חשבתם שהחזרה ללימודים ביום ראשון תהיה חלקה ומהירה? תחשבו שוב. לא מעט הורים כבר הביעו מחאה על מתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך בגלל חששות בריאותיות, אבל אחרים מסרבים לשלוח את הילדים לבית הספר כיוון שנושא ההסעות לא הוסדר.

בפועל, משרד החינוך מטיל שוב על ההורים את האחריות להסיע ולהחזיר את ילדיהם לבית הספר. "ההגעה וההחזרה לבית הספר באחריות ההורים", נאמר במסמך שהפיץ משרד החינוך להורים ועליו חתומה מנהל האגף לחינוך יסודי, אתי סאסי. בהמשך נכתב שכל רשות תתאם את עניין ההסעות.

בפועל מתברר שחברות ההסעות מסרבות להסיע את התלמידים עד שהם יפוצו על ידי משרד האוצר כמו שפוצו שאר המגזרים במשק שנפגעו ממשבר הקורונה.

"לא משתלם לי לשלם לנהג משכורת יומית על שלוש או ארבע שעות עבודה כדי להסיע ילדים בכיתות א' עד ג' ", טוען ב' בעל חברת הסעות ממרכז הארץ, "המדינה לא מפצה אותי בכלל על הנזקים שנגרמו לי ונאמדים במיליוני שקלים. זו עבודה בעיניים. אני לא מוכן לממן את ההסעות על חשבוני בלי שיפצו כפי שפיצו את החברות הגדולות. אנחנו ענף שמעסיק עשרות אלפי נהגים שרובם פוטרו או הוצאו לחל"ת כי נותרנו בלי עבודה; לא הסעות לבתי ספר ולא תיירות פנים ותיירים. הנהגים ברובם אנשים מבוגרים  שנותרו בלי עבודה והמדינה רוצה שאנחנו נספוג את נזקי הקורונה. זה לא בא בחשבון. לא משתלם לי להוציא אוטובוסים לבתי ספר. אני אפשוט רגל".

לדברי ב' , משרד החינוך והמדינה מנותקים מהמציאות וזורקים את האחריות להגעת התלמידים לבתי הספר על ההורים.

"הם מפיצים שהכול חוזר כרגיל אבל זה לא יקרה. יהיו הרבה תקלות. מה קורה אם הורים שאין להם כלי רכב ויש רבים כאלה? המדינה זרקה אותנו לכלבים. אם לא יפצו אותנו אין הסעות לבתי ספר. נקודה. יש לי עשרות אוטובוסים ומיניבוסים אני מעדיף שיישארו בחנייה של החברה. הממשלה זורעת חול בעיני הציבור".

שלט המפרט תנאי החזרה ללימודים במרכז הארץ

רעות גיא אחת מראשי המחאה למען בעלי חברות ההסעה טוענת, כי חברות רבות רכשו כלי רכב חדשים בהתאם להנחיות משרד החינוך שהותאמו לצרכי התלמידים אבל לא יהיו הסעות תלמידים עד שהמדינה לא תפצה אותם על ההפסדים הכספיים והנזקים שייגרמו להם בעקבות ההחלטה להחזיר ללימודים רק את תלמידי א'- ג'.

"בעלי חברות רבות עלולים לפשוט רגל ולא יהיה להם כסף לממן את ביטוחי האוטובוסים שגם ככה יקרים", טוענת גיא, "לא משתלם לבעל חברה לשלם לנהגים יום עבודה על שלוש שעות עבודה בלבד. מעבר לזה המדינה צריכה לפצות את בעלי חברות ההסעות כמו שפיצו את שאר המגזרים במשק שנפגעו בגלל הקורונה. בגלל שאנחנו לא עושים בלגן לא מתייחסים אלינו אבל זהו זה נגמר. נצא למאבק ציבורי עד שיפצו אותנו".

היום (ה') צפויים בעלי חברות ההסעה הפרטיים  והנהגים להפגין בחניית "בלאגן" שבקיבוץ יגור במחאה שהמדינה מתעלמת מהם ולא מפצה אותם על נזקי הקורונה.

במקביל הורים רבים עמם שוחחנו לא מתכוונים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ביום ראשון  עד להסדרת שירותי ההסעה.

"יש המון הורים שמכרו מכוניות בגלל הקורונה כדי לכסות חובות. מדוע ההורים צריכים לדאוג להבאת ילדיהם לבית הספר?"

"שר החינוך חי על הירח ולא בכדור הארץ. יש המון אלפי הורים שאין להם כלי רכב והם יישארו את ילדיהם בבית. בלי הסעות מסודרות תלמידים רבים יישארו בבית",  זועם יהודה, אב מבאר שבע לשלושה ילדים קטנים שאין ברשותו מכונית. "בית הספר נמצא רחוק מהבית והכי קל למשרד החינוך לזרוק עלינו הנורים את האחריות להביא אותם לבתי הספר. השר ואנשיו מנותקים מהמציאות. הילדים שלי יישארו בבית כמו רבים אחרים. בלי הסעות הם לא ילכו ללימודים".

הורים נוספים מזדהים עם דבריו של יהודה.

"בוועד בית הספר שלי החליטו שבלי הסעות מסודרות לכל התלמידים הילדים שלנו יישארו בבית זו אחריות משרד החינוך לתת מענה להסעות", אומר יו"ר ועד הורים בבית ספר יסודי מהשפלה. "או שיהיו הסעות או שכל התלמידים יישבו בבית. לא יהיו אפליות. יש המון הורים שמכרו את מכוניותיהם בגלל הקורונה כדי לכסות חובות. מדוע ההורים צריכים לדאוג להבאת ילדיהם לבית הספר? זו אחריות של משרד החינוך ששוב נכשל ולא נערך כראוי. שולפים תכניות מהשרוול ללא אחיזה במציאות".