ילד קטן עומד על ערימת ספרים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ספר טוב הוא ספר שילדכם נהנה ממנו | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

ספר ילדים טוב הוא לאו דווקא רב מכר או ספר שזכה בפרסים. ספר טוב הוא ספר שילדכם נהנה ממנו. בכדי להבטיח זאת, כדאי לבחור ספר שמותאם לגיל הילד, כזה שלא ישעמם אותו או יתסכל אותו. מאירה ברנע גולדברג, מנהלת הדרכה ברשת "צומת ספרים" ומחברת הספר "כמה רחוק את מוכנה ללכת", מאמינה שהקריאה לילד צריכה להתחיל כבר מגיל לידה, עוד לפני שהתינוק מבין את המלים. בדרך הזו, היא אומרת, הילד יתרגל לספרים מההתחלה, וילמד לאהוב אותם. ככל שהילד גדל, נתאים את הספרים שנקריא לו לגילו וליכולת הריכוז שלו. אל תשכחו לבחור ספרים שגם אתם אוהבים – כשאתם נהנים לקרוא, הילד נהנה לשמוע. קבלו מספר טיפים כיצד לבחור ספרים שיתאימו בדיוק לילד שלכם:

גילאי 3 עד 6 חודשים

בגילאים האלה התינוק מתחיל לתקשר עם העולם. הוא יאהב ספרים שיוכל לגעת בהם ולשחק עימם. כדאי לקנות ספרי תמונות קשיחים, ולהראות לו תמונות של חפצים שהוא מכיר – תפוח, מוצץ וכדומה. שבו איתו והסבירו לו על התמונות – "זה כלב", "זה חתול". השתדלו לבחור ספרים המכילים מראות ומרקמים שונים (פרווה או בד למשל), כך שיפנו גם לחוש המישוש שלו.
ספרים מומלצים: סדרת ספרי בייבי איינשטיין.

גילאי חצי שנה עד שנה וחצי

עטיפות ספרי ילדים - איה פלוטו (צילום: באדיבות ספריית פועלים)
מעט מלל לצד הרבה תמונות גדולות וצבעוניות | צילום: באדיבות ספריית פועלים

זהו גיל מצויין להתחיל לקרוא לפעוט ספרים ראשונים. הספרים שנבחר יכילו מעט מלל, והרבה תמונות גדולות וצבעוניות: משפט אחד קצר בכל שני עמודים, ותמונות שמסבירות את המשפט. כדאי להקריא סיפורים שיש בהם משפט שחוזר על עצמו וכן חרוזים, שכן ילדים מאוד נמשכים לצליל המילים המתחרזות. גם כאן, כדאי לבחור ספרים עם דפים קשיחים, למקרה בו הילד ירצה לדפדף בעצמו. גם אם דפי הספר אינם קשיחים, והילד קורע אותם – אפשרו לו. תמיד תוכלו להדביק את הדפים, העיקר שהילד יהנה מהספר.
ספרים מומלצים: תירס חם, מעשה בחמישה בלונים, איה פלוטו, סבתא בישלה דייסה, ברכבת יושבת ארנבת.

גילאי שנה וחצי עד שלוש

אין אריות כאלה - ספרי ילדים (צילום: באדיבות הוצאת כתר)
הסוף צריך להיות אירוע שהילד מכיר מחיי היומיום, כזה שיקנה לו ביטחון | צילום: באדיבות הוצאת כתר

בתקופה זו הילד רוכש את המלים הראשונות שלו ומחבר את המשפטים הראשונים. עם גדילת היכולת המילולית, ניתן להקריא לו ספרים יותר ויותר מורכבים. בסיפורים המתאימים לגילאים יש כבר עלילה מסודרת עם התחלה, אמצע וסוף. הסוף צריך להיות אירוע שהילד מכיר מחיי היומיום, כזה שיקנה לו ביטחון. לדוגמא, בסוף הסיפור הגיבור יחזור הביתה או יילך לישון. מומלץ לספר סיפורי משחק, כאלה שהילד יכול להשתתף בהם על ידי השלמת משפטים או מציאת הילדה שמתחבאת בתמונות.
ספרים מומלצים: איפה פינוקי, בנצי משחק מחבואים, סדרת "איילת מטיילת", ספרי דתיה בן דור, שמוליק קיפוד, מיץ פטל, הביצה שהתחפשה, אין אריות כאלה.

גילאי שלוש-ארבע

עטיפות ספרי ילדים- קרמר החתול ישן כל הזמן (צילום: באדיבות הוצאת עם עובד)
עלילה עם מוסר השכל | צילום: באדיבות הוצאת עם עובד

הילד מבין יותר, וניתן להקריא לו ספרים שיש בהם עלילה עם מוסר השכל. הסיפורים צריכים להיות קשורים לחיי היומיום, לעודד את הילד לשאול שאלות ולחקור את העולם. אורך הסיפור עדיין קצר יחסית, לא יותר מארבעה משפטים לעמוד, כך שיהיה ניתן להספיק להקריא את כל הסיפור לפני השינה.
ספרים מומלצים:
כספיון, הפיל שרצה להיות הכי, הגמד הגבוה והענק הנמוך, דירה להשכיר, המפוזר מכפר אז"ר, הנשיקה שהלכה לאיבוד, ספרי ד"ר סוס, נונה קוראת מחשבות, אבא עושה בושות, סדרת קרמר החתול, הטרקטור בארגז החול.

