היום של תלמידי בתי הספר היסודי עומד להשתנות
משרד החינוך משיק תוכנית חדשה שמיועדת לבתי הספר היסודיים ובה תחילת וסיום יום הלימודים יכללו מפגשים קצרים בעלי אופי חברתי-רגשי. המפגשים ישלבו שירה, שיח ערכי, יוגה או מיינדפולנס בבוקר, והתבוננות עצמית בסיום היום. המהלך נועד לחזק מיומנויות חברתיות, לתמוך בתלמידים רגשית וליצור תחושת שייכות וביטחון במרחב הבית-ספרי

לאחר פיילוט שנערך בשנת תשפ"ד בהשתתפות 400 בתי ספר, משרד החינוך משיק השנה (תשפ"ו) תוכנית לפריסה ארצית, שמיועדת לכלל בתי הספר היסודיים ובמסגרתה כל יום לימודים יתחילו במעטפת חברתית-ערכית. המהלך, שמובל בידי האגף לחינוך יסודי, נועד לשנות את מבנה יום הלימודים ולטפח כישורים רגשיים וחברתיים בקרב התלמידים.
אף שבמערכת החינוך האלטרנטיבית נהוגים כבר שנים מפגשי בוקר והתבוננות יומית, ובחלק מבתי הספר הרגילים שולבו שיעורי יוגה ומוזיקה כחלק מהמערכת, עכשיו מבקש משרד החינוך להחיל את היוזמה בכלל בתי הספר היסודיים בישראל במסגרת סדירה ומחייבת.
המעטפת כוללת שני מרכיבים עיקריים: בתחילת היום יתקיים מפגש של כ-15 דקות שיכלול שירה, יוגה, מיינדפולנס או פעילות ערכית, ובסיומו של יום מפגש קצר רפלקטיבי. מטרת המפגש בבוקר היא להעניק לתלמידים מרחב בטוח להתמודדות עם קשת הרגשות שהם נושאים עמם, ולאפשר לצוות החינוכי לזהות מוקדם קשיים רגשיים. תוכנית "שיר של יום", שהיא חלק מהמפגש, תתמקד בשירים ובמסרים ערכיים, תעמיק את תחושת השייכות ותעודד קשר אישי בין התלמידים לצוות החינוכי.


המפגש המסכם שבסוף היום יתבסס על שיח רפלקטיבי, המעודד את התלמידים להתבונן פנימה, להבין את חוויות היום ולבחון את רגשותיהם. משרד החינוך השיק לטובת המהלך את אתר "פסקול חברתי", הכולל מגוון פרקטיקות לפתיחת יום ולסגירתו, שמיועד לסייע לצוותים החינוכיים ביישום היוזמה.
לדברי חנה ללוש, מנהלת האגף לחינוך יסודי: "לאחר הצלחת הפיילוט, משרד החינוך מרחיב את יישום המעטפת החברתית-רגשית לכלל בתי הספר היסודיים. המפגשים החברתיים בפתיחה ובסיום של יום הלימודים יוצרים מרחב מוגן למנעד הרגשות והמחשבות של התלמידים ותורמים לתחושת השייכות. מעטפת זו מותאמת לשלבי ההתפתחות החברתית של הילדים ביסודי - בגובה העיניים, מתוך הקשבה אמיתית לצרכים שלהם. המעטפת שנבנית סביב יום הלימודים מספקת ביטחון רגשי וסביבתי לילדים".
"מערכת חינוך טובה נמדדת לא רק במה שקורה בשעת שיעור - אלא גם ברגעים שבין לבין. אנחנו מכניסים לתוך שגרת היום רגעים של הקשבה, קשר, והתבוננות - כי שם מתחילים חינוך ותחושת שייכות", אומר שר החינוך, יואב קיש. "זהו שינוי קטן לכאורה, אבל הוא מייצר תרבות בית-ספרית עמוקה ומחויבת יותר. אני מברך את מנהלי בתי הספר והצוותים שמובילים את זה מתוך הבנה שמה שמתחיל בבוקר - משפיע על כל היום".