המאבק בין ארגוני המורים למשרד האוצר על מתווה החזרה ללימודים הולך ומחריף: היום (ראשון) בשעה 18:00 תתקיים מחאה אינטרנטית בשידור חי – שתפורסם בקבוצת הפייסבוק "100% עבודה =  100% שכר" – וביום חמישי הקרוב תיערך הפגנה ברחבת תיאטרון הבימה בתל אביב.

קבוצת המחאה הוקמה רק לפני יומיים ומאז הספיקה לצבור כבר יותר מ-8,000 חברים. "לא יתכן שלא נקבל שכר מלא", אמרה ל-mako הורים דניאל ביכלר, ממארגנות המחאה. "עצוב לראות שבכל הרכבת ממשלה, אף נבחר ציבור לא מתנדב להיות שר החינוך. בעיני זה תפקיד כל כך נשגב מאחרים וכל כך חשוב ומשמעותי. לא סתם מעמד עובדי ההוראה נשחק עם השנים. הקורונה עשתה לנו שירות די מביך: היא הסירה את המסכות של מנכ"לי המשרדים, השרים ואנשי התקשורת – ואנחנו צריכים להסיר את הכפפות", היא אומרת.

ביכלר הייתה ממובילות מחאת ההורים ביולי 2019, נגד ההתעללויות במסגרות היום, ולפני כשנתיים הובילה את מחאת "סיפורה של שפחה" למען משפחות חד הוריות וילדי הגירושים. המחאה הנוכחית חשובה לה במיוחד: "שנים שאני מורה ורכזת מעורבות חברתית", היא אומרת. "חיכיתי לרגע שאוכל לפעול ולקדם את המחאה למען זכויות עובדי ההוראה. הגיעו מים עד נפש. מורות וגננות לא מסוגלות להגיד למנהלת שהן לא מגיעות, וזה גם לא אתי כלפי הילדים".

דניאל ביכלר (צילום: צילום פרטי)
דניאל ביכלר. "חיכיתי לרגע שאוכל לפעול ולקדם את המחאה למען זכויות עובדי ההוראה" | צילום: צילום פרטי

לדבריה, עוד לפני קום המדינה מורים עבדו רק עשרה חודשים בשנה – ובחודשים יולי ואוגוסט הם הוצאו לחופשה ללא תשלום. כך, מורים רבים שחיפשו פרנסה בחודשי הקיץ לא חזרו לעבודה בספטמבר, ונוצר מחסור במורים. הפיתרון שנמשך עד היום כולל הפרשת 20% מהשכר בין החודשים ספטמבר ויוני, וקבלתו במצטבר בחודשים יולי ואוגוסט.

"למרות שמדובר בחופשה, עובדי ההוראה כן עובדים בחופשת הקיץ כדי להכין את שנת הלימודים הבאה באופן יסודי ומקצועי. איך בכל זאת נוצר משבר האמון הזה בין ההורים לאנשי החינוך?", תוהה ביכלר. "משבר האמון בין ההורים לאנשי החינוך רק התעצם לנוכח הקורונה, ואלה שאמונים על מציאת פתרונות רק מחמירים את המצב. מדוע הממשלה לא לוקחת אחריות ופותרת את סוגיית החופש הגדול אחת ולתמיד? מדוע שר החינוך מפרסם הנחיות לא ברורות מצד אחד, ומצד שני פקידי האוצר מתבטאים באופן פוגעני שחושף חוסר הבנה בסיסית בעבודתם של אנשי החינוך?".

"מדינה שיש לה תקציב לשלושים ושישה שרים וחמישה עשר סגנים, יכולה להשקיע את התקציב גם באזרחים", מוסיף קוידר גאבר, מורה למדעים בחטיבת ביניים בכפר מע'אר הסמוך לכרמיאל. "המדינה צריכה לקחת אחריות ולא לגלגל אותה הלאה אל עובדי ההוראה. המורים מוכנים למאה העשרים ואחת, ומשרד החינוך עדיין בימי הביניים. אנחנו עושים את כל המאמצים כדי לעמוד בדרישות בצורה הטובה ביותר, אך מנגד לא מפסיקים לקבל ביקורות. המורים בנו את הכח האנושי של המדינה".

"מורים רבים מרגישים ניצול וכפיות טובה", אומר תומר לוי, מחנך כיתה בבית הספר הממלכתי דתי "אבני החושן" במודיעין ותושב השומרון. "אנחנו עובדים קשה ובסביבה חדשה ולא מוכרת, בלי שקיבלנו את הכלים הנדרשים, ונאלצים לעבוד הרבה מעבר לשעות הרגילות,גם להכנת מערכי השיעורים החדשים וגם כדי לתמוך בילדים", הוא אומר. "מתחילת המגיפה, המשרדים השונים מתעתעים בנו לגבי שכרנו. חוזה לא משנים בצורה חד צדדית".

רן ארז: "הלימוד המקוון בתיכון אפקטיבי בהרבה מבכיתות הנמוכות"

במכתב שהפיץ היום לעובדיו, יו"ר ארגון המורים רן ארז תקף את משרדי הממשלה, שמנצלים את עובדי ההוראה "כדי להתניע מחדש את המשק", וביקר את התנהלות הסתדרות המורים. "הגיע הזמן שהורים, כתבים, שדרנים ופוליטיקאים יפנימו עד כמה המורים חיוניים ועד כמה עבודתם חשובה. משרד האוצר רוצה שההורים יחזרו לעבודה לצורך שיפור מצבה הכלכלי של המדינה, וכדי שיהיה לממשלה כיסוי תקציבי ל'בית הספר של הקיץ' בחודש יולי. כל זאת על חשבון המורים שיעבדו בחינם. יפה, לא?".

לדבריו, הלימוד המקוון בגילאי התיכון הוכיח את עצמו כאפקטיבי בהרבה מבכיתות הנמוכות. למרות זאת, הסתדרות המורים וההסתדרות הכללית דרשו להכניס גם את החינוך העל יסודי להסדר הלימודים בחופש הגדול, כדי שהאיגודים האחרים "לא 'ירגישו פראיירים' ויתקוממו". לדבריו, כדי לרצות את הסתדרות המורים, המייצגת את הגנים והחינוך היסודי, יש לפגוע במורי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות. "החינוך העל יסודי הוא מדיד ומלווה במבחנים, בגרויות, עבודות גמר ופרויקטים. בגיל מבוגר הוא הרבה יותר אפקטיבי ולכן צריך להמשיך בו. אפילו משרד האוצר מודה בכך. הרי ההחלטה שפרסם מנכ"ל משרד האוצר, מר שי באב"ד, מדברת על כך שמורים לא מלמדים את כל משרתם, ויש להחשיב את ערך עבודתם עד למקסימום 50% מיום עבודה, עד לכיתה י'".

בהמשך מכתבו תקף ארז את מנכ"ל משרד האוצר באב"ד ודרש ממנו להתנצל על הדברים שאמר נגד ציבור המורים. "על סמך מה הוא קובע שמורים לא ממלאים את תפקידם ב-100% ונותנים את כל השעות שהם חייבים? הרי הוא לא בעל מקצוע, למרות שהוא נוהג להזכיר שאמא שלו היתה מורה כמה שנים. הדרך שבה דיבר באב"ד על ציבור המורים לא מקובלת כלל ועליו להתנצל", סיכם ארז.