, בין היתר, על מנת לרחרח אחר ילדיהם ולוודא שהפעילות הוירטואלית שלהם מקובלת עליהם. על פי סקר של חברת האנטיווירוס הבריטית 'בולגארד', שראיין 2,000 משתמשי פייסבוק בכל הגילאים, נמצא ש-55 אחוזים מההורים מרגלים אחר ילדיהם וירטואלית, 11 אחוזים פותחים חשבון פייסבוק אך ורק על מנת לרגל, וכשליש מההורים אמרו שהם מרגלים על מנת לוודא שילדיהם מתרועעים עם אנשים מתקבלים על הדעת.

הנתון המשעשע בסטטיסטיקה הזאת: כ-16 אחוז מההורים בעלי פרופיל פייסבוק הציעו לילדיהם חברות. מתוכם, רק 30 אחוזים אושרו.

>> איך לגמול את הילדים מריטלין לתקופת החופש הגדול?