שנת הלימודים עוד רגע מתחילה, וברגעים אלה ממש מוצאים עצמם רוב ההורים מצטופפים בחנויות, רוכשים עוד תיק של "אנגרי בירדס", חמש מחברות משובצות ועשרה קלסרים, לפי הרשימה השבלונית שהתקבלה מבית הספר. לרוב הילדים של ההורים הללו מצפה שנה נוספת של מבחנים, ציונים, מורים שמרוחקים מהם שנות אור ולא מעט שעמום.

אבל יש גם כאלה שעושים את זה אחרת: האלטרנטיבות לא זולות, ולפעמים נשמעות כאילו הן מתאימות יותר לחושה בסיני-טרום-אזהרות-הטרור ולא לחינוך ילד שממש עוד רגע יגלה את העולם הקשוח המחכה בחוץ. אבל למי שמוכן לשלם סכום שעולה לעתים על שכר לימוד אוניברסיטאי ולהניח בצד את הדאגות לטובת האידיאולוגיה, מחכות לא מעט אופציות לחינוך אלטרנטיבי. קבלו שש טעימות מבתי ספר שממש לא מזכירים את זה שהילד שלכם ממאן לקום אליו בבוקר – האנתרופוסופי, הדמוקרטי, הדו-לשוני, החילוני-דתי, הירוק והדיאלוגי.

חזרה לרוח: בית הספר האנתרופוסופי "ולדורף הרדוף"

אין תמונה
להעניק לילד את כל האפשרויות העומדות בפניו. בית הספר ולדורף הרדוף
איפה? קיבוץ הרדוף שבגליל התחתון. בארץ קיימים בתי ספר נוספים הפועלים לפי שיטת החינוך האנתרופוסופית בין היתר בתל אביב, באר שבע, ירושלים, הוד השרו ועוד (לרשימה המלאה).
לאילו גילאים הוא מיועד? בית הספר כולל כיתות א' עד י"ב, וכן כמה כיתות של חינוך מיוחד.
מה לומדים שם? בית הספר ולדורף הרדוף מיישם בכל תחומי פעילותו ומערכותיו את יסודות חינוך ולדורף, כפי שהם באים לידי ביטוי בפסיכולוגיה החינוכית של רודולף שטיינר – מה שאנחנו מכירים כ"אנתרופוסופיה". המוטו: "קבל את הילד ביראה, חנך אותו באהבה, ושלחהו לדרכו בחירות". תכניות הלימוד ומתודות ההוראה מכוונות לתמיכה בהתפתחותו האישית של כל ילד. השאיפה – להקנות לתלמידים חינוך אנושי, רחב ורב-תחומי ככל האפשר כדי שלילד תהיה אפשרויות רבות לבחור את דרך החיים שהוא רוצה לחיות בה.
תכנית הלימודים עוקבת בקוויה העיקריים אחר תכניות הלימודים של משרד החינוך בתחומי הלימוד השונים, עם שינויים והתאמות שנובעים מרוח חינוך ולדורף. תהליכי הלימוד משלבים בתוכם תחומי אומנות רבים ככל האפשר: ציור, רישום, תנועה, פיסול, שירה, מוזיקה ועוד. הלימוד בשנים הראשונות של בית הספר היסודי אינו תכליתי ואינו מכוון לידע ואינפורמציה בלבד, אלא מלא חיים, אומנות ותהליכי יצירה, תנועה ועבודה. בשנים הראשונות אין מבחנים, ותהליכי ההערכה יוצאים מתוך הקשר הבלתי אמצעי בין המחנך והילד. בתיכון, כוללת תכנית הלימודים הכשרה רחבה ומגוונת בתחומי הלימוד העיוני ובאומנויות השונות, והכשרה מעשית בסדנאות מלאכה רבות.
שכר הלימוד: לפי בית הספר, ההורים מממנים בכל שנה מקצועות לימוד נוספים מעבר לאלו הניתנים על ידי משרד החינוך. כמו כן, מממנים ההורים חומרי לימוד, פיצול כיתות למקצועות ושטחי לימוד הדורשים עבודה בקבוצות קטנות יותר (תנועה, מלאכות יד, ספורט, שפות וסדנאות שונות) ופעילויות לקידום חינוך ולדורף. גובה המימון נקבע על ידי ועד העמותה בשיתוף עם ועד ההורים, ועומד על כאלף שקלים בחודש.

