mako
פרסומת

דוח ה-OECD: רוב המורים המתפטרים עוזבים בתוך חמש השנים הראשונות

פערי שכר, כיתות צפופות ומורים שעוזבים אחרי חמש שנים במקצוע - כך עולה מדו"ח שפורסם על ידי ארגון ה-OECD. לצד זאת, שיעור ההשכלה הגבוהה וההשקעה במורים טובים גבוה, אך עדיין קשה לשמור על איכות ההוראה. התלמידים הם אלו שמשלמים את המחיר  

כתב הורים
mako
פורסם:
כיתה - אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: 123RF‏
הקישור הועתק

מערכת החינוך בישראל מתמודדת עם קשיים משמעותיים: הצפיפות בכיתות גבוהה, שחיקת מורים ופערי שכר – כך עולה מדוח שפורסם על ידי ארגון ה-OECD לשנת 2025, ובתזכיר הרשמי של משרד החינוך. בחינוך היסודי ממוצע הכיתה עומד על 27.4 תלמידים לעומת 20.6 במדינות ה-OECD, ובחטיבות הביניים 30.1 תלמידים לעומת 23. בנוסף, שיעור המתפטרים במערכת גבוה – בין 21 אחוזים בחינוך הקדם יסודי ל-30 אחוז בחטיבות הביניים, כאשר חלק גדול מהממורים עוזבים כבר בחמש השנים הראשונות למקצוע.

עם זאת, הדו"ח מצביע גם על השקעה גבוהה במערכת: ישראל היא מהמובילות בעולם בהוצאה על חינוך יסודי, על יסודי ועל תיכוני – 4.7 אחוז מהתמ"ג לעומת 3.3 אחוז בממוצע במדינות ה-OECD. ההוצאה הכוללת לכל שלבי החינוך, כולל ההשכלה גבוהה, עומדת על 7.2 אחוז מהתמ"ג, לעומת 5.7 אחוז בממוצע הארגון.

ישראל היא גם אחת משש המדינות בארגון שבהן יותר מ-50 אחוז מהפעוטות מתחת לגיל שלוש לומדים במוסדות חינוך - 58.2 אחוזים לעומת ממוצע של 29.1 אחוז במדינות ה-OECD, ושיעור הילדים מתחת לגיל שנתיים עומד על כ-49.8 אחוזים, אחרי לוקסמבורג וקוריאה.

תלמידי ישראל מבלים יותר ימים ושעות בלמידה: בחינוך היסודי 214 ימי לימוד בשנה לעומת 186 במדינות ה-OECD, בחטיבות הביניים 206 לעומת 184, ובחטיבה העליונה 193 לעומת 183. השעות בפועל גבוהות אף הן - בחינוך היסודי 941 שעות לעומת 804 בממוצע ו-1,002 שעות בחטיבת הביניים לעומת 909. גם החופשות בישראל ארוכות יותר, כך שהתלמידים נהנים מ-14.8 שבועות חופשה בשנה בחינוך היסודי לעומת 13.1 בממוצע, בעוד חופשת הקיץ כמעט זהה באורכה.

עוזבים את המקצוע לאחר חמש שנים

כמו כן צוין על פערי שכר ניכרים בין שלבי החינוך השונים: בחינוך הקדם יסודי המורים מרוויחים בממוצע 5 אחוז יותר מהממוצע ב-OECD, בעוד שבחינוך היסודי ובחטיבות הביניים השכר נמוך בכ-5 אחוזים, ובחטיבה העליונה ב-14 אחוז. קיימים גם פערי מגדר: נשים מרוויחות 8 אחוז יותר מגברים בחינוך הקדם יסודי ו-2 אחוזים יותר בחטיבת הביניים, אך בחינוך היסודי שכרן נמוך ב-2 אחוזים לעומת הגברים.

דו"ח OECD מצביע גם על מגמות חיוביות בכוח ההוראה בישראל: מעל 95 אחוז מהמורים בעלי תואר אקדמי, ונרשמה עלייה משמעותית בשיעור בעלי תואר שני ודוקטורט. שיעור המורים הלא מוסמכים נמוך מהממוצע כמעט בכל שלבי החינוך.

פרסומת

כמו כן צויין כי חלק גדול הגדול של המורים העוזבים את מערכת החינוך פורשים לגמלאות: מתוך כל המורים העוזבים את מערכת החינוך הרוב הגדול יוצאים לפנסיה - בין 69% בחטיבות הביניים לכ-79% בחינוך הקדם יסודי. עם זאת, כמעט כל המורים שבוחרים להתפטר עושים זאת בחמש השנים הראשונות שלהם במערכת החינוך: בין 66% בחינוך היסודי ל-80% בחינוך הקדם היסודי.

עוד עולה כי שיעור בעלי ההשכלה הגבוהה באוכלוסייה הישראלית גבוה במיוחד: 50.5 אחוז מבני 25 עד 64 מחזיקים בהשכלה אקדמית לעומת 41.7 אחוז בממוצע של מדינות ה-OECD. שיעור בעלי ההשכלה המועטה נמוך יחסית ועומד על 12.3 אחוז לעומת 18.4 אחוז בממוצע.