אם גדלתם בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת, כנראה שהחופש הגדול זכור לכם בעיקר בבהייה מול המסך ובניסיון לענות על השאלה "איפה אימא של מרקו". בשנים האחרונות מנסים לגרום לתלמידים להמשיך ללמוד גם בחודשי החופשה, ואחד הפרויקטים המובילים בתחום הוא התכנית הלאומית למצוינות באנגלית.

מדובר על שיתוף פעולה ייחודי בין מערכת החינוך, רשויות מקומיות, קרן שטינהרדט וקרן שוסטרמן במסגרתו מגיעים ארצה מורים מרחבי העולם כדי ללמד אנגלית.

מורים מצטיינים מלמדים בהתנדבות

אחרי עונת השקה מוצלחת במיוחד בימים אלו אנשי התכנית הלאומית למצוינות באנגלית, מתכוננים לפתיחת הקיץ השני של התכנית המהפכנית, בה מורים מצטיינים המגיעים בהתנדבות לישראל מצוותים למורים מקומיים ובייחד דואגים שלכל ילד תהיה הזדמנות להתקדם בלימודי הליבה- ללא קשר לרמת לימודיו הנוכחית ולרקע הכלכלי של משפחתו.

התכנית קמה על רקע החלטת הממשלה לפתוח את בתי הספר בחודש יולי ("בתי הספר של החופש הגדול"), וזכתה מאז הקמתה לשבחים רבים בארץ ובעולם. כאשר ראשי רשויות מקבלים תקציב מהמדינה למסגרות קיץ, הם רשאים לבחור את סוג המסגרת שיפעילו בתחומם- יש הבוחרים להפעיל קייטנות ולהעסיק מד"צים, ויש הבוחרים לפתוח את בתי הספר ולאפשר למורים הכנסה נוספת- בתנאי שמדובר בהרצת תכניות כמו "תלמ"א" המשלבת פעילות הפגתית, התקדמות בלימודים וצמצום פערים חברתיים.

"התלמיד הישראלי זוכה להתקדם בלימודי האנגלית שלו, ללא קשר לרקע הכלכלי של משפחתו. מדובר בחודש של חוויות לימודיות, פרויקטים ושיעורים במקצוע ליבה, בהובלת שני מורים בכל כיתה", מסביר אלון פוטרמן, מנכ"ל תלמ"א. "כבר הוכח שכל תלמיד שהשתתף בתלמ"א פתח את שנת הלימודים ברמה גבוהה יותר, ואנו מברכים את ראשי הרשויות שקיבלו החלטה להרחיב את החינוך הציבורי בתחומם עד כמה שניתן".

על חווית המורה הישראלי והמורה הבינלאומי מסביר פוטרמן כי "המורים הישראליים מספרים כי התכנית עשתה אותם למורים טובים יותר. העבודה לצד מורה ממקום אחר בעולם משך חודש - פותחת אופקים ומעשירה הרבה מכל השתלמות בת כמה שעות. המורים מחו"ל מגיעים בהתנדבות ובמימון מלא של הקרנות, והם מקבלים את ההזדמנות להכיר את מדינת ישראל דרך שימוש בפרופסיה שלהם. לאנשים רבים הגרים בחו"ל יש אפשרות לבחון את מקומה של מדינת ישראל בזהותם היומ-יומית דרך המסוקר בכלי התקשורת הזרים או בסיור תיירותי בארץ, אך לעומתם,  המורים בתלמ"א מעמיקים את הקשר שלהם למדינה דרך החברה הישראלית: עבודה לצד מחנכים, הוראת תלמידים והיכרות עם ההורים והקהילות השונות".

"עליה משמעותית באיכות החינוך בעיר"

על אף שבאמצע שנת הלימודים הנוכחית נפלה הממשלה ולא נקבע תקציב למדינה, הצליחה תלמ"א להתרחב מעבר למגדל-העמק ונצרת-עילית בהן פעלה בשנה שעברה, והקיץ תפעל גם בירושלים ובמועצה האזורית "עמק יזרעאל".

אין תמונה
"חינוך איכותי לצד עלות מוזלת להורים". ברקת

"תלמ"א היא פנינה חינוכית המצטרפת לתכניות נוספות שהעירייה מקיימת בשביל לאפשר חינוך איכותי לצד עלות מוזלת להורים", אומר ראש העיר ירושלים, ניר ברקת. לדבריו, "הצלחנו להביא לעלייה משמעותית באיכות החינוך בעיר, אך לא נעצור פה ונמשיך לפעול להרחבת תכניות ולשיתופי פעולה נוספים בחינוך."

נתנאל טוויטו, מ"מ ראש עיריית נצרת-עילית מוסיף "עיריית נצרת-עילית קיבלה החלטה כי לכל תלמיד בעיר מגיע שירות-ציבורי-חינוכי רחב ככל הניתן. אנו מבינים כי תלמיד השולט בשפה יכול להיות חלק מהעולם הגדול, והזדמנויות רבות יכולות להיפתח בפניו. תלמידים שרמת האנגלית שלהם גבוהה יכולים לבחור לגור בכל מקום בישראל, ועדיין לקחת חלק פעיל ומצליח בשוק הגלובאלי".

אלי ברדה, ראש עיריית מגדל העמק: "מערכת החינוך במגדל העמק שמה דגש על לימודי אנגלית החל מבתי הספר היסודיים שמקיימים מדי שנה תחרות איות באנגלית "spelling bee", ובשיא של תכנית הקיץ תלמ״א, המעניקה לתלמידים ביטחון משמעותי שחשוב מאוד להמשך לימודיהם. אלו יעזרו להם במבחני הבגרות בעתיד, וביצירת כרטיס כניסה ללימודים באקדמיה ולהשתלבות בעולם התעסוקה״.