ללמוד רק מה שרוצים: בית הספר הדמוקרטי "קהילה"

איפה? תל אביב. בארץ קיימים בתי ספר דמוקרטיים רבים, בין היתר בכפר סבא, קריית אונו, ערד, זכרון יעקב ועוד (לרשימה המלאה).
לאילו גילאים הוא מיועד?
בבית הספר הדמוקרטי קהילה, המיועד לגילאי בית הספר היסודי, אין כיתות אם המחולקות לפי גיל – התלמידים בוחרים את חבריהם ואת שיעוריהם כרצונם. הם לא מחוייבים לעמוד בקריטריונים חיצוניים, כמו באיזה גיל צריך ללמוד לקרוא ועד מתי מותר לשחק בחול.
מה לומדים שם? מטרת בתי הספר הדמוקרטיים היא ליצור סביבה המאפשרת צמיחה, עצמאות וחופש של הילדים. גולת הכותרת היא שמירה על זכויות היסוד של הילדים. השאיפה היא לאפשר להם לנהל את חייהם כרצונם, ללא כפייה. אחד הביטויים לכך הוא זכותם של התלמידים לבחור בשיעורים ולהרכיב לעצמם את מערכת השעות שלהם – אחריות המוטלת עליהם מגיל צעיר, ומאפשרת להם להכיר את עצמם טוב יותר וללמוד להתמודד עם המשמעויות הנובעות מבחירותיהם. יחד עם זאת, כל ילד חייב לבחור חונך בתחילת השנה, ולהיפגש עמו בקביעות.
בית הספר אמנם מאפשר לתלמידים לבחור את תחומי הלימוד שלהם באופן חופשי (וביניהם חוגי יוגה, קורסי אפייה ושיעורי ביולוגיה), אך בנוסף, ישנם תחומי ידע ומיומנות כמו קריאה, כתיבה, שפות, חשבון ותנועה, הנדרשים לרכישת ידע מתקדם יותר. הרעיון הוא שהילדים ילמדו בזמן ובקצב המתאימים להם, בעוד שהחברה הסובלנית בבית הספר תספק להם ביטחון שלא ילעגו להם על כישלונם, שלא ישפטו אותם בחומרה ושיניחו להם להתמודד עם הקשיים. לפי בית הספר, במקרים של קשיים הדורשים סיוע מגורם מקצועי, זה יסייע לאתר את הבעיה, לאבחן אותה ולהתמודד עמה.
בתי ספר דמוקרטיים מאפשרים לתלמידים להחליט האם הם מעוניינים לגשת לבחינות הבגרות, לדחות אותן לגיל מאוחר יותר או לא לגשת אליהן בכלל.
לבית הספר מבנה ארגוני דמוקרטי, כלומר הוא מנוהל באופן שוויוני על ידי הילדים, אנשי הצוות וההורים.
שכר הלימוד: כ-16 אלף שקל בשנה. יש גם אופציה למלגות.

שתי שפות: בית הספר היסודי "נווה שלום - וואחת אל סלאם"

איפה? בכפר השיתופי היהודי-ערבי נווה שלום שבמועצה האזורית מטה יהודה.
לאילו גילאים הוא מיועד? בית הספר כולל כיתות א' עד ו'.
מה לומדים שם? בית הספר היסודי נווה שלום - וואחת אל סלם, מגדיר את עצמו כבית חינוכי דו-לאומי, דו-לשוני ורב תרבותי לילדי היישוב והסביבה. כבר בשנים הראשונות לקיומו של היישוב המשותף נווה שלום, נולד הרעיון של יצירת מסגרת חינוכית לילדי היישוב. אז נפתח פעוטון ערבי-יהודי, שהתפתח לגן ולבית ספר.
המערכת החינוכית מבקשת להפגיש ילדים משתי קבוצות לאומיות בעלות זהויות מוגדרות, בכדי ללמוד לחיות עם השוני למרות הקונפליקט. הילדים והמורים, הגרים הן ביישוב והן באזור - מירושלים ועד לוד, מחציתם יהודים ומחציתם ערבים.
כבר בפעוטון ובגן יש שתי גננות, אחת יהודייה ואחת ערבייה, והן מדברות עם כל הילדים בשתי השפות. מכיתה א' לומדים הילדים את שתי השפות, את התרבות הלאומית של שני העמים ואת הסיפורים של שלוש הדתות. הם מציינים את חגיהם של היהודים, המוסלמים והנוצרים.
בית הספר מחנך את תלמידיו לערכים של צדק, שוויון, כבוד לזולת ופלורליזם. התפיסה החינוכית של בית הספר מבוססת על זכותו של כל האדם לחיות ולהתחנך בכבוד מתוך הכרה בכך שכל בני האדם, כיחידים וכעמים, נולדו חופשיים, שווים בערכם ובזכויותיהם.