גילאי חמש-שש

אין תמונה
הילד יודע להבדיל בין "טוב" ל"רע", ואפשר להקריא לו סיפורים בנושא. עטיפת הספר "קריוס ובקטוס"

בגילאים האלו הסיפורים יכולים להיות ארוכים יותר, לכן דרושה סבלנות גם מאיתנו, ההורים. זמן הקריאה עלול להתארך, אך יחד איתו גדלה הנאת הילד מהסיפור כך שהעניין משתלם. כעת כבר ניתן לשאול את הילד אלו ספרים הוא אוהב, ולנסות לקלוע לטעמו. הילד יודע את ההבדל בין "טוב" ל"רע", ואפשר להקריא לו סיפורים שעוסקים בנושא הזה. אם לילדכם יכולת ריכוז טובה, ניתן להתחיל לקרוא לו סיפור בהמשכים, כל יום פרק אחד לפני השינה.
ספרים מומלצים:
אריה הספרייה, ג'ורג' הסקרן, קריוס ובקטוס, עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור, בילבי בת-גרב, פרח לב-הזהב, מעלה קרחות, אותיות הולכות לים.

כיתה א' – ראשית הקריאה

עטיפות ספרי ילדים - שורה אני שורה אתה - אגדות (צילום: באדיבות הוצאת כנרת זמורה ביתן)
אל תפסיקו להקריא להם גם בשלב הזה | צילום: באדיבות הוצאת כנרת זמורה ביתן

הילד לומד לקרוא, והספרים שניתנים לו בכיתה הם כאלו שברמתם מתאימים לגיל שנה וחצי, ומכילים טקסט פשוט, כגון "אבא בא", "דנה קמה". הרבה הורים טועים ומפסיקים לקרוא לילדיהם בשלב הזה, משום שהם מניחים שהילדים יכולים להתחיל לקרוא בעצמם. במצבים האלה הילד נשאר מתוסכל, משום רמת הקריאה שלו אינה מספיק טובה עדיין, והוא אינו יכול לקרוא סיפור שיתאים לרמתו. טעות אחרת שאנו עושים לעתים, היא להכריח את הילד לקרוא בקול רם, מול הדודים. במצב הזה, הילד עלול להילחץ, ולהירתע מהקריאה בכלל. כדאי להמשיך לקרוא לילד סיפורים לפחות עד כיתה ג'-ד'. עד אז, אם רוצים לעודד קריאה עצמאית, ישנם ספרים שמותאמים לכך, ומספקים טקסט משולב – חלק מהטקסט הוא מורכב ומתאים לקריאה של ההורים, וחלקו – טקסט פשוט שהילד יכול לקרוא בעצמו.
ספרים מומלצים: מכיתה א' באהבה, סדרת ספרי "רוני מקרוני", סדרת ספרי "שורה אני, שורה אתה", סדרת "הספרייה הראשונה שלי" של שלמה אבס.

כיתות ב'–ג'

סיפורים עם טקסט מנוקד, קלים לקריאה. בשלב זה ילדים אוהבים לקרוא על גיבורים בגילם או בגיל מבוגר יותר. ניתן גם לחזור לספרים שהקראתם לילד כשהיה בן שנתיים, ולתת לו לקרוא בעצמו (למשל, את הספר: "לאיבוד הלך לי זבוב").
ספרים מומלצים:
בדיחון הפילים הגדול, סיפורים שמצחיקים אותי, בדיחון החיות הגדול, סדרת ספרי קפטן תחתונים, פיניאס ופרב (מנוקד).

כיתות ד'–ו'

אין תמונה
הגיבור צריך להיות בגיל מבוגר משל הילד

קריאה עצמאית. מחקרים מראים שבנים מהגיל הזה והלאה קוראים אך ורק ספרים שגיבוריהם בנים. בנות, לעומתם, קוראות ספרים עם גיבורים משני המינים. בשני המקרים, על הגיבור להיות בגיל גדול מהם.
ספרים מומלצים: סדרת ספרי 39 רמזים, יומנו של חנון, ניט הגדול, פיניאס ופרב (לא מנוקד).

חטיבת ביניים ותיכון

אין תמונה
ספרים עם תוכן מורכב

ילדים בגילאים האלה כבר קוראים ספרים מכל הסוגים, גם ספרים המכילים תוכן מורכב כמו "משחקי הרעב". יש העדפה לספרים המשלבים היסטוריה בתוכם. גם אנחנו, ההורים, בוודאי נשמח שהילד שלנו ילמד על מוצארט, סין, והמיתולוגיה היוונית תוך כדי הקריאה בספר.
ספרים מומלצים: המירוץ הסודי אל הפצצה, הפנים שפרצו מהדף, סדרת ספרי פרסי ג'קסון, סדרת ספרי גיבורי האולימפוס, משחקי הרעב, טובי לולנס, סדרת ספרי קסם והעיר הגדולה.

>> איך תעודדו את הילדים לקרוא?