חממה בחצר: בית הספר לטבע, סביבה וחברה

אין תמונה
ככה צריך להראות בית ספר לטבע וסביבה. חצר בית הספר

איפה? בקריית הטבע בשכונת תל כביר שבתל אביב.
לאילו גילאים מיועד? החל מגילאי בית הספר היסודי (כיתות א' עד ו') וכלה בחטיבת הביניים (כיתות ז' עד ט').
מה לומדים שם? בית הספר לטבע, סביבה וחברה מתגבר לימודים בנושאים אלה, בגישות הוראה חדשניות. הוא הוקם ב-1986, ביוזמת מנהל החינוך של עיריית תל אביב-יפו, יחד עם משרד החינוך, אוניברסיטת תל אביב והחברה להגנת הטבע. בית הספר העירוני העל-אזורי מחולק לבית ספר יסודי ולחטיבת ביניים, ולו מספר מרכזי למידה ייחודיים לו, המשמשים את תלמידי בית הספר: גינה לימודית, המשמשת ללימודי  חקלאות, נמצאת בכניסה לבית הספר, וחממה מתקדמת נמצאת בחצר האחורית שלו. בבית הספר לטבע ישנן גם מעבדות מתקדמות ומאובזרות, וסמוך אליו נמצאים הגן הבוטני-האקולוגי והגן הזאולוגי.
הוא נחשב לבית ספר "ירוק" המחנך לשמירה על הסביבה. תכנית הלימודים מתבססת על זו של משרד החינוך, בתוספת חומרי לימוד ייחודיים שפותחו והותאמו לייעודו של בית הספר על ידי צוות המורים. השאיפה היא לפתח בני אדם בעלי סקרנות אינטלקטואלית, המבקשים ללמוד ולחקור את הסובב אותם ולעשות שימוש בידיעותיהם לתועלת החברה.
במגמת הטבע והמדעים, יש דגש על פעילויות חקר ולמידה עצמאית. הלימודים, המתמקדים בלימודי ביולוגיה, כימיה, פיזיקה, גוף האדם, אקולוגיה ושמירת הטבע, נערכים, בין השאר, גם בסיורים לימודיים בחיק הטבע, בסביבות אקולוגיות שונות ובעונות שונות. לימודי הסביבה מתמקדים בלימודי ארץ ישראל, גיאוגרפיה, איכות סביבה ונושאים נוספים, כמו ארכיאולוגיה, תצלומי אוויר, גיאולוגיה, אסטרונומיה ועוד.
שכר הלימוד: בית הספר מקבל שכר מדורג, בהתאם למצבה הסוציו-אקונומי של כל משפחה, כאשר קביעת שכר הלימוד לכל תלמיד נעשה על ידי ועדה מטעם מנהל החינוך בעיריית תל אביב-יפו. שכר הלימוד המשולם הינו עבור שעות הלימוד הנוספות, פיצולי תלמידים בחצאי כיתות (בהתאם לתכנית הלימודים), ההסעות ועוד. כך למשל, באחת השנים האחרונות, שכר הלימוד המקסימלי לתלמיד עמד על 840 שקל בחודש, כלומר כ-10,000 שקל בשנה.

תפילה או מדיטציה: בית הספר היהודי פלורליסטי "מיתרים"

איפה? רעננה.
לאילו גילאים הוא מיועד?
לילדים בגילאי החטיבה והתיכון.
מה לומדים שם? בית הספר נוסד על ידי עמותה של קבוצת הורים מהשרון, אשר ביקשו למצוא מסגרת חינוך על יסודי הדוגלת בגישה יהודית פלורליסטית. במסגרת זו, יכולים תלמידים דתיים, חילוניים ומסורתיים לקבל חינוך יהודי – יחד. המטרה: מוסד לימודי בו לא יתקיים החיץ הקיים בחברה הישראלית סביב נושא היהדות. מקום בו הנוער יתעמק יחד בהכרת היהדות, כך שזו תהפוך לגורם מאחד ולא מפלג.
התלמידים בבית הספר מחוייבים בלימודי יהדות, בתחומי ידע וברמות שונים לפי בחירת התלמיד ורמתו האישית. כך, לפי בית הספר, כל תלמיד מעמיק את ידיעותיו בצורה התואמת את השקפת עולמו וזו של משפחתו. יחד עם זאת, בית הספר מעודד חשיפה למגוון השקפות העולם היהודיות, ודגש רב מושם על לימוד טקסטים ולהקניית כלים להמשך למידה עצמית וטיפוח סקרנות.
תכנית הלימודים מבוססת על התכנית של משרד החינוך, בתוספת שעות בהן התלמידים לומדים יהדות, מדעים, לימודים כלליים, מוסיקה, אמנות, דרמה, תורת השיח ועוד. בנוסף לתכנית הליבה ומקצועות הבגרות, התלמידים מרכיבים מערכת מתוך מגוון קורסי בחירה בתחומים מגוונים: מדעי הטבע, החברה והרוח.
איך נפתח יום הלימודים שם? התלמידים בוחרים בין תפילה אורתודוקסית, תפילה שוויונית, מדיטציה, אומנות, מוסיקה, כתיבה יצירתית ועוד.
שכר הלימוד: כ-15 אלף שקלים בשנה. בית הספר, שנחשב כעת לבית ספר פרטי ומתוכנן להפוך לציבורי בתוך כשלוש שנים, מתקיים כעת מעלות הממומנת חלקה בידי ההורים וחלקה מגיוס תרומות.
"אנחנו מאמינים שלא נכון שהתקופה הזו בחיי הנערים תוקדש רק ללימודי בגרות", אומרת אילנה מושקין, יו"ר עמותת הורים לחינוך פלורליסטי שייסדה את בית הספר. "צריך לנצל את התקופה הזו גם למוזיקה, לאמנות, לעבודה קהילתית ולמה שנקרא 'לימוד לא פורמלי'. בבית הספר יש הרבה להקות מוזיקה, וסטודיו לאמנות הפתוח לכולם".
עד שיהפוך בית הספר לציבורי באופן רשמי, מבקשת מושקין להדגיש כי לא מדובר בבית ספר אקסקלוסיבי ואליטיסטי. "כשנצליח לצאת מזירת בתי הספר הפרטיים, זו תהיה הצלחה מאוד גדולה, כיוון שנוכל להציע לתושבים בית ספר ציבורי, עם הייחודיות הזו".

לשחק וללמוד: מיתר, בית חינוך ברוח דיאלוגית

איפה? בית אורן שבכרמל.
לאילו גילאים מיועד? מגיל 4 ועד גיל 14.
מה לומדים שם? בית הספר מיתר שבבית אורן דוגל בחינוך דיאלוגי, המאפשר לילדים לגלות את כל מה שצריך ילד לגלות באמצעות משחק ויצירה בקבוצה. אין כאן כיתות, מערכות שעות וציונים, ולא חייבים להיכנס לשיעורים. לפי בית הספר, דווקא נתינת מקום וזמן לדברים פשוטים ובסיסיים היא עולם ומלואו. בית הספר הוקם על ידי הורים ואנשי חינוך במטרה ליצור מסגרת שאבני הבסיס שלה הן כבוד, מפגש, חופש ובחירה.
באופן מוצהר, ב"מיתר", שאינו מוסד חינוכי רשמי אך מוכר על ידי משרד החינוך, "פועלים מתוך הבטן". המעשה קודם לדיבור, ואין חוקים נוקשים אלא עקרונות מנחים, כמו דגש על פעילות משמעותית וכבוד לאדם.
המפתח כאן הוא הדיאלוג המתמשך בין הלומדים למלמדים, ובעיקר שימוש באינטואיציה. לילדים ניתנת האפשרות לנהל את הזמן שלהם ולבחור במה הם רוצים להתעמק. הם משתתפים בסדנאות הנוגעות במגוון תכנים, כמו שחמט, סיפורי עמים או משחקי תפקידים. השאיפה היא לעבודת צוות רבה.
בבית הספר רב גילאיות מלאה – כלומר, אין הבחנה בין כיתות, וכך ילדים מגילאים שונים יכולים לעבוד יחד. בכך מתאפשר עקרון הרצף – הילד הצעיר יותר נכנס אט אט אל הבגרות, כאשר בכל שלב יש לו דוגמאות לחיקוי. התחרותיות מתעמעמת, וכל אחד מתפתח בקצב המתאים לו. כך, בכל שעה פועלות בבית הספר קבוצות רבות, המתעסקות בנושאים שונים ומגוונים. הילד נדרש לתפקד בתוך מרחב רבגוני ודינמי ובלכידות קהילתית, מה שמאפשר לו לפתח כישורים ומיומנויות. הילד נרשם לסדנאות השונות (חשבון, אנגלית, תנ"ך, יצירה, חיבור, עברית או היסטוריה), או שהוא יכול לבלות את הזמן בדרכים אחרות, כמו משחק עם החברים.

>> ויש גם גנים עם שיטות חינוך יוצאות דופן